Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Hoste, slim, træthed.
Forfatter: 
Dato:  10-03-2018 10:00

Hej kloge og seje ænder

 

Jeg er ved at blive drevet til vanvid over ikke at vide, hvad min skønne part fejler. I håbet om, at nogle af jer har prøvet lignende og med succes har fået jeres hest kureret, prøver jeg at spørge herinde.

 

Hesten er en vallak på 22 år. Har altid holdt sig kanon-godt og virket ung, frisk og frejdig.

For en måneds tid siden begyndte han at hoste og have slim i næseborene. Vi konstaterede let feber, og siden andre heste i stalden også døjede med forkølelse, gav vi ham fri indtil han virkede bedre og var feberfri. Troede, at det var dét.

 

Siden den virus (eller hvad han nu pådrog sig for en måneds tid siden) har han dog hostet on/off. Nogle dage værre end andre.

I sidste uge måtte vi have akut dyrlæge ud fordi hosten var så slem, at han lød som en traktor, og da dyrlægen kom konstaterede han en slim-blokade i halsen, som han skyllede ud.

Vi troede, at det var løsningen, da han efterfølgende igen virkede normal, men efter 3-4 dage hostede han igen i skiftende grad. Den ene dag har han været næsten som normal (dog til den trætte side), den anden dag enormt mut og hostet meget.

 

Lungerne er lyttet og tjekket igennem, og det er ikke her det sidder. De lyder fine.

 

Vi har 2 forskellige dyrlæger indover, som både har nævnt flotte ord som polyp, lymfoide hypoplasi og hematom, men også har hældt til at mene, at det er noget, hesten selv kan klare og udbedre i takt med, at vejret bliver varmere og mindre fugtigt. De er ikke enige om én ting.

 

Vi har fået taget blodprøver, som vi får svar på mandag. Det giver forhåbentlig en bedre ide om løsning, men i mellemtiden vil jeg meget gerne høre:

  • Har I prøvet noget lignende og fået nogen afklaring?

Jeg håber, at mit indlæg kan give en nogenlunde ide om hestens tilstand - det er svært at nedskrive en måneds overvejelser og betragtninger i tekst.

Håber også I måske kan hjælpe og glæder mig til at høre jeres erfaringer.

 

Mange hilsner

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kost+motion, evt. analyse.
Forfatter: 
Dato:  10-03-2018 19:04

Hvor er det synd for din part at han sådan halter med helbredet. Du må nok se i øjnene er han er ved at blive gammel og ikke er ligeså stærk som han har været. Ting du kan gøre for at booste ham udover at have dyrlægerne iorden, som du jo har, er igennem kost og motion. Sæt dig ind i hvilke kosttilskud som en ældre hest har gavn af og hvilke gavne immunforsvaret. Hans blodcirkulation skal styrkes igennem motion og det skal ikke bare være en skridtetur men heller ikke kosten rundt med ham med en longér pisk i 10 minutter. Det tager gerne 8 uger at få en hest i form og man bygger langsomt op, der er mange guides på nettet. Hvis han, med super kost og motion, stadig er syg så få undersøgt om han er inficeret med noget dernede med en mikrobiologisk analyse. Find nogen som kan konstatere hvilke bakterier der er i slimen. De samme kan via selektiv medie hurtigt finde ud af hvilket medicin han skal have, hvis der er tale om resistente bakterier.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sortkommen
Forfatter: 
Dato:  11-03-2018 19:04

hjalp min ældre vallak af med igangsætningshoste.

Han er blevet brochoskoperet og der er taget div prøver, men alle er heldigvis negative. Vi har prøve div. hostemiksturer uden effekt, så ingen diagnose fra dyrlægerne.

Jeg har givet ham sortkommen pellets fra Nordic Horse i et stykke tid, men sortkommen i andre varianter, kan sikkert det samme. Sortkommen hedder også: "Nigella Sativa"

Han får næsten dobbelt af anbefalet dosis, men forsøg dig lidt frem, og hav en smule tålmodighed.

Sortkommen er også godt for andre ting.

God bedring med ham.


Sort havre sælges 100 kg/200 kr.

Vårbyghalm, småballer fine. 10 stk./100 kr.

4470 Gl. Svebølle - Ring 4014 3480

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for forslag
Forfatter: 
Dato:  11-03-2018 19:31

Tusind tak for svarene, begge to!

Vi får dyrlæge ud igen i morgen og foretaget endoskopi, for dyrlægen mistænker nu herpes - og i så fald vil vi kunne se små blærer i hans luftrør. Og hvis ikke, så kan vi forhåbentlig blive klogere på hans luftveje alligevel.

 

Jenna C -

Ja, jeg prøver at acceptere, at han er blevet ældre. Det er bare så svært når han altid har været så frisk, og det bare fra den ene dag til den anden, at han er blevet træt, hostende og 'mut' nogle dage. Men alder spiller også helt klart ind.

Vi går meget op i, at ride ham ordentligt 'igennem', men kun når vi kan mærke han selv vil, for han er meget glad og arbejdsom altid. Nem at lytte til og fornemme, hvornår det ikke er en god ide at kræve noget af ham :-)

Mikrobiologisk analyse er et super forslag. Hvis vi stadig ikke finder noget med endoskopien, vil jeg helt klart foreslå ejer det.

 

Nyagergaard -

Sortkommen har jeg aldrig hørt om til udfordrede luftveje, men nu har jeg læst lidt om det på nettet og det lyder da som en rigtig god og naturlig måde at hjælpe ham på vej.

 

Igen, TAK fordi I deler jeres erfaringer, begge to!

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider