Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 stå folden
Forfatter: 
Dato:  07-07-2017 21:09
Hej alle.

Mit græs er blevet over en halv meter højt og jeg tænker om man kan slå det med en le eller noget andet og så lade det ligge på folden ? Eller kan hestene ikke tåle det ? Har lidt en idé om at der ikke er så meget power i det mere fordi det er for højt og jeg har to gamle drenge som gerne måtte tage noget på.

Håber nogen kan hjælpe eller har en god ide til hvad jeg kan gøre.
0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  09-07-2017 19:50
Slet ingen der kan hjælpe ???
0
0
Svar på denne tråd
 
 fejlgæring
Forfatter: 
Dato:  10-07-2017 07:56

Hej. Jeg synes ikke det er en god ide at slå græsset og lade afklippet ligge, da hestene vil kunne indtage afklippet græs alt for hurtigt, med fordøjelsesproblemer til følge.

De har langt bedre af at gå og spise det i det tempo de nu kan bide det af i.

Nu ved jeg ikke hvor meget for tynde de er, men du kunne jo tilføje noget godt hø som supplement, eller fx. Brogaardens 16+.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  10-07-2017 19:28
Tak for svar. De er ikke meget for tynde men lidt og da de er godt op i årene ville jeg gerne havde de havde noget at stå i mod med til vinteren. De får st. Hyppigt senior foder morgen og aften og har fri halm ved siden af græsset. Jeg må overveje om jeg skal supplere med hø.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Afslået græs
Forfatter: 
Dato:  11-07-2017 09:05

Hej,

 

Jeg vil ikke være bange for at slå det med en le og give det til mine heste, kan faktisk ikke helt se forskellen på dette og hø ud over det ene er tørt:-)

 

Jeg havde gjort det såfremt jeg ikke havde så meget græs.

Oftes bliver det jo trampet ned når det bliver så højt og det er jo reelt spildt, men jeg har så rigeligt at det ikke har betydning hos mig.

 

Vh Lina

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nej.....
Forfatter: 
Dato:  11-07-2017 14:19

Det vil ligge og rådne/mugne og græsset under kan heller ikke lide, hvis der ligger alt for meget oven på og blokerer for lys og luft.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Afslået græs
Forfatter: 
Dato:  11-07-2017 15:19

Argg Ditte så skal man godt nok slå meget, for de ikke kan nå at spise det og det tvivler jeg på hun gør på 1 gang med en le.

 

Som jeg læser det går hestene på en anden fold ellers er der jo ikke nogen idé med at slå græsset, så ville det jo være bedre at lade dem komme på stribegræs så de ikke træder det ned:)

 

Vh Lina

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg....
Forfatter: 
Dato:  12-07-2017 07:43

Jeg har så forstået det som at hestene går på folden, men ikke hat fået spist græsset, før det er blevet for højt og trådstarter gerne vil have det høje væk, så der kan vokse noget nyt friskt græs op med mere krudt i. Hvis det er en fold de ikke går på nu, ville jeg lave hø eller wrap eller forsøge at få det solgt til en, der vil lave wrap/hø. F.eks en kreaturbonde, der er ligeglad med eventuelle hestepærer.


1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  12-07-2017 18:25
Det er rigtig forstået som Ditte skriver at de går på folden,de har ikke nået at holde det nede og så ville jeg gerne havde det høje væk så der kunne komme friskt græs med mere power i op. Kan man måske slå med en le og så give den det i deres høkasse eller kan de ikke tåle det ? Det vil jo så kun blive et lille stykke af gangen.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Få folden klippet...
Forfatter: 
Dato:  13-07-2017 08:12

...med en slagleklipper. Den smadrer alt græsset, så det hurtigt formulder uden at tage lyset fra græsset nedenunder. På den måde får du også gødet folden en smule. De fleste bønder har en sådan klipper til deres brakarealer. Hestene æder normalt ikke det afklippede græs, når de ikke ville æde det mens det stod op.


Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

2
0
Svar på denne tråd
 
 intet problem
Forfatter: 
Dato:  18-07-2017 12:47

Når du slår lidt ad gangen, ser jeg intet problem i det. Tværtimod. du vil få græs i forskellige vækst-stadier og det er ikke helt tosset og ja, du kan sagtens putte det afslåede græs i hø-kassen. Du kan evt. blande lidt halm imellem græsset, så de lige skal bruge en smule tid på at "køre det ind i skrutten"/lede lidt efter det, alt afhængig af hvor grov-ædende dine heste er

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider