Xy
trailerens egenvægt er det traileren vejer. Uden top, bund og sider, må egenvægten unægtelig blive noget lavere, og derfor vil flere biler kunne trække denne mere luftige model.
Totalvægten er trailerens egenvægt + det der er tilladt at putte i den.
Den faktiske totalvægt er trailerens egenvægt + det du rent faktisk putter i den. Nok den mest relevante fakta for de fleste chauffører (alt efter kørekortstype og årstal det er erhvervet), da det er de færreste der har behovet for at køre med trailer uden noget i
Jeg kigger en smule efter trailer, og for mig er en lav egenvægt på traileren meget vigtig, da bilen kun må trække 1500 kg.
Derfor kigger jeg ikke efter trailere med en egenvægt på over 800 kg, da min hest vejer 650 kg, hvorimod trailerens totalvægt ikke er interessant for mig.
Havde jeg en stor 4wd med en tilladt koblingsvægt på eksempelvis 2.700 kg, og behov for at køre med 2 store heste, så ville totalvægten begynde at blive væsentlig for mig.