Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Lymfangitis
Forfatter: 
Dato:  08-03-2007 20:39

Hejsa...

Min ældre oldenborg vallak har lige haft et grimt "anfald" af lymfangitis og han er stadig ikke helt ovenpå endnu

Nogen som ved hvor længe det er om at forsvinde helt og om det er noget som kan komme igen??

Jeg har haft meget dyrlæge og han har fået en del medicin og smerte stillende men der er jo altid noget som man glemmer at spørge dyrlægen om...

Måske nogen herinde ved noget???

0
0
Svar på denne tråd

Slet ingen...
Forfatter: 
Dato:  08-03-2007 22:04
Slet ingen som ved noget om det??
0
0
Svar på denne tråd

Måske lidt hjælp?
Forfatter: 
Dato:  08-03-2007 22:50

Jeg har aldrig hørt om det før, men nu kan jeg jo godt lide at bruge nettet. Og jeg har "hugget" dette svar fra horseconsult ;)

Blodforgiftning/lymfangitis

15/5/2003

Jeg vil gerne vide hvad lymfangitis er. Jeg har en hest, hvor den tidligere ejer nu fortæller, at hesten har haft lymfangitis - en slags blodforgiftning i bagbenene. Mit problem er nu at hesten har problemer med bagbenene. Kan du forklare hvad det er der sker ved lymfangitis?
På forhånd mange tak!! Mvh. Lisbeth Jørgensen

Fra: lisbeth jørgensen

Lymfangitis er ganske rigtigt blodforgiftning, hvor benet hæver op. Det skyldes ofte betændelse i et sår på benet, hvor bakterierne spreder sig via lymfekarrene. Lymfeknuderne bliver betændte og ømme, hesten halter og har feber. Det kan se ret voldsomt ud og kræver iflg. dyrlæger behandling med penicillin i nogle dage.

Samtidig er det også vigtigt at hesten er vaccineret mod stivkrampe, fordi sår på benene er en af måderne hvorpå heste pådrager sig stivkrampe, som er meget alvorlig.

Du skriver ikke noget om, på hvilken måde dens nuværende problemer med bagbenene viser sig. Men der er - efter min mening - ingen grund til at tro, at en korrekt behandlet og kureret lymfangitis senere skulle give problemer. Så måske skal årsagen findes et andet sted, men konsultér en dyrlæge, så du er sikker.

Besvaret af: Dorte Rebbe Schou

Mvh Lea Grove

0
0
Svar på denne tråd

min har haft det
Forfatter: 
Dato:  09-03-2007 08:31

og hun er 100% ok igen. hun fik det som en komplikation af muk.

det er også kaldet elefant ben. det kan blive en kronisk tilstand. det er en infektion i lymfekarrene der er årsage. hu blev behandlet med penicillin og jeg fik noget at vaske benet i også.

mvh hilsen
SUNFLOWER

0
0
Svar på denne tråd

Lymfangitis
Forfatter: 
Dato:  09-03-2007 10:04

Okay,tak for svarerne...

Hans venstre bagben hævede netop op og lignede elefantben og han haltede...

Hans "tistøj" var også mega hævet og han har tilmed en stor bule under maven ligeledes i venstre side... Han har nu været i behandling omkring 14 dage både med medicin og smerte stillende og hans ben er stadig en smule hævet,men han har lidt tendens til hævede ben i forvejen,så det bekymrer mig ikke så meget mere..

Hævelsen på hans "tistøj" er nu faldet til næsten normal størelse,men bulen under maven er der stadig...

Han halter ikke mere og vi skridter små ture på dyrlægens opfordring...

Og det er jo nok netop muk det er kommet af for jeg kan simpelthen ikke komme det til livs

0
0
Svar på denne tråd

Min plag
Forfatter: 
Dato:  09-03-2007 10:35

Havde det i forbindelse med et mugangreb i efteråret.

Hun fik pencillin og binyrebarkhormon og det svandt i løbet af få dage, men hun skulle selvfølgelig have pencillinkuren færdig.

Hun har ingen mén haft af det.

Min vallak fik Artheritis i forbindelse med en kasteration.

Han fik pencillin og har heller ikke haft mén af det.

Fik ved begge tilfælde at vide, at det skulle behandles med det samme, for at det ikke skulle blive en kronisk tilstand.

Mon din hest i forbindelse med at han er ældre, måske kan være lidt længere om at komme sig?

BREEDING STOCK: BEST NON SPOT
0
0
Svar på denne tråd

hej hej
Forfatter: 
Dato:  09-03-2007 19:16

Havde en hoppe jeg aflivede sidste år pga det... hendes blev kronisk. havde det ca 5 gange på et år. og til sidst var der ikke mere at gøre. intet virkede! hvis det bliver kronisk kan der gå koldbrand i.og selv om man behandler kan det godt blive kronisk. der er selvfølgelig nogen der kommer sig over det... min gjorde bare ikke. det var min historie. og det var ikke for at male fanden på væggen

hilsen heidi

0
0
Svar på denne tråd

og og og
Forfatter: 
Dato:  09-03-2007 19:21

lymfen er den der renser blodet, og hvis den går i stykker, får man lymfangitis. det er det samme som når mennesker får rosen i benet. man har en lymfe til hver ben.

held og lykke med ham.

heidi

0
0
Svar på denne tråd

link til tråde
Forfatter: 
Dato:  09-03-2007 22:47

Der har lige været et par tråde om lymfangitis her på HN.

Se disse link

www.heste-nettet.dk/forum/5/385709/ 385702/

www.heste-nettet.dk/forum/5/379827/ 379814/

www.heste-nettet.dk/forum/5/383402/ 383029/

mvh. katrunte

0
0
Svar på denne tråd

Urter...
Forfatter: 
Dato:  09-03-2007 23:41

... ja jeg vil anbefale en form for naturmedicin, som virker blodrensende og lymfestyrkende (hvad man vælger er en smagssag). Hvis din hest har været på medicin er noget immunstyrkende nok også på sin plads. Hvidløg ville jeg i hvert fald give (du kan sagtens give friske).

Vh Tine

Hestens Urtehave- kig ind :-)

Urtemix, Plejemidler, Loppefrøskaller, Hyben, Hvidløg osv.

0
0
Svar på denne tråd

min hoppe
Forfatter: 
Dato:  10-03-2007 10:27

har også lige haft et alvorligt tilfælde af det. Højre bagben var tre gange så stort og et hævelse mellem benene svarende til en håndbold. Masser af antibiotika og så ikke mindst - bevægelse, hvilket var en næsten umulighed da det var den torsdag morgen hvor der var masser af sne, kæmpe driver og fygning (ingen ridehus). Hesten kunne næsten ikke gå og vi kunne ikke give smertestillende pga drægtighed.

Men gik det gjorde vi mindst tre gange om dagen. Først 5 min så 10 osv. Og hver aften stod hun i sæbespånevand og derefter penecillincreme. Nu er hun helt okay igen, heldigvis.

Solskinshilsen

Bettina

Bettina Søndergaard

Stald Franca

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider