Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 vaccination for - imod?
Forfatter: 
Dato:  19-02-2019 21:21

Hej Ænder..

Jeg har ikke haft hest i 4 år og har så i sommers fundet og købt min makker, for de næste mange mange år...

Jeg har redet de stævner som jeg skal i min tid og han kan heller ikke holde til det niveau. Så hos mig skal den skønne dreng kun bruges til rideture i skoven et par gange om ugen, ellers skal han bare gå og hygge sig i løsdriften sammen med min svigerindes ismule på 23, som også kun bruges på tur og vores lille shetter hoppe på 9 som er drægtig. Ismulen og shetteren kom til lige før jul. Jeg kan jo se i passet at shetteren aldrig er blevet vaccineret og min skal have sin vaccine i denne månede. MEN så er det at jeg tænker, når de aldrig skal ud på nogle steder med andre heste og ride stævner osv er det så nødvendigt at gøre det?? Hvad er jeres erfaringer med det? Alle tidligere heste har jeg altid vaccineret, men de skulle jo også gå stævner.. Her vil de jo ikke blive udsat for sygdomme fra andre, da de ikke skal ud blandt andre..

Håber i vil dele ud af jeres erfaringer :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Vaccination
Forfatter: 
Dato:  19-02-2019 21:54

Risikerer man ikke, at andre folk der kommer i stalden kan have smitte med? F.eks. smed og dyrlæge?

Riskoen er sikkert ikke specielt stor, men jeg tror ikke jeg ville løbe risikoen. :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 vaccination for - imod?
Forfatter: 
Dato:  19-02-2019 21:57

Hej Gitte.

Den tanke har jeg også, men ved ikke hvordan risikoen er med det. Så derfor håber jeg på at høre lidt fra folk som ved mere om det end mig ;)

0
0
Svar på denne tråd
 
 nemt spørgsmål
Forfatter: 
Dato:  19-02-2019 22:29

i de vel sidste 10 er mine ikke blevet vaccineret

gør det hellere ikke med mine katte.

 

af den simpel grund at man ikke kan få en vac som dækker 100%

 

ja og så af den grund at mine to heste står hjemme hos mig selv og kommer ikke i kontakt med andre heste

kattene er det samme. de er indekatte og kommer ikke andre steder

 

har haft racekat som var fuld dækket af vac. men alligvel fik han influenza bare få uger efter jeg fik ham hjem

og har set det meget på kv med kattene



1
0
Svar på denne tråd
 
 Vaccine for og imod
Forfatter: 
Dato:  20-02-2019 07:19
Tak for svar Anja.

Jeg tænker så lidt i, at vi jo skal have et lille føl om ikke så længe, men det ændre vel ikke på så meget. Vi vidste ikke at det var 2 i 1 vi havde købt ????

Er der noget lovgivning på området??

Vi sammenligner jo nok lidt med vores kvæg, de bliver jo heller ikke vaccineret eller noget, men ved sku ikke om jeg tør tage springet ????
0
0
Svar på denne tråd
 
 Stivkrampe
Forfatter: 
Dato:  20-02-2019 07:59

Jeg er holdt op med at vaccinere mine, da de også bare står hjemme uden kontakt med andre heste. Især den ene har ofte reageret dårligt på vaccinen enten med høj feber eller en kæmpestor hævelse hvor hun blev stukket. Dog får de stadig stivkrampevaccine. Det er vist hvert femte år, de skal have den. Dyrlægen havde dog ikke en ren stivkrampevaccine, så de fik også mod influenza.


0
0
Svar på denne tråd
 
 vaccination
Forfatter: 
Dato:  20-02-2019 08:45

Hej

 

der er helt sikkert mange meninger om hvorvidt det er nødvendigt at vaccinere eller ej

 

umiddelbart vil jeg sige at influenza nok ikke er nødvendig, men så er der jo stivkrampen og den turde jeg ikke være foruden.

 

Men prøv at hør din dyrlæge ad mht hvad de råder til, også mht føllet som måske er noget mere sart end de voksne heste.

 

Hilsen Anne


nu tilbage som "sandkasserytter"

1
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  20-02-2019 10:16

Lige nu er der en masse udbrud af influenza i England. Mange arrangementer er blevet aflyst og mange stalde er i karantæne. Muligvis kommer det fra importerede heste fra Irland. Det er sikkert kun et spørgsmål om tid, før virussen kommer til Europa.

 

Jeg ville personligt ikke risikere noget. Hvad med andre heste, der rider i skoven? Rider forbi folden? Smeden? Dyrlæge?

1
1
Svar på denne tråd
 
 influinza dør de altså ikkeaf
Forfatter: 
Dato:  20-02-2019 13:31

De dør jo ikke af influinza, men stævner bliver aflyst hvis der huserer en epedemi, og det er derfor nødvendigt for stævneryttere.

Alle andre kan jo bare lade hesten stå et par uger, hvis den bliver ramt. Men stivkrampe er jo ret nødvendigt, og det skal de have hver 5. år, for at den virker.

Venlig hilsen

Trine


Pension Rosengård

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  20-02-2019 18:32

Universitetshospitalet har i øvrigt lige i dag meldt ud at de har en influenzapatient.

 

Og nej, hestene dør ikke af det og det kan derfor virke overflødigt at vaccinere sin hest hvis aflyste stævner ikke får betydning for én og det er fint nok at ens hest bliver syg i en periode - måske med et langt og kompliceret forløb.

Men vaccination er altså en opgave vi skal løfte i flok! Det handler ikke kun om ens egen hest, men om et kollektivt ansvar.

1
2
Svar på denne tråd
 
 Drægtig?
Forfatter: 
Dato:  20-02-2019 21:18

Jeg synes at kunne læse mellem linjerne, at den er drægtig? I det tilfælde ville jeg helt klart vaccinere, for så er føllet også dækket ind i sine første måneder, og det er bestemt en fordel.

Ellers tænker jeg, at det vel kan være ligemeget, hvad du gør. Du skal bare huske, at du ikke lige kan fortryde det, hvis der lige pludselig dukker noget sjovt op, som du gerne vil deltage i.

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

1
1
Svar på denne tråd
 
 Vaccine for og imod
Forfatter: 
Dato:  21-02-2019 07:55
Hej Sif.
Det er bestemt ikke mellem linjerne, jeg skriver direkte at hun er drægtig. Hun er købt sidst i november og vi kan først se med sikkerhed nu at hun er drægtig. Sælger vidste det ikke, han havde kun haft hende et par uger. Hun er 9 år og er aldrig blevet vaccineret. Og hun har fået adskillige føl af hvad jeg har kunne finde ud af.. Min "ridehest" er købt skadet, han kan kun bruges til hygge rideture, så det vil ikke kunne friste ????

Heste-nettet bruger (2)
Det er ikke børn vi snakker om ???????? Det er en helt anden snak og der tænker jeg vi er enige.

God pointe med stivkrampe, det havde jeg ikke tænkt på. Jeg må hellere ringe og få en snak med min dyrlæge vi dag..
0
0
Svar på denne tråd
 
 Drægtig
Forfatter: 
Dato:  21-02-2019 09:45

Nåh, det er ikke din ridehest, der er drægtig - det kunne jeg ikke helt finde ud af, for det blev nævnt sådan lidt "ent passant" :)

Nej, så er det jo ligegyldigt for føllets skyld, om du fortsætter vaccinationen af din hest

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

0
1
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  21-02-2019 11:24

Du spørger helt ærligt om du skal vaccinere din drægte hoppe?

som dyrlæger kommer og tilser?

efter lige at havde været et sted med kværke og Herpes- for slet ikke at tale om stivkrampe?

Jo, du skal vaccinere den.

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  21-02-2019 12:23

Ingen grund til mængden af spørgsmålstegn.

 

Nej, det er ikke børn. Men det betyder ikke, at man som hesteejer ikke behøver at tænke over at tage kollektivt ansvar. Hvis vi får en epidemi risikerer vi aflyste stævner og events. Prøv at forestille dig de økonomiske tab, der ville blive lidt hvis fx hingstekåring i Herning måtte aflyses? Eller nogle af de internationale stævner, der skal holdes på dansk jord i 2019? Det kan forekomme dig ligegyldigt at vaccinere din hest fordi det ikke får anden betydning for DIG end at den skal behandles hvis den bliver syg. Men en influenzaepidemi kan vitterligt betyde konkurs for andre.

 

1
2
Svar på denne tråd
 
 Vaccine for og imod
Forfatter: 
Dato:  21-02-2019 19:09
Leonidas. Hoppen er 9 år, har lige købt hende og hun er aldrig i sit liv blevet vaccineret og hun har fået føl næsten hver sommer. Min ridehest er vaccineret som han skal, men overvejer at stoppe, da han resten af sit liv bare skal gå nogle få hyggeture med mig og ikke skal ud til andre stalde.
Nu kommer en dyrlæge jo ikke ud til andre hvis de har været steder med udbrud. Så bliver de vasket og får rent tøj på inden de besøger andre patienter. Og stivkrampe er jeg helt enig i..

Heste-nettet bruger (2) jeg kan tydeligt høre at vi bliver ikke enige. Jeg har ikke taget en beslutning og du har tydeligvis dannet dig en mening om mig, ud fra kun et stillet spørgsmål..

.
2
1
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  22-02-2019 13:07

Jeg har ingen mening om dig, nej - jeg synes derimod du virker en smule forudindtaget omkring mig, når du skyder mig i skoene at jeg skulle have etellerandet personligt imod dig Hvad jeg derimod har, er en mening om vaccination og nogle betragtninger om, hvad det i værste konsekvens kan betyde hvis mange hesteejere undlader at vaccinere.

 

For min skyld behøver vi ikke hverken at være eller blive enige. Det er en debat. Mit indspark er blot at spørgsmålet om vaccination ikke kun handler om den enkelte hest.

1
2
Svar på denne tråd
 
 Dilemma
Forfatter: 
Dato:  22-02-2019 13:43

Hej - jeg forstår rigtig godt dit dilemma.... For nogle år siden begyndte jeg at overveje at stoppe med den årlige vaccination.

Og præcis af samme årsag som dig: jeg rider kun hygge-skovture nogle få gange om måneden, og mine to heste (som jeg har opstaldet hjemme) møder aldrig andre heste.

Men der er jo både for og imod (som indslagene i denne tråd også tydeligt viser).

Det der gjorde udslaget for mig var at jeg fik testet begge mine heste (VEGA/sundheds-test) sidste år, og det viste sig bl.a. at den ene var allergisk overfor hjælpestoffer i vaccinen og den anden for en del af influenza-vaccinen. Og så var det jo pludselig meget nemt at tage beslutningen :).

Så fremover bliver de kun vaccineret mod stivkrampe (den giver det rigtig god mening at fortsætte med, og den skal de jo kun have med (vistnok) 5 års mellemrum) !!

1
0
Svar på denne tråd
 
 Vaccine for og imod
Forfatter: 
Dato:  23-02-2019 07:21
BB okay det lyder vildt, det har jeg ikke hørt om før. Det var da godt at du fandt ud af det, så de ikke fik det ind i kroppen igen.. jeg synes stadig det er svært, for det er jo noget man altid har gjort. Men ligesom dine så står mine hjemme og skal ingen steder...
0
0
Svar på denne tråd
 
 Hokus pokus
Forfatter: 
Dato:  23-02-2019 07:48

Jeg synes så, at en VEGA test lyder som noget hokus pokus. Men jeg har heller ikke den store fidus til jordstråler, homøopati, kinesiologi og meget anden i mine øjne lige lovlig alternativ behandling.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Vaccination jatak
Forfatter: 
Dato:  23-02-2019 08:11
Kære Trådstarter.

Her kommer lige mine five cents of wisdom.
Ved vaccine slår vaccination faktisk ikke igennem på alle individer.
Dvs tallet varierer lidt, men skal vi sige omkring 90% er immune efter vaccination, dvs omkring 10% er mere eller mindre grad modtagelige, enten fordi vaccine ikke slog an eller det er umuligt at vaccinere dette individ pga allergi eller anden sygdom.
Men hvis alle de møder er vaccineret, så gør det ikke så meget pga begrebet herd immunity.

For at smitte skal bringes videre i en gruppe, skal der være en andel af individerne, som er modtagelige og kan tage imod den smitsomme sygdom.
Hvis alle man møder er vaccineret, så er der så få der er modtagelige at smitten dør ud.
Epidemier bliver umulige. Der er nok nogle få ikke-immune individer, men som gruppe er man immun. Herd immunity.
For solidaritetens skyld er det rigtigt godt at vaccinere!

Det næste er, at du siger "mine heste kommer ikke ud til stævner, så de bliver ikke udsat for smitte".
Jeg sidder og tænker - okey, hvordan ved du at du ikke vil lave noget der inkluderer andre heste?
Hvordan ved du, at du ikke vil ride tur med en ven, deltage i juleoptog, ride i hal næste vinter, ride Mols Bjerge rundt? At dine heste ikke kommer ud på sommerfold hos andre eller skal opstaldes ude, fordi taget er blæst af? Eller at du ikke vil hjælpe en ven, som lægger i skilsmisse og have deres heste opstaldet et halvt år mens deres hjem er i opløsning??
Jeg vil selv have friheden til at kunne gøre mindst en af disse ting.

Det sidste er, at jeg er læge og på mit sygehus har vi en influenza quick test i modtagelsen.
Vi tester alle, der kommer ind med mulig infektion.
Jeg tror nok, at det er omkring 8 om dagen vi tester positive.
Til sammenligning mener jeg, at vi typisk indlægger 30 Medicinske patienter, og et lignende antal sender vi hjem i stedet for indlægge, når vi har udelukket indlæggelseskrævende tilstande og startet behandling for de ting, de har.
Det skræmmende er bare at de klassiske influenza symptomer med hovedpine, ømme muskler og feber ser vi kun et par gange om dagen. Resten er bare småsløje og har ofte ikke engang feber, og har ikke haft feber!
Dvs der er kun 2 ud af 8, jeg ville overveje at isolere ud fra de kliniske symptomer. Resten ville få lov til at være uisolerede og viderebringe smitte til medpatienter, sygeplejersker, læger og service personale.
Men med isolation kan vi effektivt stoppe smitten. Influenza smitte kommer ind på hospitaler med patienter - men spredes ikke videre, hvis vi ved, der er influenza!

De ting man vaccinerer for, kan smitte lige så let som menneske influenza.
Dvs direkte fra hest til hest, luftbåren, men også ved at dele spande, vaske spand med samme børste, og ved at syg hest hoster på mennesker og mennesker kommer tæt på dine heste.
"Dyrlægen og smed tager jo ikke smitte med, de besøger jo de smitsomme dyr sidst på dagen".
Mmm, ja. Dyrlæge og smed ØNSKER ikke at bringe smitte videre, og de arbejder på at reducere risikoen - men som I mit influenza eksempel ved de næppe hvor mange de har besøgt, der er fuldt smitsomme men bare har et let forløb??
Så, du kan ikke stole på, at de undgår at sprede smitte.

Summa summarum.
Jeg tror ikke på, at du kan holde heste så isoleret, at vaccine er irrelevant.
Hvis du så vælger ikke at vaccinere, så er det dit valg. Men hvor kommer modstanden så fra?
Hvad er argumenterne imod?

Allergi mod indholdsstoffer er ret sjældne.
Og du kan ikke isolere dig sikkert ud af det?
Jeg er nysgerrig. Hvorfor så tøve?
5
1
Svar på denne tråd
 
 Vaccine for og imod
Forfatter: 
Dato:  23-02-2019 14:43
Doktor Who du kommer omkring mange af de ting som jeg også selv tænker på.
Jeg vil også en sjælden gang imellem lave noget med andre ryttere/veninder. Men jeg vil aldrig ride stævne, da min hest, som nævnt mange gange er købt skadet og kun skal bruges til lette rideture. Jeg har min svigerinde her også som jeg rider sammen med, så behovet for at komme ud med nogen er dækket. Jeg rider ikke i hal, da han ikke skal gå dressur. Mine heste står i løsdrift her hjemme og vi har så meget jord at vi ikke skal have dem på græs andre steder. Skulle nogle af mine venner få behov for at opstaldet deres hest hos mig pga forskellige omstændigheder, så er det jo en chance de og vi tager, hvis det er....
Hvis det er så stort et problem med vaccine af heste, hvorfor er det så ikke et problem for fx landmænd som har kvæg? Deres er ikke vaccineret og dyrlæger og fagfolk tager fra stald til stald. De har ikke dyrlægen rendende til hver eneste lille ting. Køerne kælver og passer selv deres kalve uden hjælp fra en dyrlæge. Hvorfor er det anderledes med dem?
Jeg tænker tit på om vi som heste folk bare er mere pylret omkring vores heste end andre "landmænd" er med deres dyr. Eller hvad er grunden til at det er meget mere "striks" med hestene.....?
0
0
Svar på denne tråd
 
 Det står...
Forfatter: 
Dato:  23-02-2019 17:34

vist ikke til diskussion, at hesteejere som helhed betragtet, er mere pylrede med deres dyr end kvægbønder typsik er...

 

Hvorfor vaccinerer vi vores heste - tjaaa, dels af ovenstående årsag, men formentlig også fordi hesten (oftest) i højere grad er udsat for smitte.

Kvæg opstaldes f.eks. sjældent på steder, hvor der er megen udskiftning og/eller besøgende i stalden, eller køres til stævner med regelmæssige mellemrum...

 

Når det er sagt, så har min dyrlæge faktisk - uopfordret - nævnt, at mine heste, der holdes nogenlunde som du beskriver, reelt ikke behøver vaccination ud over stivkrampe.

 

/Dorte

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 djgdklh
Forfatter: 
Dato:  24-02-2019 12:32

Jeg synes jo egentlig ikke at der er så mange ulemper ved at vaccinere. Det koster lidt penge og tager lidt tid, men en årlig vaccination er næppe noget som kan vælte et budget. Nogle heste er allergiske, og i så fald skal man selvfølgelig lade være, men det er ikke en grund til at lade være med at vaccinere hvis ens hest ikke er - nærmere tværtimod, da man hjælper de heste som ikke kan vaccineres. Nogle heste har voldsom angst for dyrlæger og nåle. Jeg havde et par år hvor jeg lod være med at vaccinere min pony, fordi det ville kræve at han blev bedøvet med pasta inden dyrlægen ankom, og han ligesom din, levede ret isoleret.

 

Fordelene er jo klart at man forebygger at ens hest bliver smittet, eller at den smitter en anden hest. Jeg synes Doctor Who har et godt argument med at man ikke altid nødvendigvis kan se når en hest/person er "syg" og på den måde kan smitten nemt gives videre. Jeg har selv haft influenza i vinters, så vidt jeg ved for første gang i mit liv. Jeg havde lidt feber i et par dage og så var det det. Hvis jeg ikke vidste at der var influenza i omløb i klassen, havde jeg nok ikke opdaget at jeg var syg. Hende som sidder ved siden af mig, røg på hospitalet. I princippet kan dyrlægen/smeden være kommet lige fra en hest med influenza som virkede rask, og din hest kan pådrage sig en ordenlig omgang influenza. Eller omvendt. Og så er der selvfølgelig hele ideen med herd immunity.

 

Det er klart at vi passer bedre på vores kæledyr, end bonden passer på sine landbrugsdyr. Hvis vi mister én hest/hund/kat til influenza mister vi nærmest et familiemedlem, og når det er en hest skal vi måske endda have 20.000-100.000 kr. op ad lommen for at erstatte den. Kvægbonden skal omvendt nok overleve at miste en enkelt ko.

0
1
Svar på denne tråd
 
 Viderebringelse af smitte
Forfatter: 
Dato:  26-02-2019 08:38

Da jeg var ganske ung, var der en kvægbesætning på Fyn der blev smittet med Mund-og Klovsyge, smitten var kommet med vinden fra Østtyskland. Dyrlægen bliver tilkaldt og konstaterer hurtigt at det er helt galt, så apparatet med aflivning mm bliver sat i gang.

 

Så kører dyrlægen hjem, går i bad, skifter tøj, desinficerer alt og kører så videre på dagens besøg. SAMTLIGE steder han besøgte den dag blev smittet med M&K, han havde vist glemt at desinficere dækkene på hans bil eller noget i den retning.

 

Hvis man vælger at undlade vaccination, så skal man huske at aktivere pyt-knappen.

 

Selvfølgelig er der ganske få heste der er blevet allergiske overfor vaccinen, men så er det sådan det er. Min gamle hoppe var allergisk overfor herpes-vaccinen.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

2
1
Svar på denne tråd
 
 Nå enden på
Forfatter: 
Dato:  03-03-2019 11:53
.....det hele blev, at min ridehest fik sin sædvanlige vaccine og min lille shetter dame har fået en stivkrampe og hun skal have igen om 3 uger, HVIS hun ikke har folet, så hun kan videregive det i mælken til det lille føl og så vil de to frem over kun få stivkrampe, da de ikke skal ud på ridetur som de andre..
Min svigerinde og jeg blev enige om at vi ville holde vores rideheste vaccineret, så vi havde chancen for at benytte ridehallen som ligger 1 km fra os og så vi kunne tage på ridetur osv med andre hvis muligheden bød sig..
Tak for alle jeres input og gode råd ????
3
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider