Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 ældre hest
Forfatter: 
Dato:  20-08-2018 14:55

Jeg har en ældre hest, som altid har opført sig perfekt. Han plejer ikke at lave ballade, og er sød og rar i al omgang. Pa det sidste har han fået en del sygdom at slogs med. Han har dårlige lunger og får, når det er værst, astma medicin. Han kan ikke rides så meget mere da han ofte falder. I stedet arbejder vi fra jorden med ham. men på det sidste har han skifte adfærd. Han fare op over alting og er næsten ikke til at arbejde med. Når vi strigler virker han skræmt og forsøger at rive sig løs. Det er en adfærd vi aldrig tidliger har set hos ham. Han står hjemme hos os selv, så vi ved med bestemthed, at han ikke har været ude for noget voldsomt. På folden har han også ændret sig, han jagter hans foldkammerat, så de ikke længere kan stå sammen. Jeg har overvejet, om han er blevet dement, for selv om han er gammel stævne hest, opførte han sig ved hans sidste stævne (da han endnu kunne rides)som om, han aldrig havde været til stævne før og var bange for alt. Jeg har også tænkt på om det er hans helbreds problemer, der påvirker ham og gør ham utryk. er der nogen, der har oplevet tilsvarende problemer

0
0
Svar på denne tråd
 
 Magnesium
Forfatter: 
Dato:  20-08-2018 16:42

Jeg tænker straks magnesiummangel.

Der er alt for lidt magnesium i den danske jord, så hvis han ikke har fået et ekstra tilskud hen over sommeren, kan han være i underskud, og det giver bla ovennævnte symtomer.

Venlig hilsen

Trine


Pension Rosengård

0
0
Svar på denne tråd
 
 ældre hest
Forfatter: 
Dato:  20-08-2018 17:52

Ok tak for svar, det vil jeg prøve at give ham.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Rangstien
Forfatter: 
Dato:  20-08-2018 21:30

Jeg tror han er nået dertil hvor han kæmper for at bevare sin plads på ranglisten i forhold til den anden hest. Slapper han af et øjeblik, så er han nederst og så er det ham der får hug. Jeg kan så meget genkende det fra vores gamle hest, dog ikke overfor mennesker. Men fra at være en overlegen førerhoppe der kunne klare alt med et løftet øjenbryn, måtte hun pludselig kæmpe.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

2
1
Svar på denne tråd
 
 Farvel
Forfatter: 
Dato:  21-08-2018 09:19

Med de helbredsproblemer og sådan en adfærdsændring oveni vil jeg mene, at det er tid til at sige farvel og give ham fred.


0
0
Svar på denne tråd
 
 adfærdsændring
Forfatter: 
Dato:  21-08-2018 13:45

Heste som skifter adfærd til det ængstelige/ frygt/ udadreagernde reagere oftes pga smerte eller en anden situation hvor de ikke føler de bliver nødt til at være i ekstra alarmberedskab.

Hvis det var min hest ville jeg få den tjekket igennem af dyrlæge for evt smerter.

En anden tanke er at hans syns/ hørelse om begynder at svigte? Her tænker jeg at du skriver at han også reagere under strigling. Det er jo en situation hvor han ikke behøver at forsvare sig over for andre heste (går jeg ud fra).


Cand. Agro.

1
0
Svar på denne tråd
 
 ældre hest
Forfatter: 
Dato:  21-08-2018 21:28

Han har haft besøg af dyrlægen, der har konstateret problemer med luftvejende, men ikke andet. Det er bestemt ikke fordi han skal forsvare sig på folden, for vores anden hest underkaster sig totalt, og er meget skræmt, når han bliver jagtet. Han går aldrig til modangreb, men flygter. Jeg har også tænkt om det er hans problemer med luftvejende da påvirker ham. Nu får han lige en sidste chance men nu prøver vi med magnesium, og hjælper det ikke skal han herfra. Men jeg vil gerne være sikke på at der er det rigtige at gøre. Tak for svar alle sammen

1
0
Svar på denne tråd
 
 ældre hest
Forfatter: 
Dato:  22-08-2018 15:18

Hej

 

det er aldrig rart når ens ældre hest ændrer adfærd

 

Har du haft talt PPID/Cushing med din dyrlæge? det kan godt gøre at de bliver mere spooky.

 

Ellers vil jeg også tænke smerter, evt prøve at smertedække den i en periode, og hvis du kan se en ændring til det bedre, så går den sikkert og har ondt. Der ville jeg så nok overveje om det er på tide at sige farvel.

 

hilsen Anne


nu tilbage som "sandkasserytter"

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider