Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 MUDDER - skrabe det væk ??
Forfatter: 
Dato:  10-01-2007 16:26

Ja som alle andre er vi ved at drukne i mudder. mudder alle vegne. - og i gummistøvlerne (hvis de da ikke bliver hængende derude og først dukker op til foråret ).


Men: kan man "bare sådan" skrabe mudderet væk med en stor maskine ?? skrabe i bund ? hvor hurtigt kommer det igen?

jeg ved at man bør lægge grus osv på når det er skrabet fri - men økonomien er vist ikke til det. måske til sommer.


hvem har prøvet at skrabe mudder væk - og hvad skete der så ??


.Formidling af Lusitano heste. Kontakt til avlere i Portugal.

Se salgsheste på præsentation. Flere på vej.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Problemet er at den store
Forfatter: 
Dato:  10-01-2007 18:42

maskine (en rendegraver)

*kører meget mere af folden op, mens den flytter rundt på mudderet

* at mudderet gendannes hvis der stadig er jord under og at det så kan risikere at lave en sø, fordi det skrabede stykke nu ligger lavere


* det kan fungere hvis der er sand/grusbund.


Vi skrabede mudder af udenfor stalden forrige år og det kostede 25.000 kr i knust beton at lægge 15 cm på (så det kan holde til en traktor).


I år har vi ordnet løsdriften (JUBII) bare ærgerligt at vi ikke ligge hvde råd til 3 lag (ridebanekonstruktion) over det hele.


Vi PRØVEDE så, med restmaterialerne fra løsdriften at lægge et 10 cm lag knust tegl/beton ved lågerne til de andre folde - og det fungerer delvis, men SKULLE have været tykkere.

Vores folde ligger endda højt så vandet nogenlunde løber af.


Foldene er værre end nogensinde (men vi har slet ikke haft problemer de første to år), så mudderet er hov-dybt. Jeg ved godt det kan blive meget værre - men det står højt på vores liste at lægge 10 meter med drænet lag på de 200 m2 op mod lågen i hver af de 4 vinterfolde:


15-20 cm knust tegl/beton, stampes/tromles

5 cm stenmel, stampes/tromles

5 cm grus eller flis


ELLER

15 cm knust beton


Kørslen er den dyreste del af fornøjelsen.


Jeg overvejer lige nu - som forsøg- når vi får den nye traktor med frontlæsser - at smide de ca 8 m3 knust tegl og beton der blev til overs fra løsdriften, i den værste fold i et lag på 25 cm, så langt det rækker ved leddet - det burde være tykt nok til at bære...og hvis det ikke holder, ja- så ved jeg at det er det andet der skal til.


Eva



Sorø:Opstaldning tilbydes.Ridehus, bane, tæt ved skov, super folde. Masser af grovfoder.
Undervisning i både sportsdressur og klassisk-akademisk dressur, fra grundridning til og med S niveau.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Eva ...
Forfatter: 
Dato:  10-01-2007 19:22

Er knust beton bedre end stabil grus og hvorfor - lige et tillægs spørgsmål ?


sara

0
0
Svar på denne tråd
 
 andre år
Forfatter: 
Dato:  11-01-2007 12:39

tak eva.

ja det er klart værre i år end nogensinde.

jeg er ikke sikker på hvad der er nederst. men tror det muligtvis er grus.

lige da ejerne havde købt gården var der gode grus stier. men så skulle der jo lægges rør ned til vand på foldene - især ned til køerne. og siden da har det vist været mere end svært at holde stierne tørre i den våde sæson. det hele blev blandet sammen.


mudderet er nu ca 15 cm dybt de dybeste steder. meget slemt.

og med den pris virker det ret håbløst.


.Formidling af Lusitano heste. Kontakt til avlere i Portugal.

Se salgsheste på præsentation. Flere på vej.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider