Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Fuldpas og forventninger om pasning
Forfatter: 
Dato:  24-07-2018 18:22

Hej alle.

Jeg ved ikke om mine forventninger er for høje omkring opstaldning ude (fuldpas), da jeg altid har haft hest hjemme. Men er det generelt, at man på opstaldnings steder ikke renser vandbaljerne når man fylder vand i? Hvis jeg ikke selv renser det, bliver det overhovedet ikke gjort af hverken staldpersonale eller de andre opstaldere...

 

Og jeg gjorde ejer af stalden opmærksom på da vi flyttede ind i april, at der ikke er nok strøm på hegnet (hestene læner sig ud over hegnet eller stikker hovedet under uden at de får strøm) det er der stadigvæk ikke gjort noget som helst ved, selvom jeg af bagveje har fået at vide at hestene altså rendte igennem hegnet flere gange i vinters også.

 

Er det at kræve for meget af opstaldnings stedet at de ting bliver ordnet?

Billede

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Prikprik
Forfatter: 
Dato:  24-07-2018 23:32

Det er bare så svært sådan noget - for der er ENORM forskel på, hvor man står... hvad det koster, og hvordan tingene bliver gjort.

 

Da jeg stod på rideklub m. fuldpas, fjernede de vandspandene om efteråret, og de kom ikke ud igen før foråret var godt igang - det var for besværligt at holde frostfrit, og staldmanden kunne ikke gå og fylde vand i... Kanon. Brokkede vi os over det, så kunne vores heste få fjernet deres sidste halve times fold til en time og komme ind indenfor 4 timer, så det var lovligt at de gik uden vand på foldene. Så vi slæbte selv vand frem og tilbage.

 

De satte vandet ud og tændte resten af året - men vi måtte absolut selv gøre dem rene :)

 

Der var OK hegn... har dog til gengæld stået m. selvpas tidligere, hvor der INGEN strøm var i hegnet og vi selv skulle fikse det. Det var så heller ikke lige os, og vi flyttede, da min hest var rendt ud 3 gange. Synes faktisk stød i hegnet hører med til alm. selvpas - lige så vel som, at der er 4 vægge i boksen :)

 

Jeg opgav... i dag står jeg i en selvpasser stald til den nette boksleje á 2750 kr. Udluk 300 kr. oveni, lukker selv ind. Træpiller køber vi derude - bruger for mellem 300-450 kr. træpiller pr. mdr. Så selvpas á i alt ca. 3500 kr. pr. mdr. Jeg muger selv. Og det er det BEDSTE, jeg har gjort for min hest og jeg :) Det hele er, som jeg vil have det, og ejerne har et fantastisk lækkert sted, store lyse bokse, vindue, kæmpe bane og hal, og alt bliver ordnet til perfektion :) Inkl. hegn m.v. Det er så dejligt. Så gør det mig ikke spor at muge ud og lukke ind - bare der er styr på de ting, jeg finder essentielle, så min hest har det godt :)

 

 

MEN HELT KORT: Jeg tror ikke, du skal forvente at komme udenom at gøre baljerne rene... desværre. Medmindre du virkeligt giver en god boksleje. Men synes ABSOLUT, det er udlejers ansvar, at der er strøm i hegnet - det må være forventeligt som opstalder, at der er stød i hegnet, medmindre der direkte står, I selv skal sørge for den slags i kontrakten :)


*****

VH

Anna

- Med pintovallak Alberto A Kila:
www.instagram.com/annacharlotten/

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  25-07-2018 22:56

 

Folk ser forskelligt på tingene :)

Nogen mener noget er vigtigt, andre gør ikke. Så derfor er det med at finde et sted hvor ens forventninger stemmer overens.

 

Hvis staldejer ikke synes vandbaljerne er et problem, vaskes de ikke - lige så fikses hegnet heller ikke. Synes du det er et problem må du flytte eller selv gøre noget.

 

Jeg synes fx det er logik for burhøns at give sine hest vand på folden både vinter og sommer hvis den trænger, uanset hvad man betaler og hvad man betaler for ( selvpas eller fuldpas ) - men det er der åbenbart nogen der ikke synes, som aldrig fylder vand op. Så sådan er folk forskellige på mange punkter.

 

Så ja, det er for meget og kræve hvis i har forskellige forventningr og meninger om hvordan tingene skal være :)


Nu med eget ponydyr

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Fuldpas betyder fuld pasning
Forfatter: 
Dato:  27-07-2018 23:00

Jamen hvis du har din hest på fuldpas, betyder det selvfølgelig, at du kun skal komme og ride din hest og slet ikke bekymre dig om noget andet, hverken ordentlig pasning af din hest eller den daglige drift af stedet. Når man betaler for fuldpas, lægger man vel et ganske højt beløb hver måned for at hesten bliver passet korrekt, og forholdene er i orden?

1
1
Svar på denne tråd
 
 fuldpas
Forfatter: 
Dato:  01-08-2018 17:50

Uanset hvilken opstaldningform du vælger, så skal du altid have et øje på hvordan din hest bliver passet! aldrig tro blindt på opstaldningsstedet og spørg hellere en gang for meget end slet ikke! Hvad er ideen med at give hestene rent vand hvis baljen ikke er ren? Det grønne er alger direkte usundt og giftigt for hesten. Mange hesteejere finder sig i for meget, glemmer at de betaler for et produkt/service som selvfølgelig skal være iorden. Et dårligt hegn kan være skyld i en ulykke hvis hestene render ud på vejen, HEGN SKAL VÆRE IORDEN! HUSK ALTID at få en kontrakt med alt nedskrevet!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bla bla bla
Forfatter: 
Dato:  05-08-2018 15:05

Afstem forventninger med ejeren inden hesten flytter ind,og vær realitisk, jævnfør hvor meget du betaler og der med kan forvente.

Jeg tænker dog at strøm på hegnet er most og klart ejernes ansvar, lige meget om det fuld eller selv pas.

Vandbaljerne vil jeg mene, til dels er et fælles ansvar fordelt mellem dem der bruger folden, med mindre at du betale en "bondegår" for fuldpas, og aftalen er at det eneste du selv skal, er at ride din hest.

Jeg har prøvet forskellige former for helt eller delvist selv og fuld pas. Og jeg løb også ind i forskelige meninger om hvad der var inkluderet i stald lejen. Feks at ordne hovslag og vande ridehus. Dette gik jeg ud fra indgik i lejen, men ejerne var ikke enig, så hvis hovslag og bund skulle passes, måtte opstaldet e selv gøre det. ??

Min efaring er, jo mere ejeren selv rider og måske er stævner rytter, jo mere er der styr på detaljerne omkring bund på bane og ride hal. Og hvis ejerne bruger egene heste, jo mere forsvarligt er hegn og folde.

Jeg har også oplevet at folk er helt urimelige med hvor lidt, de vil betale i opstaldning, og så aligevel forvente prima forhold.

Pris og forhold hænger for de meste uløseligt sammen.

Jeg tænker også at tillid mellem ejere af stedet og opstalderene, er alfa omega.

Jeg stod engang for mange år siden, et sted, hvor ejeren blev sur på mig, over at jeg på et tidspunkt, valgte at køre ud og få undevisning, frem for at bruge hans datter som ellers unde viste på stedet, og det betød at hver gang min part, en meget ung pige, skulle ride min hest, så stod han ved banen, og sagde til hende, at den så halt ud, eller han "glemte" at lukke boks døren en morgen, jeg skulle på dressur kursus,hos en berider et andet sted, så hesten gik løs på stald gangen og tømte de andre hestes foder poser. Virkelig en tarvelig opførsel. Jeg flyttede selvfølgelig hesten. Jeg havde ellers stået der i flere år, og været fint tilfreds, inden der blev problemer.

Håber du og din hest er trygge ved forholdene, ellers vil jeg anbefale at flytte, så hurtigt som muligt.

 


En rytter uden sin hest er kun et menneske, men en hest uden sin rytter er stadig en hest.

 

Nu med en smuk blå engel.

 

1
1
Svar på denne tråd
 
 Hvis alle hjælper til ...
Forfatter: 
Dato:  22-08-2018 22:05

Her er måske sagen set fra en anden side.

 

Jeg tilbyder fuldpas hjemme på mit sted (jeg kalder det dog ikke fuldpas men beskriver bare hvad der er med i prisen).

 

Der er dog stadig mange ting, man selv skal gøre. F.eks at rense vandbaljen eller ordne hovslag (én gang pr to måneder)Ved at mine opstaldere selv kan tage sig af den slags, så kan jeg holde prisen nede på et niveau de fleste kan have råd til. Skulle jeg ansætte en til at gå rundt og gøre rent og fikse den slags, så røg der jo hurtigt måske 1000 kr månedligt på staldlejen for at betale løn til vedkommende.

 

Til gengæld passer vi hesten hver dag med ud/indluk, mugning og fodring, og det er hvad jeg tænker er det vigtigste ved fuldpas, nemlig at man ikke er afhængig af at skulle i stalden hver dag.

 

Venlig hilsen

Anna

3
0
Svar på denne tråd
 
 Krav og love
Forfatter: 
Dato:  25-08-2018 21:07

Findes der egentlig ikke nogen regler, krav , love til selve pensionen?


0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider