Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Hovben syndrom
Forfatter: 
Dato:  05-02-2017 19:19

Hej

 

Er der nogen der har erfaringer med hovbenssyndrom ?

Har fået tilbudt en 5-års der pludselig har fået det konstateret efter han blev halt efter en bøjeprøve. Han får pt medicin mod betændelse og skal skoes lidt højere bagtil fremadrettet. Skal man holde fingrene fra sådan en hest eller kan man håbe at han kan blive ridehest igen ?

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  05-02-2017 19:44

en 5 års som allerede har problemer med hovene? nej tak, ville jeg sige. Hovsenebenssyndrom kan jo være alt muligt. det kan være en let irritation af slimsækkende til alvorlige forandringer ved tilhæftningen af den dybe bøjesene.

Se på dens hove: er de små i forhold til hestens ben? er den flad i sålerne? lang i tåen? brudt tå-akse?

 

hovene er det som bare SKAL fungere på en hest, og er noget af det første jeg ser på, hvis jeg kan lide hesten. og jeg ville fravælge en hest med små snævre hove som er lave bagtil.

0
0
Svar på denne tråd
 
 hovsenebens syndrom
Forfatter: 
Dato:  05-02-2017 21:34

Min hest fik konstateret hovsenebens syndrom sidst i November. Der var ikke røntgen forandringer. Men billederne viste den havde brudt tåakse på forbenene. Smeden har rettet og den går med ringsko.

Den fik 4 uger ro uden medicin og så kontrol hos dyrlægen. Der var den stadig næsten lige så halt som 4 uger tidligere. Den fik ledbehandling og så 4 ugers ro igen. Hesten var til kontrol igen Tirsdag i sidste uge. Nu er den kun en lille my halt på højre volte og haltfri på venstre. Den fik en led behandling mere. Hesten har ikke haft boksro men gået i løsdriften med dens kammerat som den plejer, men kun fordi de hverken leger eller slås.


Hilsen

Lonni


The past is a ghost, the future is a dream and all we ever have is now


Med hestene

Claire e. Churchill

Landianos-ø e. Tailormade Lancelot


www.EnggaardenMorum.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Som ridehest....
Forfatter: 
Dato:  05-02-2017 21:52

....ville jeg ikke købe en hest med lige denne skavank. Det går kun én vej, og det er nedad, det er kun et spørgsmål om, hvor hurtigt det går og hvor mange penge der skal bruges på specialbeslag og dyrlæge.

 

Køb hellere en hest med mus eller tætte torntappe, det kan man da i det mindste operere eller ride sig ud af


Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

1
0
Svar på denne tråd
 
 Hovsenebenssyndrom
Forfatter: 
Dato:  25-02-2017 00:08

Hovsenebenssyndrom/ hovsenebenbetændelse er en fælles betegnelse for smerte i den bagerste del af hoven, derfor kan det altså være rigtig mange ting der kan være galt.
I de fleste tilfælde er det svært at finde ud af uden en MRI scanning da det er de færreste ting der kan ses på et røntgen billede.

 

Min gamle hest blev afliver pga hovsenebensbetændelse, han havde en "cyste" i hovsenebenet.
Det var knoglen der var begyndt at nedbryde sig selv indefra og derfor havde den altså et hul i knoglen..

Han måtte til sidst aflives på trods af behandling og specialsko.
Jeg brugte omkring 5.000kr om måneden i 6-7 måneder på dyrlæge.

Jeg ville aldrig købe en hest med denne diagnose da de fleste heste desværre oftest ender med at måtte aflives da det kommer igen ligeså snart hesten kommer i arbejde igen efter en periode med ro.

 

Mvh Cecilie

1
0
Svar på denne tråd
 
 Ringsko++++
Forfatter: 
Dato:  27-02-2017 10:06

Lonnie...

Hvordan kan en smed med respekt for sit fag sætte ringsko på en hest med hovsenebens betændelse,jeg spørger bare..

Ved denne sygedom må der absolut IKKE komme nogen som helst tryk på strålen,hvad har han dog gang i...

En god smed som ved hvad han laver Reg eller ej,HÅNDSMEDER et par kilesko,og sørger for at de bliver tilpasset rigtigt,altså efter hovens form,og ikke omvendt.

Så undgår man at strålen bliver trykket og derved trykker videre op på hovsenebenet,og hesten kan så undgå smerter.

Ringsko min bare, så er det sagt.

PS det er for det meste på forhovene at det forekommer,så husk også at skoene skal rejse en smule i tåen,kun skoene ikke selve hoven.

 

Ringsko jeg er dybt chokeret,hvem har lært din smed det.


People can`t accept the truth,they rather hide from it and hope it NEVER interferes with the fantasy they are living.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Den gamle Smed - ringsko
Forfatter: 
Dato:  07-04-2017 19:03

Hej "Den gamle Smed".

 

Jeg tvivler kraftigt på, at Lonnie kender forskel på ringsko-typerne: Det er korrekt, at en straightbar-sko ikke må bruges til hovsenebensproblemer, mens eggbar-skoen tidligere var den foretrukne sko. De to sko ligner - i ukyndiges hænder - "ringsko".

 

Man behøver ikke stå og håndsmede skoen med kilefunktion. Jim Blurton har lavet en fantastisk god sko til formålet - en graduated heartbar-sko UDEN strålestøtte. Denne heartbar-sko kan også fejlagtigt hos de fleste af vores kunder blive benævnt som "ringsko".

 

Det er lidt ærgerligt, at du er så kategorisk i din besked - det kan forvirre hesteejerne.

0
0
Svar på denne tråd
 
 jesper...
Forfatter: 
Dato:  08-04-2017 00:02

Kan du ikke sætte et billede på af en heartbar som IKKE understøtter strålen,så vil vi se noget som jeg ikke vidste.


People can`t accept the truth,they rather hide from it and hope it NEVER interferes with the fantasy they are living.

0
0
Svar på denne tråd
 
 hovseneben
Forfatter: 
Dato:  09-04-2017 21:49

Ingen af jer har set røntgen billederne fra min hest eller snakket med min dyrlæge. Hesten har INGEN knogleforandringer. Det eneste der kunne ses var at den havde brudt tåakse. Dyrlægen har ved hjælp af blokader lokaliseret hvor smerterne kom fra og det var IKKE hovsenebenet. Hesten fik først lagt blokade ved hovbenet-stadig halt, så blokade ved hovsenebenet-stadig halt, så blokade i den bagerstedel af hoven-haltfri. Beslagsmeden vil jeg ikke nævne ved navn, det er en meget brugt smed her i landsdelen med et godt rygte. Her er et link til hvad der går under kategorien ringsko hos Ib Jessen aps - hestesko engros http://heste-sko.dk/?page_id=108


Hilsen

Lonni


The past is a ghost, the future is a dream and all we ever have is now


Med hestene

Claire e. Churchill

Landianos-ø e. Tailormade Lancelot


www.EnggaardenMorum.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 asdfghjkjv
Forfatter: 
Dato:  10-04-2017 00:33

Det er jo et godt link,jeg købte altid mine sko hos Jessen,men jeg købte kun almindelige parrelel sko og altid uden optog,dem trak jeg selv,så er det lettere at tilpasse skoen til hoven.

MHT de sygebeslag som der her vises har det altid været mig en gåde,( uanset hvor dygtig smeden er )hvordan pokker kan man købe sko som de her viste,og være sikker på at de 100% passer til den pågældene hov??

Ja jeg er klar over at man ved at slå på siden vil gøre skoen smallere,og ved at slå på skoen hvor den står på højkant vil man gøre den breddere.

Så langt så godt,men når man smeder et sygebeslag udmåler man hovens størelse og skære den længde jern af man skal bruge for at smede en sko som passer 100% alt andet er en illusion.

Lonni.

Nu skriver du jo selv at det var hovsenebens betændelse din hest fik konstateret sidste år i november,men det var det måske ikke alligevel???

Og til denne sygdom bruger man kilesko ikke ringsko,da der ikke må være noget tryk på strålen.

Jesper.

Jeg glæder mig til at se den sko du omtaler,vi kan jo alle lære nyt hver dag,på forhånd tak.

Jeg kender dig af gode grunde ikke da det er 22 år sden jeg forlod DK,men sjovt nok hørte jeg om dig for ikke så lang tid siden,og det var kun positivt.


People can`t accept the truth,they rather hide from it and hope it NEVER interferes with the fantasy they are living.

0
0
Svar på denne tråd
 
 diagnose
Forfatter: 
Dato:  10-04-2017 06:21

Jeg har ingen steder skrevet hovsenebens betændelse. Jeg skrev hovsenebens syndrom. Jeg har aldrig før hørt om det kendte kun hovsenebens betændelse. Så jeg spurgte selvfølgelig dyrlægen hvad det var og hun forklarede at det var en fælles betegnelse for smerter i den bagerste del af hoven. Var hesten ikke blevet bedre skulle den have været i mri scanning for at se hvor skaden var.


Hilsen

Lonni


The past is a ghost, the future is a dream and all we ever have is now


Med hestene

Claire e. Churchill

Landianos-ø e. Tailormade Lancelot


www.EnggaardenMorum.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 xdfgthjykuhljk
Forfatter: 
Dato:  10-04-2017 11:39

Fred være med den dyrlæge,hun ved sikkert bedre end andre,hvis at hun skulle være i tvivl bed hende skriv til mig.

Min web adress er www.cosyiron.com.au


People can`t accept the truth,they rather hide from it and hope it NEVER interferes with the fantasy they are living.

0
0
Svar på denne tråd
 
 svar...
Forfatter: 
Dato:  10-04-2017 16:47

Det er ikke kun min dyrlæge der bruger denne diagnose. Hvad jeg kan læse mig frem til på danske sider er at det er en betegnelse der bruges når smerterne kommer fra den bagerste del af hoven. Det kan være betændte slimsække, ligamentskader, skade i sene tilhæftningen. Nogle kalder det en skraldespands diagnose da man ikke ved hvor skaden er medmindre hesten bliver MRI scannet. På net dyredoktor har en dyrlæge ved navn Terkel Kjær skrevet om det.


Hilsen

Lonni


The past is a ghost, the future is a dream and all we ever have is now


Med hestene

Claire e. Churchill

Landianos-ø e. Tailormade Lancelot


www.EnggaardenMorum.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 fghjkl-.,mn
Forfatter: 
Dato:  11-04-2017 01:41

Ja kært barn har mange navne,slut herfra.


People can`t accept the truth,they rather hide from it and hope it NEVER interferes with the fantasy they are living.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  11-04-2017 02:48

Hovsenebenssyndrom/hovbenssyndrom - naviculært syndrome - er en af de mest almindelige årsager til halthed hos heste. Haltheden opstår pga. smerten fra hovsenebenet eller hovsenebenets slimsæ. I værste fald kan din heste blive kronisk halt.

Det er vigtigt at du får stillet den rette diagnose, hvis din hest bliver halt, da det ofte er muligt at helbrede den. Hvis din hest får stillet diagnosen hovbenssyndrom vil den altid have sygdommen. Det bliver værre med tiden, men med den rette behandling både medicinsk og fra beslagsmedens side kan du lindre smerten så meget, at din hest ikke bliver påvirket i ridning.

David W. Ramey har skrevet bogen "Navicular Syndrome Explained" for at sætte fokus på sygdommen og opklare mange af de bekymringer og misforståelser der er i forbindelse med sygdommen.

 

Jeg ville personligt ikke købe en hest med denne diagnose.

Nu har jeg så en med forandringer på hovsenebenet. Og det er ikke godt. Han er pensioneret fra sporten og bruges nu kun som hyggehest i det omfang han kan.


 Golden Fabia - Min stjerne

Another Prince Skovbo - Min røde prins

Fernando - Min bette mand

 

Golden Destiny 3.3.95-17.11.08 - Elsket og savnet <3

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Graduated Frog Suppport sko
Forfatter: 
Dato:  25-04-2017 09:38

Hej igen Gamle Smed.

 

Jeg er sjældent forbi Hestenettet, derfor dette sene svar.

 

Skoen jeg nævner er fra jim Blurton og hedder Graduated Frog Support. Navnet er noget misvisende, idet den netop ikke giver strålestøtte.

 

På et kursus med jim Blurton afholdt hos Hørsholm Hestepraksis havde vi en hest med hovsenebenssyndrom - klarificeret ved røntgen. Jim Blurton demonstrerede her denne skos fortrinlige egenskaber. Efterfølgende har jeg benyttet skoen på flere heste med meget positivt resultat. Alle blev rengående stort set over natten.

Tilretningen er ganske let, idet overskydende materiale optages af "strålestøtten" der blot skubbes lidt frem. Det skal naturligvis foretages med god og helt jævn varme på skoen.

 

www.jimblurton.co.uk/product- category/shoes/graduated-frog- support/

0
0
Svar på denne tråd
 
 Spc.sko lavet af
Forfatter: 
Dato:  25-04-2017 12:27

Spc.sko lavet af min smed til min hest med hovsenbensforandringer (ses på røngten)

Billede

 

Billede

 

Kønne er de ikke, men de virkede i næsten 2½ år. Det er for ca. 15 år siden.


mvh

 

Julle

 

DIN hest - DIT ansvar !!!

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider