Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Hjælp!
Forfatter: 
Dato:  07-12-2018 21:37

Hej, så inden jeg fortæller den lange historie vil jeg gerne have lov til at sige at det handler om min 18 årige islænder som har det med at hoste, snitte og trække vejeret hurtigere end hvad det etenlig skulle efter vi har været ude at ride.

 

Min islænder freyja står opstaldet hos min dyrelæge, ikke fordi hun er syg eller noget, bare fordi det er et godt sted. (Freyja har været min dyrelæges hest). Men freyja har en tendens til at hoste, snotte og trække vejret pænt hurtigt efter galop. Jeg har selvfølgelig spurgt min dyrelæge til råds omkring hende, og da hun kender hende bedre må jeg jo stole på hende. Hun fortæller at det er noget hun får hvert år og at det går væk når vi når forbi vinteren fordi det vidst er nogle svampe sporer. Og som jeg husker hostede hun heller ikke i sommers, men jeg kan da huske at hun ikke hostede sidste år i oktober?? Og i det her år startede hosten allerede i september!!! Jeg er mega forvirret, men tror også selv at det går væk. Ville etenlig bare spørge om i måske kunne anbefale noget jeg kunne komme i hendes foder? Fx olie, ekstra vitaminer? Lige nu får hun biotin, klid, kraft foder og mineraler. Hun får også halm og wrap. Hun er forresten en islænder på 18, og hun er stadig fit for fight!

 

Vil helst ikke høre på kommentarer dere lyder sådan: skynd dig at ring til en ordentlig dyrelæge og bla bla bla. For det gør mig utryg og som det ser ud nu må jeg vente og se og så tro på min dyrelæge

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hmm - roller?
Forfatter: 
Dato:  08-12-2018 09:46
Hvis du nu havde en menneske veninde, som fortalte at hun blev forpustet, hostede og hakkede i birkepollen sæsonen, men egen læge (som også var venindens moster) sagde at det var ok - ville du konkludere at det var ok eller at der måske var brug for en second opinion, for det lød sgu stadig som fx astma, varianten som trigges ved allergi.

Den gamle ejer kan ikke se neutral på hesten.
Den hest er jo alt for tæt på hjertet.

.......
Jeg er selv menneskelæge.
Og jeg skal sgu ikke nyde noget af, at udrede eller behandle venner og familie.
Der sker et lille klik i hovedet, og man tænker slet ikke så rationel med sine pårørende, som med "rigtige patienter". Det er roller, man ikke må rode sammen. Du kan ikke være professionel og pårørende samtidig. Det bliver noget rod, og hverken den ene eller anden rolle vil virke.
.....

Jeg synes, at du skal sige til din opstalder, at du elsker hende for meget som din ven, hestens ven og du har tænkt over det - hun er jo også rådgiver, dyrlæge osv.
Fremover vil du gerne adskille rollerne lidt, så du vil bruge en anden til vaccine og alt muligt andet dyrlæge relateret til den hest - for mellem jer skal i primært være venner, ikke professionelle.

Lige nu stiller du opstalder i en umulig rolle. Eller mange roller, og de færreste kan rumme dem alle samtidig, for rollerne er i modstrid med hinanden.
Hun kan ikke være hestens ven, din ven, opstalder, rådgiver, dyrlæge og måske også underviser? Ikke samtidig.

Det er jo slet ikke hendes hest, hvis jeg gætter rigtig om jeres forhold.
Du har bare givet hende en bankoverførsel, men hesten er stadig hendes mentale ansvar indtil du retter ryggen, hviler i dig selv og overtager retten til at tage valg.

God arbejdslyst.
2
1
Svar på denne tråd
 
 tilskud mod hoste...
Forfatter: 
Dato:  08-12-2018 19:09

Jeg har haft rigtig god effekt med blue hors ventilator, til en hest som hostede rigtig meget om vinteren. Ved selvfølgelig ikke om det vil virke på din men man kunne vel prøve?

da jeg gav det til min fik han i sprøjte direkte i munden, lige inden vi skulle ride. Hvor han under rideturen kun hostede 1-2 gange, man kan også sagtens give det morgen, inden rideturen og igen aften, jeg valgte dog kun 1 gang om dagen da det havde god effekt + plus det ikke er helt billigt hvis man giver 3 gange om dagen.

jeg fandt lige en beskrivelse fra en hjemmeside som forhandler produktet.

  • Beskrivelse

- Giver omgående maksimal luft.
- Velgørende for hestens åndedrætsorganer.
- Indeholder sunde, æteriske olier.

Velgørende blå sirup for maksimal luft.
Blue Hors Ventilator er en blanding af vitamin C og essentielle olier, bl.a. pebermynte og eucalyptus, der er kendt for at give maksimal luft. Siruppen er forfriskende og velgørende for hestens åndedrætsorganer, og desuden velsmagende og attraktiv for hesten.


Vejledende fodring:
Heste 50 ml
Ponyer 25 ml
1-3 gange dagligt efter behov. Blandes i det øvrige foder.
Kan med fordel gives direkte i munden.

0
0
Svar på denne tråd
 
 hoste om vinteren
Forfatter: 
Dato:  09-12-2018 17:39

at trække vejret hurtigt og horste, kan også være fordi hesten er i dårlig form.

hoster den på stald?

for så er det nok ikke halm den skal stå på..

Min gamle heste startede med at hoste da hun blem omkrng de 20 år- så skiftede jeg til tørv og wrap og siden har hun ikke hostet overhovedet.

Svampesporer i tørt hø og halm kan give kroniske lungeskader, så hvis det er det, som din dyrlæge mener at den hoster af, så ville jeg skifte bund og kun give wrap fra nu af

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mange tak
Forfatter: 
Dato:  28-12-2018 19:32

Hey alle, Tak for jeres råd jeg er simpelthen så heldig at min dejlige hoppe er holdt op med at hoste??

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider