Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Hjælp! :( Hest vil ikke spise grovfoder
Forfatter: 
Dato:  27-02-2019 20:19

Min skønne gamle dreng på 26 begyndte ud af det blå i lørdags at tygge underligt på de godbidder, han ellers elsker og med lethed gumler masser af. Det virkede til at han havde stor besvær med at tygge dem over...

Jeg holdt mere og mere øje med ham henover weekenden, og opdagede efterhånden at han hverken spiste græs eller hø! Når han en sjælden gang får lidt græs ind i munden, virker det til at være rigtig svært for ham at tygge det. Han laver nogle små kast med hovedet og virker generelt som om det er virkelig problematisk.

Jeg tilkaldte dyrlægen mandag morgen.

Hun kiggede ham grundigt igennem, bedøvede ham og raspede hans tænder. Han havde lidt tandkroge, men hun mente ikke at det kunne skabe tyggebesvær fra den ene dag til den anden.

Der kom en ny pony i flokken i fredags, og min hest jagtede den noget rundt - med flere spark fra ponyen til følge.

 

Dyrlægens - og mine - tanker, går derfor på hvorvidt der evt. kunne være et lille brud i kæben. Eneste andet logiske alternativ er en skjult tandbyld.

Han har været smertedækket i to døgn, uden ændring overhovedet.

 

Så overvejelserne går på røngten. Det giver jo sig selv, at hans alder er en stor faktor lige nu - der er grænser for hvad jeg kan og vil trække ham igennem, for at give ham nogle relativ få gode år.

Selve røngten er én ting - men hvad med efterfølgende behandling og/eller operation?

Mit hoved er ved at drukne i tanker, der er alt for meget for og imod lige nu - og jeg tænkte om der evt. var nogle herinde der havde oplevet lignende, med efterfølgende opdagelse af hvad der var galt. Altså at en meget madglad hest fra den ene dag til den anden får besvær med at tygge græs - og slet ikke vil i nærheden af hø (eller wrap for den sags skyld, han har fået tilbudt begge dele)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 det første..
Forfatter: 
Dato:  28-02-2019 13:52

Det første jeg tænkte på, var en flækket tand, og det er måske ikke synligt for dyrlægen?

 

Men netop fordi at det skete fra det ene øjeblik til det andet.

 

God bedring med ham.


mvh

 

Julle

 

DIN hest - DIT ansvar !!!

0
1
Svar på denne tråd
 
 tjaaaaaa
Forfatter: 
Dato:  01-03-2019 21:12

tænker også en flækket tand eller tandbyld. netop fordi det er kommer så hurtigt. også fordi han ikke vil spise. også selvom at han er på smertestillende.det er jo ikke sjovt at tygge ned i en dårlig tand

 

brækket kæbe... det kan jo godt lade sig gøre. mine heste har stået sammen med en ældre hest som hang fast med i en låge, da hans grime hang i en lås. desværre sprang grimen ikke. her fandt ud de ud af efter nogle dage at kæben var brækket.

da han også var en ældre herre, blev han smertedækket, og så voksede det faktisk sammen af sig selv

jeg havde noget salve som tog hævelsen

han kom sig fint.



0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider