Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Spark i hovedet - erfaringer/historier?
Forfatter: 
Dato:  08-04-2018 18:13

Kære hestefolk.

 

Min hest blev, for en lille uge siden, sparket på fold, i hovedet lige over øjet.

 

Vi HAR dyrlæge inde over -

men da jeg har hørt så utrolig mange skrækhistorier med heste, der har fået varige mén af at blive sparket i hovedet, vil jeg meget gerne høre jeres historier, så jeg forhåbentlig kan få lidt ro i hovedet?

Hvor slemt det var, hvordan det så ud da skete, hvordan det ser ud nu, hvad i gjorde for af forskellige ting for at sørge for, at såret helede fint?

 

Mvh, en meget bekymret hesteejer...

0
1
Svar på denne tråd
 
 har været turen igennem
Forfatter: 
Dato:  08-04-2018 20:14

Og det var s.. hårdt

 

jeg havde lige fået min vallak. Havde haft min hoppe i et år. da jeg havde haft ham i 14 dage, kommer jeg en lørdag morgen hen i stalden. det skal siges at alle hestene stod i en stor mega boks. Og det havde gået fint i de 14 dage

mne her om lørdagen ser jeg at hun har en stor flænge midt i panden. får såret renset. damen får morgenmad. er lige som hun plejer, så vælger at smide hende ud. tror endelig at det "bare" er en hudafskrabning eller såden noget

jeg kører hjem igen. men overvejer stadig hvad det kan være. så jeg beslutter mig for at ringe til dyrlægen, som lover at kigge fordi.

 

får en ca tid hvor hun vil komme. for hesten går jo på fold og er lige som den plejer. så ingen hastesag

 

dyrlægen kommer så. Kigger lidt på hyppen og mener så faktisk at hun er blevet aparket mift i hovedet

hun har fået sparket hul på pandebenet, der er hul indtil bihulerne

hun ender med at få 19 sting i hovedet.

til trods for at hun endelig er så dårlig, har hun overhovedet ikke lyst til at stå stille. hun får nok beroligende til et par heste..

 

får en masse pencillin mm til hende

 

vælger selv at købe noget til imunforsvaret fra st hippolyt. kan ikke husket hvad det hed, men det fåes stadig. normalt giver man det i en kort periode. jeg brugte hele dåsen færdig før jeg holdt

gav hende hvidløg. alt hvad der kunne styrke hende

fik at vide at der skulle gå 3 mdr inden om vi viste om hun overlevedde.

 

der har intet været med hende siden. den sidste bivirkning hun har fået er at hun får blodnæse ind imellem.

og så sætter hun af en eller anden grund ikke vinterpels nok. så jeg har måtte bruge dækner til hende

 

hun er i dag 17 år, og det skete for 15 år siden. hun er dog kun foldbums men det er intet med den skade at gøre. det er mere min fejl. Men ellers har hun det fint

jeg hørte også alle skræk historierne den gang, men valgte at sige at jeg VILLE kæmpe for hende. Og det lykkes

 

selv dyrlægen troede ikke på at hun ville overlede. mødte hende et par år efter (det var en vagtdyrlæge) og her kom det frem at hun ikke troede at hun ville overleve. så hun blev rigtig glad da hun kom ud og så hende



0
0
Svar på denne tråd
 
 Hold da fast
Forfatter: 
Dato:  08-04-2018 20:57

Hold da fast, det lyder som noget af en omgang!:(

Godt at høre, at hun endte med at overleve, og så endda uden mén!<3

Det er så hårdt at se de dejlige krikker syge/skadet...

Hvor i hovedet blev hun sparket?

Og blev hun hævet der hvor hun blev sparket?

Rensede du såret udelukkende med vand?

 

Beklager mine mange spørgsmål:)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 spark i hovedt
Forfatter: 
Dato:  09-04-2018 17:56

du spørger bare

 

hun blev sparket midt i panden. hun har stadig aret derefter. men det er så fordi pandenbenet brækkede.

selvfølgelig var det hævet. Og det tog også noget tid inden hævelsen faldt

jeg vaskede i det jod - det bruger vi jo den gang.

 

fandt faktisk lige mit gamle indlæg

www.heste-nettet.dk/forum/5/34599/ 34599/



0
0
Svar på denne tråd
 
 Tusind tak!
Forfatter: 
Dato:  09-04-2018 21:07

Okay! Har lige læst tråden, lyder godt nok som om vi har været utroligt heldige:

Min er blevet sparket en smule over øjet - vi havde dyrlæge til ham igen idag, da hun slet ikke kunne få lov til at mærke ved knoglerne da det først skete. Hun siger, at vi har været helt utroligt heldige med hvor han er blevet ramt - et par millimeter den ene eller den anden vej, og han kunne have fået varige mén af sparket, og i værste tilfælde skulle aflives.

Men efter et par måneder, skulle man slet ikke kunne se såret efter sparket Eller mærke det på ham, for den sags skyld.

 

Tusind tusind tak for at dele din historie! Du hjalp mig simpelthen med at få ro i sjælen imens vi ventede på dyrlægens endelige bedømmelse.

 

Må dig og din seje krikke få god vind fremover:)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ikke hest men menneske
Forfatter: 
Dato:  10-04-2018 22:26
Som barn blev jeg sparket i baghovedet.

Det tog jeg ikke skade af, Hæhæ.
Spøg til side - men mennesker og dyr er ret hårdføre.

Selvfølgelig kan især en skade på hovedet hurtigt give langvarige, svære skader - men som oftest sker der ikke noget!
0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  11-04-2018 14:12

velbekomme



0
0
Svar på denne tråd
 
 afspænding
Forfatter: 
Dato:  16-04-2018 00:34

Du kan overveje, om du skal give hesten afspændingsbehandling(er) for spændinger i hoved/kranie/nakke/ryghvirvler. Og eventuelt yderligere spændinger i resten af kroppen pga kompensationsbevægelser.

Der kan sætte sig spændinger, shock/traumer og små skævheder - ligesom når mennesker får skader/falder/udsættes for uheld. Der er flere faggrupper der kan hjælpe - afhængig af hvilke teknikker man er til: kiropaktor, hestemassør, kraniosakralterapi, traumeterapeut, afspændingsbehandling kan hjælpe. Og en løsnen af nervesystemet/rygsøjlen er sandsynligvis en god ide.

Jeg arbejder som yogainstruktør og hestemassør og ser de her heste og mennesker, der kan døje med følgevirkninger længe. Andre er heldige og kommer sig helt og hurtigt.

En bekendt blev kørt ned på cykel og væltede og landede på hovedet/skulderen, og det har givet voldsomme følgevirkninger og smerter i flere uger i hoved, nakke, ryg, skuldre; samt en arm der stadig ikke rigtig kan bære noget.

God bedring,

-Nanna


Hestekundskab for børn og begyndere

Afspænding - få løsnet hestens kranie, kæbe og over/underlinie

Dyrekommunikation, clairvoyance og healing til dyr og mennesker

www.facebook.com/heste-theisen

0
0
Svar på denne tråd
 
 lige et spørgsmål
Forfatter: 
Dato:  14-05-2018 20:07

hvordan har barnet det

 



0
0
Svar på denne tråd
 
 hul i hovede
Forfatter: 
Dato:  16-05-2018 12:33

Vores ene hest blev sparket i hoved af en af vores andre heste.

sådan lige midt i panden ( hesten var hvid, så det så jo lidt volsomt ud ) dyrlægen blev tilkaldt, hun konstaterede at der var hun ind til pandebenet og der kom luft ud af hullet.

Det blev syget sammen i finest korssting, med lilla tråd.

Den fik noget pencelin, og smertestillende til et par dage.

efter den var blevet lappet sammen kom den på fold igen.

Vi var så på ferie i 10 dage og da vi kom hjem begynde datteren at ride let på den, for den skulle deltage ved et større terrængstævne næstkommende weekend.

Dyrlægen blev tilkaldt for at se på såret, hvilket hverken var hævet eller "ulækkeret" så hun forslog at vi gav den en hut på, så så man ikke de lilla sting i panden.

Så den gennemførte terrængstævnet med sine lilla sting i panden.

Billede

 

Hvis man er godt efter kan man se "hullet" gennem pandehåret. det er ca 3 uger efter skaden ( dyrlægen har lige tilset det) , og 1 uge før stævnet, hvilket hun blev blev rigtigt god placeret til.

Den havde ingen men af det hverken under eller efter.

Det er nu 4 år siden.

 


:O)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Min venindes hest
Forfatter: 
Dato:  17-05-2018 20:09

For mange år siden, blev min venindes hest sparket i hovedet. Jeg husker det som ret voldsomt og hesten fik vist en "bule" i kraniet/ansigtet, som vente indad.

Den havde ingen men, som sådan, andet end hullet.

Men voldsomt var det, men med en god udgang

Held og lykke med din hest...


Tilbyder opstaldning og fysioterapi til ryttere

 

Facebook - Lauenborg fysioterapi

www.lauenborgfys.dk

www.staldlauenborg.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 123...
Forfatter: 
Dato:  08-06-2018 00:14

Min blev sparket i hovedet da han var lige over 1 år gammel. Hjernerystelse, brist i kraniet og betændelse i såret. Fik 2 ugers boksro, antibiotika og metacam. Såret har helet op igen og jeg kan ikke sige om han er blevet en anden hest eller om det har haft en indvirkning på ham da han jo var så ung da det hendte og han i dag er 6 år gammel. an er lidt langsom i udviklingen mentalt men super intelligent så tror ikke det har endret noget

 

Dagen efter sparket

Billede

 


 

Berta - Blandet hoppe 2003.

Such-A-Cloud - Appaloosa 2012

 

Køb og salg af vintage tøj

www.facebook.com/groups/ 241057806085407/

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider