Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Opstart af hestehold
Forfatter: 
Dato:  13-09-2019 20:44

Hej med jer,

 

Jeg er i proces "køb landsted" med mulighed for hestehold. Jeg tænker dog meget på hvordan man kommer bedst fra start ift. at opbygge et lille hestehold på ejendommen. De skal jo helst have selskab, så er det bedst at starte ud med 2? Og skal de så kende hinanden eller kan det godt være 2 som aldrig har set hinanden før?

 

Eller hvad er jeres erfaringer og anbefalinger? :)

0
1
Svar på denne tråd
 
 To fremmede
Forfatter: 
Dato:  14-09-2019 11:10

Jeg vil ikke være bekymret over at sætte to "fremmede" sammen, især ikke fordi de begge kommer et nyt sted. De bliver oftest hjertevenner fra første øjeblik.

 

Problemerne kommer når du skal sluse nummer 3 sammen med et fasttømret par.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Der er næppe...
Forfatter: 
Dato:  14-09-2019 11:25

nogen fast opskrift, idet alle heste jo som bekendt er forskellige, men her kommer lidt, du kan tage med i dine overvejelser:

 

I min optik, aldrig mindre end 2 heste. Der er undtagelser, hvor heste trives bedst alene, men der er oftest tale om tillært adfærd (læs: fejlindlært social adfærd...), så med mindre du har/får sådan en hest, så vent med at flytte den hjem, til du har anskaffet nr. 2.

 

Skal de kende hinanden først - tjaaa, med mindre der er tale om køb af 2, der går sammen i forvejen, så skal de jo mødes første gang på et eller andet tidspunkt, og det kan faktisk være en fordel, at de sættes sammen på neutral grund.

Ulempen med den metode er selvfølgelig, at du risikerer at de slet ikke kan sammen - men den risiko er for det første lille, og med mindre du har mulighed for at forsøge sammensætning inden køb, er den jo til stede uanset.

 

Dernæst, så skal du være opmærksom på, at "kun" 2 heste kan være et problem, hvis de bliver for afhængige af hinanden; de skal begge kunne håndtere at blive efterladt alene i kortere perioder, når den anden rides o.l.

Det kan i langt de fleste tilfælde trænes, men der er heste, der ikke kan kapere det - jeg har selv sådan en, heldigvis nr. 3, men det kræver stadig noget logistik i forhold til anvendelse.

 

Held og lykkke med processen!

 

/Dorte

1
0
Svar på denne tråd
 
 Hejses
Forfatter: 
Dato:  14-09-2019 11:32

Tak for begge jeres svar som giver rigtig god mening :)

 

min idé var at finde 2 selskabsheste og så finde en ridehest som nr. 3 da den proces måske tager lidt længere tid end selskabshestene som ikke skal rides.

 

Her tænker jeg noget Shetland, miniature eller lille pony og så 2 stk. (Ikke nødvendigvis samme race).

0
0
Svar på denne tråd
 
 flere heste
Forfatter: 
Dato:  23-09-2019 14:50

et godt råd er.. anskaf dig heste, der har bare nogenlunde samme foderbehov.. dvs. shetlændere og varmblods er i min verden ikke optimalt..

jeg købte i sin tid en dartmoor til min datter og tænkte at med mundkurv kunne hun da gå med de store NIX.. mundkurven var hård ved mulen og trods det blev maven tykkere, men de store tabte sig, så det endte med der måtte en ekstra pony til, så de to ponyer kunne gå sammen på "ingenting".

alternativt er at du fodrer den store og lader alle gå på "slankefold".

jeg har ikke problemer med at have alle sammen om vinteren på vinterfold med stråfoder ad libitum..


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

2
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider