Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Fortøj, hvilket og hvorfor?
Forfatter: 
Dato:  01-03-2018 22:54

Lige en udstyrstråd mere fra mig.

 

Jeg er på jagt efter et fortøj - altså til at forhindre sadlen i at glide bagud, martingalefunktion er jeg ret ligeglad med

Det er ikke istedet for sadeltilpasning, men som "sikkerhedssele", når der rides lidt frisk til i skoven eller i bakker o.l. Har nemlig før prøvet at sidde ude på krydset af hesten i sådanne situationer, og det giver altså ikke en behagelig ridetur

 

Jeg har tidligere benyttet alm. 3-punktsfortøj/Y-fortøj eller hvad de kaldes, men oplever, at skulle sadlen glide lidt, så trykker den forenden af sadlen ned, fordi den jo er fæstet i ringene i forsvidslen.

 

Så jeg tænkte egentlig på sådan et godt gammeldaws fortøj som egentligt blot er en rem om bringen og fæstet i gjorden i begge sider samt en rem henover hals/manke. Men i min søgen er jeg så faldet over et almindeligt 5-punktsfortøj og herudover fortøj af denne type:

www.passier.com/zubehoer/ vorderzeuge/auriga/

Der findes forskellige producenter og dermed lidt variantioner i design, men princippet er mere eller mindre det samme uanset mærke.

 

Hvad ville i vælge og hvorfor, når det jeg søger er noget, der generer hesten mindst muligt, men samtidig faktisk opfylder sin funktion, hvis der skulle blive behov for det?


 

Mvh Michelle

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Fortøj
Forfatter: 
Dato:  05-03-2018 08:55
0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for tippet
Forfatter: 
Dato:  05-03-2018 23:22

Men jeg tænker umiddelbart det er et bringestykke, ikke et fortøj til ridebrug


 

Mvh Michelle

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Måske denne her ?
Forfatter: 
Dato:  06-03-2018 20:36

Hej

 

Aller først nu hvor jeg svare på dit oplæg, må jeg lige være tro mod mine principper

I bund og grund kan jeg bestemt anbefale dig, at tage til sadelmager og få den tilpasset - men det har du måske allerede fået at vide?

 

Hvis dette er udelukket, så ville jeg vælge dette fortøj.

www.hooks.dk/hest/udstyr-til-hest/ hjaelpetojler-tojler/fortoj-cassino- jh-collection-1

 

- fordi det former sig anatomisk til hesten, men jeg tænker at den også kommer til at holde på sadlen, det ligner lidt en blanding af bringestykke og martingale. Så to funktioner i et

 

det er bare et forslag. Jeg skal til at springe på min hest og jeg vil købe dette fortøj, når tid er.

 

Håber at det måske kunne hjælpe ?

jeg tænker bare at hvis fortøjet skal forhindre sadlen at glide bagud, er det nok en god ide, at bestræbe sig på at gøre det mest "behageligt"for hesten...

 

Godt jagt

 

Venlgist Kristina

0
0
Svar på denne tråd
 
 sadelmager
Forfatter: 
Dato:  07-03-2018 19:37

Som skrevet, er det ikke som erstatning for sadelmagerbesøg

Sadlen er netop kommet retur fra sadelmager efter tilpasning, og den ligger korrekt og glider heller ikke nogen steder sådan ved almindelig ridning (det jeg nu har nået at ride i den). Men hesten er en fuldblod med meget lidt facon til at holde sadlen på plads, og da jeg tidligere har prøvet, at (veltilpasset) sadel ved lidt mere "ekstrembelastning" som f.eks. ridning i bakker, frisk galop i skoven o.l. alligevel glider, vil jeg gerne have denne "sikkerhedssele" til skovtursbrug

 

Den ser fin ud, den du linker til - den vil jeg nok kigge nærmere på.


 

Mvh Michelle

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider