Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Erfaringer med Flexi-girth????
Forfatter: 
Dato:  17-07-2014 11:11

Har du erfaringer med Flexi Girth - jeg vil meget gerne høre om dem.

 

Min hest har alt, hvad jeg drømmer om i gang og temperament - men også har det måske værst tænkelige sadelleje, hvor hesten er "konisk" med runde ribben og fremskudt gjordleje og kort ryg.

 

I årevis har vi sloges med den rigtige sadel og endelig fundet noget, der fungerer.

Men gjorden er stadig ikke helt optimal - og jeg har virkelig prøvet hvad som helst - seneste 45 minutters skridttur med den nye Equisoft gjord. Resultatet ser sådan ud i albuen på min hest (jeg har den SORTEST samvittighed )

Billede

 

Vi har været alle dem her igennem:

 

U-formede lædergjorde (både den fra Passier og den fra Kentauer - hedder vist "Parma") duer slet ikke - under maven ligger gjorden kun til fortil, hvilket betyder, at det er "kanten" af gjorden, hvor hele trykket ligger (også selvom jeg prøver at snyde og spænde et hul mindre i den modsatte gjordstrop af, hvor gjorden ligger til).

Bananformede neoprengjorde er bedre, men spænderne på gjorden trækkes skævt af sadlens gjordstropper, fordi gjordens endestykker "peger bagud". Det betyder, at spændet tættest på forbenet ikke hviler på gjorden, men trækkes ud over kanten på læderet og hviler direkte på hesten. Det ser sådan ud:

Billede

PC-antiskrid skrider trods navnet og krøller alle hårene inden under.

Wintec Cair gjord tager hesten i albuen.

Equisoft by Stübben tager MED AL TYDELIGHED hesten i albuen.

Helt almindelige lige neoprengjorde trækker sadlen frem pga. hesten runde form.

 

Derfor overvejer jeg nu Flexi Girth - den ser ikke ud til at fylde for meget og det med elastik sætter min hest meget pris på.

 

/Nat

0
0
Svar på denne tråd
 
 Equi-not so -soft
Forfatter: 
Dato:  17-07-2014 12:03

Nej hvor burde de bare have smæk dem fra Equisoft ...min hest så LIGESÅDAN ud, hvis ikke værre (har faktisk billeder et sted) efter hun havde sin på første gang. Store blodige huller på str med 5kroner!

 

Jeg har gode erfaringer med Flexigirth....og ligeledes med PC ventech anti skrid gjord. Jeg skifter lidt mellem de to, da flexigirth godt kan slide lidt i pelsen da den jo er helt rå uden polstring.


Angels live forever in the hearts of those who loved them on earth


Stella og Tøsen - forevigt savnet aldrig glemt!

0
1
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  17-07-2014 13:00

Flexigirth er fantastisk!!

Jeg har selv en Welsh Cob med kuglerunde ribben og jeg rider i Sensation (bomløs), og tænkte også over hvad hulen der kunne holde den fast.

Flexigirth med en lammetunnel omkring får sadlen til at ligge helt fast,og gjorden skrider ingen steder, både pga. den brede elastik og lammets friktionsevne. Den behøver ikke engang at være spændt ret stramt, så blødt og behageligt for hesten hele vejen igennem, uden gliderier til den ene eller den anden side

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ihhh tak...
Forfatter: 
Dato:  17-07-2014 13:44

... til jer begge to for de varme anbefalinger af Flexi Girth og...:

 

Til dig GIBben fordi du lige som mig hoppede på "Equisoft-bølgen" (der er virkelig sagt meget godt om den gjord) og også måtte indse, at den bare ikke duer til alle heste... og fordi du tør indrømme, at din så ud som min. Jeg har det stadig SÅ skidt over det.

 

Til dig Mia *Hector* fordi du lige deler et lammeskinds-tunnel-trick, så vi undgår flere slidmærker.

 

Hvor har I købt jeres gjord - jeg kan simpelthen ikke finde en eneste i DK på nette?

 

/Nat

0
0
Svar på denne tråd
 
 rider ikke med andet
Forfatter: 
Dato:  17-07-2014 13:45

jeg rider både med flexigirth på min spring og dressur sadel. De ligger altid perfekt. Og min hest kan lide den.

 

I starten spændte jeg dem for meeget, da jeg ikke stolede på at de ikke skulle spændes heeeelt op. Men nu har jeg spændt dem 1-2 huller mindre end jeg kan hvis jeg hiver til. og de ligger lige så godt, også når jeg ponyfræser rundt i et hjørne og får hele min vægt i den ene bøjler.

 

kan kun anbefale det - og så er de jo svimlende billige i forhold til de fleste gjorde.

 

Jeg brug læder gjorden på springsadlen (lang), og den kan jeg bedre lide end stofgjorden i lang.

 

Kh Mette

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  17-07-2014 13:49

Jeg købte min fra England:

http://www.flexiworksequine.co.uk/

 

Jeg har dressurmodellen, så der er ikke de lange 'stropper' på. Det gik hurtigt og uden probemer.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 kan købes i dk
Forfatter: 
Dato:  17-07-2014 14:09

Den kan også købes har i dk på:

classicshowjumps.dk/butik/flexi- girth-elastikgjord/

 

MVH

René

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvis du ...
Forfatter: 
Dato:  17-07-2014 20:11

... ikke kan bruge Flexi girth kan du jo overveje at få syet en kraftig strop på din neoprengjord, evt delt som på de gamle hubertus gjorde, det vil holde gjordstropperne på plads og flappen på gjorden vil ikke glide bagud

 

Mvh

Britt




Savnet er stort:


Lady Lianna 1984-2004

Magic 1996-2006

Cherie 1986-2009

Freja 1991- 2010

 

 

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Neoprengjord
Forfatter: 
Dato:  17-07-2014 21:50

Nu har jeg ingen erfaringer med flexigirth.

 

Til gengæld har jeg lidt med de bananformede neoprengjorde. Dem jeg har set i alle butikker i mit område er ligesom den, du viser på billedet. Og de gør præcis det samme med at stykket under spænderne glider tilbage, når jeg har prøvet dem på min hest.

 

Men men, dem man kan købe hos Tika er lavet bedre, så de bliver liggende hvor de skal - i hvert fald på mine heste, men de har heller ikke noget specielt kompliceret gjordleje. Bare lige et lille tip, hvis ikke du har prøvet dem. De koster ikke ret meget.

 

 

tikarideudstyr.dk/anatomisk-neopren- dressurgjord-med-elastik

 

Venlig hilsen

Anna

0
0
Svar på denne tråd
 
 der er også denne
Forfatter: 
Dato:  17-07-2014 22:24

H - gjorden

 

Jeg har den og er vildt glad for den

 

www.wowsadlar.se/sadeltillbehor/h- gjord/

0
0
Svar på denne tråd
 
 Super god gjord
Forfatter: 
Dato:  18-07-2014 08:42

Jeg har ikke mindre end 3 flexi-Girths. Har også haft problemer med gjordsår. Efter jeg er begyndt at bruge flexi-Girth har jeg ikke haft problemer overhovedet. Har brugt dem i 5 år nu. Jeg bruger ingen polstring, da jeg synes denne polstring er med til at øge problemet, da den tager det smarte ved en tynd gjord væk. Og gjorden skærer ikke, selvom den er tynd. Da det jo er elastik under maven, så strækker det sig i stedet og skærer ikke. Sadlen ligger, hvor den skal og flytter sig ikke. Det er ikke for mig nødvendigt at spænde efter, efter et stykke tid, da min hest ikke puster sig op eller andet. Hun synes åbentbart det er rarere med denne gjord end med andre.

 

Jeg har også købt dem ved Classicshowjumps i Danmark.

 

Mvh

Tina

0
0
Svar på denne tråd
 
 Flexigirth
Forfatter: 
Dato:  18-07-2014 09:10

Havde fuldstændig samme problem som dig med min tidligere hoppe.

og Equisoft gjorden rev også hul bag albuerne på min hest.

flexigirth gjorden var perfekt, fordi den er så tynd. Så køb den.

og ja den er billigere i England

0
0
Svar på denne tråd
 
 Equisoft
Forfatter: 
Dato:  18-07-2014 11:21

burde faktisk have en mail med billeder af vores skamferede heste.....Jeg er virkelig i chok over HVOR mange heste der er revet til blods af en gjord til 1599 dkk!

 

De skriver at den passer til ALLE heste.... !


Angels live forever in the hearts of those who loved them on earth


Stella og Tøsen - forevigt savnet aldrig glemt!

0
1
Svar på denne tråd
 
 uligheder..
Forfatter: 
Dato:  18-07-2014 11:34

jeg bruger en Kentaur Lausanne gjord og det er simpelthen det bedste køb jeg længe har gjort.. dejlig gjord med indbygget elastik..

riderbyhorse.dk/DK/Kentaur/ Gjorde.aspx?accb0da0bb...newsId=158

 

har lige haft sadelmager til min hest og sadel og hun sagde at netop fordi jeg havde denne gjord ville hun ikke gøre noget ved gjordstropperne..

men tænker på om det kunne være en mulighed at flytte gjordstopperne på sadlen.. !!!!


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

0
0
Svar på denne tråd
 
 flexi-girth
Forfatter: 
Dato:  18-07-2014 11:50

 

jeg har også flexi-girth. jeg købte den til min gamle hoppe, da den blev anbefalet til gjord-krampe.

den er meget tynd og bliver liggede hvor man spænder den. men min erfaring er at de skal spændes lige så meget som alm gjorde. den gjorde ikke den store forskel for min hest.

 

jeg har en flexi-girth dressurgjord til salg, hvis du er intresseret?

sort, ca 80 cm.

jeg bruger den ikke længere, da hesten er aflivet.

 

MVH

Anne :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Flexi-Girth
Forfatter: 
Dato:  18-07-2014 13:55

Jeg har netop bestilt en Flexi-Girth gjord på denne side : http://www.t-horse.dk

Jeg har læst at den også skulle være god til heste med tendens til gjordkrampe.

Min 3 års er nemlig langt fra begejstret for noget der strammerr om maven, så håber gjorden kunne være løsningen.

Hjalp det på din hest As?

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  18-07-2014 15:42

Jeg købte en Equisoft Generation 3, dvs den helt nye model der netop ikke skulle give gnavsår... Men ak, den lavede hul bag albuen på min hest i begge sider, det var elastotex pad jeg havde valgt, den gik på og gnavede :(

 

Så den er solgt og jeg overvejer nu xspand girth eller flexigirth... Jer der bruger flexi, i oplever ikke stropperne niver hesten i siden?


 

 

*Følg drengene på FB: Her *

Lykkelig ejet af Klitgaards Mr. Big OG Klitgaards Maximilian :)

*Man skal aldrig gå ned på udstyr!*

0
0
Svar på denne tråd
 
 flexi-girth
Forfatter: 
Dato:  18-07-2014 15:56

 

mht gjordkrampe/sur ved opsadling gjorde den ingen forskel for min hest.

 

MVH

Anne :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Equisoft
Forfatter: 
Dato:  18-07-2014 21:30

Nu har jeg læst, at flere har oplevet problemer med sår på hestens albuer ved brug af gjorden.

Hertil vil jeg lige tilføje, at det er meget vigtigt, at den rigtige størrelse vælges.

Jeg startede med str.55cm og begge mine heste fik sår ved albuer, men så skiftede jeg den ud til str.45cm, og så var det problem løst. Heldigvis oplevede jeg rigtig god kundeservice, så kunne godt få byttet gjorden, selvom jeg havde prøvet den.

 

Hvis jeg havde læst om flexigirth før equisoft, så havde jeg nok prøvet den først, da den er betydelig billigere. Om den er bedre, det er nok meget individuelt.

 

 




Trailer med chauffør udlejes... Kontakt mig for nærmere info.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tusind tak...
Forfatter: 
Dato:  18-07-2014 23:11

...alle sammen for alle de mange gode råd og anbefalinger. Jeg er ikke i tvivl, det bliver en Flexi Girth.

 

Anne, desværre er 80 for stort, jeg skal bruge 60

 

Mht Equisoft så må jeg bare sige, at vi har prøvet både v1, v2 og den frygtelige sidste gang v3. De duer bare ikke til en hest som min med snævre albuer og lidt plads mellem forbenene.

jeg synes, at det er en fantastisk gjord, der lugter langt væk af kvalitet og velgennemtænkthed...men i sidste ende er det jo min pruhest, som vælger for mig og hun er altså ret ligeglad med alt andet end, hvor rar den er at have på.

 

Nu tager jeg på ferie, frøken pruhest får også ferie og så køber jeg en Flexi Girth hjem fra UK..grim er den, den ligner nærmest en sikkerhedssele, men hvis den virker, så er min pruhest heldigvis ligeglad...og så er jeg også.

 

Endnu engang tak for jeres fantastiske svar, HÆnder, I er fantastiske.

 

/Nat


Om du tror at du kan - eller om du tror at du ikke kan. Så har du ganske givet ret. Henry Ford

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Equisoft
Forfatter: 
Dato:  19-07-2014 20:55

Billede

 

Jeg troede jeg var den eneste der havde problemer med denne her gjord. En kort ridetur og så var hårene slidt helt væk. Skrev faktisk en mail til dem, og de spurgte ind til billeder. Har sendt mange billeder til dem, men de tilbød da ikke at tage den retur eller fortalte andre havde at haft samme problem.

 

Jeg har aldrig hørt om Flexi Girth, den vil jeg da prøve nu

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  19-07-2014 23:22

Game: Præcis samme sted min fik sår i begge sider

 

Jeg kan ikke helt beslutte mig for hvilken gjord jeg vil have istedet... Så ligenu nøjes han med sin Stübben lædergjord med lammeskind udover


 

 

*Følg drengene på FB: Her *

Lykkelig ejet af Klitgaards Mr. Big OG Klitgaards Maximilian :)

*Man skal aldrig gå ned på udstyr!*

0
0
Svar på denne tråd
 
 omregning af mål
Forfatter: 
Dato:  26-07-2014 08:24

Hvordan omregner man de engelske længder til de danske mål.

Vil jo helst ha gjorden i brun, så kan lige så godt bestille den i england.


 


IMC nu med ny PROP.

 

 

 

 

 

 

 

SORT HAVRE SÆLGES 4370 ST.MERLØSE

.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 http://www.omregner.dk/
Forfatter: 
Dato:  26-07-2014 10:15

http://www.omregner.dk/

 

Eksempel:

20" = 50cm.

22" = 55,9cm.


Venlig hilsen Camilla

 

Herman Sprenger bid sælges

 

Tredelt 14cm/Ø16mm. med løse bidringe

Todelt 14,5cm/Ø16mm. med løse bidringe

__________________________

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 flexi-Girth
Forfatter: 
Dato:  04-08-2014 08:12

flexi-Girth er også i brun hos classic showjumps, der er den danske importør.

 

Og nej - den niver ikke i siden, på trods af at den er tynd.

 

Elastikken er jo fleksibel og strækker sig i stedet for at skære eller nive.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Størrelse
Forfatter: 
Dato:  04-11-2014 08:16

Jer der har flexi-girth - har I købt den i samme str. som jeres "almindelige" gjord var? Eller skal man købe mindre pga. elastikken?


Hilsen Inge

- og de to løver ;o)

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  04-11-2014 20:29

Bliver helt glad for jeg lige faldt over denne tråd, jeg har gået noget tid og undret mig over at min hest blev slidt i begge sider, og har på intet tidspunkt overvejet det kunne være min equisoft gjord, jeg var ellers på jagt efter en ny lidt kortere model, men måske man bare skal gå den helt anden vej og prøve den i forslår i stedet for :-)


Hilsen

Louise

Luna og Snippe <3



0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg er også en af dem
Forfatter: 
Dato:  04-11-2014 21:27
Jeg er også en af dem der er glad for flexigirth.. men hvordan gik det for trådstarter?

I am not young enough to know everything (Oscar Wilde)

~

0
0
Svar på denne tråd
 
 øvøvøvøv
Forfatter: 
Dato:  04-11-2014 21:35
Kan ikke få den i 60 cm som min almindelige gjord. I hvert fald ikke på den danske side.
Hvordan er det i UK.? Fåes de der i flere størrelser?
0
0
Svar på denne tråd
 
 bestil fra england
Forfatter: 
Dato:  05-11-2014 09:44

 

de har mange flere modeller fra den engelske side www.flexiworksequine.com/online- shop

 

dengang jeg bestilte min, var det faktisk billigere at få dem sendt fra england end at købe dem i dk.

 

jeg er godt nok tilfreds med min. jeg købte den oprindeligt for se om den hjalp på gjord-krampe. der var ikke nogen forskel på min gamle hoppe. jeg bruger den nu på den 3 års, som ingen problemer har. den ligger helt glat ind til hesten og fylder ikke noget. hårene i gjord-lejet ser altid pæne ud efter ridning.

 

men de skal spændes lige så meget som alm gjord (selvom de påstår det modsatte..)

 

min veninde købte en western-gjord derfra. men den var hun ikke tilfreds med. sadlen blev ved med at glide. men hendes hest er også kugle-rund i sadelleje (ikke tyk, men bygget sådan)

 

og strørrelsen er den samme som man ellers ville bruge.

 

mvh

Anne

1
0
Svar på denne tråd
 
 jeg bruger
Forfatter: 
Dato:  06-11-2014 08:29

en ganske alm billig gjord fra wintec. Den er forsynet med sådan nogle "dimser" der gør at stropper og spænder holdes fast, således spænderne aldrig kommer i direkte kontakt med hesten. Jeg har dem i mange forskellige længder til diverse heste jeg nu har redetm og har aldrig haft problemer, ej heller med at den glider. En anden fordel er at man bare kan skylle den af hvis den bliver beskidt- det tåler de sagtens!


Nu med guldhesten Brødsgårds Leander!

 

En rigtg hest er en fjordhest!

0
0
Svar på denne tråd
 
 E.A.Mattes slim line cresent girth
Forfatter: 
Dato:  06-11-2014 20:55

Hej Nathasja,

 

Jeg har været det samme igennem med min trakehner. Kort ryg, stor gang, lidt overbygget, lidt smal fortil, hvorfor jeg har haft store problemer med sadel og gjorde. Efter at have fået Passier til at skræddersy en sadel til ham, var problemet der stadig. Jeg følte ikke, at den lå som den skulle, og ja problemet var gjorden. Efter at have prøvet alle gjorde - dyre som billige - på det danske marked fandt jeg gjorden, der virker.

 

Jeg har fået løst problemet med Mattes slim line cresent girth. Den kan købes på nettet, og ellers kan det være at du kan få en rideudstyrs forretning til at tage den hjem for dig. Jeg ved faktisk at Heri i Helsinge har en liggende i str. 75 pt, da jeg havde fået tilsendt en for meget. Det der plejer at være det store problem med de gjorde man kan få herhjemme er, at de er for korte. Min trakehner på 167 cm. i stang havde jeg altid brugt gjorde i str. 65 cm.-70 cm., man han skal faktisk gå med en gjord i str. 85 cm. Cresent gjorden er belagt med lammeskind og dens form, der udover at være bananformet, er skåret således at den giver ekstra plads til albuerne. Jeg mener, at prisen er omkring 1200-1300 kr.

 

Held og lykke med at få løst dit problem.

 

/.Tulle

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak...
Forfatter: 
Dato:  11-11-2014 09:01

Kære HN'ænder

 

Jeg ville frygtelig gerne kunne fortælle jer om, hvordan det går med Pixi og hendes flexi-girth.

Men desværre er hun i mellemtiden blevet skadet og har stået rigtig længe. Vi kom i går hjem fra dyrlægen med en raskmelding, så nu starter genoptræningen.

 

@Tulle: Hvor ser den gjord dog vildt lækker ud - og dine udfordringer med saddel lyder fuldstændig som mine. Min hest har haft 2 specialsyede sadler (udover de 20 nye som brugte, som "bare" er forsøgt tilpasset). Jeg er helt enig med dig i, at gjord og gjordsystem med sådan nogle heste som vores er helt nødvendigt at medtænke.

Jeg tror, at jeg ringer op til Heri og efterlyser din gjord. 75 er normalt for stort til os, vi plejer at bruge 65, men måske er det præcis, som du siger, værd at prøve en større gjord.

 

Endnu en gang tak til jer alle

 

/Nat

0
0
Svar på denne tråd
 
 1111111111111
Forfatter: 
Dato:  13-11-2014 11:29

Jeg vil lige sige mht. billedet du har lagt op af gjorden der trak skævt.....

Du har vendt den forkert....Den skal vende med buen ud, mod maven og det der buer ind, skal vende mod forben...

Jeg gætter på det er denne tikarideudstyr.dk/anatomisk-neopren- dressurgjord-med-elastik billige gjord du har på billedet....

Jeg bruger den selv og den er virkelig god....

Prøv at vende den om...du vil blive forbavset....:)


Diva..)))

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hehe...
Forfatter: 
Dato:  13-11-2014 11:33

Nix, den er ikke vendt forkert - så skulle du se, hvis den var (er forsøgt) - det bliver endnu værre .

 

Du er forresten langt fra den første, som har troet, at gjorden vendte forkert

 

/Nat

0
0
Svar på denne tråd
 
 111111111111111
Forfatter: 
Dato:  13-11-2014 11:56

Har jeg ret i, at det er gjorden jeg linker til...????

 


Diva..)))

0
0
Svar på denne tråd
 
 11111111111111111
Forfatter: 
Dato:  14-11-2014 08:34

Den gjord, du linker til, har jeg også sværget til i mange år. Men kan kun sige at flexi-Girth slår den med mange længder.

 

Mvh

Tina

0
0
Svar på denne tråd
 
 lammeskind til Flexigirth
Forfatter: 
Dato:  25-07-2022 10:45

Hej,

 

efter jeg havde læst denne tråd for et godt stykke tid siden har jeg fået mig en flexigirth gjord. Min hest har et dumt gjordleje så gjorden ligger altid oppe ved albuen og selv om jeg har sørget for at spænder sidder så højt oppe som de skal, så har han fået et sår igen nu. Det er varmt, hesten sveder ekstra meget og der danner sig altid en hudfold mellem gjorden og benet og det er altid samme sted han får et gnidesår godt nok med meget lange mellemrum. Jeg tænkte nu på at købe en lammeskindsbeskytter som der var foreslået her men jeg kan ikke finde noget sted at købe en. Der hvor jeg har købt gjorden kan jeg få en neopren beskytter. Skal jeg bare gøre det? Nogen andre gode råd???

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider