Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Aflivning eller turhest
Forfatter: 
Dato:  08-11-2019 16:33

Hej alle sammen

 

jeg står i den trist sistauation at min vallak på 8 år er blevet halt på det ene bagben og har været det i snart 2 mdr. dyrlægen har været på og vi har taget røgten billedet og blokader men det eneste der var at finde var en røgten forandring 😔 dyrlægen mistænker en fraktur i hasen men har ikke kunne finde den og hvis vi skal være helt sikker så skal han i scanner og det koster nemt 12000kr 😬 er studerende skal det siges og har allerede brugt næsten 8000 kr på ham 😓 dyrlægen siger at jeg kan prøve at lade ham stå et par mdr i boks (har allerede stået i boks i en mdr, og det har også hjulpet) han mener at chancerne for at han kan blive hyggetur hest er okay men ikke konkurrence hest 😪 og nu ved jeg ikke hvad jeg skal gøre det skal lige nævnes at han har diagnosen wobbler men den har han levet med siden han var 2 år og har ikke givet nogle problemer indtil videre 🙈 har haft ham siden han var 1 år og han er rigtigt god på tur men er ikke selv den store tur rytter kan godt men efter en ulykke med en bil og en hest er jeg meget usikker på vej 😪. Hvad ville i gøre ?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvad er vigtigt for dig?
Forfatter: 
Dato:  11-11-2019 04:31
Hm.

Det, jeg tænker er, hvad er vigtigst for dig??

Og så lige en biting.
Under opheling af brud og fissurer i knogler, aflejres først brusk og derefter kalk i brusken.
Dvs lige når skaden er sket, kan det være svært at se brudlinien, men efter fx 1 uge er det langt lettere.
Ved du hvor gammel skaden var, da du tog billedet??
Giver det mening at spørge dyrlægen, om det er værd at tage et traditionelt billede igen, hvis skaden var helt frisk første gang??

Anyway.
Hvad er vigtigst for dig?
Hvad er formålet for dig med at have hest?
Hvad er hesten for dig?
Hvad sker, hvis denne hest ikke kan bruges til det, som du ønsker??

Jeg kan forestille mig scenarier med forskellige prioriteringer baseret på, hvem mennesket er, og rådene vil afhænge af det.

Det, som jeg selv ville tænke var nok:
1) Hvilke konsekvens har yderligere udredning for behandlingsplanen?
Hvis behandlingen er nærmest identisk, så lad være med at udrede yderligere.
Hvis ekstra udredning betyder, at du kan skelne imellem to eller flere diagnoser, som skal behandles meget forskelligt, så udred!
Hvis du tænker "fejler hesten x, så skal jeg slå ham ned nu", så kan udredning også give god mening, da det sparer jer for frustrationer og udgifter til opstaldning og behandling i x måneder.
2) Lav en behandlingsplan med dyrlægen, baseret på hvad I tror på, at det er muligt at hesten fejler.
3) Af og til, kan man stå med en hest, der fejler noget som man trods udredning ikke kan finde årsagen til, og derfor ikke behandle målrettet for. Men efter ca 1 år har kroppens helingsevne bragt dig derhen, hvor at det vil være permanent. Worst case, så kan man ved ukendt skade lade hesten gå på orlov i et år og revurdere derefter.

8.000-12.000 kr er da helt klart penge, som kan mærkes!
Men, sammenlignet med hvad hesten koster pr år, er det måske ikke så markant??
Hvis du bruger 2500 kr pr måned på hest, til foder, opstaldning osv så bruger du måske 30.000 kr om året??
Hvis du opgav at få en ridehest ud af ham igen, kan en ny hest let koste 50.000 kr og udstyr til ny hest let koste 10.15.000 kr.

Hvis du vælger ikke at satse på, at du kan gøre ham til ridehest igen, så har jeg det lidt stramt med at sælge en skadet hest.
Selvom køber er sød og velmenende, er der risiko for, at køber ikke giver hesten tid nok til at hele. Eller, at hesten efter et år sælges videre uden ny ejer informeres om en skade, den nye sælger tror på er fortid. Og så bliver hesten måske brugt til noget, den ikke kan holde til.
Hvis du vil bruge en konservativ tilgang, så kan du minimere udgifter ved at udlåne den som selskabshest, men, sælg den ikke...
1
1
Svar på denne tråd
 
 Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  12-11-2019 20:12

Tak for dit svar det gav lidt mere Stof til eftertanke 😬

0
0
Svar på denne tråd
 
 Wobbler
Forfatter: 
Dato:  17-11-2019 14:21

Når han er diagnosticeret som wobbler så er svaret ikke svært for mig, vi havde selv en plag for 15 år siden der blev wobbler, og der snakkede jeg meget med dyrlægen. Selvom han har fungeret uden problemer indtil nu, så vil der ALTID være en risiko for at han får alvorlige symptomer fra den ene dag til den anden.

 

I øvrigt vil en wobbler med eller uden symptomer aldrig blive konkurrencehest, da den selv uden symptomer vil have problemer med fx at stille rundt i volterne og den slags ting.

 

Jeg tænker om ikke "haltheden" er et symptom på wobbler?


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider