Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Hvad fejler hun?
Forfatter: 
Dato:  26-01-2018 07:57

Vi er på bar bund lige nu, og det samme er dyrlægen, så søger hjælp her.

 

I lørdags, da vores datter skulle have undervisning, der er hendes pony pludselig halt, når hun sætter i trav. Fredag var der ikke noget, men lørdag inden undervisning, der havde hun været sammen med en ny pony på fold, hvor de var lidt oppe at "toppes" (ved ikke om det har noget at sige, men nævner det alligevel).

 

Vi sætter hende i boksen, giver hende ro søndag bortset fra nogle trækketure, mandag har vi fat i dyrlægen, der mener der er en begyndende hovbyld og vi skal bade i sæbevand.

 

Det har vi gjort hele ugen nu.

 

I går havde vi igen dyrlæge, for nu halter hun i boksen når hun skal vende sig, men trækker vi hende ud af boksen, så går hun fint. Trav kan hun stadigvæk ikke.

 

Hendes ben er ikke hævet, der er let puls i, og hoven er lidt varm, men ikke meget i forhold til de andre hove.

 

Smeden har kigget på hende, og har fjernet de to bagerste søm i skoen, men kan derudover heller ikke se noget.

 

Nu har vi fredag, og dyrlægen sagde i går, at hun gerne skulle være stokhalt i dag - men det er akkurat det samme som i går. Dyrlægen sagde også, at hvis det var det samme, så var hun på bar bund.

 

Hun er ude at gå 2 gange 20 minutter om ugen efter anvisning fra dyrlægen, men ellers har hun bare haft ro.

 

Har I oplevet noget lignene og har I nogle gode ideer til hvad det kan være? Tænker selv, at hvis det var en forvridning, så burde det vel blive bedre med ro, og hvis det var en hovbyld, så burde der vel efterhånden være noget at se?

 

Kom gerne med gode råd og ideer, for vi er virkelig helt på bar bund.

0
0
Svar på denne tråd
 
 muligvis
Forfatter: 
Dato:  26-01-2018 08:19

Muligvis er det tynde såler.

 

Lyder fuldstændigt som den ene af vores,som har været halt mere eller mindre i 6 uger.

Den har haft tydelig puls i begge forben + hævet lidt op i den ene forben.

Den er tjekket for forfangenhed, hvilket den ikke er.

 

Den har nu fået ringsko på, og må nu langsomt komme igang igen.

Andre har fået sål i skoen, for at aflaste sålen.


mvh

 

Julle

 

DIN hest - DIT ansvar !!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak :o)
Forfatter: 
Dato:  26-01-2018 13:13

Tak, men hun har kun en svag puls. Det er ikke noget voldsomt.

Dyrlæge og smed har begge prøvet med visitertang, og det er kun meget lidt hun reagerer.

 

Jeg tænker, at jeg lige vil give hende til mandag, for der har dyrlægen bedt om at vi ringer igen, for efter at have googlet og googlet, så tror jeg måske jeg har en ide nu, som jeg håber min datter kan be- eller afkræfte når hun kommer hjem fra skole.

 

Da de to ponyer var oppe og toppes i lørdags, hvor de var på fold inden min datter red, der sparkede de ud efter hinanden. Jeg tænker lidt om hun måske er blevet ramt på skulderen.

Det vil forklare, hvorfor hun lige halter når hun skal i gang og ellers går rent. Jeg tænker også, at skulderen bliver mere belastet i trav end i skridt.

 

Der er ingen tegn på synlige hævelser på benene og hvis der er en temperaturforskel på hovene, så er den meget lille.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider