Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Mavesår m.m
Forfatter: 
Dato:  12-11-2019 10:56

Hej Med jer..

 

Vi har haft en dejlig hyp i et halvt års tid.

Den fik desværre mavesår få måneder efter vi havde overtaget den, hvilket vi tolkede som stress grundet foldkammerater og for lidt hø(hun blev jagtet væk af de andre). For 1,5 måneds tid siden begyndte hun at vise tegn på tilbagefald efter hun begyndte at komme ind for natten og blev opstartet på foder. Langsomt ville hun ikke have hendes foder og det lucerne hun plejer at få før ridningen mv, Hun bider ud hvis vi rører hende ved bringen (det gjorde hun også sidst hun havde mavesår og det gør hun ellers ALDRIG). Vi havde købt Equigard Hippolyt Müsli, da det skulle være rigtig godt til heste/ponyer med mavesår tendens.

 

Efter noget tid fik hun kraftig vandlig diarre og vi havde allerede der haft fat i dyrlæge. Dyrlæge kom og pony fik noget til at stoppe diarren, samt taget blodprøver som ikke påviste noget sygdom. Hun fik også probioticum. Umiddelbart begyndte hun at rette sig igen, men virkede stadig ikke 100 % frisk. Og for 1,5 uge siden oplevede vi så igen at hun ikke rigtig vil have hendes foder. Og at hun stadig bider ud, når vi rører hende ved bringen.

 

Undervejs i det her har hun haft et vægttab, (grundet god/hård træning), men har selvfølgelig tabt sig mere nu, hvilket ikke er godt. Har ikke indtryk af hun stadig taber sig, men hun tager heller ikke på igen. Og hun er altså ikke blevet reddet de sidste mange uger, andet en enkelte skridtture, og først efter hendes diarre var væk og hun var begyndt at virke til at være i bedring.

 

Nu er hun helt stoppet med at ville spise hendes foder igen, vi kan have held med at håndfodre hende. Men hun spiser stadig hendes hø og drikker en masse. Og så har hun fået noget der ligner diarre igen. Det er ikke vandligt, men grødet.

Vi har købt noget nyt "foder" ifølge en proff. Foderbutik, som har rådgivet os ift at få hende i gang med at spise foder og tage på igen. Det blev til Smartzero Mash, Prodigest blandet i, og efterfølgende Prealpin når hun har spist mash'en. Men divaen vil ikke spise det. Hun nægter at røre det.

 

Vi er sådan i vildrede med hvad vi skal gøre for at få hende til at tage på og blive frisk igen. Og vores datter er helt ulykkelig, fordi det simpelthen har været en kamp siden hun fik hende. Mere end hvad der er rimeligt. Hun forsøger virkelig at være positiv og tage det i stiv arm, men hun savner hendes gode pony og hun savner selvfølgelig at kunne ride hende, da hun efterhånden har stået stille mindst 1/3 del af den tid vi har haft hende pga sygdom.

 

Jeg har forsøgt at holde historien kort og er ikke kommet ind på alt, vi har oplevet efter vi har fået hende. Vi søger nogle gode råd, fif og erfaringer fra jer andre.

 

Mvh ponymor og familie.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Et par ting
Forfatter: 
Dato:  12-11-2019 13:24

Hej,

 

Det er godt nok trist, at din hest har svært ved at komme oven på! Jeg kan kun sige, at jeg på et supergodt foredrag om mavesår fik at vide, at heste, der har vænnet sig til problemer med at æde (mavesmerter), tager meget lang tid om at lære at spise godt igen. Der er nok næsten ikke andet at gøre end at hente en masse prøver hjem på foder og så prøve dig frem med, hvad hesten har lyst til (og kan tåle) at æde. F.eks. Dangro/Amequ sælger (og sender) små spande med foderprøver, så man kan prøve deres foder af i nogle dage. Du kan da prøve at kontakte deres foderrådgivning - de er meget hjælpsomme.

 

Og ellers til småtspisende heste - det er jo forhåbentlig bare en fase, den skal igennem - kan jeg anbefale at bruge pelleteret foder. Min erfaring er, at piller ryger lettere ned, og at fodermængden er så lille, at hesten kan overkomme at tygge sig igennem det. Så er tyggetiden ganske vist ikke så lang, men hvis det handler om at få appetitten igen, så er det absolut en mulighed. Efterhånden laves mange lødige fodermidler også i piller. Jeg bruger f.eks. Nordic Horses produkt i pilleform Gastric Zero til min hest, som er superkræsen og har en sart fordøjelse, men hun elsker det og får kun omkring 350 g om dagen. Det er specielt udviklet til heste med maveproblemer og kunne måske hjælpe din hest.

 

Håber du kunne bruge mine tips til noget. God bedring til din hest.

 

MVH

Jette


Nu med rød hoppe!

Og stadig synes jeg, at:

Rigtige piger rider military!

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  12-11-2019 16:10

Hvordan har I konstateret mavesår på hende? Er der blevet lavet en kikkertundersøgelse/gastroskopi på hende? Ellers kunne det være en mulighed. Ved en kikkertundersøgelse kan man både se, hvor mavesåret sidder, og hvor alvorligt det er, og så behandle derefter.

 

Har I fået taget gødningsprøver for at tjekke for orm?

 

En hest, der ikke vil spise sit krybbefoder, kan også have problemer med tænderne, så mit tredje forslag er at få en dyrlæge med specialie i tænder til at komme og raspe tænder på hende.

 

For mig lyder det lidt mærkeligt, at et mavesår skulle gøre, at hun reagerer når I rører hende på bringen? Måske kunne det være en ide, at når alt er i orden med tænder, orm og gastroskopi, at få en kiropraktor til at gå hende igennem, hun kan jo have låsninger som får hende til at bide ud efter jer. Hun kan også have spændinger/låsninger i kæben, der gør, at hun ikke vil spise.

 

God bedring med hende.


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

1
0
Svar på denne tråd
 
 Gastroskopi
Forfatter: 
Dato:  12-11-2019 19:21

Heej..

vi har fået gastroskopisk undersøgelse, alle ormetest der findes, (samt givet ormekur), tjekket tænder, blodprøver mv..

Men dyrlægen anbefalede også at tjekke afføring for sand og det har vi netop gjort i dag og der viste sig faktisk at være lidt sand i!! Mht ømhed ved bringen siger de at det godt kan komme fordi mavesyre glider fremad mod spiserøret (mener det var sådan det blev forklaret) Men tak for dit input.. vi tjekker for sand de næste dage og håber det her viser sig at være sandkolik...

1
0
Svar på denne tråd
 
 Tusind tak
Forfatter: 
Dato:  12-11-2019 19:23

Hej Jette

tusind tak for din deling af erfaring!! Dejligt at læse det bare kan tage lang tid! Vi har netop i dag efter opslaget, fundet sand i afføring og det vil vi tjekke for de næste dage. Og så "håber" vi det kan være sandkolik og finder behandlingen for det..

god aften.

 

Kh Julie

1
0
Svar på denne tråd
 
 Ja, så er....
Forfatter: 
Dato:  12-11-2019 21:43

.... Det ikke nemt, når I har tjekket for det mest gængse...

 

Lad os håbe, at det hjælper at få gjjort noget ved sandet i tarmene.


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mavesår og diarre
Forfatter: 
Dato:  17-11-2019 14:36

Faktisk hænger mavesår og diarre tæt sammen, har jeg erfaret.

 

Vi havde for en del år siden en unghest, som fik diarre, vi nåede vist at være ALT igennem. Fx tørt hø (det viste sig at være bedre at han spiste meget god wrap end lidt tør hø), den helt stor test for orm (der var intet at finde), diverse pro- og prebiotika (ingen effekt), det eneste der virkede var kartoffelmel (symptombehandling) og så fodrede vi med PAVO Care4Life, det hjalp også. Vi supplerede så med PAVO Senior, som han var meget glad for da han også skulle have noget der fedede.

 

Vi solgte ham på et tidspunkt, og efter et par handler endte han hos en super sød dame, som efter mange forskellige forsøg, fik ham testet for mavesår og der var bingo, han havde haft det i flere år.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

0
1
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider