Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Når hesten ikke kan falde til...
Forfatter: 
Dato:  13-02-2018 12:51

Hej alle

 

Jeg er journalist på Ridehesten og i gang med en artikel om de mange udfordringer, man kan møde, når man har fået en ny hest. Som mange herinde sikkert har erfaring med, er det en ofte stor omvæltning for en hest at blive flyttet til helt nye omgivelser med ny flok, nye staldforhold, nyt foder, nye mennesker osv osv., men for nogle er det sværere end andre.

 

Har nogle af jer oplevet særlige adfærdsproblemer i forbindelse med køb/salg af en hest?

 

Hvordan fik I løst problemet?

 

Jeg er også meget interesseret i at høre, hvis nogen af jer har oplevet at være nødt til at aflevere en hest tilbage (eller få leveret en hest tilbage), fordi den ikke kunne falde til.

 

Jeg er spændt på at høre jeres svar.

 

Mvh.

Camilla Schrøder

Ridehesten

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Solgt hest
Forfatter: 
Dato:  13-02-2018 15:08

Jeg har været nødt til at sælge en hest efter kort tid, fordi den simpelthen ikke fungerede på stedet.

 

Havde købt en super rolig og fornuftig hest, der skulle fungere som min "handicaphest". Var oppe og prøve ham flere gange og han var perfekt, men da han flyttede ind hos os, ændrede han voldsomt karakter og virkede konstant småstresset både i stald og på fold.

 

Efter nogle måneder havde jeg besøg af tidligere ejer, der slet ikke kunne genkende hestens adfærd. Desværre kunne hun ikke købe den tilbage, så i stede blev han sat til salg. Blev solgt til en sød pige, og flyttet til et sted, hvor han tilsyneladende trivedes bedre, for han blev den dejlige rolige hest igen.

 

Havde jeg været alm opstalder, havde jeg måske forsøgt at flytte ham, men vi driver hestepension, så at skulle have en hest opstaldet ude, var ikke en option.

 


Mvh

Mette

 

0
1
Svar på denne tråd
 
 Solgt hest
Forfatter: 
Dato:  14-02-2018 08:58

Hej Mette

Har du nogen idé om, hvad det var, der gjorde, at hesten ikke kunne falde til? Var det socialt med de andre heste eller de fysiske rammer eller måske noget helt andet?

Mvh. Camilla

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  14-02-2018 09:26

Jeg tror det handlede om flokken, men det er jo svært at sige.

De fysiske rammer, foldtider og fodring lignede meget det han kom fra, så det burde ikke udløse så stort adfærdsskifte, men nogle gange reagerer de jo på ganske små detaljer, så jeg kan jo ikke være sikker.

 


Mvh

Mette

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Adfærd
Forfatter: 
Dato:  03-03-2018 09:30

Jeg har også prøvet at få en rolig hest hjem og efter nogle få dage ændrer adfærd til en der slår med hovedet og vender det hvide ud af øjnene, ligger og ruller sig i boxen hysterisk. Fik en snak med andre der muligvis kunne give mg en forklaring på hestens adfærd. Det var muligvis fodringen, da den også i starten slugte høet så jeg var nødt til at fodre langsomt op hver time indtil den spiste roligt høet.

Første stykke tid virkede den passiv og ville gerne gå til trappen når jeg skulle op på den. Efter en uge kunne jeg mærke at den ændrede adfærd igen. Den ville ikke gå til trappen. Jeg kontaktede en hestemassør og kiropraktor. De fandt ud af at min stakkels nyerhvervede hest havde 19 punkter der skulle rettes op fra nakke til hale. Da det så var sket blev hesten super glad. Tro mig, der blev spræl i fyren. Så det gav ekstra og er stadig store udfordringer, da han blev købt som en handicap hest.

Men heldigvis er han en lærenem og kærlig hest.

Man skal ikke altid tro det man ser først også er virkeligheden når man får hesten hjem.

For et år siden er jeg begyndt at træne hans tillid til mig fra jorden på hesteviske metoden og det hjælper.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ny hest til stalden
Forfatter: 
Dato:  14-03-2018 08:40

Hej Camilla

jeg købte april 2017 en araber der beskrives som rolig. I hans salgsstald stod han meget pænt og afslappet ( lille stald med plads til 6-7 heste. Så fik jeg ham flyttet til stort sted med plads til 25 heste, 14 t fold , kom i en god flok masser af græs.

Stalden var en lagerhal- den var han meget urolig i og udetid præget af hyppig foldskifte og med nye foldkammerater hver 4-6 uge

rolig på ridetur, men meget urolig i stalden, kunne ikke stå stille ved opbinding ( som ikke var optimal - et torv , hovedet ind i muren, med ryg til en stor ladeport, der åbnes og lukkes. Meget uroligt omkring fodring- hvor de fleste heste sparker bider og hyler.

efter 4 mdr flytter jeg ham til et mindre sted m plads til 8 heste, roligt ved fodring, samme foldkammerater ( på nær når nye heste sluses ind) god mulighed ved opbinding, da han kigger ud af døren ( som ikke er kæmpe stor) . Han spookede meget ved luk ud ind - efter 5 mdr langt mindre nu. Ridebanen spookede han også på i starten ( biler kører oppe i forhold til ridebanen ) den forrige ridebane var han tilgengæld meget rolig på- da den lå væk fra vejen.

Jeg er sikker på at de fysiske rammer er vigtige for at en hest falder til. Jeg var heldig at forrige ejer kom og besøgte ham- hvilket han nød. Hans forrige foldkammerat har savnet ham meget og han sikkert ham. Men min araber har fundet sammen med min ældre DV vallak, der også på en meget subtil måde, holder ham lidt i ørerne- når araberen bliver for fræk overfor de andre foldkammerater.

Mette Louise

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider