Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Syg efter vaccination ?
Forfatter: 
Dato:  14-02-2018 07:53
Hej.
I mandags blev mine heste vaccineret og igår kom 2 ud af 4 gående meget forsigtigt ind fra fold.
Idag til morgen står de virkelig og hænger med hovedet og vil knap nok flytte sig!!

Nogle der har erfaringer med det?
(Ringer til dyrlægen her kl 8)

0
0
Svar på denne tråd
 
 "normalt"
Forfatter: 
Dato:  14-02-2018 09:39

Især den ene af mine tåler dårligt vaccination. Jeg har også oplevet høj feber en enkelt gang. Jeg ringede til Dr.Dyr, men der var ikke andet at gøre end at vente på, det gik over af sig selv. Hun har også en gang fået en stor bule på bringen, hvor hun blev stukket. Da hestene står hjemme ved mig selv og ikke kommer i kontakt med andre heste har jeg valgt at droppe vaccination pga problemerne. De fik dog en stivkrampevaccination sidste år (og influenza, da dyrlægen ikke havde ren stivkrampevaccine). Og den ene blev lidt sløv og fik hævede ben.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Vaccination
Forfatter: 
Dato:  14-02-2018 14:02

Jeg kender en, som bliver virkelig syg af vaccinen.

 

Min egen danner bylder, og det er virkelig generende for hende, så vi har droppet vaccination i hendes tilfælde. Dog arbejder jeg på at finde en dyrlæge som kan skaffe ren stivkrampe, da jeg gerne vil have hende vaccineret mod dette.

 


Mvh

Mette

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Stivkrampe
Forfatter: 
Dato:  14-02-2018 18:08

Mette så vidt jeg husker påstod dyrlægen, der sidst vaccinerede mine, at det er stivkrampevaccinationen de reagerer på, ikke influenzaen, så jeg ved ikke, om du får noget ud af at vaccinere med ren stivkrampevaccine. Men ikke altid nemt at finde ud af. Nogle dyrlæger mener, det er skidt for lungerne at give stivkrampevaccine hvert år, andre mener ikke, det er et problem.


0
0
Svar på denne tråd
 
 DitteH....
Forfatter: 
Dato:  14-02-2018 19:03

Min kinesiolog/homøpat er ikke enig. Iflg hende er det ret uskadeligt at vaccinere mod stivkrampe, mens der er en del tungmetaller i influencavaccinen.

 


Mvh

Mette

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Immunforsvar
Forfatter: 
Dato:  10-03-2018 19:28

Hej,

 

Det er helt normalt at hesten får en reaktion. Vacciner er opbygget af aktive stoffer og "fyld" såsom stabiliserende stoffer. De aktive stoffer er to delte. Der er en adjuvans som er beregnet for at tiltrække og aktivere det lokale eller uspecifikke immunforsvar og så er der antigenet som skal træne det dybereliggende eller specifikke immunforsvar. Adjuvansen giver en mild til kraftig nærmest allergisk reaktion der hvor der stikkes og antigenet aktiverer de T- og B-celler som kan genkende antigenet. Den lokale reaktion er uspecifik men er med til at mobilisere det dybereliggende system sådan at vaccinen virker effktivt hver gang. Antigenet ligner sygdommen, dog uden at gøre hesten alvorligt syg. Men den bliver altså stadig syg. Efter nogle uger har det hele fortaget sig og de aktiverede B- og T-celle kloner som er fuldstændigt specifikke til dette antigen går i dvale. Vaccinering opformerer simpelthen de immunceller som kan hjælpe mod en given sygdom, således at næste gang hesten får den infektion, vil immunresponset komme meget hurtigere og nedlægge sygdommen inden den opstår. Så træk du bare vejret og klap dig selv på skulderen for at beskytte din hest. Personligt ville jeg ikke undgå vacciner men være meget selektiv og gerne betale ekstra for en vaccine som er af god kvalitet.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider