Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 FODRING - har brug for svar og råd.
Forfatter: 
Dato:  03-01-2007 11:56

Vil I ikke nok love mig ikke at overfalde og skælde alt for meget ud nu. Jeg har aldrig påstået, at jeg er den perfekte hesteejer, men jeg vil gerne være det..også selvom det er på en S.U, og begrænsningerne derfor er til stede.



Jeg har mange spørgsmål, og er ivrig for at gøre mit bedste når det drejer sig om mine heste. Jeg har så sent som i morges haft en heftig diskussion med ejeren af stalden... En ældre mand på snart 80, som bruger "Dengang jeg var ung..." og "I de store stalde inden for gardehussaren i sin tid..." MEGET ofte. Derfor er han meget svær at overbevise om, at tiden måske har ændret sig, og at jeg ikke er interesseret i, at mine heste skal leve under de forhold som han synes er ok.





Tulle er en lille pony på snart 26 år. Hun har aldrig, i de 16 år hun har været hos "os" fejlet noget som helst. Hun er glad og frisk, har masser af energi og elsker at lave noget. Dyrlægen roser hende meget, fordi hun holder sig utrolig flot - det er umuligt at se, at hun er så gammel som hun er.




Hun går på fold døgnet rundt - alene, bortset fra når Plethesten lukkes ud til hende om dagen. Det trives hun super med, og bruger mange timer hver dag med at gå og finde græs, blade, nedfaldsæbler osv.



Jeg har passet hende som var hun min egen siden jeg var 11 år. Men har jo aldrig haft indflydelse på hvad hun har fået at spise osv - kun på hvor meget. Jeg har så fået hende af staldens ejer for snart 2 år siden, og bl.a. derfor hun nu går udendørs og diverse forhold er ændret til de bedre



"Vores" heste har altid fået halm! Alt det de gad æde, og de elsker det. Nogle af hestene vælger halmen frem for græsset på markerne - Tulle gør dog ikke. Morgen og aften fodres de med valset byg og lidt havre. Derudover en hel del grønpiller, hvilket jeg gerne forsøger at gøre til hovedparten af deres foder. Derudover får de melasse, og vitamintilskud "ind i mellem" - hvilket jeg endnu ikke har sat mig ind i hvad er for noget, og hvornår det er, at de får det.


Jeg er "lært op" med alt dette foder, og har altid troet, at det var det bedste af det bedste - for vores heste fungerer super fint, de fleste har aldrig fejlet noget og de er pænt i stand! MEN - alle I kloge hoveder, har jo alligevel heldigvis formået at gøre mig klogere.



I er rigtig velkomne til at kommentere det min pony fodres med, og komme med gode råd til forbedringer og evt. udelukkelser - men det er jo desværre kun hende jeg har herredømmet over, mht. fodring. Plethestens ejer er meget stædig, og holder på, at det er HELT ok, at Pletten æder sindsygt meget halm, altid har kæmpe halmvom, og desuden æder det meste af det hun står på OGSÅ!




Nogle af mine konkrete spørgsmål er;


  • Kan man fodre med hø hver 2. dag (stor portion), uden at hesten får for meget? (jeg er ikke hjemme i hverdagene, og har folk til at passe Tulles stald, men kun hver 2. dag)
  • Er byg et dårligt foder?
  • Kan man ikke stort set dække en lille ponys behov med hø - og så kun give hende en lille smule foder, når de andre fodres? Et par håndfulde korn+ grønpiller og melasse?
  • Hvad slags hø skal jeg skaffe?
  • Roepiller - hvor dyre er de, hvor skaffes de og hvad er deres foderværdi? De skal blødes op ligesom grønpiller har jeg forstået? (Og har jeg forstået rigtigt, at de ville være geniale til min plethest, som æder så sindsygt meget halm? - selvom hendes ejer IKKE tror på, at noget foder kan mætte hende tilstrækkeligt fra at æde rub og stub)

Håber på mange svar og meninger, og selvfølgelig gode råd. For nu er jeg ved at være træt af at have følelsen af, at jeg ikke får fodret min pony korrekt nok! :)









_____________________
T
ine & T
ulle
Dét klinger :D


(...og Plethesten selvfølgelig)

Se videoer af de smukke her


Lykken er ikke at få, hvad man ønsker - men at ønske det, man har!



0
0
Svar på denne tråd
 
 Svar...
Forfatter: 
Dato:  03-01-2007 12:10
Kan man fodre med hø hver 2. dag (stor portion), uden at hesten får for meget? (jeg er ikke hjemme i hverdagene, og har folk til at passe Tulles stald, men kun hver 2. dag)
Ja. men det bedste ville naturligvis være at fodre hver dag. Men det ved du jo... ;-)

Er byg et dårligt foder?
Nej, ikke i de rette (små) mængder.

Kan man ikke stort set dække en lille ponys behov med hø - og så kun give hende en lille smule foder, når de andre fodres? Et par håndfulde korn+ grønpiller og melasse?
Drop melassen, tilsæt vitamin/mineraltilskud. Bortset fra vitaminer/mineraler burden en lille størrelse som Tulle ikke have brug for meget mere - hvis bare hun kan få nok hø.

Hvad slags hø skal jeg skaffe?
En hvilken som helst slags godt hø. "Frøgræs" er (næsten) altid frøgræsHALM. Det er ikke det samme som hø.

Roepiller - hvor dyre er de, hvor skaffes de og hvad er deres foderværdi? De skal blødes op ligesom grønpiller har jeg forstået? (Og har jeg forstået rigtigt, at de ville være geniale til min plethest, som æder så sindsygt meget halm? - selvom hendes ejer IKKE tror på, at noget foder kan mætte hende tilstrækkeligt fra at æde rub og stub)
Roepiller, ca 2 kr/kg. Foderværdi: Cirka det samme som havre pr. kg. Blødes op i 8-24 timer - jeg bruger forholdet 1:5 i volumen, dvs. en del roepiller til 5 dele vand. Det kan, i mange tilfælde, mætte hesten så den ikke spiser så meget halm. Men igen ville det være bedre at supplere med noget hø eller wrap.


... 8-) - 99E - 8-) ...
Love - Language - Leadership - Lightness

Grønhøj Rideklub - Et Godt Sted At Være!
2 allergibokse + ponybokse udlejes.
Grønhøj Rideklub - 7470 Karup J
Rejseforsikring til EU + USA???
0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak, 99E :o)
Forfatter: 
Dato:  03-01-2007 12:19

Mange tak for svaret. Er melasse skidt?


Hvordan sikrer jeg mig, at høet er godt? Var godt klar over, at jeg skal undgå frøgræs... Ville meget gerne fodre Plethesten med hø, men tror simpelthen ikke jeg kan få banket det i hovedet på hendes ejer.



Hvor meget hø skal Tulle have, hvis det skal dække hendes foderbehov? Hun laver jo ikke så meget, men skal selvfølgelig være mæt og bevare sin sul på kroppen, samt have energi til at holde varmen her om vinteren...



Nogen som kan gøre mig lidt klogere på hvilke vitaminer/mineraler man skal give? Priser også meget gerne, og hvor det købes... :)



... og, er hø ikke lige så godt som wrap? Eller? Tulle har jo altid spist "tørt" halm, og har aldrig haft problemer med det..men jeg har måske forkert fat i det? :) ..hvis bare høet ikke er støvet selvfølgelig.




_____________________
T
ine & T
ulle
Dét klinger :D


(...og Plethesten selvfølgelig)

Se videoer af de smukke her


Lykken er ikke at få, hvad man ønsker - men at ønske det, man har!



0
0
Svar på denne tråd
 
 Du kan købe
Forfatter: 
Dato:  03-01-2007 15:42

Salvimin Grøn som er et koncentreret vitamin/mineraltilskud, det kan stort set købes i alle foderstoffer, og koster omkring 300 kr for 20-25 kg, dog tror jeg, du skal nøjes med og købe en spand med 9-10 kg i, da din pony ikke skal have meget mere end 50-75 g om dagen.


Hvis du får fat i noget godt hø, kan ikke forklare hvilket, og hun får alt det hun kan æde, så behøver du ikke roepilller. Hun skal bare have fri adgang til høet, døgnet rundt.


HVis hun så taber sig til vinter, når det på et tidspunkt bliver koldt, kan du købe roepillerne, og give en noget olie i. Det er rigtig godt til og holde huldet, og olien er ike svær for hende og fordøje eller "tygge", når nu hun er oppe i årene.


Håber det hjalp lidt, og så må jeg lige sige, at det er en rigtig smuk pony du har


Tine







En rigtig hest er en oldenborg.

Der hvor volden går ind, går forstanden ud.


0
0
Svar på denne tråd
 
 ejeren er jo nok fra den tid hvor
Forfatter: 
Dato:  03-01-2007 22:11
hø tit var muggent og så var halm og grønpiller faktisk bedre. For 30-40 år siden døde heste på stribe af dårlige lunger pgs dårligt hø og skimmeallergi.

HVIS du ikke kan skaffe godt hø eller wrap, så er grønpiller + halm bedre.

Hun kan KUN blive mæt hvis hun både får hø/wrap og roepiller/ grønpiller da hun jo forsøger at dække sit protein og energibehov via halmen- der skal bare voldsomt meget til.

Det vigtigste lige nu, hvis du ikke kan lave de store ændringer er en god vitamin-mineralblanding som Tine foreslår.

Du kan godt give hø hveranden dag.Hvis du ikke kan give hø, er det bedre at blive ved med grønpillerne og LIDT byg/havre da proteinindholdet er højere i grønpiller.

Eva

Sorø:Opstaldning tilbydes.Ridehus, bane, tæt ved skov, super folde. Masser af grovfoder.
Undervisning i både sportsdressur og klassisk-akademisk dressur, fra grundridning til og med S niveau.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Bum di bum...
Forfatter: 
Dato:  03-01-2007 22:27

Så må jeg lige have på det rene; (tak for jeres svar (y) - flere er velkomne)



  1. Jeg kan godt fodre hende med fri adgang til (godt) hø i hendes stald... kunne evt. undersøge om det var muligt at få en af mine hjælpende piger til at give hø hver dag
  2. Byggen gavner ikke rigtigt nogen steder, og jeg kan uden problemer nøjes med grønpillerne
  3. Roepiller vil evt. være et forslag til den plettede, og hvis jeg kunne få indført roepiller her på matriklen, ville det være kanon for alle hestene - og dermed skære ned på havre/byg.
  4. Jeg skal have skaffet noget tilskud til Tulle (vitamin), som hun skal have hver dag (?)

Hun har ingen problemer derhen af - men slanke hende vil jeg jo ikke, i den alder hun har. Så mon ikke jeg skal holde ved lidt foder ved siden af høet?? Regner med at kunne lukke en boks mere af, i hendes stald/skur, og så kan de fyldes med hø, hvor én i forvejen er fyldt med halm til at strø... så har hun stadig en stor boks at spise fra og sove i..


...problemet er så bare når plethesten kommer på fold til Tulle. Hun kan æde helt vildt meget, sikkert også meget hø - og finder hun først ud af det, spiser hun mig fra hus og hjem og får alt for meget mad...


_________________
T
ine & T
ulle
Dét klinger :D


(...og Plethesten selvfølgelig)

Se videoer af de smukke her


Jeg søger gode råd ang. fodring af Tulle,

klik her og giv dit besyv med! :)



0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  03-01-2007 23:53

du spørger om melasse er skidt... det er synes jeg det er... for melasse er rent sukker så der er ikke nogen gurnd til og give melasse da det er ren energi...


roepiller koster 80 kr for en sæk med 50 kg.. jeg køber mine i den lokale foderstof...


godt hø er hø der er gønt (ikk grå/brunt), dufter godt af hø/græs, nårdu smider med ballen eller slå på den må DEN IKKE støve... hvis alt dette er opfyldt så er det godt hø... du kan evt. søge herinde da der er mange indløg om hø og muggent hø...



min fodring af min egen hest på ca. 150 i stg:


min hest får om dagen:

  • 500 g natur müsli (tilskuds foder fra st. hippolyt - koster 178 kr for en sæk med 25 kg i - man gir hesten 100 g. pr 100 kg kropsvægt + 100 g oven i hvis den blir reddet normalt(fx min hest vejen 400 kg og blir reddet normalt og han får 500 g. pr dag)
  • 300 g. roepiller tørt (de udmåles altid i tør vægt) - pris står oven over
  • 500 g valst sort havre - købes privat ved en landmand og gir ca. 1 kr pr kg. - bemærk at der er sort havre er mere olie i end alm. havre og derfor kan sort havre der er valset kun holde sig i 1 måned.
  • 200 g lucerne - fra st. hippolyt og koster 125 kg for 20 kg
  • gulerødder (bruger ca. 1 sæk m. 25 kg i pr uge) 1 sæk koster 30 kr...

desuden får han os en ½ balle hø som svarer til 5-6 kg hø om dagen...


jeg har regnet ud at fodring u. gulerødder og hø koster mig 175 kr pr mdr... fodring med gulerødder og hø koster i alt 475 kr pr mdr...



En gang st. hippolyt, altid st. hippolyt....

Søger part til min unghest på 4...

Søger Wintec Spring sadel...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for svar!!!
Forfatter: 
Dato:  04-01-2007 08:53

Mange tak for svar - det er jo næsten ingen penge, mulle-pigen87 :) Tulle spiser af mad for ca. 120 kr/mdr ligenu..dvs, det gør hun egentlig ikke, for vi regnede ud hvad det kostede hvis hun spiste to hele skovlfulde foder om dagen (og det gør hun ikke mere, eftersom hun ikke laver så meget). Hun spiser vel for en lille 100kr.



Melassen droppes.


Hvordan opbevarer I andre jeres hø???




Må se om jeg kan skabe enighed med den anden opstalder og staldens ejer om, at roepiller skal indkøbes og bruges. Det er jo slet ikke dyrt heller, så hvorfor ikke erstatte noget af al den havre/byg med det.




Fandt dette link om roepiller i øvrigt:

www.foderplan.dk/roepi...iteter.htm (y)




Flere svar modtages meget gerne :)


_________________
T
ine & T
ulle
Dét klinger :D


(...og Plethesten selvfølgelig)

Se videoer af de smukke her


Jeg søger gode råd ang. fodring af Tulle,

klik her og giv dit besyv med! :)



0
0
Svar på denne tråd
 
 Høet...
Forfatter: 
Dato:  04-01-2007 12:36

Det ser ud som om du er blevet guidet godt nok mht. dine spørgsmål.


Som Mulle-pigen nævne, er melasse det rene sukker - meget overflødigt. Hvis du bare giver hende melasse som "hold-kæft foder" (for at give det noget fylde, hvis du forstår ;)) kan du evt. udskifte det med lucerne.


Foderplanen til den 18-årige fjordhest på 1.42 (ca.) jeg har part på ser sådan ud:


-Ca. 2 håndfulde lucerne

-65 gr. vitamin/mineralpiller

-En håndfuld müsliblanding

-½ skefuld hvidløg

-½ flage wraphø + halm på folden


Og så self. det løse - gulerødder, æbler etc. etc.


Han "går bare" p.t. - lidt ligesom Tulle, kan jeg forestille mig(Dvs. bliver ikke redet regelmæssigt, bare arbejdet med fra jorden). Han er 18 år, og holder sig også fortræffeligt ;)


Hø opbevaret tørt og ikke fugtigt, ellers går der mug i det.



Vegetacha B-)
^**^
Oo
(..)
-

"Ever occur to you why some of us can be this much concerned with animals suffering? Because government is not. Why not? Animals don't vote." --Paul Harvey

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bumbum...
Forfatter: 
Dato:  04-01-2007 13:52

Melassen er vist bare for smagen - har staldens ejer altid smidt i foderet.



Lucerne?



Tænkte på, om høet kan stå ude, dækket til med plastik? Eller om det skal stå indendørs. Puh, er det ikk svært at få fat i nu egentlig? ... jeg leder :)


_________________
T
ine & T
ulle
Dét klinger :D


(...og Plethesten selvfølgelig)

Se videoer af de smukke her


Jeg søger gode råd ang. fodring af Tulle,

klik her og giv dit besyv med! :)



0
0
Svar på denne tråd
 
 Hø er næsten umuligt
Forfatter: 
Dato:  04-01-2007 17:11
at opbevare i en stald, desværre. Kun til få uger af gangen, op på 2 lag paller og må ikke røre væggene (= kondens, fugt og mug på en uge -10 dage).

IKKE udenfor og ikke under plast - det mugner.

Man kan pakke væggene med halm yderst - kæmpe arbejde.

Eva

Sorø:Opstaldning tilbydes.Ridehus, bane, tæt ved skov, super folde. Masser af grovfoder.
Undervisning i både sportsdressur og klassisk-akademisk dressur, fra grundridning til og med S niveau.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Hm...
Forfatter: 
Dato:  04-01-2007 17:54
Hvordan gør I andre så???

_________________
T
ine & T
ulle
Dét klinger :D


(...og Plethesten selvfølgelig)

Se videoer af de smukke her


Jeg søger gode råd ang. fodring af Tulle,

klik her og giv dit besyv med! :)



0
0
Svar på denne tråd
 
 hø...
Forfatter: 
Dato:  04-01-2007 20:14

Kan du ikke bruge wrap, i stedet for hø? Det meget nemmere, at opbevare :)




-carina- med
Dunja & Boy
-nu uden Star. Du vil altid være elsket, savnet og husket.



0
0
Svar på denne tråd
 
 Tralala
Forfatter: 
Dato:  04-01-2007 20:21

Da de andre har svaret med gode svar, vil jeg bare rose dig for at ville ændre tingene til det bedre for hestene! Hvis bare flere var som dig!


Ved ikke det med høet, fodrer med wrap.



Smil... Det varmer:-)


Rid på det bedste- rid Frederiksborg.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bummelum...
Forfatter: 
Dato:  04-01-2007 20:45

Tænkte selv tanken ..altså med wrap (hvor det dog irriterer mig, at jeg ikke kan finde ud af at sige ordet ;D ). :)



Lettere at opbevare, ja - men når det kun er til en hest, bliver det så ikke for gammelt hurtigt? Eller? Vi havde et par "baller" på et tidspunkt, og det blev for gammelt for os (det blev heller ikke brugt i særlig store mængder!).





Kanoa2: ... :) Tja, nu har jeg jo "ladet stå til" længe, og det er jeg da ikke spor stolt af nu :)


_________________
T
ine & T
ulle
Dét klinger :D


(...og Plethesten selvfølgelig)

Se videoer af de smukke her


Jeg søger gode råd ang. fodring af Tulle,

klik her og giv dit besyv med! :)



0
0
Svar på denne tråd
 
 Wrap...
Forfatter: 
Dato:  04-01-2007 20:54

Man kan købe wrap i små baller også, fra 40 kg og opefter. Har netop bestilt 15 stk med 50 kg i til 80 kr stykket. Grovfoder ER dyrt, men jo nødvendigt.


At du har ladet stå til før, kan du ikke gøre noget ved nu.

Bedre sent end aldrig.



Smil... Det varmer:-)


Rid på det bedste- rid Frederiksborg.

0
0
Svar på denne tråd
 
 hø...
Forfatter: 
Dato:  06-01-2007 00:21

Hvis du kan være så heldig at finde en der sælger hø i nærheden af hvor din pony står, kan det måske lade sig gøre at hente det der, for ca. en uge af gangen.

Det er den løsning jeg er nødt til at bruge, da jeg ikke har mulighed for at opbevare høet godt nok, og min unghest ikke tåler wrap.

Jeg giver 10,- pr. balle (små baller) og bruger ca. 1 balle om dagen i vintermånederne, til en hest (158 i stg.), der har fri adgang til hø i 10-12 timer i døgnet.

Det er ikke den nemmeste løsning, til gengæld er høet altid super kvalitet, fordi landmanden har gode opbevarings muligheder.


Med venlig hilsen Stelzner.

Efterlysning: Charell, hoppe, araberblanding, skimmel, 156 cm. i stg., ca. 16 år.

www.heste-nettet.dk/fo...348/97348/



0
0
Svar på denne tråd
 
 Det nytter ikke noget...
Forfatter: 
Dato:  06-01-2007 00:43
...at slå sig selv i hovedet med fejl, man har begået i fortiden.

Man skal huske og lære af dem - men du har jo ikke "ladet stå til" af fordi du er ond og væmmelig og ikke vil dine heste det godt.


... 8-) - 99E - 8-) ...
Love - Language - Leadership - Lightness

Grønhøj Rideklub - Et Godt Sted At Være!
2 allergibokse + ponybokse udlejes.
Grønhøj Rideklub - 7470 Karup J
Rejseforsikring til EU + USA???
0
0
Svar på denne tråd
 
 PAS PÅ!
Forfatter: 
Dato:  06-01-2007 10:51

Du skal VIRKELIG passe på med høet i år..! Fordi det har været sådan en båd sen sommer hvor høet blev presset og lavet til baller, har meget af det ikke være total tørt, og når det så kommer ind danner det selv kondensvand. Hvis det lugter fælt skal du ikke købe dte med mindre du er klar på det skal ligge i vand et døgn før brug...!

så pas virkelig på!


Det er netop derfor Nazal får sit hø vandet!


Hvis man kigger på hvad Nazal for nu, og han skal fedes op..


Han får

2,5 kg havre

1,5 kg byg

800 g roepiller

4 dl. olie

100 g salvimin grøn

og masser af gulerødder.

Og så får han en balle hø om dagen og alt det halm han kan æde..

Det er hvad han får om dagen..


jeg prøver lige og fange dig på MSN.. Kan måske hjælpe dig med en lløsning...


Hilsen Jette
med den dejlige Nazal.
<3Hvil i fred Loke. Død D. 24-8-06<3
<3Hvil i fred San Diego. Død D. 5-11-06<3

<3I er begge elsket og savnet<3


0
0
Svar på denne tråd
 
 Efter lige...
Forfatter: 
Dato:  06-01-2007 11:04
...at have været i stalden for at stable et læs hø, der kom til formiddag vil jeg sige: Køb wrap, hvis du kan!

Det er pokkers svært at få hø nu (i år pga høsten + vi har passeret jul) der er i toplækker stand.

Så hvis du har råd til det og mulighed for det, så få fat i nogle miniwrap-baller i god kvalitet.


... 8-) - 99E - 8-) ...
Love - Language - Leadership - Lightness

Grønhøj Rideklub - Et Godt Sted At Være!
2 allergibokse + ponybokse udlejes.
Grønhøj Rideklub - 7470 Karup J
Rejseforsikring til EU + USA???
0
0
Svar på denne tråd
 
 Bumdibum...
Forfatter: 
Dato:  06-01-2007 13:04

Wrap er nok også det eneste jeg evt. har mulighed for at opbevare - og jeg vil hellere betale mere for noget godt wrap, end gå efter billigt hø som måske er elendigt. Har ikke mulighed for at vande det alligevel...



Nu må vi se om de sælger sådan noget her på øen... 8-)



Har forhørt mig omkring, hvad andre stalde egentlig fodrer med af grovfoder... de fleste siger halm







Mine spørgsmål tager ingen ende:


Her de sidste par uger, har jeg selv fodret hestene. Og jeg har hver dag blødt mange flere grønpiller op end vi plejer... Tulle og Plethestens foder har derfor bestået af hovedsageligt grønpiller, hvor Tulle har fået lidt korn oveni også.


Og med mindre det er noget jeg bilder mig ind, eller rent tilfældigt, så synes jeg ikke Mette er så halmvommet for tiden?? Tulle er det egentlig aldrig, men hun grovæder heller ikke halm på samme måde som Mette, og spiser græs det meste af dagen...


Har grønpiller samme mætheds"funktion" som roepiller?! Og er det ikke kun ok at fodre med flere grønpiller end kornmængde?









_________________
T
ine & T
ulle
Dét klinger :D


(...og Plethesten selvfølgelig)

Se videoer af de smukke her


Jeg søger gode råd ang. fodring af Tulle,

klik her og giv dit besyv med! :)



0
0
Svar på denne tråd
 
 Jo absolut
Forfatter: 
Dato:  06-01-2007 18:40

Jeg ved ikke om grønpiller har nøjagtig samme mæthedsgrad som roepiller, men de mætter ihvertfald rigtig godt. Der er masser af gode fibre i.

Det er en god idé at fodre med større grønpillemængde end kornmængde, især når det er ponyer.

Det kan godt ske at når nu de bliver mætte af grønpillerne, så spiser de ikke så meget halm og at de derfor ikke er så vommede mere. Jeg ved ikke lige hvor hurtigt det går med at slippe af med halmvommen. Men du er da på vej i den rigtige retning!


Jeg ville dog bruge roepiller istedet for grønpiller. Eller evt. halvt af hver. Grønpiller har et ret højt proteinindhold. = med mulig overforsyning af protein.

Hvor meget får de hver især af grønpillerne om dagen?



Smil... Det varmer:-)


Rid på det bedste- rid Frederiksborg.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Roepiller og grønpiller..
Forfatter: 
Dato:  06-01-2007 20:48

ved ikke med grønpiller.. Men jeg ved at der i roepiller slet ikke er så mange proteiner i som folk tror..!

Tine, du kunne se diego hvor hurtigt han smed sin halmvom! Så det kan pletten også!


Hilsen Jette
med den dejlige Nazal.
<3Hvil i fred Loke. Død D. 24-8-06<3
<3Hvil i fred San Diego. Død D. 5-11-06<3

<3I er begge elsket og savnet<3


0
0
Svar på denne tråd
 
 Jette...
Forfatter: 
Dato:  06-01-2007 20:55

Hvordan slap Diego af med sin halmvom? Kanoa har nemlig også vom på trods af at han får roepiller, wrap og kun halm som ekstra hyggespisning? Det er ikke så klædeligt!

Får Diego slet ikke halm mere?







Smil... Det varmer:-)


Rid på det bedste- rid Frederiksborg.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ligenu...
Forfatter: 
Dato:  10-01-2007 16:44

Ligenu er BÅDE Tulles og Plethestens kost ændret til en hel del flere grønpiller - og meget mindre havre+byg...



Meget svært at finde wrap på denne tid - faktisk nok nær umuligt her hvor jeg lige bor... arbejder på sagen :)



Og Plethestens ejer LOVEDE mig at lukke hende ud, men tror desværre det er tømme løfte, nu hvor det regner sådan :( :( :(


_________________
T
ine & T
ulle
Dét klinger :D


(...og Plethesten selvfølgelig)

Se videoer af de smukke her


Jeg søger gode råd ang. fodring af Tulle,

klik her og giv dit besyv med! :)



0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  11-01-2007 11:30

jeg ville nok fortsætte med det foder hestene er vandt til og så give dem en vitamin mineral blanding oveni. Tulle var jo ikke blevet 26 år og stadig i fin form hvis ikke foderet duede :-)


Vores får halvt halm og halvt hø.



0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  11-01-2007 13:08

Hej Tine.


Mit aller, aller bedste råd til dig er; lad vær med at lave om på noget som helst, når Tulle fungerer fint på det hun får nu.


Du risikerer bare at få lavet kludder i din lille ponys mave.


Som du skriver har Tulle ikke fejlet noget de sidste 7 år, hun er en ældre pony, som altid har fået det hun får nu og det trives hun åbenbart med.


Herinde vil du få en masse velmenende råd, som måske vil slå Tulles mave "i stykker". Og så sidder du i Svendborg og skal bekymre dig om hende.


Du har da helt ret i, at det ikke er den mest up to date menu hun får, men hun trives med den og holder sig godt.


Så mit råd er helt sikkert, lad hende blive på det foder hun har spist og trivedes med i alle de år.


Hilsen Pony-mor



0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider