Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Hovpleje af skrøvelige hove
Forfatter: 
Dato:  02-08-2022 15:11

Hej alle i kloge hoveder :-)

Hvordan og med hvad plejer i gerne jeres ældre hestes hove med?

Jeg har netop overtaget en ældre fjordhest (23) med mildelst talt forfærdelige og meget skrøbelige hove.

Smeden er self. inde over, men hvis der sidder nogle med nogle guldkorn i forhold til foder/tilskud gode dagsrutiner og MUST-have produkter så hører jeg rigtig gerne om dem så jeg forhåbentlig kan få tryllet nogle lidt mere præsentable og sunde hove frem på det gamle liv. :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvordan er ...
Forfatter: 
Dato:  03-08-2022 00:36

... Dens foderstand?

 

En tyk hest med fedtdepoter har ofte også dårlig hovkvalitet. Derfor kan det hjælpe at fodre den stivelsesfattigt og lavt på sukker.

 

Regelmæssig smed, gerne med 6 ugers interval. Sko hvis nødcendigt.

 

Du kan købe dig fattig i plejeprodukter og tilskudsfoder. Noget hjælper bedre end andet. Efter min mening er det vigtigste at få styr på fodring, så er grundlaget på plads, og de andre ting ikke så nødvendige.

Masser af godt grovfoder, dvs. hø/wrap, gerne suppleret med halm, så den ikke bliver for tyk. Er det muligt, så køb hø/wrap med analyse, så du ved, hvad det indeholder, og få lagt en god foderplan med udgangspunkt i dit grovfoder.

 

Kan den mon have PPID? Den har alderen til det. Måske er det også en ide at få en hestetandlæge ud for at tjekke tænder. Er dens hove ikke blevet passet, er der stor sandsynlighed for at tænderne heller ikke er.

 

Og endelig er der jo nogen heste, der bare har dårlig hovkvalitet


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider