Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 akut hjælp til stejlende klaphingst
Forfatter: 
Dato:  28-12-2018 19:42

Halløj igen,

heg har fået til opgave at ride verdens smukkeste islænder. Alle hans gamle parter har måtte give op da han stejler (meget højt) bukker og meget mere. Han er kun lige blevet 6 år, han er klap hingst og han er aldrig rigtig blevet igangsat eller tilredet da han altid har været nogenlunde let.

På folden er han sød og rar men så snart han kommer væk fra de andre og ned til opsadlings bommen stejler han. Han stejler så højt at hans forben sidder fast oven på bommen. Lad mig bare sige at bommen er blevet brugt til en shire og flere belgiere så den er ret høj. Han har også lavet den med at han laver en koldbøtte over den og så landet på ryggen på den anden side af bommen.

Og ja vi har stramt træktovet så meget at han ikke kan rygge sit hovede, desværre men ellers har vi ingen mulighed for at styre ham.

ikke nok med det så rykker han numsen imod en når man prøver at strigle.

 

Han er meget urolig, og skraber voldsomt og aggressivt i jorden under opsadling. Vi må tit opgive desværre. Ejerne har ikke råd til at få sat ham på opdragelse.

 

Han er super sød og talentful, han er en naturtølter der er 1.50 så han er meget stor.

 

Er der noget foder eller metoder til at lære ham at være væk fra flokken?

0
0
Svar på denne tråd
 
 En klaphingst skal ikke..
Forfatter: 
Dato:  28-12-2018 20:10

opdrages - den skal behandles...

 

Kryptorkisme medfører oftest adfærdsmæssige problemer, da det øger hormonproduktionen, så der er formentlig tale om en frustreret hest, ikke en "uopdragen".

 

Og du skal sige nej tak til opgaven, med mindre hesten først kastreres...

 

/Dorte

5
0
Svar på denne tråd
 
 Til Dorte
Forfatter: 
Dato:  28-12-2018 20:25

Hej Dorte

jeg har bestemt ikke tænkt mig at give op på ham, han er fantastisk og gør det ikke fordi han vil have en skal komme tilsande han gør det fordi han er bange, og ja frustreret over at skulle væk fra hopperne.

Ja han er måske lidt som folk ville kalde "dum, irriterende, farlig og mm. Og det er han bestemt ikke han er bare utryg han er MEGET utryg, og skal have en rytter som ikke er utryg.

 

Han ryster sindsygt og begynder at svede og snorke da han bruger så mange kræfter. Jeg elsker ham helt sindsygt.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Upsi dupsko
Forfatter: 
Dato:  28-12-2018 20:27

Wow det blev vidst skrevet lidt hurtigt hihi

0
0
Svar på denne tråd
 
 Han er hverken...
Forfatter: 
Dato:  28-12-2018 20:44

dum eller irriterende - det er dyr i min verden aldrig - men han kan stadig være potentielt farlig, da hans hormonsystem kører på overdrive.

Prøv at læse lidt om klaphingste/kryptorkisme - er det det, han fejler, så kræver det desværre mere end gode intentioner og kærlighed, at få ham på ret køl..

 

/Dorte

 

2
1
Svar på denne tråd
 
 Til Dorte
Forfatter: 
Dato:  28-12-2018 21:07

Hej Dorte lad os se om jeg rent faktisk kan stave den her gang.

 

albert er en sød og rar islænder han er jo ung, og det er måske heller ikke den bedste blandning at han både er klaphingst, ikke tilredet og ung.

 

Det eneste han kan være frustreret og "farlig" ved er den skide bom. For han er faktisk ustyrlig der, det kræver træning og det har virkelig også hjulpet men lige idag gik det rigtig voldsom! Han var ude af kontrol, jeg måtte hverken rense Hove eller røre ham.

 

Det var nu ikke meningen at diskutere hvor Hvidt hvor farlig han er og hvor Hvidt jeg skal ride ham eller ej. Kender du/i evt til nogle øvelser, træning, foder eller andet. Tak på forhånd, jeg ved hvad jeg laver og jeg passer så godt på som jeg kan

 

//Laura

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg er klar....
Forfatter: 
Dato:  28-12-2018 22:16

... over, aat det ikke er det, du vil høre, men jeg er enig med Dorte. Han er alt for farlig at omgås for dig. Han er muligvis ikke ude på at skade dig, men en hest, der stejler så voldsomt som du beskriver det, er farlig at håndtere. Risikoen for, at du får en hov i hovedet, eller at han vælter ned over dig er alt for stor.

Jeg kan se på din profil at du kun er 14 år gammel. Ved dine forældre, hvad der er for en hest, du har med at gøre?

 

Med hensyn til gode råd og træning mv. så er jeg igen enig med Dorte. Den skal kastreres før du kan komme videre med den. Det ville nok også være en god ide at få undersøgt, om den f.eks. skulle have ondt i ryggen, siden den reagerer så voldsomt på at få sadel på. Hvis den har slået en kolbøtte over en striglebom, kan den jo have slået sig godt og grundigt, så det kan være ubehageligt for den at få sadel og rytter på.

Ligger dens sadel som den skal, og passer den til hesten?


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

3
0
Svar på denne tråd
 
 ærlig talt
Forfatter: 
Dato:  28-12-2018 22:46

glem det

har selv haft en smuk klaphingst. men smuk kommer de altså ikke langt med

 

nr 1 så skal en klaphingst slet ikke gå sammen med hopper. det er jo en genfejl. så man rsikere at få flere klaphingste...

desuden så er der en øget risiko for at han vil få kræft

 

ja det er en ordenlig omgang han skal igennem. men det bør gøres

for på et tidspunkt vil han være så stærk at han vil være farlig for sine omgivlser

 

det han laver pt har intet at gøre med at han ikke vil væk fra sine damer. han er slet trænet i at være alene.

så han vil forsøge at kommme retur. selv mine velopdragene heste gør det.

men det kræaver bare dobbel meget arbejde. men tænker at det bør være en voksen træner som kan sit kram.ikke bare nogle tilfældige som syntes at han er smuk - beklager



3
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for hjælpen
Forfatter: 
Dato:  28-12-2018 23:07

Hov hov hov, jeg siger ikke bare han er smuk!- det er han virkelig, men han er ligeså smuk som han kan være farlig. Jeg har nogle der hjælper mig lidt med ham, og jeg er udemærket klar over hvad jeg er gået ind til. Han stejler ikke rigtig når man sidder på ham der er ham super stille og rolig og faktisk næsten doven. Det er kun ved bommen han opføre sig som en hest der er sindsyg.

 

jeg er udemærket også klar over at han handler før han tænker det gør de fleste heste jo, og jeg er forsigtig!- så forsigtig som man nu kan være. Og jeg har både tilredet og igangsat, så har prøvet værre (ikke fordi alle ungheste er sindsyge). Mine forældre er også inde over det og er også klar over hvordan han til tider kan være.

 

det er "kun" ved bommen han teer sig mærkeligt, han vrinsker og vrinsker efter de andre. Og man kan ikke trænge ind til ham. Og det var derfor jeg ville spørge ind til træning osv. Hvis han disederet var farlig at ride ville vi jo sende ham direkte til nogle der ville sætte ham på plads.

 

tak for jeres bekymringer men jeg kan fortælle jeg både har forældreopbakning oh folk til at holde øje og se efter mig. Jeg rider også tit ture på ham med hans ejere. For han er simpelthen så sød og rolig når man rider ham.

 

//Laura

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bare rolig
Forfatter: 
Dato:  28-12-2018 23:15

Og jeg kan fortælle at han nok snart bliver kastreret :-)

1
0
Svar på denne tråd
 
 Okay men..
Forfatter: 
Dato:  29-12-2018 03:20

Det lyder blot lidt som om du ikke vil høre på deres bud.. (hvilket jeg er enig med. Forældreopbakning eller ej, det er farligt at omgås en hest som ham.)

 

Hvis noget, så burde du arbejde med ham fra jorden af uden at komme i nærheden af bommen før du overhovedet tænker på at sætte dig på ham! Den her hest har brug for en masse jord-arbejde. Han skal lære at du er føreren i jeres lille flok, og at det at være omkring dig er sikkert og rart.

 

Læs eventuelt lidt om horsemanship osv. Jeg tror du måske vil kunne komme lidt vegne med ham sådan der. Man burde aldrig nogensinde tvinge ham igennem dette bare for at ride ham! Ridningen er ikke ligeså vigtig som jordarbejdet, når det er ungheste vi har at tale om!

0
1
Svar på denne tråd
 
 Ja tak
Forfatter: 
Dato:  29-12-2018 10:32

Jeg laver skam massere af jordarbejde med ham. Og han klare det super fint! Og jeg lytter også til jer og er også helt klar over at det kan ende rigtig galt, Men lyt til mig når jeg siger der intet er med ham når man har med ham at gøre fra jorden, folden, når men bare hygger med ham og rider ham. Har tænkt mig at vi begynder at sadle op på banen da han har meget mere ro deroppe.

Igen kald det ikke at lytte men jeg vil ikke give op på ham "bare" fordi han har nogle problemer ved bommen. Som kræver træning

 

Hvis det stod til mig ville jeg havde slettet det her oplæg da jeg ikke syntes jeg får det ud af det som jeg gerne ville.

 

Tak for jeres respons :-D

0
0
Svar på denne tråd
 
 Træning
Forfatter: 
Dato:  29-12-2018 15:53

Kan du måske prøve at trække ham hen til bommen, fodre ham og trække væk igen? Det lyder til at bommen er en dårlig oplevelse og den skal du have vendt om.

 

Det kan være at du i starten slet ikke skal trække helt hen til bommen, men blot der hvor han begynder at reagere lidt, for reagerer han kun lidt og falder til ro, kan du rose ham for det.

 

Efterhånden bør du kunne få ham helt hen til bommen, sådan har jeg trænet min tosse, som synes sten er farlige (traktor, lastbil osv ikke et problem, men en stille sten er super skræmmende)

 

Så del det op i bittesmå bidder, så du opbygger en tillid og lærer ham at det ikke er farligt.


Med venlig hilsen

Karen

 

Tilbyder international Negle uddannelse og Negle kurser i kunstige negle og nailart, samt salg af produkter til kunstige negle og pleje af naturneglen.

 

http://www.magnail.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mange tak
Forfatter: 
Dato:  29-12-2018 22:45

Mange tak for en øvelse jeg rent faktisk kan bruge til noget!

jeg vil helt klart prøve det, det lyder som en super idé :-D

0
0
Svar på denne tråd
 
 Enten...
Forfatter: 
Dato:  30-12-2018 10:43

kan jeg ikke læse, eller også er der noget, der ikke helt hænger sammen i det du har beskrevet..

 

Du indleder med: "har fået til opgave at ride verdens smukkeste islænder. Alle hans gamle parter har måtte give op da han stejler (meget højt) bukker og meget mere."

og senere bla.: "Han stejler ikke rigtig når man sidder på ham der er ham super stille og rolig og faktisk næsten doven."

 

Hvilken af udlægningerne er det egentlig, du søger råd til?

 

/Dorte

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 tak for nu
Forfatter: 
Dato:  01-01-2019 16:20

Jeg skriver at han kan have tendens til at stejle med rytter, men jeg mente fra jorden, han stejler ved bommen. Men problemet er blevet løst, og alt er fint!

 

og jeg ville bare have svar på metoder, øvelser, foder er lign. Men det kan jeg se på hele situationen at jeg nok ikke får, så vi slutter den her. Tak

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 problemet
Forfatter: 
Dato:  01-01-2019 21:15

Nu er jeg lidt nysgerrig, for du skriver at problemet er løst, hvordan fik i det løst?


Hilsen Helle

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Godt du spørger
Forfatter: 
Dato:  01-01-2019 22:37

Hej Helle er glad for du spørger!

jeg begyndte at sadle ham op et andet sted hvor han kunne kigge ud over folden, der er INTET længere! Han hverken laver unoder, stejler, skraber i jorden eller noget som helst. Det er virkelig et mirakel. Han er simpelhen så sød nu, han trives også meget bedre!

Nu er han bare sjovt og unghestet, ELSKER DET!

 

Knus fra mig

1
0
Svar på denne tråd
 
 alletiders
Forfatter: 
Dato:  02-01-2019 13:19

Det var godt, nogen gange er det bare helt små ting der skal ændres


Hilsen Helle

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Prikprik
Forfatter: 
Dato:  06-01-2019 10:45

Hvor er det egentligt en sjov post at læse :)

 

Jeg har selv en nu 6 års vallak, som netop også kan være utrolig underlig i opsadlingssituationen. Han stejler heldigvis ikke og har overhovedet ikke den tendens hverken under rytter eller ved opsadling... men han kan blive ENORMT ophidset i perioder, hvor man kan høre hans hjerte, mærke hans puls i hele kroppen, hvor han ikke kan stå stille, og han virkeligt er utryg. Generelt er han varm og kan tænde fra 0-100 på 2 sekunder, men heldigvis er han blevet rigtig god til at styre sig selv i de situationer og bevare roen, selvom han bliver bange. Men det har også krævet en del træning. 9/10 dage er der INTET, men i perioder der er han bare meget mere med nerverne ude på tøjet end i andre perioder. Han er meget sensitiv ift. miljøændringer.

 

Her har det hjulpet meget at se på foder og en masse motion - min hest står aldrig stille og er altid i hænder. En fridag for ham er en skridttur. Så jeg sørger altid for at hjælpe ham til at blive afslappet i kroppen og få stimuleret hovedet.

 

Jeg har også skiftet boks (modsatte side af stalden) og opsadlingssted, og det hjalp også her. Nogle steder kan han bare ikke finde ud af at stå - især steder, hvor der er trin foran ham (som der tit er ved vandingspladser). Det forstår han virkeligt ikke. Han kan godt stå stille, og vi er blevet meget bedre til det, men han viser mig tydeligt, at han bliver stresset over det.

 

Men den dér ret voldsomme tænding og meget voldsomme hingsteadfærd, altså den har vi set - min bliver dog heldigvis umiddelbart ikke farlig, og jeg har kunne styre det mere og mere. Det jeg synes er det svære ved det er faktisk, at de kan det hele, når de ikke er oppe i det stress-gear, og derfor synes jeg, det er svært at træne. Min hest er normalt utrolig rolig, velopdragen, sover på staldgangen og ja helt rolig! Og så er der den dag der en gang imellem, hvor jeg, allerede når jeg kommer, kan mærke, han er oppe at køre. Så vi prøver at se de (heldigvis færre og færre) stressede dage som en mulighed for at få trænet det. Og så har han fået stor boks, masser af foldtid, masser af motion, havrefrit foder, tilskud og hovedsageligt wrap/hø - for at hjælpe ham til at blive rolig og ikke indebrændt.

 

Lidt sjovt. Min var klaphingst og blev kastreret som 2 års Gad vide, om der er sammenhæng, eller om det bare er helt tilfældigt? Min er også af Michellino-afkom, og jeg har egentligt altid bare tænkt, at han bare er en meget varm og tændt hest, så der ikke skal så meget til for at chokere ham - selvom vi kan klare flere og flere ting efterhånden, som han bliver ældre

 

Skal tilføjes, at min hest ellers er fantastisk og altid ridelig og en utrolig kærlig og god hest. Han er alt det, jeg ville have - jeg ville have en varm hest, og det har jeg fåetæ. Det hjælper ham virkeligt at komme ud at gå og få brugt sin krop. Fornemmer tydeligt, han simpelthen bare har nogle dage, hvor det er svært at være i sig selv - men han prøver virkeligt at dæmpe sig og styre sig, og han ved godt, hvad han bør gøre og prøver at efterleve det :) Virkeligt en hest med mange sider og meget tænding, men også et stort overjeg, hvis man kan sige det sådan


*****

VH

Anna

- Med pintovallak Alberto A Kila:
www.instagram.com/annacharlotten/

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider