Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Indgrænsning nu?
Forfatter: 
Dato:  11-12-2017 04:39

Er det nødvendigt at indgræsse ved overgang fra jordfold til græs nu? Og hvis ja, er det så over lige så lang tid som om sommeren?

 

Der er tale om en nyetableret mark, tilsået med Lavfruktan-græsblanding. Den er sået med udlæg i vårbyg i foråret, men fik ikke så gode betingelser, så den står ikke frodig, som man kunne forvente af en nyetableret græsmark.

De vil få wrap med derud.

 

Der er ikke tale om forfangne eller tidligere forfangne heste, men den ene er overvægtig, og da der både er wrap og græs, får han mundkurv på.

 

Pt. er dagstemperaturerne jo også lave, så i forholdet til fruktanindholdet, skal jeg vel ikke være så bekymret, eller hvad?

 

Årsagen til skiftet er, at jeg har købt et føl, som er vant til at gå på græs, og jeg syntes altså ikke at et føl skal begrænses til en jordfold på 2500 m2.

Så nu er vi gået igang med at hegne de første 2 hektar ind, af vores jord, som blev frigivet efter høst i år. Jeg bliver bare i tvivl om vi bare kan lukke dem ud i den kommende weekend, eller om de skal indgræsses over flere uger.


Hilsen Nana

1
0
Svar på denne tråd
 
 Hurra for autokorrektur
Forfatter: 
Dato:  11-12-2017 04:41

Og i overskriften skulle der selvfølgelig stå Indgræsning.

Ikke Indgrænsning


Hilsen Nana

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ja og nej....
Forfatter: 
Dato:  11-12-2017 07:48

Alt foderskift skal jo helst foregå gradvist, pt vil det dog mere være af hensyn til fordøjelsen end af hensyn til risiko for forfangenhed. Ihvertfald har min, der har svært ved at tåle græs i forårs og sommermånederne 7-9-13 aldrig haft problemer på denne årstid. Det bliver dejligt for hestene at komme fra jordfold til en med lidt grønt på, men en nyetableret græsmark, der ovenikøbet er kommet lidt skidt fra start, har nok ikke så godt af det.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Gradvist
Forfatter: 
Dato:  12-12-2017 04:45

men ville de så godt kunne gøre det med nogle større intervaller, end om sommeren?

altså lade dem få 1/2 -1 time første dag, og så øge stille og roligt. Jeg har bare set indgræsningsplaner, der strækker sig over en måned, for at nå op på bare 6 timer.

 

I forholdet til marken, så er det ikke ideelt, men den er på 2 hektar, og der skal gå en pony, en hest og et føl. Den kan deles i 2, på hver en hektar, hvis ikke vi når at sætte flere stolper til flere folde til næste år, så jeg kan give den ene halvdel lidt ro.

Den ene hektar skal fungere som vinterfold fremadrettet, så hvis græsset kke holder til det her, så kan vi efterså i foråret, og så kan den få fred, indtil næste vinter.

Græsset kom godt fra start, men byggen fik rigtig gode vækstbetingelser i alt den regn vi fik, så det lukkede hurtigt af for solen til græsset. Så da byggen blev høstet, var græsset nærmest gået i stå og skulle lige igang igen.

 

går det helt galt, så må de tilbage på jordfolden. Den er både drænet og med stabil underneden, men kun 2.500 m2. Ikke ideelt til så mange heste/ponyer, og slet ikke til et føl.


Hilsen Nana

0
0
Svar på denne tråd
 
 Indgræsning
Forfatter: 
Dato:  17-12-2017 06:14

Hej.

Jeg er pt. ved at forsøge at indgræsse min lille flok, fra en jordfold (nedbidt græs) som de har gået på siden ca. februar til en græsfold, så den kan blive græsset ned og de kan blive flyttet helt over på den. Da jeg modsat dig har en tidligere forfangen hest (6 år siden nu), så tør jeg ikke starte ud med større interval end ca. 10-15 min til den der hentes ind først, hvilket giver ca. 20-25 min til den der hentes sidst. Det har de fået ca. 4-5 dage, og jeg har endnu ikke øget tiden. Så jeg er en af dem, der indgræsser over mega lang tid. (Jeg har set anbefalinger vedr. langsom indgræsning, der er lig med at de kan gå på døgngræs efter 14 dage, og det tør jeg ikke udsætte min flok for).

 

Jeg synes så ofte man hører om tilfælde af forfangne heste på denne årstid oga. græsset og de meget svingende temperaturer.

 

Vh Jannie


.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Der er nok...
Forfatter: 
Dato:  18-12-2017 19:52

ikke noget entydigt svar på spørgsmålet.

 

Har en, der for 10-12 år siden blev forfangen i februar.

Ingen tidligere tegn på forfangenhed, og han havde gået på døgnfold i flere år - løsdrift om sommeren, løsdrift og boks om natten i vintermånederne.

 

Efterfølgende har han gået på meget restriktiv græsning forår og sommer, da han ellers får (eller i hvert fald fik) puls i forbenene.

Om vinteren tåler han imidlertid fint adgang til græs op til 16 timer i døgnet..

 

Efter min bedste overbevisning kan man ikke indgræssse sig fra forfangenhed.

Indgræsningen kan bruges til at pejle sig ind på den "kritiske mængde" som en forfangenhedsdisponeret hest kan tåle - men det er ingen garanti mod, at en hest ikke pludselig reagerer, uanset hvor længe den så har tålt græsset.

 

Så min anbefaling er at håndtere overgangen som ethvert andet foderskifte, og så i øvrigt være opmærksom på evt. symptomer, særligt hos den i forvejen overvægtige...

 

Dorte

1
0
Svar på denne tråd
 
 Tusind tak for jeres svar
Forfatter: 
Dato:  19-12-2017 04:45

De fik 30 min. I søndags, i forholdet til foderskifte, og så er jeg blevet enig med mig selv om at vente til på fredag, hvor jeg går på juleferie, med at indgræsse videre.

Det var nemlig knapt så nemt at overbevise dem om at nu skulle de ind igen, og så er 2 hektar altså stort , og passer ikke helt med et fuldtidsjob.

 

Den lille ny var jo vant til græs, og ikke så imponeret, men den store tykke kunne slet ikke være i sig selv af bar begejstring. Han er ikke typen der løber rundt frivilligt, men han blev hvor han stod, og bukkede i en grad som var en rodeohest værdig, imens han hvinede som en hoppe.

Han kommer til at hade mig, når jeg introducerer ham for mundkurven......

 

De har alle 3 gået på græs uden begrænsninger før. Årsagen til at de 2 store har stået på jord de sidste 2 år, skyldes kun at vores jord har været bortforpagtet.


Hilsen Nana

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider