Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Har høj-enerigfoder nogen virkning?
Forfatter: 
Dato:  11-03-2018 08:44

Hej på HN.

 

Har nogen mon erfaring med, om foder med højt energi indhold reelt har nogen virkning på doven/sløv, men glad og ellers sund og rask hest hest?

 

Hvis ja, hvilket foder bruger I?

 

På forhånd tak for hjælpen



Venlig hilsen og potedask - Karina.


"Dyrene er givet i vore hænder endnu mere værgeløse

end børnene... " (Karen Blixen)



www.norddjurs-hundepension.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tja bum bum....
Forfatter: 
Dato:  11-03-2018 09:41

Generelt må man jo sige, at hvis man ser på hvad højenergi foderblandinger indeholder, så er det primært en hel del stivelse og sukker i det.

 

Rider man en hest på højtydende niveau så vil man ofte komme til at tømme deres energidepoter under træningen, og her vil der være god ide i at hjælpe restituering via at få opfyldt disse depoter via højenergi foder.

 

Det kan man jo så gøre med noget (hundedyrt) højenergi foder - eller med fx 1/2 kg havre.

 

Jeg har jo selv en ollebolleblanding, som går på lilletursniveau til landsstævner og trænes på GP-niveau. Han er af natur ikke et sprudlende energibundt, og da han samtidig kan fodres fed ved at se på et foto af en grøn græsmark, så skal jeg virkelig overveje hvad jeg putter i ham.

 

Det sjove er, at jeg har fundet ud af, at jeg oppe i mit eget hoved er kommet til at blande "energisk" sammen med "lidt for meget fremme i strikkerne", og det jeg skal gå efter er "kontrollerbar udholdenhed"

 

Så i hverdagen drejer det sig om, at han går på et alm godt foder, hvor jeg ikke er total stivelses-/sukker forskrækket, men ej heller kun fodre med ren stivelse - det han får nu har 16% stivelse og 6% sukker.

Han får daglig elektrolytter og e-vit, chia og hyben.

Og godt med grovfoder.

 

Til stævne højenergi mash for også at lokke væske i ham. (Dyr løsning)

 

Og så gælder det rent faktisk "bare" om at holde konditionen oppe på ham, så han ikke bliver træt.

Både min berider og jeg kan tydelig mærke og se, hvis han bliver træt i træningen - så begynder han at lave småfejl og skal rides mere, og så er det på tide at stoppe træningen den dag, opgive ham lidt let arbejde dagen efter.

 

Så måske skal du kigge på om han reelt er sløv ? Eller om han bare er den rolige type ?

Analyser lidt på hvornår du oplever han er "sløv/doven" - generelt må jeg indrømme at sløve/dovne heste i min verden meget sjældent har noget med fodringen at gøre, andet end hvis de slet ikke får vit/min sommer eller vinter.

Så du kan kigge på om det er et fysisk problem - sadel, tænder, hove ect.

Og ellers må man også kigge på sig selv som rytter, rider du selv lidt lala hvor du fx nogle gange beder om noget fremaddrift, men ikke følger det til ende ?

 

mvh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  11-03-2018 11:08

Haha - tak for godt og underholdende svar, Charlotte.

 

Faktisk kender jeg ikke rigtig hesten, men kigger på ham ifb. med evt. køb. Han er en 12 år gl. Frieser. En enorm sød og rar hest, virkelig et godt sind. Men ved ikke om han er sløv, eller om det er hans milde sind som smitter af på hans vilje. Ved heller ikke hvor megen vilje der er i hans nuværende rytter Eller om han simpelthen keder sig. Han blir redet på bane det meste af tiden, og ture foregår altid langs landevejen. Han går så´n set fint dressur (ikke på noget højt plan), men man får intet forærende! Jeg skal "bare" bruge ham til ture, men vil alligevel gerne have en velreden hest. Håber på enten så´n et mirakelfoder som kan give ham bare et ekstra lille gear - eller at nogle skønne ture i terrænnet og ved stranden kan vække ham - for på alle andre måder er han præcis den hest jeg leder efter!



Venlig hilsen og potedask - Karina.


"Dyrene er givet i vore hænder endnu mere værgeløse

end børnene... " (Karen Blixen)



www.norddjurs-hundepension.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ahhhaaaaa
Forfatter: 
Dato:  11-03-2018 13:48

Se han lyder da som en guttermand af den bedre type Og guttermænd er altså værdifulde kammerater

 

Om han kan blive et sprudlende selvgående eksemplar.....det kræver nok at du træner meget specifikt at få ham selvgående. Og da han er 12 år, har han jo haft mange år til at vænne sig til at være "hyp-hest" og ikke en "pruhhh-hest"

 

Men umuligt er det da ikke - og personligt ville jeg foretrække en guttermand som hverken ser spøgelser eller bare knalder derudaf, når han skal bruges til varieret ridning.

Og mon ikke noget god skov-/strandtur med masser af fremadridning ville kunne aktiverer hesten ?

 

Mvh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd
 
 1223344
Forfatter: 
Dato:  11-03-2018 18:13

Han ER nemlig en rigtig guttermand! - så'n en man bare stoler 110 % på i samme sek. man sætter sig op på ham! - og for mig er det meget værdifuldt. Og jeg tænker oss, at den slags ikke ligefrem hænger på træerne.

Jeg skal prøve ham igen på onsdag, så må jeg hviske ham lidt historier i ørene om skønne ture i lyngbakker og på hvide sandstrande - og om et halvt kilo havre i ny og næ



Venlig hilsen og potedask - Karina.


"Dyrene er givet i vore hænder endnu mere værgeløse

end børnene... " (Karen Blixen)



www.norddjurs-hundepension.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Prikprik
Forfatter: 
Dato:  11-03-2018 23:09

Foder er virkeligt en videnskab! :)

 

Jeg har ikke selv så meget erfaring på området, men jeg kan i hvert fald sige, at foder gør meget. Min 4 års skiftede fra et vedligehold foder u. havre til pavo all sport... han blev fuldstændigt syg i hovedet. Han kunne end ikke stå på staldgangen uden at være ved at gå ud at sit gode skind af skræk, utryghed, kunne skide 10 gange i løbet af en halv time - kastede skræmte blikke rundt til alle sider og havde store skræmte øjne uafbrudt.

 

Det var fatkisk skræmmende at se. Det var så tydeligt, at han slet ikke var sig selv, og at han havde SÅ svært ved at være i sin egen krop.

 

I ridningen blev han hysterisk, gik i vejret, reagerede super uhensigtsmæssigt. Noget den ellers ALDRIG har gjort.

 

Så vi tænker os godt om. Jeg ved godt, du har det omvendte problem, men ville i hvert fald bare sige, at her kan jeg tydeligt mærke forskel :D Så jeg har virkeligt fået øjnene op for, hvor meget det egentligt gør, hvad de får at spise :) Jeg kunne mærke forskel efter en dag på det andet foder...

 

 

Jeg tror det svære er at give dem noget, der gør dem udholdende, effektive i kroppen, men som samtidigt ikke gør dem bimse :) Måske du skulle kontakte en god foderrådgiver? De må da vide sådan noget... hmm, ellers ville jeg prøve at kontakte min dyrlæge :)


*****

VH

Anna

- Med pintovallak Alberto A Kila:
www.instagram.com/annacharlotten/

 

0
1
Svar på denne tråd
 
 1234465
Forfatter: 
Dato:  12-03-2018 11:46

Hold da fast - vildt med din unghest!! Og ja, selv om jeg har modsatte problem så viser det da med al tydelighed, at foderet kan gøre en væsentlig forskel!

Nuværende ejer er dyrlæge, og hesten virker på alle måder sund og rask. Og oss som om han er opmærksom og glad - bare så'n lidt... "vi når det nok" - agtigt

God ide med en foderkonsulent - hvis altså jeg ender op med at købe ham frieseren hér...



Venlig hilsen og potedask - Karina.


"Dyrene er givet i vore hænder endnu mere værgeløse

end børnene... " (Karen Blixen)



www.norddjurs-hundepension.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Pavo all sport....
Forfatter: 
Dato:  12-03-2018 17:32

Pavo all sport er der dælme også meget stivelse i - 30% og så på en "let arbejde ration" på 2,7 kg/dagligt, hvis hesten kommer fra stivelsesfattigt vedligeholdelsesfoder - ho ho det har været som at fodre børnehavebørn med slik i store mængder

 

Min Dv'er som er et født DAMP-barn ifht min rolige ollebolle ville jeg aldrig turde putte så meget stivelse i ...bare tanken om at hælde benzin på bålet i overført forstand

Han er jo så en slank ædel type, så noget skal der jo puttes i som sætter sig på sidebenene - og her har omegarice/MaxiRice, som er høj i FE men lav i stivelse været godt.

Men igen er dette jo ikke for at få energi - nærmest tværtimod Så det kan nok ikke bruges af TS som et råd til mere energi

 

 

Vi ryttere er nogle besværlige væsner - hestene skal være cool men energisk, og det er sgi ikke nemt at kombinerer.

 

Til gengæld efter en tur i Herning igen i år er jeg overrasket over foderudbuddet til heste - hold da op der loves guld og grønne skove overalt, men hvis man går lidt i dybden med de fleste sælgere,så har de altså ikke helt styr på hvad det er de sælger - men poserne er flotte, farverige og dyre....og så må det jo være godt...eller

 

Det eneste sted hvor jeg fik det jeg vil kalde en godrådgivning, og ikke bare "Tom snak og køb køb" det var hos Dangro/ameque - som rent faktisk gik ind og rådgav mig til en nemmere og billigere løsning, end den ide jeg selv kom med Og som rent faktisk kunne snakke fagligt med omkring det

 

TS jeg håber du får en god "prøvetur nr 2"

 

mvh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  12-03-2018 19:01

Hvor har du ret, Charlotte - vi temmelig besværlige. Jeg har oss helt dårlig samvittighed over at stille spørgsmålstegn ved Frieseren, for han er dælme bare så'n en go' dreng!

Og tak - glæder mig

 

Ifht. foder - tænker du Pavo all Sport ku' være en mulighed? Altså jeg tror godt han ka' klare lidt "børnehaveslik" uden at flippe så'n helt rådden skråt

 



Venlig hilsen og potedask - Karina.


"Dyrene er givet i vore hænder endnu mere værgeløse

end børnene... " (Karen Blixen)



www.norddjurs-hundepension.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Foder..
Forfatter: 
Dato:  13-03-2018 14:07

Vi fodrer min datters ene pony med Pavo Sportsfit, der vist er müsli udgaven af All sport. Når hun har lavet noget og op til stævner giver vi lidt havre oven i.

Det har helt klart hjulpet her. Specielt havren. Det andet gjorde ikke den store forskel alene, men med havre og en bedre kondition bliver hun mere og mere selvgående og ligner ikke længere en, der har håndbremsen trukket hele tiden.

Hun havde nyreslag nogle gange på den rideskole hun tidligere gik på, derfor er vi lidt forsigtige med havren, men hun virker til at stortrives nu.

Min datters anden pony er sådan en naturlig energisk welsh og han får en håndfuld Horselux Easy (og selvfølgelig wrap og græs) og trives fint.

 

Kondition, ridning og deres medfødte temperament har nok mest at sige, når alt kommer til alt


 

 

Går det, så går det og går det ikke, så går det nok.

0
0
Svar på denne tråd
 
 12334556
Forfatter: 
Dato:  13-03-2018 16:03

Tak for dit indlæg, Mettebo - jeg blir da lidt klogere. Og tror oss du har ret mht. medfødt temperament, kondition og ridning. Men ku jo være fedt hvis man liige ku snyde lidt



Venlig hilsen og potedask - Karina.


"Dyrene er givet i vore hænder endnu mere værgeløse

end børnene... " (Karen Blixen)



www.norddjurs-hundepension.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg ville da...
Forfatter: 
Dato:  13-03-2018 17:19

Jeg ville da prøve med noget stivelsesholdigt - om det skal være i en smart dyr pose, eller banal billig havre er vist hvad man er til Jeg synes mash og musli er lækkert at fodre med, min pengepung foretrækker hel havre.

 

Jeg tror ikke du har noget at tabe - er han en guttermand så bliver han næppe total kuller i kalotten.

 

MEN det kunne jo faktisk også være han bare er rolig af gemyt for tiden, hvis han er i gang med at sætte pels ?

 

Så vil du gå all in, så put noget stvelseholdigt foder i ham, og giv ham 2 timer på fold dagligt og resten af tiden inde - så bliver selv den sløveste ofte lidt fresh.

 

Groft sagt er det sådan min ollebolle bliver behandlet, når han er i træning hos min berider - fuld krybbefoder og så 1/2 kg havre oven i, og så maks 2-4 timer på jordfold. Det bliver han ganske kæk af - ifht hjemme hvor han er ude på fold mellem 10-14 timer dagligt. Jeg har dog rigelig energi at ride på hjemme, men forlanger jo heller ikke lige så meget som en berider gør.

 

Så det er også en mulighed ?

 

Jeg har fx ikke min hest på døgnfold om sommeren, for så har jeg ingen energi at ride på. Og fri græs er heller ikke muligt - kun stribegræs.

 

mvh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  15-03-2018 17:53

Bokstid er ikke en mulighed her, da jeg kun har løsdrift Men havre - det ka jeg da arrangere



Venlig hilsen og potedask - Karina.


"Dyrene er givet i vore hænder endnu mere værgeløse

end børnene... " (Karen Blixen)



www.norddjurs-hundepension.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Prikprik
Forfatter: 
Dato:  16-03-2018 10:10

Haha, ja du har helt ret Charlotte! :) Heldigvis så fik han heller ikke mere end 1 kg pr. dag - og vi lavede selvfølgelig langsom overgang over et par uger, hvor det blev blandet med hans alm. foder, men det viste sig alligevel meget hurtigt. Havde han fået 2,7 kg, så tør jeg slet ikke tænke på, hvordan vi havde haft det.

 

Men ja, det var det nemlig, pyha, og han er bare en sensitiv herre, så det var ikke ret sjovt at være ham. Vi troede først, det var fordi, han var flyttet, og at han bare ikke kunne lide at være der - men kort tid efter fik han en skade, blev indlagt på Højgård, hvor de jo fodrer med meget, meget lav-energifoder. Da han kom hjem var han en helt anden hest - sig selv, glad, rolig, og da han fik sit eget pavo igen, blev den tydeligt bims. Så vupti dupti, så fik jeg købte hans gamle foder igen og kørt ham tilbage på det over et par uger! :) Så lærte vi det - men alle andre synes jo, det var et fantastisk foder, og det var inkl. i bokslejen, så vi prøvede... og pavoen da helt sikkert et godt foder! Bare ikke lige til os - i hvert fald ikke på nuværende tidspunkt

 

Jeg fik mig en god lang snak med en foderkonsulent, og så fik vi ellers skiftet retur med rigtig gode resultater :) Jeg er stor fan af vores Equsana-foder

 


*****

VH

Anna

- Med pintovallak Alberto A Kila:
www.instagram.com/annacharlotten/

 

0
1
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider