Hejsa.
Den trå, der henvises til af Holme, handler om en af mine heste
.
Jeg fik lige lyst til at fortælle hvad enden af det blev.
Vi var nemlig til dyrlæge med Odessa i torsdags - ikke vores "egen" dyrlæge, men vi kørte hende simpelthen op til Gunnar Yde i Thy.
Udfra symptomerne som var:
- Et kraftigt hævet ben fra hov til midt på låret.
- Det kom i løbet af meget få timer uden nogen forvarsler.
- Hesten var meget smertepåvirket (støttede slet ikke på det, ville ikke spise, stod og hang)
- I løbet af 4-6 dage fortog smerten sig, så hun begyndte at gå.
- Det væskede i 12 dage efterfølgende.
- Efter et par uger var hun slet ikke halt eller noget.
- Hævelsen forsvinder ikke ved gentagne antibiotisk behandling... (tro mig, hun har fået rigtig meget..)
Stillede han diagnosen : En blodprop i det øverste af låret.
Han ville dog lige scanne for at være helt sikker, og ganske rigtigt, der var stor forskel på de to store vener i lårene. (Det ku selv Rikard og jeg se...)
Hun er behandlet af flere dyrlæger i efteråret som Lymfangit og fået rigtig meget antibiotika, varme omslag og jeg skal komme efter dig.. uden virkning.
Nu er der så ingen behandling, der kan tilbydes v en blodprop så lang tid efter, men nu ved vi hvad det er. Vi ved også det kan komme igen, men indtil da kan hun rides let, og kan også ifoles.
Vi ved ikke hvornår den næste blodprop kommer - hun vil formentlig dø af en en dag.. Men om det er nu, om ½ år eller om 5 år vides ikke..
Så hav lige det i tankerne også - en alm rectoscanning kan påvise det... Og det er virkelig det værd!!
Mvh
Karen.