Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Urent gående- Hjælp
Forfatter: 
Dato:  02-01-2018 23:32

Jeg købte min connemara i sommers. Han er 6 år i år. Vi nåede at ride i knap 2 mdr og han blev halt på højre forben. Der var intet at finde på scanning og vi gav ham bare ro med skridt en lang periode på 8 uger, og genoptræning på hård bund.

Vi har nu redet 2 mdr igen, og en dag i hallen bliver han bange og galloppere en del for at komme væk. Dagen efter og er ikke helt rentgåenden på højre forben igen på højre volte, men kun de første 5 min og det går væk.

Det har altid været sidst på en periode hvor han trænger til smed.

 

 

Henrik Berger var så ude, for lige at tjekke benstilling mm, og hesten gik forkert og var heller ikke helt rigtig beskåret.

Vi gav ringsko på for være sikker, og skridtede i tre dage på blød bund for vænne ham til nye sko. Men hesten er stadig utakt i longe i starten de første 5 min, og derefter forsvinder det. Jeg har valgt at ride videre, da løber selv meget og vurdere at man skal nogle gange lige vænne sig til nye ting mm. Han er kun utakt på højre volte, og det er højre forben det er galt med. Han dykker ikke med hovedet mm._ og det er ikke hver skridt hvor han utakter. Jeg er selv erfaren rytter, men har ikke helt oplevet dette før.

 

Hvad ville i gøre, eller er der nogen der kender til sådanne episoder....

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvor bor du?
Forfatter: 
Dato:  03-01-2018 09:32
Hvor i landet bor du?

Der, hvor jeg rider, er der en del, der bruger en smed med lignende efternavn.

Jeg kan jo bare se, at de heste han beskærer er lidt sjovt beskåret, taber oftere sko, har oftere hovbylder og er oftere småhalt.
Men manden skulle have et fint cv, fordi han skulle skrive faglitteratur?

Skal jeg spørge, hvad navnet præcis er?
0
1
Svar på denne tråd
 
 smed...
Forfatter: 
Dato:  03-01-2018 10:59

Nu er jeg ikke dyrlæge men tænker bare højt ;)

 

Hvor lang tid går den mellem smedebesøg? Når du skriver at det kun er i slutningen af en periode, at der er problemer så kunne det da godt tyde på at perioden skal være kortere. En lang tå ligger jo en anderledes belastning op gennem bennet/kroppen.

Mine heste bliver beskåret ca hver 6 uge, og kommer maks til at gå 7 uger. De når aldrig dertil hvor jeg tænker "nu kan de ikke gå længere (andet end fordi skoene er slidt op -de er travheste og går med løbssko)".

 

Samtidig vil det nok også være godt at skifte smed (jeg er lidt i tvivl om du har gjort det ud fra din tekst).

 

Er der reaktion på en bøjeprøve? Er der nogen varme eller hævelse?

 

Siden du kan varme dig ud af utakten kan det så skyldes spændinger eller låsninger (som bliver forværret når hesten er langtået)?

Jeg døjer selv med meget stramme sener/ muskler og kommer hurtigt til at småhalte/utakte, hvis ikke jeg sørger for at få lavet strejkøvelser.

 

Har du prøvet at give den staldgamacher/ bandager på om natten/ før ridning for at se om varmen kan løsne op?

 

For at finde den egentlig årsag kræver det jo nok en udredning af fagpersoner :)

 

God bedring med hesten :)

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Det kan være mange ting
Forfatter: 
Dato:  03-01-2018 11:01

Det kan være mange forskellige ting, der får hesten til at halte.

 

Jeg vil dog anbefale dig at få fat i en hestedyrlæge, der også ved noget om haltheder.

 

Jeg kunne skrive mange forskellige ting, der evt kunne være galt, men jeg sidder her bag skærmen og har ikke set hesten.

 

At jeg så undre mig over at du vælge en smed frem for en dyrlæge,en smed ved noget om at sko, om hoven og benstilling, men en dyrlæge ved dog lidt mere om hestens funktion.


mvh

 

Julle

 

DIN hest - DIT ansvar !!!

1
0
Svar på denne tråd
 
 2 x tjekket
Forfatter: 
Dato:  03-01-2018 15:15

Hesten er udredt to gange af dyrlæge. Og løbende med videoer.

Idag var han helt haltfri fra starten.

og ja jeg har skiftet smed nu, efter Henrik tog den. Det jo ham der fandt fejlen.

hesten har været scannet uden at finde noget.. Nu tager vi røngent på fredag for at være sikker på han er uden nogen fejl.

 

 

 

Så må vi se...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dyrlæge og smed
Forfatter: 
Dato:  03-01-2018 19:28

Hvis problemet stammer fra forkert hovstilling, kan jeg på det varmeste anbefale, at du lader dyrlæge og smed tale sammen og tilse hesten i fællesskab. Det har virkelig gjort en forskel for min hest, der pt. er i genoptræning efter 1,5 års pause pga. skade på hovene.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  04-01-2018 14:26

Om jeg kender det... Bøvlede med dette i flere år med en tidligere hest. Fik taget røntgen, fik lavet udredninger af 3 forskellige dyrlæger, brugte kiropraktor, fysioterapeut og massør, skiftede smed, tog sko af og brugte boots, satte sko på igen, skiftede foder, skiftede udstyr og 117 andre ting. Til sidst sagde dyrlægen, at jeg jo bare måtte ride videre, på en sporadisk halt hest, så vi kunne gøre den rigtig halt og dermed måske finde årsagen

 

Jeg er så glad for, at jeg i stedet valgte at uddanne mig indenfor biomekanik og rehabilitering. I dag hjælper jeg andre heste og ejere som bøvler med diverse ridemæssige problemer samt skader/skavanker. Du er velkommen til at sende pb.

 

0
1
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider