Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Hovskæg og muk?
Forfatter: 
Dato:  21-10-2019 16:13

Hejsa :)

 

Jeg synes efterhånden det er en jungle at finde ud af hvad der virker mod muk, og hvad der ikke gør, til en hest med meget hovskæg.

Jeg har hørt at honning skulle være effiktivt (men noget stads) er der nogen som kan be eller afkræfte dette?

Eller noget helt andet :)

Hilsen Michelle

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hmmm...
Forfatter: 
Dato:  23-10-2019 03:37

Zink virker ret ofte.

Men muk er ikke bare muk, så til noget virker honning, til andet ikke.

Jeg har aldrig selv haft go effekt af muk.

 

Og til heste med meget hovskæg, ka man gøre sig selv den tjeneste, at prøve at forhindre det inden det kommer.

Fx behandle indefra.

Heste med meget hovskæg for osse tit skab og det kræver en anden behandling.

 

Min tidligere hest havde 4 hvide sokker + hudproblemer.

Så der var tit muk op og ned af alle 4 ben.

Men efter jeg begyndte med Think Mud, forsvandt det uden yderlig behandling.

Og året efter, kom det slet ikke, fordi hun fik det hele mudderperioden.


HorsePhotoHolic

 


Du må stå inde for det du får ud af livet,
for der er ingen som går ud af livet i live

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmm...
Forfatter: 
Dato:  31-10-2019 19:40

Jeg har set virkelig god effekt af Sporal D! Den ene af mine fik desværre lymfangitis sidste år, og efter én behandling var han betydeligt bedre. Jeg tror, jeg vaskede 2-3 gange, før det ikke længere var nødvendigt. Han fik lidt igen her i sommer, og da vaskede jeg også bare et par gange, og så var det på retræte.


Bissen

Forgive yourself for not knowing what you didn't know until you learned it

0
0
Svar på denne tråd
 
 Et par tips
Forfatter: 
Dato:  12-11-2019 09:05

Hej,

 

Jeg har haft hest med masser af hovskæg og muktendenser, så jeg har været hele paletten igennem. Det der virkede for mig var:

 

1) Optimering af fodring. Det er det vigtigste punkt. Heste er forskellige, og det foder, der holder den ene på toppen, er måske ikke det, der holder den anden sund. Det kan tage lang tid at opveje for mangler, så jeg ville råde dig til at søge uvildig hjælp til at gennemgå din foderplan. Det gjorde jeg, og derefter havde min hest aldrig muk. Men der gik altså lang tid, før det for alvor virkede.

 

2) Muk kan skyldes mange ting - skab, bakterieinfektion i småsår, svamp o.s.v. Hvis din hest er meget plaget, så få en dyrlæge til at tage en test. Derudfra kan I planlægge, hvad der skal til, for at få mukken til at gå væk. Sporal-D tager rigtig mange ting og er et godt sted at starte - den kan købes hos dyrlægen.

 

3) Omgivelser - en hest med muk på en mudret fold er ikke godt. Mudderet i sig selv gør ikke den store skade, men bare en lille beskadigelse af huden åbner for alskens dårligdomme. Prøv at finde et bedre sted for hesten at være, indtil huden er i orden igen.

 

4) Sårene skal behandles forsigtigt - behandling kan være meget smertefuld. Jeg trænede min hest op til at "stå stille og holde ud" mens jeg talte ned fra f.eks. 10 til 0 og derefter gav godbidder... Jeg vaskede skidt af, fjernede skorper, tørrede med ren køkkenrulle og blev ved, til det var HELT tørt, og smurte så. Jeg brugte pattesalve efter at have været igennem ALT på markedet, det ene middel dyrere end det andet. Nu ville jeg nok bruge zinksalve til babynumser - vælg en med højt zinkindhold - fordi den er fed, hænger godt ved og er vandskyende. Altså hvis ikke dyrlægen ordinerer andet.

 

5) Klippe hovskægget af? Hmmmm, hvis din hest går i mudder og skal have vasket benene af hver dag på større hudområder, ja, så ville jeg nok gøre det. Langt hovskæg holder huden varm og fugtig inde i bunden, hvis hesten får vasket ben. Hvis man lader hovskægget stå, skal man være forsigtig med at vaske, da hestens hud ikke tørrer, før den næste morgen skal ud i mudderet igen, og det er meget værre. Jeg lod min beholde hovskægget og vaskede aldrig ben, kun hvis der var et lille sår, og så kun omkring selve såret, hvor jeg også klippede de nærmeste hår af, så det var til at komme til. Ikke noget vandpjaskeri!

 

Håber du kunne bruge det til noget :-)

 

MVH

Jette


Nu med rød hoppe!

Og stadig synes jeg, at:

Rigtige piger rider military!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Zinksalve virker for min hest
Forfatter: 
Dato:  16-11-2019 13:22

Min hest har kun haft muk få gange på bagben med hvide sokker, og det var da jeg havde klippet hende helt ned af benet. Så for min hest virker det, ikke at blive klippet helt tæt. Jeg trimmer kun med en saks (alm varmblod, har ikke stort hovskæg eller faner). Efter almindelig afvaskning bruger jeg Idomin-salve, som jeg har købt i Sverige. Det er almindelig zink-salve med e-vitamin. Det er lindrende, helende og bakterie- og vandafvisende. Honning virker ikke for mig, det bliver klistret og ulækkert, og jeg synes helingen tog lang tid. De dyre muk-præparater, gjorde ikke forskel ift zinksalven. Min gamle onkel med et menneskelivs erfaring med heste, strøer foderkalk i stalden om vinteren hos de udsatte heste - det skulle trække fugten væk fra huden, men jeg har ikke prøvet det selv.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider