Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 En låst hest
Forfatter: 
Dato:  12-06-2019 20:47

Hej folkens ;-)

 

Sagen er den, at jeg for 1 måned siden købte en 5-års unghest. Hun er helt fantastisk og vi er allerede kommet langt i vores dressur. Men som tiden er gået, har jeg lagt mærke til (og hørt fra andre) at hun virker og ser meget låst bag til i sin galop. Først troede jeg hendes dårlige galop, skyldtes hendes manglende balance. Men det er bare overhovedet ikke blevet bedre. Hun løber meget i galoppen, og har det med at lave anspring i den forkerte galop, hvor hun skifter den, hvorefter hun skifter den tilbage til den forkerte igen. Jeg er ret sikker på at det er fordi hun er eget låst bagtil, da hun ikke havde nogen form for motio før jeg fik hende.

 

Jeg vil rigtig gerne have en hestefysioterapeut på hende. Men jeg kan desværre ikke rigtig finde nogen her i Nordjylland som bor tæt på Frederikshavn...

 

Så her har jeg tre spørgsmål:

 

1. Kender i nogen fysioterapeut tæt på Frederikshavn, som heller ikke koster en bondegård.

 

2. Tror i ect. en Massør kunne gøre det samme arbejde? Altså få hende løsnet bagtil?

 

3. Skal jeg fortsætte med at galoppere på hende? eller bare holde en galop-pause så vi kun traver og skridter? Lige pt. traver og skidter vi kun.

 

Tænkte også på om nogen af jer andre har det samme problem med deres heste, og evt. har nogle gode øvelser som kan hjælpe i galoppen?

 

Med venlig hilsen

Julie M. Mortensen

0
0
Svar på denne tråd
 
 Behandler
Forfatter: 
Dato:  13-06-2019 11:10

Jeg har ikke meget forstand på behandlere i Nordjylland, så jeg kan ikke hjælpe dig med personlige erfaringer, men jeg kan da google lidt for dig:

 

www.hestegalleri.dk/forum/off-topic/ 1271367- dygtig_kiropraktorbeha...ordjylland

 

www.facebook.com/ lisbeth.s.rasmussen.39

 

www.heste-nettet.dk/fagbog/ info.php?linkID=4360

 

Hilsen Sif

 


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

0
1
Svar på denne tråd
 
 behandler i Jylland
Forfatter: 
Dato:  13-06-2019 18:25

Tillykke med din nye hest - håber du laver en billedtråd med den :)

 

jeg ville overveje at få en som Rikke Andersen forbi ryet.dk. Er sikker på hun kan hjælpe :)

Ellers kender jeg ikke så mange i Jylland.


Nisha og Strejfer

TREC-rytter og pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid parryk

Himmelhesten Sorteper

0
0
Svar på denne tråd
 
 hestemassør...
Forfatter: 
Dato:  14-06-2019 10:43

Jeg kan ikke hjælpe dig med en behandler i nordjylland.

 

Med hensyn til dit spørgsmål om du kan bruge en massør i stedet for en fys så kommer det rigtig meget an på hvad der er årsagen til at hesten er låst.

 

Traditionelt massørarbejde er afspænding af det ydre muskulatur, så hvis det er her problemet ligger så kan en massør afhjælpe problemet. Ud over selve massagen bruger jeg også forskellige strækøvelser for at smidiggøre musklerne(som ejer også kan lave til dagligt).

Er det derimod låsninger/ skævhedder af led, så høre det normalt ikke ind under massørarbejde da de ikke er uddannet til ledmobilisering. her skal du have fat i en fys eller en kiropraktor.

 

Men tit kan det være rigtig godt at kombinere de forskellige behandlingsmetoder da låste led også tit giver spændte/ usmidige muskler.

 

Utaktet galop, krydsgalop og svært ved galop til den ene side kan være et tegn på låsninger SI-leddet. Dette kan også give hesten problemer med at lave tilbagetrædninger hvor den i stedet vil søge til en af siderne eller helt nægte at bakke.

Ved mistanke om et låst SI ville jeg i første omgang tage fat i en kiropraktor eller fys.

 

God bedring


Cand. Agro og hestemassør.

2
0
Svar på denne tråd
 
 Start helt fra bunden..
Forfatter: 
Dato:  29-08-2019 17:44

Jeg kan ikke hjælpe dig mht navne da jeg er fra Fyn :-)

 

Men blot komme med et råd og det går på, at jeg syntes du bør finde en dygtig osteopat. Der kan du få din hest gået igennem fra A-Z.

Held og lykke :-)

 


Hilsner fra Joan

0
0
Svar på denne tråd
 
 Osteopat
Forfatter: 
Dato:  11-09-2019 19:20

Kan klart anbefale osteopat Helle fra hestibalance: http://www.hestibalance.dk/

Hun kører ture i det meste af landet.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Den bedste kiropraktor
Forfatter: 
Dato:  16-09-2019 19:47

i landet (naar nu du spoerger) er Scott Torkelsen, der er deroppe. Han fandt det seje, irriterende problem paa min ene hest, som SYV andre ikke havde kunnet finde... og de 5 af de syv var dyrlaege kiro, de to var fys-kiro.

0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg vil starte
Forfatter: 
Dato:  23-09-2019 14:45

med at finde en kiropraktor der er dyrlægeuddannet.. jeg har oplevet en hest der begyndte at stejle da den var i ridning, og den blev ved.. fik af vide den ikke ville gå til ridning. hentede hesten for at få den udredet, bestilte kiropraktor og der blev meget hurtigt fundet ud af sadlen ikke havde passet hesten, så den blev lige pille lidt ved.. og kom i ridning og den har ikke stejlet siden..

 

kender en anden hest, der virkelig havde svært ved at holde galoppen.. der var virkelig låsninger i bagparten.. der skulle så flere behandlinger til men herefter gik det blot fremad..

 

Ofte kan man starte med kiropraktor, få løsnet, lavet sine øvelser og evt. holde ved lige med massage, inden låsningerne vender tilbage.. løsspringning kan faktisk være et fantastisk redskab..


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider