Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Læskur
Forfatter: 
Dato:  03-07-2017 11:49

Mojn

 

Jeg har læst på Seges kommentar til den reviderede hestelov og fundet følgende:

"Udegående dyr skal i vinterperioden og i perioder med vinterlignende vejr have adgang til læskur eller bygning, hvor alle dyr samtidig kan hvile på et tørt leje".

 

Betyder det at jeg skal have læskur til mine heste når de står ude fra 7.30 til 17 i vinterperioden?

 

Mvh Helle Klahn

0
0
Svar på denne tråd
 
 læskur
Forfatter: 
Dato:  03-07-2017 13:00

Hej Helle,

 

Som jeg læser det,omhandler det kun udegående dyr (altså dem der ikke kommer på stald)

Så nej, jeg vil mene du kan slippe for at bygge skur.


Hilsner Heidi

0
0
Svar på denne tråd
 
 Njaaaa......
Forfatter: 
Dato:  03-07-2017 16:08

Man skal nu læse hele loven, fremfor bare lidt uddrag.

 

Loven siger :

§ 19 Den ansvarlige for et hestehold skal sikre, at heste, som går ude i vinterperioden og
i perioder med vinterlignende vejr, kun er ude i mere end 12 timer i døgnet, hvis de har udviklet et kraftigt og tæt hårlag og er ved godt huld og har adgang til læskur eller bygning, hvor alle dyr samtidig kan hvile på et tørt, strøet leje.

 

Her er specifikt sat timeantal på - og det er 12 timer. Dvs det har INGEN betydning om hestene kommer på stald de restende timer i døgnet eller ej.

 

Fra kl 0730-17.00 er = 9,5 timer - og DERFOR må de gerne gå ude uden læskur.

Havde de gået planlagt på fold fra kl 05.00-17.05 så ville det være over 12 timer, og derfor ville der i så fald være krav om læskur.

 

Så kan du hygge dig med at spekulerer over hvad "vinterlignende vejr" er, og hvornår "perioden" er :-)

 

Mine heste er påvirket af regn og rusk eller kanonlækkert høj sol og høje temp, der bruger de deres læskur - hvorimod snevejr, frost og vindstille, ja der står de gerne ude på folden og hygger.

 

Mvh Charlotte

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 vintervejr og skur
Forfatter: 
Dato:  18-07-2017 08:44

vinterperioden er så vidt jeg husker blevet specificeret i en vejledning til at være perioden december, januar og februar så de tre måneder kræves der skur hvis hestene går ude mere end 12 timer, men hvem tjekker om de går ude 11,5 timer eller 12,5 timer (i tilfælde man lige er i byen eller andet), det primære er vel at de kommer ind for natten og sover.

 

Vinterlignende vejr er så en ikke specificeret vurdering. Jeg tænker frost og sne som vinterlignende vejr, men som Charlotte skriver så er frost og sne ikke nødvendigvis et problem, men derimod regn og rusk. Jeg mener faktisk der er lavet en udersøgelse på islandske heste at de faktisk frøs når det regnede og blæsste og temperaturen er under 5 grader, men en frostklar vinterdag på -10 grader ikke betød noget.. det behøver jeg nu ingen undersøgelse for at vide, mine heste følger nøjagtigt dette mønster.. regn, rusk og råt vejr = de står i løsdriften eller som minimum i læ af løsdriften.. jeg har været ude og kigge til dem en frostklar nat og de hyggede sig udenfor..


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider