Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Lymfangitis ??
Forfatter: 
Dato:  24-01-2007 20:12

Min dejlige oldenborge på snart 6 år står med et megahævet højre bagben. Havde dyrlæge til ham i dag, der konstaterede lymfangitis - d.v.s. betændelsen er gået i benet på ham. Det er p.g.a. et sår i kodeleddet - som jeg desværre har tolket som en mukskorpe forleden. Der er gået bakterier i det og nu er han hævet i kodeleddet - næsten helt op til hasen.

Han havde dyrlæge i dag og er nu på penicillin og smertestillende, da han var ret så øm og smertepåvirket. De næste 5 dage skal han have penicillin, derudover skal han vaskes i vircon-s og have smurt salve med antibiotika på. Han er ikke mere halt end jeg kan gå med ham i ridehuset, hvor han i dag var pænt på mærkene.

Nogen der har erfaringer med det? Jeg er ret så hudløs p.g.a. jeg mistede min tidligere vallak her i september p.g.a. spat og knoglebrud, så al sygdom - og jeg mener lymfangitis er rimelig alvorlig - får al rædsel og skræk op i mig.

en bekymret

Sys

Living is.....knowing which bridges to burn and which to cross
;-)
0
0
Svar på denne tråd

min...
Forfatter: 
Dato:  24-01-2007 20:44

Min hoppe har haft lymfangitis - faktisk 2 gange(en gang i hvert bagben). Første gang var virkelig slemt. Jeg troede slet ikke det kunne lade sig gøre at hendes ben kunne blive så stort. Hendes has der normalt er ca 5 cm bred var nok omkring det 3-4 dobbelte og hendes yver stod lodret fordi der ikke var plads til at det kunne hænge normalt mellem bagbenene, Dyrlægen kom hver dag og gav hende antibiotika og smertestillende og jeg holdt skarpt øje med hendes temperatur både morgen og aften og hun måtte ikke komme på fold - men skulle dog trækkes ture (bevægelse er vigtig). Det startede en søndag og hen mod torsdag-fredag var hævelsen begyndt at aftage. Dyrlægen var en overgang bange for at det skulle blive kronisk og overvejede at indlægge hende, men det var ikke nødvendigt alligevel. Hendes ben blev helt normalt igen. Hun fik det højst sandsynligt pga muk - hun havde enegtlig ikke muk, men hendes hud var lidt rød og irriteret og det var åbenbart nok.

Anden gang var en sommer nok pga et tægebid. Det var ikke så slemt og hævelsen forsvandt efter nogle dage på antibiotika.

Så min erfaring er god når det behandles.

Har dog set en hest med kronisk lymfangitis. Så behandling - som du allerede er i gang med - er vigtig.

God bedring med din hest.

- nuggi -
0
0
Svar på denne tråd

Tak for svaret
Forfatter: 
Dato:  24-01-2007 20:51

Tak for dit svar Nuggi - håber, håber jeg har været ude i tide !! Det er dælme ikke sjovt, mens det står på...

Sys

;-)
0
0
Svar på denne tråd

lymfangitis
Forfatter: 
Dato:  24-01-2007 21:03

En lidt ældre tråd som har kørt, måske du kan finde endnu flere brugbare oplysninger i den

www.heste-nettet.dk/fo...72/377672/

God bedring med mulen...

0
0
Svar på denne tråd

Tusind tak ...
Forfatter: 
Dato:  24-01-2007 21:08

Tak for tråden Holme - jo flere informationer, des bedre !!

Sys

;-)
0
0
Svar på denne tråd

nej...
Forfatter: 
Dato:  24-01-2007 21:14

Nej, det er bestemt ikke sjovt når ens hest ser sådan ud. Fandt lige min gamle kalender frem (det er efterhånden næsten 7 år siden min var igennem den værste omgang)og hun havde faktisk 39-40 i feber de første dage. Efter 3 dage var den på omkring de 38 og faldende. Hun fik også penicillin i 5 dage.

Det skal nok gå med din - behandlingen er jo startet da betændelsen kom. Det kunne jo ikke være gjort før. Der skal ikke ret meget til før det kan gå galt. Min havde slet ikke noget sår heller ikke engang muk kun lidt "irriteret" hud. Men hvis man er uheldig er det lige netop nok til at de forkerte bakterier kommer ind.

God bedring herfra ihvertfald.

- nuggi -
0
0
Svar på denne tråd

Nuggi !!!
Forfatter: 
Dato:  24-01-2007 21:37

Gode erfaringer er jo altid brugbare Jeg støtter mig lidt til, at han er ung og stærk ...

Sys

;-)
0
0
Svar på denne tråd

du er ikke alene!!!
Forfatter: 
Dato:  24-01-2007 22:25
jeg havde dyrlæge til min den store i går eftermiddags. Hans venstre bagben var enormt!! og han havde 38,8 i feber. Dyrlægen kom og var ikke i tvivl, og han gav også muggen skylden selvom han næsten ikke har noget.. jeg skal nu stikke ham 2 gange dagligt og give ham pulver i foderet og selvføgelig gå så meget så muligt med ham, han står med bandager på om natten. Hævelsen er faldet lidt idag og han har ikke feber mere, så det går den rigtige vej. Min dyrlæge sagde at var han ikke blevet behandlet i tide ville han ha haft hævelses resten af livet, et såkaldt elefantben!! Så er fanme glad for at jeg ringede, altid hellere en gang for meget end en gang for lidt!!

-Nadja og Aras

"Heste tager os,som vi er, men bedømmer
os ud fra hvad vi gør!"

Træning er ikke at vinde et slag, at lære bør være en leg. styrk hestens værdighed hver dag. Smil, og den vil gøre alt for dig!
0
0
Svar på denne tråd

bummelum
Forfatter: 
Dato:  25-01-2007 09:21

Nadja - kom det også bare fra den ene dag til den anden - hævelsen altså?

Min skulle ikke have bandager på, men dyrlægen sagde, at benet meget vel kunne være hævet mere op i dag - nu må vi se, når jeg kommer ud. Tager et par timer fri fra arbejde for at komme derud før... og gå med ham i ridehuset, inden riskoleholdene starter.

Jeg håber, håber også at vi har fået taget det i tide - han er så burhest p.t. - men er ikke noget alternativ

Sys

;-)
0
0
Svar på denne tråd

Min hoppe
Forfatter: 
Dato:  25-01-2007 10:05

fik lymfangitis pga. en grim hovbyld, som sad helt oppe i balden på hoven.

Først havde jeg smeden ude til hovbylden (før hævelsen kom), men han kunne ikke skære den ud endnu, så jeg fik besked på at sæbebade hende 2 gange dagligt.

Faktisk 2 dage efter stod hun med et kraftigt hævet bagben samt en hovbyld, som var sprunget. Hun havde ingen feber. Dyrlægen blev tilkaldt akut, og hun blev behandlet med smertestillende samt antibiotika. Det gik lidt den forkerte vej nogle dage, hvor hævelsen trak opad, så hun faktisk var hævet i baglåret samt i den ene side af hendes yver. Derefter gik det den rigtige vej igen, og hun har ingen mén af det i dag.

Da hævelsen sad på indersiden af benet, så jeg det ikke umiddelbart, da hun gik på fold. Jeg opdagede det dog ved, at hoppen kløede sig voldsomt på benene (stod og rodede rundt i nogle grene på folden).

Anne

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  25-01-2007 11:19

Hej Fie...

Du er da også altid så uheldig Men husk Hugo fik det godt igen selv efter dyrlægen havde givet mig hans klare mening om det hele...

Krydser fingre for dig og dit nye dyr...Han ser dejlig ud.

Knus fra Nickie & Hugo Boss

Knabstrupperen - en race i fremgang
Hugo Boss
0
0
Svar på denne tråd

Hej Nickie
Forfatter: 
Dato:  25-01-2007 12:46

Tak for din omsorg - ja, jeg føler mig også noget uheldig efterhånden ...

Jeg må lige have opfrisket den sag med Hugo - kan ikke rigtig huske den - var det også lymfangitis - eller hvad var det nu?

Giv lige Bossen et klap på mulen fra mig !!

Fie

(Sys)

;-)
0
0
Svar på denne tråd

Lymfangitis
Forfatter: 
Dato:  25-01-2007 14:03

Jeg mistede desværre min skønne hoppe pga lymfangitis..

Jeg kan godt skrive lidt om forløbet hvis du er interesseret..

Maria

0
0
Svar på denne tråd

hej sys
Forfatter: 
Dato:  26-01-2007 21:59
ja det kom fra den ene dag til den anden. var ovre og sige godnat aftenen før, og der var INTET og om morgenen var det KÆMPE stort! Jeg har heldigvis mulighed for at han står på fold hele dagen -uden mudder osv.. men hævelsen er der stadig, dog ikke så slem som det har været og feberen er helt væk.. Så det går da den rigtige vej.. Det er sidste dag med medicin i morgen, så må vi se hvad der sker..
Håber også det går fremad med din dreng..
-Nadja

"Heste tager os,som vi er, men bedømmer
os ud fra hvad vi gør!"

Træning er ikke at vinde et slag, at lære bør være en leg. styrk hestens værdighed hver dag. Smil, og den vil gøre alt for dig!
0
0
Svar på denne tråd

Lille update ...
Forfatter: 
Dato:  27-01-2007 12:04

Tak for alle svarene - det går bedre - dog var han stadig hævet og spændt i koden i går og et lille stykke op, men synes - man kan jo glo sig blind - at det er faldet noget. Fik et godt tip med at tage et målebånd med, måle et bestemt sted hver dag og skrive ned, på den måde får jeg vished, OM hævelsen falder, som den skal. Han virker ikke længere øm, er ikke halt, når man går med ham. Har fået lov af dyrlægen til at han bliver skridtet en time hver dag nu - så det skal vi i dag.

Sidste penicillin bliver givet i morgen - og ringer efter dr. dyr mandag, så han kan komme ud og checke.

Forsøger virkelig så godt jeg kan at rense, desinficere og sårbehandle.

Der er synd han ikke kan komme ud, men vi har desværre ingen alternativer til mudderbadene - øv! Han skal være helt rask, før jeg tør lade ham komme ud igen.

Sys

;-)
0
0
Svar på denne tråd

Hugo...
Forfatter: 
Dato:  29-01-2007 07:34

Hej...

Jo altså det hele startede jo med en Hovbyld der bare ikke ville væk og betændelsen vandrede op i benet både i knogler og muskler, hans hovben viste huller(marmorering) ved røngten og betændelsen i benet gjorde det tykt og spændt... han burde ikke kunne have bilvet rask men det gjorde han *S* det tog godt nok over et år og hvis Dr. Dyr havde fået sin vilje havde jeg nok ikke Hugo idag

jeg måtte starte forfra med behandling 4 gange men 4 gang var lykkens

Jeg føler virkelig med dig... du har ikke fortjent dette her, du der altid behandler dine dyr med omsorg og respekt...

de bedste tanker fra Nickie & Hugo Boss

Ps... Giv så drengen en ordentlig krammer herfra

Knabstrupperen - en race i fremgang
Hugo Boss
0
0
Svar på denne tråd

Lymfangit el. blodprop...
Forfatter: 
Dato:  29-01-2007 12:53

Hejsa.

Den trå, der henvises til af Holme, handler om en af mine heste :).

Jeg fik lige lyst til at fortælle hvad enden af det blev.

Vi var nemlig til dyrlæge med Odessa i torsdags - ikke vores "egen" dyrlæge, men vi kørte hende simpelthen op til Gunnar Yde i Thy.

Udfra symptomerne som var:

- Et kraftigt hævet ben fra hov til midt på låret.

- Det kom i løbet af meget få timer uden nogen forvarsler.

- Hesten var meget smertepåvirket (støttede slet ikke på det, ville ikke spise, stod og hang)

- I løbet af 4-6 dage fortog smerten sig, så hun begyndte at gå.

- Det væskede i 12 dage efterfølgende.

- Efter et par uger var hun slet ikke halt eller noget.

- Hævelsen forsvinder ikke ved gentagne antibiotisk behandling... (tro mig, hun har fået rigtig meget..)

Stillede han diagnosen : En blodprop i det øverste af låret.

Han ville dog lige scanne for at være helt sikker, og ganske rigtigt, der var stor forskel på de to store vener i lårene. (Det ku selv Rikard og jeg se...)

Hun er behandlet af flere dyrlæger i efteråret som Lymfangit og fået rigtig meget antibiotika, varme omslag og jeg skal komme efter dig.. uden virkning.

Nu er der så ingen behandling, der kan tilbydes v en blodprop så lang tid efter, men nu ved vi hvad det er. Vi ved også det kan komme igen, men indtil da kan hun rides let, og kan også ifoles.

Vi ved ikke hvornår den næste blodprop kommer - hun vil formentlig dø af en en dag.. Men om det er nu, om ½ år eller om 5 år vides ikke..

Så hav lige det i tankerne også - en alm rectoscanning kan påvise det... Og det er virkelig det værd!!

Mvh

Karen.

0
0
Svar på denne tråd

Man kan altid blive klogere
Forfatter: 
Dato:  29-01-2007 14:52

Tak for historien Karen - men da han har et meget synligt sår på højre bagkode og da han startede med at hæve dér - er jeg ret så sikker på, at baktusserne er kommet ind der og har foråraget skaden.

MEN - det er altid rart at have det andet i tankerne og kende til folks erfaringer - jeg vidste f.eks. ikke, at de kunne få en blodprop i benet - men selvfølgelig kan de da det, nu sådan ved nærmere eftertanke.

God vind fremover til jeres hoppe !!!

Forøvrigt går det stadig bedre. Han skridtes nu en time hver dag, og bagefter er benet næsten helt normalt at se på. Så jeg håber det bliver helt fint snart igen. Han TRÆNGER til at komme på fold, er ret så påhitsom i ridehuset og det plejer han SLET ikke at være ...

Sys

;-)
0
0
Svar på denne tråd

Svar på dette indlæg (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider