Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Sparker mod bokslåge
Forfatter: 
Dato:  10-08-2018 14:37

Hej ville høre om der var bogle der havde nogle gode råd omkring hest der sparker på boksvæggene?

 

Den gør det rent og skær Af kedsomhed og for at få opmærksomhed, og det er blevet i en så slem grad nu at naboer er begyndt at klage og er bange for hesten snart begynder at skade sig selv.

 

Den kan starte på at hamrer mod bokslågen midt om natten i en times tid.

 

Den har gået på døgnfold her i sommers for at undgå problemet, men har den stået inde omkring to timer er den så startet med at hamrer igen.

 

Bliver snart nød til at få den ind fra døgnfold igen men ved ikke hvad jeg skal gøre ved problemet, føler jeg har søgt nettet tomt for ideer!!

 

(Bare den høre de mindste stemmer i staldene så starter den, og det er IKKE fordi den er sulten eller mangler opmærksomhed)

- vi har allerede lukket buksvinduet så den ikke kan kigge ud..

 

håber der er nogle der kan hjælpe :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Keder sig?
Forfatter: 
Dato:  10-08-2018 17:51
Jeg tror fuldt og fast på, at dyr og mennesker gør de ting, som vi tror på har en effekt.
Hvad enten det er bevist eller ubevidst.

Du siger, at han keder sig?
Jamen, hvad bruger heste på boks mest tid med?
De æder grovfoder. Har hesten adgang til grovfoder det meste af tiden?

(hvis du er bange for, at han bliver fed, ville jeg skrue ned for kraftfoder for at holde grovfoder mængden oppe. Eller slovfeeder? )

Og hvad laver de ellers. De står og kigger, og følger med. Hvorfor er boks vinduet lukket?

Hvad tror hesten, at han får ud af at sparke? Tror han, at han får jer til at komme, så gå væk. (Hellere at du kommer og skælder ud, end kedsomhed.)
Jeg synes, at anordninger, der giver stød mv er lige grumme nok. Det ville jeg ikke selv forsøge.

Men, hvis din beskrivelse holder vand, så er det en adfærdsforstyrrelse vi har fremelsket, ved at putte ham i rammer, hvor han ikke har noget bedre at lave.
Og det kan du sagtens have ret i.
-så er løsningen vel at tilbyde ham noget andet, mindre irriterende at lave.
3
1
Svar på denne tråd
 
 Kontaktsyg
Forfatter: 
Dato:  10-08-2018 21:30

Man kan smide alt det hø/wrap ind til ham man har lyst til og stadig står han i hamre selvom han lige har fået eller stadig har en del tilbage. Jeg er ret sikker på at det er fordi han er opmærksomhedskrævende/kontaktsyg ( han for rigelige opmærksomhed ).

Vi har lukket boksvinduet ad hensyn til naboerne for at mindske larmen. Og det er først noget vi har gjort for nylig.

 

Hvad kunne en løsning med noget mindre irriterende være?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Måtte på låge
Forfatter: 
Dato:  10-08-2018 23:36

Jeg ville hægte en gummimåtte på lågen, evt. med en skummadras bagpå - både for at mindske larm men også for at minimere risiko for skader på hesten.

 

Når støjen er væk ville jeg bestemt åbne vinduet igen, måske save nogle grene af som han kan gnave i og dermed få lidt underholdning. Står han alene inde?

 

Desværre er det jo lidt symptombehandling - for som Doctor Who skriver, så er der en grund til den gør det... Men indimellem kan man være heldig at bare det at fjerne "larme-muligheden" får hesten til at ændre adfærd.

 

Pøj pøj med projektet

 

Trine (Faxa)


3
0
Svar på denne tråd
 
 Alene eller
Forfatter: 
Dato:  11-08-2018 15:20

Jeg kan ikke læse ud fra det du skriver om hesten er helt alene?

 

Er han det, ja så er det klart han sparker, er han ikke, så ville jeg også sætte gummimåtte på og tage en snak med dem det genererom at du vil forsøge at få det stoppet, men at det kan tage tid. Efterfølgende ville jeg kun og meget konsekvent gå i stalden til ham, når han ikke sparker på døren og sørge for at det gælder alle :)

 

Held og lykke, det er en af de mere trælse vaner og svært at komme af med desværre.


Med venlig hilsen

Karen

 

Tilbyder international Negle uddannelse og Negle kurser i kunstige negle og nailart, samt salg af produkter til kunstige negle og pleje af naturneglen.

 

http://www.magnail.dk

0
1
Svar på denne tråd
 
 Tjaaa...........
Forfatter: 
Dato:  11-08-2018 19:46

Min gamle hoppe gør det også. Hun kan ikke stå med heste på begge sider, så står i en endeboks. Alt er forsøgt men uden held. Har avlet hende, har også haft hendes mor, så jeg kender hende 100%. Hun er bare så madglad, så når der er fodret i krybben, får hun lige en tot hø, frøgræs eller wrap. Hvis ikke hun får det, står hun og sparker mod naboboksen indtil nabohesten har tømt sin krybbe 100%.


 


IMC

 

 

 

 

 

 

 

.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 mit forslag
Forfatter: 
Dato:  12-08-2018 16:31

Hvis den gør det trods stråfoder og lang foldtid - ja så ville jeg helt klart lave enten en boks med paddox, eller tage skridtet fuldt ud og sætte den i løsdrift - den trives tydeligvis ikke med ikke at stå i boks. Det er ikke alle heste, der kan lære at nyde en boks :)


pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Strejfer: www.aktivstald.dk

Himmelhesten Sorteper

www.sundehove.dk

5
0
Svar på denne tråd
 
 I tillæg
Forfatter: 
Dato:  18-08-2018 11:21

I tillæg til de andres gode forslag, så ville jeg kigge på noget aktivering af hesten. Både i og udenfor boksen.

 

Du har ikke fortalt noget om hvad hesten laver i hverdagen. Er den skadet og står pt. stille, er den i fuldt arbejde eller hvordan?

 

Min hest har altid et tøjdyr og en jolly ball i boksen. Særligt tøjdyret bruger han, det er bare sådan et hundelegetøj fra netto, med lidt reb i bunden. Det ligger 9 ud af 10 dage uden for hans boksvindue, fordi han står og leger med det og så får det smidt ud.

 

Jolly ballen bruger han i ny og næ. Staldpersonalet finder den med jævne mellemrum i en af naboboksene eller uden for hans vindue.

 

Det har særligt været i perioder, hvar han pga. skader ikke har været i arbejde, at behovet for at lege er størst. Dog bruger han også legetøjet i perioder med arbejde, bare ikke i samme grad.

 

Flere af hestene i stalden har sådan en hayplay bold, der både er en slowfeeder og aktivering. Det kan måske også være en mulighed.

 

Ellers kommer man også langt med en gammel børste hængt op, der kan bruges til lidt leg m.v.

 

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider