Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hjælp - hævet ben - muk stafylokokker?
Forfatter: 
Dato:  24-02-2007 20:18

Jeg opdagede i går at min hest havde mange små knopper på begge bagben faktisk op til knæet. Det ene var lidt værre end det andet.

Jeg gik straks igang med at vaske det med en speciel shampoo til muk kløe mv. Et produkt med tjære, rødder og urter. Husker ikke lige navnet noget med prob...?

Jeg smurte det med muksalve fra dyrlægen med antibiotika de værste steder og kopattesalve resten af underbenene.

I dag stod min hest så med en hest med et hævet og varmt bagben. Det andet bagben så bedre ud end i går. Hvis ikke det er bedre i morgen må jeg ha dr. dyr ud og give ham noget atiobiotika og se hvad det kan være.

Hvad er jeres råd skal jeg lade ham stå inde i der her fugtige vejr eller skal han ud på marken som han plejer.

Jeg har puttet et par gamle transportgemasher der er vandafvisende på ham og nogle magnetsåler i, men alligevel helder jeg til at lade ham blive inde.

Hvad synes i?

Har jeg behandlet det forkert ved at vaske det og pille skårper af, siden der er hævet sådan op? Det plejer ellers at virke

0
0
Svar på denne tråd

af med gamacherne hurtigt
Forfatter: 
Dato:  24-02-2007 20:38

Du må ikke give ham gamacher eller bandager på, endelig ikke ! Det er en varmehule for bakterierne og muksårene skal have luft.

Vask hans ben med fx. Hibiscrub, klorhexidinopløsning eller iobac -eller noget andet bakteriedræbende.

Tør benene helt tørre og smør ham godt med din muksalve.

Lad ham eventuelt stå inde i morgen.

Den værste hævelse bør være faldet allerede mandag.

mvh. katrunte

0
0
Svar på denne tråd

Lymfangitis
Forfatter: 
Dato:  24-02-2007 20:50
Det kan også være lymfangitis, jeg ved at min veninde fik fremprovokeret det ved at pille mukskorperne af. De fleste af den slags hævelser skal behandles med penicillin.
0
0
Svar på denne tråd

lymfangitis
Forfatter: 
Dato:  24-02-2007 20:53

Jep, og her er et link til en tidligere tråd om muk og lymfangitis

www.heste-nettet.dk/fo...27/379814/

mvh. katrunte

0
0
Svar på denne tråd

Lymfangitis
Forfatter: 
Dato:  24-02-2007 22:28

Jeg startede den tråd, som der er linket til - og du skal rimelig hurtigt få fat i en dyrlæge. Det skal behandles med antibiotika - og ret så hurtigt. Når først benet er hævet og varmt, er det ikke nok bare selv at vaske det, så skal der prof. hjælp til !!!

Sys

Living is.....knowing which bridges to burn and which to cross
;-)
0
0
Svar på denne tråd

Oh nej - fortvivlet
Forfatter: 
Dato:  25-02-2007 00:16

Tak for jeres hurtige svar!!!

Jeg kører straks ud og fjerne bandagerne! Det er bare den eneste måde magneterne kan sidde fast på!! De øger blodgennemstrømningen og virker inflamationshæmmende!

I dag vaskede jeg også det syge ben med iobac.

Jeg havde ham ovre i ridehallen for at gå lidt rundt. Han haltede naturligvis da han satte i trav på grund af hævelsen. Det kunne godt lyde som om det er lymfangitis. Hvad er det dog jeg har gjort !!!???

Han spiser dog fint og virker ikke som om han har feber, men det vil jeg naturligvis tjekke i morgen!

Jeg må hellere få dyrlægen ud i morgen, hellere end gang for meget end en for lidt. Jeg vil ikke gamble med min hests helbred!

Krydser fingre for at det ikke er for sent!

0
0
Svar på denne tråd

Dyrlæge tilkaldt
Forfatter: 
Dato:  25-02-2007 00:32
Så har jeg ringet til døgnvagten. De ville ikke køre ud kl. 0.30 om natten for et hævet ben, men kommer i morgen!
0
0
Svar på denne tråd

2. bagben begyndt at hæve
Forfatter: 
Dato:  25-02-2007 01:50

Kl 01.00 - jeg har lige været ude og tage gemasherne af ham og så at det andet bagben også er begyndt at hæve. Det er ligeledes ømt.

Ellers virkede han upåvirket af situationen.

Det kan godt ske jeg virker pylret, men jeg ville ha været mere tryg, hvis der var en dyrlæge, der ville ha kørt ud og set på ham akut.

Dyrlægen jeg talte med, virkede sur og afbryde mig inden jeg fik fortalt færdig om hvad det drejede sin om: "Ja vi kører altså ikke ud til en hest med et hævet ben midt om natten, det bliver tidligst i morgen". Dejlig service må man sige.

0
0
Svar på denne tråd

wildfire...
Forfatter: 
Dato:  25-02-2007 12:18

Jeg fik samme besked fra min dylæge... han kunne ikke komme lige idag, selvom jeg ringede og bestilte tid i deres konsultationstid, men han kunne komme dagen efter igen. Det var jeg ikke tilfreds med, så jeg skiftede dyrlæge med det samme!

Min nye dyrlæge ringede jeg så til og hun kom med det samme og konstaterede stafylikokker. Det kunne være gået grueligt galt hvis jeg havde lyttet til mine dyrlæger. Så jeg har lært at det er MIG der bestemmer og de skal fanme komme når jeg tilkalder dem, ellers kan jeg ikke bruge dem til noget.

Venlig hilsen
-miki-
www.prettyfancy.ridesiden.dk
-alt om krybbebidning og vævning
0
0
Svar på denne tråd

Hudinfektion
Forfatter: 
Dato:  25-02-2007 13:49

Så var dyrlægen ude ved mulen i morges.

Beggebagben var meget hævede op til knæene.

Han havde ikke feber og spiste som vanligt.

Dyrlægen mente, at det "bare" var en hudinfektion eller en alergisk reaktion overfor den mukshampooen jeg havde brugt. Han mente ikke det ville være noget problem at få bugt med det, og anbefalede, at dyret kom på fold efter endt behandling.

Mulen fik noget antibiotikum og smertelindrende samt noget til at tage hævelsen.

Han skal have antibiotikum de næste 5 dage morgen og aften og smertestillende og noget mod hævelsen de næste 2 dage.

Dyrlægen sagde, at jeg skulle vaske hans ben lunken vand i sæbespåner og duppe med iobac senere i dag.

Han anbefalde et nyt middel mod muk, en creme og en shampoo som koster 400 kr. i alt. Han sagde ikke hvad det hed, men jeg skal ned og hente det i morgen, hvis de har det på lager!

Jeg kan bare ikke lade være med at tænke på, at jeg måske kunne ha undgået hele misæren, hvis jeg havde brugt iobac til at begynde med i stedet for den "fantastiske" mukshampoo Prob. med naturlige ingredienser.

Jeg brugte den ellers til at vaske hans halerod i sommer, da den kløede meget, og der var der ingen tegn på, at han var alergisk overfor den! - suk

Det er aldrig rart, når man har påført ens kæreste eje sådanne lidelser!

0
0
Svar på denne tråd

wildfire...
Forfatter: 
Dato:  25-02-2007 14:11
Du kan jo ikke bebrejde dig selv... du gjorde hvad du kunne og du gjorde det i bedste mening. Det er da bedre at handle end bare at sidde passivt.

Venlig hilsen
-miki-
www.prettyfancy.ridesiden.dk
-alt om krybbebidning og vævning
0
0
Svar på denne tråd

det er godt nok Wildfire
Forfatter: 
Dato:  25-02-2007 14:16

Kære Wildfire

Først store klapsalver til dig fordi du spurgte herinde, reagerede hurtigt og har tilkaldt dyrlægen. Det er flot og ansvarligt !

Ofte spørger folk herinde og når man så fortæller at det er en dyrlæge eller i det mindste receptpligtige midler der skal til, bliver folk sure på en. Jeg er selv begyndt at holde tilbage med at råde folk om at hente dyrlægen, fordi så bliver de stædige og hører heller ikke resten af det man vil bidrage med.

Du skal ikke bebrejde dig selv det med shampooen. Det er ikke sikkert at din hest har fået allergi overfor shampooen, det kan være at den simpelthen bare ikke har været god nok (virkningsløs). Og så hæver mukken bare benene derudaf i ekspresfart.

Vi har den sidste tid haft mange diskussioner om folks hang herinde til at bruge naturmidler, madvarer, rengøringsmidler og alt muligt andet, når de vil hjemmebehandle infektionssygdomme som muk og andre ting på deres heste. Du har måske set nogle af de tråde og der har virklig været debat.

Det er bare så vigtigt at bruge midler med dokumenteret effekt, så man ikke kommer i de situationer hvor hesten bliver prøveklud og skal gå unødigt længe med med komplikationer på noget der ellers er harmløst og nemt at få bugt - med hvis man vel at mærke bruger det beviseligt effektive.

Wildfire, du er ansvarlig og god !! Og i stedet for at være stædig og holde fast, har du gjort det helt rigtigte og ikke ventet, da du så det ikke virkede med det du selv gjorde.

Gid flere var som dig. Din hest skal nok tilgive dig, nu bliver han nemlig rask.

mvh. katrunte

0
0
Svar på denne tråd

Tak...!!!
Forfatter: 
Dato:  25-02-2007 14:50

Miki og Katrunte - for de trøstende og pæne ord!

Det er rart at have et sted som hestenettet, hvor man kan spørge andre til råds, når man selv er i tvivl. Og ja jeg tilkalder hellere dyrlægen en gang for meget end en gang for lidt!

Man skal naturligvis ikke bare tage alt hvad andre anbefaler for gode varer, men bruge sin sunde fornuft.

Naturlægemidler kan være gode nok, men nogle gange må man sande, at der skal skrappere midler til og handles hurtigt!

Jeg er i hvert fald glad for, at han er sat i behandling og ikke skal vente til i morgen. Det giver også en selv mere ro i sindet!

0
0
Svar på denne tråd

Svar på dette indlæg (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider