Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Spiserørsforstoppelse - gode råd?
Forfatter: 
Dato:  05-09-2012 13:34

Hej HN

Jeg ved ikke lige, om det her indlæg skal placeres under "Sygdom og Skader" eller "Fodring", da der ikke er spiserørsforstoppelse nu (der har været)- men det er for at undgå det vha. fodring, når hestene skal ind for natten efter de har været på sommergræs.

Hvis ikke du er interesseret i at læse "historien", så vil jeg lige høre, hvad man kan gøre for at forebygge, at hesten ikke får spiserørsforstoppelse, når de kommer ind fra sommerfold og skal ind for natten i boks og have foder og hø, og står på halm, som de også spiser.

- Har du nogle gode råd? Og vil det hjælpe at putte olie i foderet?

Nå, men sagen er den, at jeg har oplevet spiserørsforstoppelse 3 gange på 2 af mine heste her i sommers. Det er ikke noget, jeg nogensinde har set før, og nu har jeg alligevel haft hest i 17 år.

Det var i midten af juli, hvor det havde regnet, og jeg ville tørre min hest med halm, da jeg skulle ud at ride. Hun tog en mundfuld af halmen, og jeg kunne se, at det var noget helt galt. En anden pige i stalden sagde det var spiserørsforstoppelse, og at jeg skulle massere spiserøret. Og derefter løsnede det sig, og der var ikke mere.

3 dage senere tager jeg min anden hest med ind, og ville give hende noget mad, bare for hyggens skyld. Det skulle jeg ikke have gjort. Hun slugte det alt for hurtigt. Foderet bestod af et par håndfulde fiberpiller, som ikke var opblødte. Og en håndfuld af Horselux easy. Og det har maks. fyld ½ liter. Det satte sig så meget fast, at snot og savl stod ud af hende. Det var en træls oplevelse, og havde opkald til 5 dyrlæger, hvor den sidste kom. Dyrlægen fik forstoppelsen væk i løbet af 15-20 min., og alt var godt igen. Dog havde det været en rigtig træls oplevelse. Og fremover vil fiberpiller blive opblødt. Vil ikke gå fra dette foder, da mine heste fungere godt på foderet fra Horselux.

I et af mine opkald til de mange dyrlæger, var der en sygeplejerske, der tog telefonen. Hun havde oplevet, at der havde været rigtig mange spiserørsforstoppelser. Normalt har dyrlægen 2 om året - nu (i juli) havde de haft 7 tilfælde af spiserørsforstoppelser inkl. sin egen, som havde haft spiserørsforstoppelse - den dør så desværre af tarmslyng 3 dage efter.

I sidste uge skulle jeg ud at ride. Jeg var begyndt at give lidt hø, når jeg skulle strigle, da hun så står meget pænere på staldgangen. Men det sætter sig åbenbart fast, og jeg kan godt se, hun ikke ser så godt ud, og så kom den krampetrækning i halsen, og så kunne jeg jo godt se, hvad det var. Jeg får hurtigt masseret forstoppelsen væk. Og der er ikke noget på hende bagefter.

- Andre der har oplevet ekstra mange spiserørsforstoppelser her i løbet af sommeren? Har selv oplevet 3.

Håber, der er nogle, der har et godt råd eller 2 på forhånd tak.

Mvh Sofie

PS. Det er, så vidt jeg ved, kun mine heste i stalden, der har været plaget af det.

Sofie - Den lykkelige ejer af Surtsey, Tinka og Bojana <3

Opstaldning med ridehal tilbydes i Hasselager (8361) 12 km fra Aarhus

0
0
Svar på denne tråd

Mine råd
Forfatter: 
Dato:  05-09-2012 15:36

Hej,

Jeg har ikke selv oplevet det i år, men jeg ville nok råde dig til:

1) At give hesten noget "saftigt" foder allerførst, når du tager den ind. Det kunne f.eks. være en portion godt opblødte fiberpiller eller roepiller. Når hesten så har spist en portion af dem, er den knapt så grådig efter høet/halmen og tager sig forhåbentlig bedre tid til at tygge dette ordentligt, så det bliver findelt samt blandet godt med spyt og derfor ikke så let kan sætte sig fast.

2) At du får checket tænderne på hesten. Hø og halm er som regel noget stivere end græs, så hvis der er kommet tandspidser i løbet af sommeren, kan det betyde, at hesten ikke tygger stråfoderet så godt, og at den derfor synker det i mere hel tilstand.

3) Jeg ved ikke, om det vil hjælpe at gøre høet vådt, men det er bare en ide.

Jeg håber, at du og dine heste slipper for flere af den slags oplevelser. Jeg har oplevet en spiserørsforstoppelse for mange år siden, og det var meget ubehageligt at se på! Men det skyldtes, at hesten var for sulten og derfor blev for grådig. Derfor tror jeg, at ideen med det opblødte foder først kunne være en hjælp.

MVH

Jette

Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

Men jeg synes også, at...

Rigtige piger rider military!

0
0
Svar på denne tråd

Tja...
Forfatter: 
Dato:  05-09-2012 15:59

...propper den munden fuld når det er?

For det lyder næsten som min hoppe de gange hun har været næsten ved at kvæle sig selv i wrap eller foder. Dette har hun gjort fordi hun var monster sulten...hun var på slankekur alle gangene.

Hun er en MEGET trivelig hest og går hun på en nedbidt græsfold uden noget andet stort set, jamen så propper hun munden uhæmmet og så sker det her...

Så jeg har faktisk holdt op med at holde hende på så lidt græs. Så hellere hun er lidt tyk.

Det jeg gjorde var at hælde vand i foderet, ryste wrappen op med halm (hun gider ikke æde halm) så det tog hende længere tid at finde "det gode" ellers har jeg haft proppet wrappen i et finmasket hønet.

Hvad får din hest at spise udover græs pt?

Mvh Nina Nielsen

* Funder Nørhedes Rasmine KNN 2249 *

og

* Kirstine Vårby *

0
0
Svar på denne tråd

@Jette (Forrest Fern)
Forfatter: 
Dato:  05-09-2012 16:12

Jeg ved ikke hvorfor, men jeg har slet ikke tænkt på tænderne som at de skulle være problemet. Men det kan da godt være det er det. Men hun skal alligevel inden for nærmeste fremtid have tjekket tænder :-)

Og god idé med at de får krybbefoder, der er meget vådt. Havde også tænkt mig at de skulle have olie.

Jeg havde overvejet at de skulle på spåner el. træpiller og vådt hø. Og så vænne dem lige så stille til tørt hø og halm.

Håber ikke der sker noget af den slags mere :-)

Tak for råd! :-)

Mvh Sofie

0
0
Svar på denne tråd

@PLETHESTEN
Forfatter: 
Dato:  05-09-2012 16:16

Ja de propper munden fuld. De går også på en nedbidt marke, men skal de sidste 3 ugers tid hen på en der er mere græs på, inden de kommer ind for natten. Kan også håbe på at det hjælper på, at de ikke er så forslugen så. :-)

Tak for råd :-)

Mvh Sofie

0
0
Svar på denne tråd

Tja...
Forfatter: 
Dato:  05-09-2012 16:24

Okay, så vil jeg sige at det er fordi de er sultne at de får det. De skal have noget i maven der fylder mere.

Min går også på en rimelig nedbidt fold nu, men hun vil ikke engang have hø når hun kommer ind.... De har tre små folde som de bliver flyttet rundt på for at der altid er noget de kan bide i.

Hvis du ikke giver noget ved siden af pt ville jeg nok begynde at gøre det. evt hø, halm eller wrap på folden og så noget foder med vand i indenfor.

Bare giv lidt stråfoder af gangen til at starte med og ryst det rigtig godt op

Mvh Nina Nielsen

* Funder Nørhedes Rasmine KNN 2249 *

og

* Kirstine Vårby *

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  05-09-2012 16:53

Gode råd er allerede givet, men husk lige at få tandlægen til at tjekke spiserøret... Spiserørsforstoppelse kan danne arvæv, som gør det endnu nemmere for foder at sætte sig fast fremover

"Kun den der lytter, hører hestens sande sprog"

Lykkelig ejet af Klitgaards Mr. Big OG Klitgaards Maximilian :)

"Man skal ikke gå ned på udstyr"

0
0
Svar på denne tråd

Prøv at...
Forfatter: 
Dato:  05-09-2012 16:55

fodre din hest i en spand på gulvet...

Den mere naturlige spisestilling har gjort tricket for min der også havde samme tendens...

Ikke én gang siden hans foder kom i gulvhøjde har han haft problemer... :)

Milla

Heldig og lykkelig ejer af:

Heartbreakers Avalon

Frøsanggårds A'Capo

Frøsanggårds Grand Illusion (aka. Prinsessen)

Afskaf fjederled - se HER og HER

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  05-09-2012 18:43

Du kan evt ligge et par store sten i krybberne, så ikke de kan sluge maden, men får lidt ad gangen.

En af mine er et kæmpe madøre, og at ligge sten i krybben gjorde at hun hun spiste stille og roligt.

En bekendt havde også en på et tidspunkt der fik spiserørsforstoppelse, og der tog vi vandslangen og kom vand i halsen på den. Det løsnede også det der sad fast, og hesten var frisk igen bagefter

0
0
Svar på denne tråd

halmpiller/træpiller
Forfatter: 
Dato:  06-09-2012 01:10

Pas på med træ/halmpiller hvis den er sulten, vi har også lige haft en der havde spiserørsforstoppelse og den havde spist af sine halmpiller, fordi den var så sulten!

Den fik det i lørdags, -og søndag var den gal igen, så nu får den opblødt mad, så kan det ikke sætte sig fast. :)

Mvh

Jeannett

Mosegårdens Rex

FHF

0
0
Svar på denne tråd

Tak :-)
Forfatter: 
Dato:  06-09-2012 10:18

Tak for gode råd alle sammen.

Håber ikke, at der bliver noget, når de kommer ind for natten. De kommer til at få foder og hø fordelt 3 gange på en dag, så håber virkeligt at det også hjælper + at der kommer vand og olie i foderet. Og høet bliver vandet, og så overvejer jeg lige til at starte med, om de skal have spåner stå på.

Lidt ærgerligt, at de kan finde på at spise træpiller, da det ellers ville have været lettere tilgængeligt for mig :-)

Mvh Sofie

0
0
Svar på denne tråd

½ liter vand
Forfatter: 
Dato:  06-09-2012 14:39

½ liter vanbd over krybbefoderet, kan afhjælpe problemet her. Mht høet/halmen er det som andre har skrevet, fordi den er sulten og forsluger sig. Enten det våde krybbefoder først? - eller stråfoderet i et fintmasket net?

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider