Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Regneksem - Dermatophilus Congolensis
Forfatter: 
Dato:  25-01-2018 14:02

Hej med jer

 

Jeg tror min hest har fået regneksem Dermatophilus Congolensis i mild grad. Hun har fået knopper med en lille skorpe på rundt omkring på kroppen.

 

Har I erfaringer med shampoo der virker godt på dette og evt. kosttilskud.

 

Jeg har læst at Sporal D skulle være godt og Micro Vital fra St. Hippolyt (som jeg ikke synes jeg kan finde mere på deres hjemmeside).

 

Vh Sanne

0
0
Svar på denne tråd
 
 Behandling
Forfatter: 
Dato:  25-01-2018 14:24
Hej,

For mange år siden var jeg desværre udsat for et voldsomt angreb på mine heste, især min gamle pony, som havde et nedsat immunforsvar. De gik på en gammel mark, der ikke var lagt om i mange, mange år, og dyrlægen mente, at bakterien simpelthen var akkumuleret gennem mange år, så infektionspresset var blevet så højt, at selv mine heste, der sjældent fejlede noget, var blevet inficeret.

Det udviklede sig med lynets hast til store, væskende og smertefulde plamager, og hestene blev behandlet med vask og indsprøjtninger med antibiotika. Jeg husker ikke vaskemidlet, men jeg vil tro, at Sporal-D er et godt bud. Mit råd er desuden at optimere immunforsvaret, tænke over foldforholdene og så ellers holde godt øje med din hest, så du kan gribe hurtigt ind, hvis det udvikler sig i den forkerte retning!

God bedring til din hest!

Mvh
Jette

Nu med rød hoppe!

Og stadig synes jeg, at:

Rigtige piger rider military!

1
1
Svar på denne tråd
 
 hudproblemer
Forfatter: 
Dato:  26-01-2018 07:44

Hej

 

min hest har også tidligere døjet ret meget med hudproblemer

 

Efter at han fik en zinkkur (HESTAPLUS fra Hippoly) sidste efterår har der intet været siden - på trods af at det har været en våd vinter.

 

Hilsen Anne


nu tilbage som "sandkasserytter"

0
0
Svar på denne tråd
 
 hippolyt
Forfatter: 
Dato:  26-01-2018 13:42

hej

 

havde en gl. ponyhoppe som blev ved med at få det, ca 3 gange med 3-4 ugers mellemrum - der er vendte "bøtten" var en micro vital kur og så godt med linamix fra equifirst i foderet.

Derefter fik hun det aldrig igen - så jeg ville helt klart prøve micro vital sammen med vask og linamix.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Babyolie
Forfatter: 
Dato:  26-01-2018 21:31

Fodring spiller helt klart en rolle, som flere nævner. Her skal du særligt være opmærksom på, om hesten er dækket ind med zink.

 

Hvis hesten går ude uden dækken, så skyldes regneksem ofte at hud/pels er våd gennem længere tid. Så hjælper det at smøre babyolie på der, hvor hesten er angrebet - selvfølgelig på tør og ren hud/pels. Babyolien er vandskyende og holder huden tør, og hjælper samtidig med ophelingen.

 

Jeg har hørt, at de bakterier, der er skyld i regneksem, ikke kan leve i babyolien, men jeg ved ikke om det passer. Under alle omstændigheder har jeg gode erfaringer med babyolie - også mod muk. Babyolie bliver brugt meget i England og Irland mod regneksem, da de har mange heste - særligt unge og ponyer - der går ude uden dækken.

 

Mette

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider