Hej HN 
Jeg ved ikke lige, om det her indlæg skal placeres under "Sygdom og Skader" eller "Fodring", da der ikke er spiserørsforstoppelse nu (der har været)- men det er for at undgå det vha. fodring, når hestene skal ind for natten efter de har været på sommergræs.
Hvis ikke du er interesseret i at læse "historien", så vil jeg lige høre, hvad man kan gøre for at forebygge, at hesten ikke får spiserørsforstoppelse, når de kommer ind fra sommerfold og skal ind for natten i boks og have foder og hø, og står på halm, som de også spiser.
- Har du nogle gode råd? Og vil det hjælpe at putte olie i foderet?
Nå, men sagen er den, at jeg har oplevet spiserørsforstoppelse 3 gange på 2 af mine heste her i sommers. Det er ikke noget, jeg nogensinde har set før, og nu har jeg alligevel haft hest i 17 år.
Det var i midten af juli, hvor det havde regnet, og jeg ville tørre min hest med halm, da jeg skulle ud at ride. Hun tog en mundfuld af halmen, og jeg kunne se, at det var noget helt galt. En anden pige i stalden sagde det var spiserørsforstoppelse, og at jeg skulle massere spiserøret. Og derefter løsnede det sig, og der var ikke mere.
3 dage senere tager jeg min anden hest med ind, og ville give hende noget mad, bare for hyggens skyld. Det skulle jeg ikke have gjort. Hun slugte det alt for hurtigt. Foderet bestod af et par håndfulde fiberpiller, som ikke var opblødte. Og en håndfuld af Horselux easy. Og det har maks. fyld ½ liter. Det satte sig så meget fast, at snot og savl stod ud af hende. Det var en træls oplevelse, og havde opkald til 5 dyrlæger, hvor den sidste kom. Dyrlægen fik forstoppelsen væk i løbet af 15-20 min., og alt var godt igen. Dog havde det været en rigtig træls oplevelse. Og fremover vil fiberpiller blive opblødt. Vil ikke gå fra dette foder, da mine heste fungere godt på foderet fra Horselux.
I et af mine opkald til de mange dyrlæger, var der en sygeplejerske, der tog telefonen. Hun havde oplevet, at der havde været rigtig mange spiserørsforstoppelser. Normalt har dyrlægen 2 om året - nu (i juli) havde de haft 7 tilfælde af spiserørsforstoppelser inkl. sin egen, som havde haft spiserørsforstoppelse - den dør så desværre af tarmslyng 3 dage efter.
I sidste uge skulle jeg ud at ride. Jeg var begyndt at give lidt hø, når jeg skulle strigle, da hun så står meget pænere på staldgangen. Men det sætter sig åbenbart fast, og jeg kan godt se, hun ikke ser så godt ud, og så kom den krampetrækning i halsen, og så kunne jeg jo godt se, hvad det var. Jeg får hurtigt masseret forstoppelsen væk. Og der er ikke noget på hende bagefter.
- Andre der har oplevet ekstra mange spiserørsforstoppelser her i løbet af sommeren? Har selv oplevet 3.
Håber, der er nogle, der har et godt råd eller 2
på forhånd tak.
Mvh Sofie
PS. Det er, så vidt jeg ved, kun mine heste i stalden, der har været plaget af det.