Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 meget skræmt adfærd
Forfatter: 
Dato:  20-06-2018 21:24

For 7 uger siden fik jeg en ny hoppe hjem, hvor jeg måtte konstatere at de andre- især fører valakken- gav den en vanvittig gang tæv.

Så fik jeg hende på fold med en anden hoppe og det er gået fint- den tredje hoppe er kommet på folden og det går sådan ...nogenlunde.

For hende den nye har godt nok fået et chok- det går sådan nogenlunde at have hende på fold med den hest hun kender og så en anden hoppe, men kommer der en af valakkerne ind eller bliver hun " efterladt" med alle andre end sin "ven", så er hun ved at panikke, vandrer frem og tilbage foran lågen og opfører sig meget stresset.

 

De andre i stalden vil selvfølgelig gerne at flokken lukkes sammen igen, men jeg er pivræd for at den nye hoppe skal løbe gennem hegnet eller blive banket igen.

 

Hun føler sig åbenbart meget let klemt og selv om folden i teorien er stor nok til at hun kan flytte sig, så er den åbenbart ikke stor nok, for kommer de andre indenfor 50 m af hende, så er hun på flugt i panik.

Jeg tør på ingen måde lade hende gå uden opsyn med andre end den pony hun nu har vænnet sig til.

 

Jeg aner ikke mine levende råd- når hun er på folden med sin ven, er hun så sød og nem, men de andre heste er hun livræd for.

Skal jeg opgive at lukke hende med andre?

er det en adfærd som bliver hængende?

Hos tidligere ejere har der aldrig været problemer, men der gik hun også uden valakker- og fik selvfølgelig ikke bank.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Skader
Forfatter: 
Dato:  21-06-2018 08:58

Jeg ville personligt ikke risikere at lukke min hest ud med en hest, der havde givet den en sådan omgang tæsk som du beskriver. Det er da ikke holdbart hverken for din hests psyke eller i forhold til skader.

 

Jeg havde nok valgt at flytte til et andet sted, hvis det ikke er muligt at holde den aggressive hest på en anden fold end din. Det er da ikke normal adfærd for en hest i balance, at gennemtæve en ny på den måde. I en ny flok kan man forvente lidt bid og måske en pedal, men en gennembankning af en ny hest, der lyder til at trække sig fra en konflikt, det er da underlig adfærd.

 

Skal du absolut have dem lukket sammen, ville jeg nok starte med at de gik på fold med et hegn i mellem i en længere periode. Eventuelt lade dem stå ved siden af hinanden i stalden, når din hest igen er mere tryg. Sådan at de stille og roligt lærer hinanden at kende, så din hest kan blive mere tryg og den aggressive forhåbentlig accepterer din hest.

2
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  22-06-2018 22:15

dit forslag er præcis hvad jeg har prøvet- hver sin fold med hegn imellem, boks ved siden af hinanden ect- men hun er stadig bange.

Jeg synes også det er bank ud over alle propotioner- her næsten 2 måneder efter har hesten stadig store mærker. Men det blev meget hurtig en fortælling om, at min hest var sart og hys hoppe som blot skulle vende sig til forholdende.

det er jeg knap så sikker på...

 

efter jeg har flyttet mine hopper fra valakkerne, er mængden af bid og sparkesår nemlig steget ret så voldsomt, så balancen mellem de resetrende valakker er ikke i orden.

Jeg vil insistere på at holde dem adskilt så- jeg kan ikke se at man kan vænne en hest til noget ved at den skal tilbringe timevis i panik foran ledet eller ved at løbe sig halt

0
0
Svar på denne tråd
 
 adskilt er bedst
Forfatter: 
Dato:  23-06-2018 18:01

Hej Leonidas

Hopper og vallakker hver for sig, det har et langt hesteliv lært mig. Sammen giver det problemmer: Vallakker med et meget stort, "kan man kalde det hingste-gen"?, samler hopperne omkring sig og giver tæsk til de vallakker, der er underlegne. Det kan gå grueligt galt. Vallakker kan også finde på at bedække hopper, der ikke er stærke i hirakiet, det er heller ikke godt.

Det giver mest harmoni med hopper og vallakker hver for sig. Hopper kan være nogle stride madammer, men ørene tilbage, tænder fremme og et løftet bagben, så er rangordenen nogenlunde hurtigt på plads. Har dog oplevet, da jeg flyttede min "førerhoppe" til et andet sted, at hun først efter en måned var accepteret, det kostede nogle bare pletter, men nu et bedste venskab med den tidligere nr. 1

(de deler lederskabet).

Jeg håber at de på dit opstaldningssted er villige til at høre på dig. Hoppen er ikke bare hys og sensibel, den har fået en skræk i livet over den ugæstfri modtagelse. Hvis I ikke har marker nok, så kan hegnstråden vel trækkes lidt anderledes, så der bliver plads til alle. Det er min erfaring at det giver de mest harmoniske hesteflokke, når kønnene holdes adskilt. Selvfølgelig kan hoppe og vallak gå sammen, men så er det måske bare to og to.

Håber dit problem løser sig......

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider