Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Gødning af fold
Forfatter: 
Dato:  25-11-2019 13:30

Da jeg har fået fold lagt om her i sommers, skal jeg til foråret have den gødet inden hestene kommer derpå til sommer.

 

Men valg af gødning?

Nogle siger jeg bare skal tage fra møddingen, (mine heste står på træpiller så det er rent @!#$) men her er jeg bange for at hvis jeg spreder @!#$ ud over deres fold at de så ikke vil spise græsset..

Hvad er det bedste så? At jeg vælger kunstgødning med kalk eller jeg bare bruger møddingen?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Aldrig egen mødding
Forfatter: 
Dato:  26-11-2019 11:36

Jeg bruger ALDRIG min egen mødding - det er "the road to many worms" :)

Jeg bytter med en af landmandsnaboerne, så vi tømmer vores møgvogn i hans mødding, og så kører han (kreatur)gylle på vore marker i stedet. Vi betaler selv maskinstationen for den tid, de bruger på at køre på vore marker, så landmanden ikke har udgifter på at hjælpe os, og det fungerer 10-4

 

Vi får kørt gylle ud om foråret, og så giver vi handelsgødning efter at 1. slæt er taget - og nogen gange, såsom i sommer, kan vi faktisk tage et godt 3. slæt uden at gødske ekstra.

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

2
1
Svar på denne tråd
 
 Gødskning
Forfatter: 
Dato:  26-11-2019 11:39

Glemte lige at skrive, at vore heste er "easy keepers", derfor skal vi helst ikke have wrappen gjort for kraftig, for så bliver de alt for fede - derfor fungerer det godt med gylle til 1. slæt og gemme handelsgødningen til 2. slæt.

 

Hvis du ikke har mulighed for at "bytte afføring" med en kvægdrift, så vil jeg anbefale dig at holde dig til handelsgødningen.

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

1
1
Svar på denne tråd
 
 Mødding
Forfatter: 
Dato:  02-12-2019 21:44

Vi spreder vores mødding på den mark vi slår wrap på og som hestene efterfølgende afgræsser. Det giver ikke øget ormebelastning hos os.

 

Vi har også enkelte gange spredt møddingen på en mark der skulle bruges som fold bagefter. Spredte det da hestene var lukket over på sommerfolden og så lå det der hele sommeren over og var væk til efteråret. Snakkede med flere kloge mennesker om det, og alle var enige om, at når det lå spredt ud sommeren over, så overlever orm ikke, så det bør ikke give problemer.

 


Mvh

Mette

 

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider