Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Advarsel - afskaf fjederled
Forfatter: 
Dato:  01-02-2011 02:52

Kære Læsere


Mange af jer ved det sikkert på forhånd...men til dem som ikke ved det, vil jeg gerne bringe en advarsel.


Fjederled (de lange) kan skabe potentiel fare.


Jeg anskaffede dem fordi det var smart og jeg med dem kunne have en fleksibel sluse mellem skov og mark. Leddene har også fungeret optimalt....indtil i går...


Min elskede vallak Røde, havde på en eller anden måde fået viklet hans hale ind i leddet. På et tidspunkt må han være gået fremad, eller tilbage..i hvertfald fået halen viklet grundigt ind i leddet, hvorefter ledhåndtaget måske er faldet af og fjedren nok har snappet til med et smæld og endte med at skræmme Røde fremad i panik...så meget panik, at han var pist væk.


Mens ovenstående skete, var jeg selvfølgelig ikke hjemme. Blev ringet op af nærmeste nabo, hun ville høre om jeg manglede en hest. Det vidste jeg ikke, jeg var 20 min. kørsel hjemmefra. Fik min mand til at tælle krikkerne - der var kun 2, der burde være 3 på den mark. Gav naboen besked om at det var en af mine krikker. De tog ud og lede med et samme og jeg sparkede til transitten og ringede straks Milla op. Hun var hurtig på banen og vi alle søgte og søgte....kun en hustand havde faktisk set Røde komme ræsende i en panisk gallop på asfaltvejen...alle andre omkringboende var endten ikke hjemme eller havde intet bemærket. For satan jeg var desperat. På det tidspunkt vidste jeg at hesten havde et led med sig. Min mand havde fortalt mig at det ene fjedreled og Røde var forsvundet.

Hvor hulan var han løbet hen...??? Ingen spor...alt jord frosset.


En kort stund forbandede jeg vores omegns mangel på befolkningstæthed. Der var jo intet andet end tomme heder, marker, enge, bevoksede slugter, søer, skove og så halkærvej som skar sig igennem alt det. Pludselig var alt det jeg ellers fandt smukt og behageligt, imod alle ods. Hvordan hulan skulle jeg finde ham?

Området var finkæmmet langs vejen og jeg aftalte med naboerne at de skulle køre hjem. Milla, Rose og jeg fortsatte. Det ville snart blive mørkt...han skulle findes meget snart.


Vi havde alle kigget langt ud over markerne og pludselig spottede jeg ham. Kun små 4 km hjemmefra og kun små 20 meter fra vejen oppe på en skråning, bag et par buske. Smed bilen godt inde i siden og greb en strop fra bilen, da Røde ikke er udstyret med en grime.

Fløjtede mit kendingsfløjt og Røde svarede og smaskede og smuttede med kæberne... men blev stående...?

Skyndte mig op til ham.

Leddet var blevet mange meter langt og den ende sad sammenfiltret i hans hale og den anden i vegetationen. Heldigvis kom min mand mig til undsætning i samme øjeblik.

Røde var stadig drivvåd, stakåndet og meget nervøs.

Jeg udstak kommandoer til min mand, stadig beruset af nerver, jeg kaldte til min mand "hent en saks eller noget" Og "Ring til dyrlægen". Og "ring til Milla" Min mand hentede en hobbykniv i bilen og Røde slap af med lidt hale samt den "løve" der havde forfuldt ham så længe. Min mand ringede derefter til Milla. Milla ringede til dyrlæge.


Turen hjem var mildest talt lige så forfærdelig. Røde var i store smerter. Haltede helt uacceptabelt. Han havde pådraget sig en del rifter samt et sår. Han blev mere og mere stakåndet...men det eneste vi tænkte på...var bare at få ham hjem....dyrlægen var jo på vej. Den sidste kilometer, hvor han virkelig bare var færdig og ville lægge sig ned, midt på vejen og op til et par gange, trak jeg fremad og Milla støttede/bar hans venstre side. Røde skulle bare bide tænderne sammen.


Dyrlægen, smertestillede, bedøvede og syede og nittede ham. Heldigvis kun 4-5 sting ved bringen og 4 nitter i forbenet. Indtil videre antibiotica i 3 dage og smertestillende i 7 dage. I den ene forhov, havde der boret sig en lille sten helt op i dragten og trængt ind til læderhuden og muligvis beskadiget den. Røde er stadig meget halt og har det rigtig dårligt. Han er sandsynligvis faldet og sammen med anstrængelserne og adrenalinen er alle hans muskler nu sprængfyldte med mælkesyre og han skal tvangsmotioneres et par gange om dagen pga fare for nyreslag.


Det har taget mig halvanden døgn, før jeg kunne skrive dette så kort.


Uheldet skete den 30-01-2011.


TUSIND TAK TIL:

Milla

Trine og Marie

Min mand

Rose

Smeden i XXrup

Og de venlige billister.





0
0
Svar på denne tråd
 
 Forbandede fjederled
Forfatter: 
Dato:  01-02-2011 06:49

Først - rigtig god bedring til din hest. Det har ikke været sjovt at blive så forskrækket og komme så meget til skade Jeg håber, han slipper for at få også at få nyreslag


Og så har jeg altid haft en skræk for de dér fjederled, så jeg har aldrig købt dem. Det samme med låger, der lige kan smække i omkring hesten. Så her har jeg altid haft ganske almindeligt, hvidt reb som led. Min kæreste har altid synes, jeg var fjollet og pylret. Men det er jeg da godt nok glad for, at jeg er, efter at have læst din historie


Masser af varme tanker herfra!

0
0
Svar på denne tråd
 
 årh nej....
Forfatter: 
Dato:  01-02-2011 06:51

Det er frygtelig læsning, håber han snart bliver god igen. Godt med så gode naboer, og en god dyrlæge og smed der kommer når man har brug for dem


Ja de fjederled de er forfærdenlige. Jeg har oplevet det 2 gange, dog har mine heste ikke valgt at løbe i panik, men har istedet bare stået bomstille med et halvt hegn i halen.


Mine har også svinget halen ind i dem.


Der kommer aldrig mere fjederled her på matriklen, det er helt sikkert.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dårlig erfaring her
Forfatter: 
Dato:  01-02-2011 07:22

kan kun tilslutte jer andre, ALDRIG fjederled hos mig mere..


Min hoppe gik på sommergræs og om natten fik hun viklet hallen ind i fjederleddet med det samme resultat panikløb, får om morgen da jeg kom på folden til hende/dem, stod hun i det fjerneste hjørne og kunne ikke gå..


Hun var faldet og smadret hele sit venstre for knæ, ledbånd var revet over...


Hun blev aflivet


Så ALDRIG mere fjerdled til mig..


R.I.P Amanda pigen..


Louise



Rider hos Jan Christensen NOA...

Super undervisning..

0
0
Svar på denne tråd
 
 åh, det kunne jeg godt have fortalt dig.
Forfatter: 
Dato:  01-02-2011 07:40

Min gamle hest fik også sin hale ind i fjederleddet. Heldigvis var min gamle part og jeg på folden. Bob løb rundt med fjederleddet i halen og det blev jo bare længere og længere. Han fik det omkring sit ene ben også.


Heldigvis var vi der jo, så vi fik ham indfanget , men det var jo svært at få af, da vi ingen værktøj havde overhovedet. Jeg holdt hesten og Sofie forsøgte at få leddet ud af hans hale da han lavede en bevægelse og leddet hoppede ud af halen og smækkede sammen på Sofies arm. Smerter!


Heldigvis endte vores historie lykkeligt og uden skader, men samme dag hev vi samtlige fjederled ned. Jeg vil ikke have dem på min fold mere.


Håber det bedste for dig og din lille hest. Øv altså for en grim oplevelse.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Fjederled...
Forfatter: 
Dato:  01-02-2011 08:04

... er noget fanden har skabt på en dårlig dag.


Skal man have noget der er nemt at åbne er elastikled den eneste acceptable løsning.


Min tidligere staldvært havde købt fjederled, da en af pensionærerne havde gigt i hænderne og havde svært ved at åbne leddene. Heldigvis fik jeg hende overbevist om at klippe fjederleddet i stykker og kun sætte ca 10 cm af det på hvert led. Så var der almindelig tråd for resten. Det var nemt at åbne, men der var ikke 3-4 meter fjeder som de kunne vikle sig ind i.


Jeg ville hellere have haft elastikled - men fjederkompromiset var også nogenlunde ok.


Jeg håber din hest bliver rask igen og ikke får varige men af sit møde med fjederledet.


£isbeth & Baloo

Happiness can be found even in the darkest of times,

if one only remembers to turn on the light.

(Albus Dumbledore)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Min egen
Forfatter: 
Dato:  01-02-2011 08:31

pony nøjedes med at smække et forben i og heldigvis var fjederen så slap at den ikke hang fast! Han stod kun på den fold få dage da den anden fold som var uden fjederled var nyslået for ukrudt.


Årsagen til to forskellige led? Min nabo som jeg delte foldkompleks med på et tidspunkt mente det var en fantastisk opfindelse


Den opfattelse kom hun heldigvis fra da hendes føl fra i sommers hvade stormet omkring på en anden fold med et fjederled viklet om et bagben i godt ½ time


Det ser dog ud til at lillemanden også slap fra det med førligheden i behold (y) selv om det altså er mere held end forstand selvfølgelig.


Aldrig mere fjederled her - eller hos naboen!


/Trine T =)
What We Do in Life Echoes in Eternity.

If opportunity doesn't knock, then build a door.


Skøn palominoplag sælges


Massage (Human) tilbydes på Lolland - kontakt for mere info.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Fjederled er noget møg
Forfatter: 
Dato:  01-02-2011 08:44

Stakkels din hyphest håber den kommer sig hurtigt.


Jeg har også prøvet det med min datters unghest. Og det til trods for, at det første jeg sagde til hr. mand, da vi købte drømmegården - at alle de der forbannede fjederled skulle fjernes.

Fik jeg det gjort....... nej - der var lige et enkelt pokkers fjederled tilbage - ellers var alle udskiftet. Og hvad skete.......jep krikkedyret fik halen i og så gik der jo panik i staklen. Men heldigvis var han super cool trods fjederledet slog og piskede ham i bagparten når han løb, han stoppede ganske enkelt op og så kunne min stakkels forskrækkede datter tage ham ind i boksen med nabos hjælp og få klippet skidtet ud af halen.


Bagefter kunne jeg havde pisket mig selv en million gange - hvorfor h.... lukkede jeg hesten på den fold, når jeg vidste der var det pokkers led og som det eneste ikke var fjernet. Stadig en gåde for mig men heldigvis fik jeg læringen på en blide måde - der skete ikke andet end, at han mistede sin flotte prangende tykke hale og fik den cuttet op til hasen.


Så jeg stemmer i - afskaf alle fjederled før der sker uheld.


God bedring til din hest


;o) Lillian

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det har jeg også prøvet
Forfatter: 
Dato:  01-02-2011 18:24

For nogle år siden blev jeg ringet op af min svoger, som fortalte at min hoppe havde viklet hale og bagben ind i et af fjederledene. Han sagde at min søster havde fået fat i hende og at de havde ringet efter dyrlægen.


Jeg sagde bare: "jeg kommer nu" og forberedte mig på at jeg skulle ned og sammen med dyrlægen træffe en beslutning om, hvorvidt hun skulle aflives på stedet eller om vi skulle forsøge at lappe hende sammen.


Da jeg så kom derned så jeg at hoppen stod op (i min fantasi lå hun på jorden med sammenbundne bagben). Hun var voldsomt forpustet og svedt, og hver gang hun fik samlet kræfter, forsøgte hun at rive sig løs og løbe fra leddet, som sad fast i halen og rundt om den ene bagkode.


Dyrlægen kom og gav hende et par beroligende sprøjter før vi kunne få lov at nærme os leddet uden at hun sparkede og forsøgte at flygte. Og så viste det sig, at vi ikke havde nogen redskaber, der kunne klippe tråden over. Der kom simpelhen bare et mærke i de bidtænger, vi forsøgte os med, men tråden var stadig hel. Så måtte vi også ringe efter min far, som kom med et større udvalg af redskaber, og vi fik klippet leddet af.


Vi trak hoppen ind. Hun var jo selvfølgelig frygtelig sløv efter al den bedøvelse, men umiddelbart rengående i skridt.


Og så gik vi igang med at undersøge hende for skrammer. Hun havde et meget lille strejf af blod, blot to dråber som lige var trukket ud over nogle af de hvide hår. Vi kunne ikke finde ud af, hvor det stammede fra. Hun havde simpelthen ikke én eneste synlig skramme!


Nogle timer senere ringede min søster og fortalte, at bedøvelsen var lettet og, at hoppen så frisk og veltilpas ud. Jeg kørte ned og gik en tur med hende og så hende også lige i trav. Ingen synlige problemer overhovedet. Hun virkede heller ikke stiv de næste dage.


Så heldig kan man altså også være - det føltes som et helt mirakel.


Og jeg behøver vel ikke at fortælle, at min søster fjernede alle fjederled samme dag.


Kh NinaSt

0
0
Svar på denne tråd
 
 Fjeder..
Forfatter: 
Dato:  01-02-2011 18:37

Rigtig træls med de fjederled.

Min hest fik benet viklet ind i et fjederled, fordi han var blevet forskrækket i dét jeg trak ham ud af folden.

Han vendte sig om i løbet af to sek. og løb igennem leddet, hvorefter det sad fast rundt om bagbenet.

Min ellers rolige hest var helt i panik, smadrede igennem hegnet flere gange, og om på markerne.

Han løb heldigvis forbi nabogården, hvor min staldværts mand arbejdede på daværende tidspunkt.

Han fik fanget hesten, hvorefter jeg fik den største skideballe, da han kom hjem med hesten?!?!

Han skulle måske have tænkt på at få afskaffet det hegn noget før, i stedet for at give mig skylden, for noget jeg ikke kunne forhindre eller forudse. Tsk.


*Winnie & Falcon*

0
0
Svar på denne tråd
 
 Fjederled er fandens opfindelse
Forfatter: 
Dato:  01-02-2011 19:25

Jeg havde også "arvet" en fold med hele 2 fjederled. Fungerede udmærket i et halvt års tid. Så skulle de to minimuler kastreres. De gik alle 3 ude og dullens forgænger stod og kiggede nysgerrigt ved leddet mens jeg og dr. dyr afmonterede Rødes nødder. Så blev det Sortes tur og mens jeg står og klemmer tangen og dr. dyr klipper, slår Gicell med halen og får selvfølgelig det øverste led i halen. Min mand står og holder en halvsovende Røde.


Gicell bliver så bange at hun tonser ud i folden, op ad skrænten og ned igen. Hun stopper heldigvis ved leddet igen og står forholdsvis roligt. Min mand får rykket sig hen for at holde Røde med den ene hånd og tangen med Sortes nødder i den anden. Jeg får fat i Gicell og heldigvis er leddet nemt at vikle ud af hendes hale igen. Dr. dyr tjekker hende for skrammer, da hun er færdig med det hun egentlig var kommet for - der var intet at se. Det kunne være gået grueligt galt, men vi slap heldigvis med skrækken.


Alle 3 kom på stald og manden min blev fluks sendt i byen efter de almindelige elastikled. De er langt dyrere, men billigere end en smadret hest.


Først bagefter har vi kunnet smile lidt af den komiske situation, hvor vi hver især ikke rigtig kunne slippe hvad vi havde i hænderne. Og min stakkels mand som i forvejen var ligbleg over hele kastreringssituationen og egentlig helst ville være alle mulige andre steder end mellem to nykastrerede heste


God bedring til din hest Mona, jeg håber han klarer sig igennem uden mén.


MVH Pia Fruen på Bøgehøj

Chokodullen Marabou Minimulen Sorte Arnold

Djurslænding? - køb dyrenes foder hos HG Foder!

0
0
Svar på denne tråd
 
 fjederled
Forfatter: 
Dato:  01-02-2011 19:45

håber din hest kommer sig.


jeg har også fjederled, og enda mange af slagsen



har en gang måtte hente et led på folden, havde lige været ude på folden og 1 min. efter kom jeg derud igen og ledet var væk. det lå på folden og må kort have siddet fast i en hale. en anden gang måtte jeg hive det ud af min vallaks hale, som efter 20 meter langsomt løb stoppede op så jeg kunne få den ud af halen på ham.


så jeg har været heldig, og ingen paniske heste.


har tænkt på at skifte dem efterhånden. de er bare møg irreterende de alm. trådled med håndtag, og elastikled forestiller jeg mig slet ikke kan lede strøm. jeg har ialt 5 led med fjeder og utallige led med alm tråd og håndtag (led der ikke bliver brugt ret meget, til maskiner og åbning mellem foldene)


mine fjederled er dog de helt små fjedre og ikke de store kraftige som normalt sælges til heste.


de er ret bløde og bliver meget nemt strakt ud.


0
0
Svar på denne tråd
 
 fjederled
Forfatter: 
Dato:  01-02-2011 20:13

JEg har haft både de store og de små fjederled, og også nogle heste der kom for tæt på. Min erfaring siger mig at de små fjederled opfører sig mere som en metaltråd, imens de store er noget f..... har skabt.


Jeg havde en lille ny, meget sky pony der fik det viklet om benet. Den stoppede først da pony 2 blev vikle ind i det samme stykke led, og de ikke kunne komme videre.

Da jeg så skulle ned og kigge på nye led, fandt jeg de små, og på de store står der "ikke egnet til heste"


Pony 1 har da også være i et af de små led, og det strække sig bare...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Vil lige sige...
Forfatter: 
Dato:  01-02-2011 20:18

Ja, forbandede fjederled. Min nabo har et fjederled, som hendes hoppe også fik viklet halen ind i. Derefter fandt de et blødt, langt plasticrør, jeg ved ikke hvad den havde været brugt til før, og satte den på leddet Så behøvede de ikke smide leddet ud. Vi har dog ALDRIG købt fjederled, kun elastikled (de er geniale!)

Men det er en løsning, hvis man har et fjederled.


DV'er er skønne - men det betyder da ikke, at man ikke kan have et par ismuler alligevel.


Forår, kom frisk!

0
0
Svar på denne tråd
 
 stakkels røde :(
Forfatter: 
Dato:  01-02-2011 20:48

rigtig god bedring med ham!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for advarslen
Forfatter: 
Dato:  01-02-2011 23:11

...hvor var det synd for din røde...håber han kommer sig helt igen.


Det har jeg aldrig tænkt på før, at det kan gå så galt pu-ha

...vi skal aldrig have fjedertråd.


mvh Hanne



:-) ;-) :-D Med Venlig Hilsen Hanne :-) ;-) :-)


Hestetrailer sælges

Humbaur Singel fra 2005


Aalborg · Nordjylland


...................................

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  02-02-2011 00:40

Kære Mona


Turen de fire km. hjem, efter du havde fundet stakkels Røde, var simpelthen de længste 4 km. nogensinde!

Men hvor er jeg dog imponeret over, hvilken helt Røde er - Han har virkelig taget smerterne og dyrlægebesøget i stiv arm


Krydser fingre for, at han kommer sig hurtigt!


Kæmpe kram til jer begge herfra!


Rose - og Kongejordens Cardiff


Supergod og billig opstaldning tilbydes ved Århus! Boks eller løsdrift, ridebane og gode turmuligheder, selvpas eller fuldpas - Se præsentation

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hej Janne
Forfatter: 
Dato:  02-02-2011 00:44

Du må kunne hjælpe mig med Røde!


Jeg har på bedste vis fosøgt at massere ham. Men jeg kender ikke de rigtige punkter. Kan du hjælpe os?

Jeg betaler selvfølgelig hvad det koster. Røde har brug for massage. Hans muskler er stadig spændte og hans tis stadig sært.

Please skriv til mig.

Har sent dig en PB


Mvh

Mona


0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for alle svar
Forfatter: 
Dato:  02-02-2011 02:01

Tusind tak for alle medfølende ord. De varmer.

Røde er bedre men langt fra OK.

Han har mere energi, men det slipper hurtigt op under en haltene tvangsmotionering i form af 2 daglige trække ture på 10 min..


Til alle jer der vidste det var farligt , kan jeg kun knytte min helt egen bemærkning til: Og ja... det er da klart det kunne gå så galt med de led! Men jeg så en anden praktisk vinkel, dengang jeg satte dem op!

Og hvorfor gik det så galt at Røde måtte forcere skov, landsby og længere ud for så at "kysse" asfalten 4 km hjemmefra?


Det er kun min teori - ingen så hvad der skete - men han har sikkert bøvlet rundt med det en rum tid i hestenes skovly (kvardratisk område på ca 45m2). Der ligger nogle grene deroppe samt der står træer. Han har sikkert først tænkt OK - men så blevet grebet af panik efter leddets kontakt med grene/træer!?

Han har i hverfald taget en ulogisk udgang OG heldigvis ikke taget de to andre heste i flokken med sig! De var sikket optaget af andet ude på selve marken.


Jeg havde ikke fjederled andre steder end i skovlyet - 2 i alt som fungerede på samme måde som et sluseværk i spillet dam og mølle. Tror man skal se det før man fatter den logiske brug af fjederleddene.

Men jeg prøver at forklare:

Den omtalte fold er på nuværende stund ca 1,4-1,6 hk og grænser sig op til skoven. Skovlyets indgang går på tværs af skovstien (skoven er vores) og her skulle andre fra husstanden kunne færdes ved at lade leddet krølle sig sammen, lukke for folden ved det andet led og ville derfor ikke forstyrre effekten i elhegnet - da det på denne måde ikke ville være forbundet til hegnet på selve folden. Det kan man bare ikke med et elastikled - så nu er skoven dømt UDE for hestenes vedkommene.

Hestene får denne sommer bare fri adgang til stalden. Til den tid er der jo kun mine egne 2 der skal boltre sig her.


Hvornår går adrenalinen ud af min krop???? Kan bare ikke sove.



0
0
Svar på denne tråd
 
 HØRT !!!!!
Forfatter: 
Dato:  02-02-2011 02:28

Jeg er SÅ enig, de fjederled burde afskaffes pronto!!!


Har også haft en hest der havde fået halen viklet ind i det, hun panikkede og løb mange gange ind i træindhegningen hvor der også var tråd for, og det hele blev ultra filtret samine på kryds og tværs som et net af snuble tråde spendt ud i folden, og der var yderligere mange heste på folden desv.


Da hun/hesten virkelig stoler på mig i fiktiv grad (længere historie) så formåede jeg at stanse hende og få hende lagt ned, hvorefter jeg satte mig på halsen og kaldte på hjælp imens jeg kastede jord-klumper efter de andre heste så de ikke skulle komme ind i hegns filtret og også komme til skade og yderligere skade hoppen mere ...

Heldigvis kan jeg pifte ret højt, så fik tilkaldt hjælp, meen det krævede to fuldvoksne mænd + en af de store bolt sakse at få hende fri...MØG HEGN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


det meste af folden var smadret, meen hun fik ikke de store skader da jeg ret hurtigt fik hende lagt ned...

Dette vil jeg så ikke kunne gøre med andre af mine heste desv. meen denne hoppe er ret unik - Heldigvis!!


Og siden da har jeg nægtet at have mine muler opstaldet el lign. hvor der er fjederled!!!


Mvh.



TOP Bedækninger tilbydes ved både OX Hingste m. Unik Multichampion afstamning, og Islænderhingsten "Stjarni Fra Lisbjerg" fra 2.000 kr.ink. attest, ophold, føl garanti mv.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Super vigtig tråd
Forfatter: 
Dato:  02-02-2011 09:29

Hej alle!
Det er godt nok en vigtig tråd den her! Håber den bliver ved med at blive "fodret" og altid florerer øverst oppe.


Vi har ikke fjederled - men jeg har hørt en virkelig historie fortalt om en bondemand der skulle trække sin følhoppe og føl ind fra fold. I det han tager leddet og drejer hoppen rundt følger føllet med - lige ind i fjederledet og det filtrer sig ind i føllet.


Føllet skriger af skræk og hoppens reaktion er at vende hovedet og bide bondemanden i armen! Virkeligt hårdt! Han vidste godt at det var rent instinkt fra hestens side af, men de der fjederled - det er bare NO-GO!



Så heller ikke fjederled her!

0
0
Svar på denne tråd
 
 fjederled
Forfatter: 
Dato:  02-02-2011 10:20

Min fantastiske 1års plag mistede livet til et fjederled. Så der kan kun advares for lidt


Små hove sætter dybe spor i hjertet - RIP Celeste Liva

0
0
Svar på denne tråd
 
 !!!!!!!
Forfatter: 
Dato:  02-02-2011 11:11

Jeg har også dårlige erfaringer med de led.. Men det var så mig selv det gik ud over.


Da min hest rendte igennem leddet, slog det tilbage og viklede sig rundt om mig... Med stød i selvfølgelig


Gitte
0
0
Svar på denne tråd
 
 De f.... fjederled
Forfatter: 
Dato:  02-02-2011 21:37

Uha da sikken træls oplevelse! - Og synd for hesten, men trods alt godt det ikke gik værre - han kunne være blevet kørt ned under sin vilde løbetur!

Og ja jeg synes også de var smarte, så anskaffede nogle, da hestene flyttede hjem til os selv. - MEn allerede efter et par uger fik en af dem halen i. - Heldigvis min gamle rolige hyphest, som bare løb som en sindssyg ca 100 meter på folden, hvorefter han stoppede og vendte sig om og brummede efter mig - heldigvis var jeg der, så der skete ikke noget! Øjeblikkeligt efter blev de resterende taget ned!!

God bedring til hesten!

0
0
Svar på denne tråd
 
 fjederled
Forfatter: 
Dato:  02-02-2011 21:41

Uhh hvor uhyggeligt med så mange uheld der kan berettes om med de led!!!


håber på god og snarlig bedring til Røde og sender trøstekrammere til jer der mistede jeres hest.

Hvor er det dog tragisk!


Venlig hilsen Sarah.



Det er menneskeligt at føle....

0
0
Svar på denne tråd
 
 Trist.....
Forfatter: 
Dato:  02-02-2011 21:49

Milla fortalte det godt - sikke en grim oplevelse Håber Røde bliver sig selv igen!






Don´t tell me the sky is the limit,

if there are footprints on the moon!

.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Opdatering
Forfatter: 
Dato:  03-02-2011 00:28

Hej alle sammen.


Tusind tak for alle indlæg og beskeder.


Jeg er lige landet i stuen og indtager min aftensmad.

Røde har det MEGET bedre. Han er selvfølgelig halt, men er ved godt mod og energi.


Kom endelig med flere indlæg vedr. fjedreled. Det l**t skal bare afskaffes.


Mvh

Mona


0
0
Svar på denne tråd
 
 Fjederled gør AVS!
Forfatter: 
Dato:  03-02-2011 08:40

Har selv haft fjederled på folden, men en dag jeg ville åbne leddet, så sprang fjederen af... Bare i modsatte ende end håndtaget og det svirpede så tilbage og hen i hovedet på mig...

Det slår dælme hårdt, skal jeg lige hilse og sige!


Håber snart din hyp er på toppen igen.


-Og kan godt anbefale elastikled. De føre strømmen fint!






http://dphorses.dk


RM Caiser. Nykåret DSP hingst

e. FS Champion De Luxe/Antario N


Ponyer tages i ridning og kommision

0
0
Svar på denne tråd
 
 fjederled
Forfatter: 
Dato:  03-02-2011 08:48

eg anskaffede mig også en masse af disse fantastiske led Og alle er væk fra marken igen. Jeg har 2 gange set mine ponyer have hale viklet ind i den, hvor de så selvfølgelig er løbet væk med et led i røven. Heltigvis er de stoppet op kort efter, hvorefter jeg kunne pille leddet ud ! Formålet med ledet var jo det ikke skulle ligge på jorden når ledet stod åbenet. Nu har jeg købt en rulle med elestik tråd og selv monteret håndtag på og det fungere super


Fellponyer tilsalg

kik ind på min hjemmeside eller ring 22380462

Hilsen Malena
www.fellhingsten.dk

Motorcykelsæder ombetrækkes!

Klik ind på www.ombetraek.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Grimt!
Forfatter: 
Dato:  03-02-2011 11:03

Sikke en hæslig oplevelse! Rigtig god bedring til Røde!


Der er fjederled, der hvor jeg passer hest - men jeg vil godt nok lige fortælle det her til ejeren!

De er ikke bare farlige, hvis hesten hænger fast, men de er også svære at håndtere! Det kræver mange kræfter at holde leddet åbent, mens man svinger hesten rundt. Én gang er hegnet smuttet fra mig - og også dét kan blive utroligt farligt.

Forbandede fjederled. De burde ærlig talt gå ud af handlen.


Heidi




Man skal tvivle om alt og tro på meget.

(Descartes)


0
0
Svar på denne tråd
 
 mit sidste
Forfatter: 
Dato:  03-02-2011 12:33

fjederled, som har holdt virkelig længe røg igår..


og her var det faktisk en fordel at det netop var et fjederled..


jeg er ved at træne den unge i at komme sidst ind.. det er hun absolut ikke meget for, så da jeg ville afskærme hende med tråden bragede hun LIGE igennen imens jeg holdte leddet.. jeg valgte her at slippe og fjereden SPRANG tilbage og derved væk fra hesten, som jo ellers kunne være kommet galt afsted..


men nej jeg køber ikke fjederled igen.. er utrolig glad for mine elastikker.. må bare ha strøm i leddet selv når jeg har åben..


Super ridelig og ukompliceret 10 års RDS dressurhoppe sælges

0
0
Svar på denne tråd
 
 Opdatering
Forfatter: 
Dato:  04-02-2011 00:29

Røde har det MEGET bedre. Ja han er næsten sig selv igen :-)


Vi kan konstatere at der er indtil videre har været flere uheld med fjederled end lykketræf. Det led Røde blev viklet ind i er temmeligt kraftigt og sprænger ikke under pres. Han havde det med sig hele vejen på sin tur gennem skov, vej og krat og leddet var bare blevet uendeligt langt da han endelig blev fundet, bundet fast i leddet mellem hans hale og buskads. Jeg har stadig det udstrækte led...og jeg lover det er mindt 5 meter langt.


Håber virkelig at det snart kommer af markedet. Jeg vil i hvertfald fortælle de butikker, som har dem til salg, at de ikke skal anbefale det til brug hvor der skal gå dyr.


De der elastik led...kan de krybbe sig helt sammen til ca 15 cm længde? Jeg har brug for en fleksibel løsning - ikke fordi det skal være nemt at åbne - men leddene skal kunne være taget af og lukke en sti op uden at de resterende 4 hk er uden strøm.


Mvh

Mona


0
0
Svar på denne tråd
 
 to ting
Forfatter: 
Dato:  04-02-2011 10:19

mona der er desværre flere uheld end heldige episoder,. jeg har da også skiftet et par fjederled fordi en hale havde viklet sig ind og vupti hesten smuttede .. heldigvis har jeg været forskånet for skader.. det er jo netop sådanne hændelser der har gjort jeg heller ikke skal ha flere af disse led..


MEN elastikket er det nærmeste du kommer når noget skal trække sig sammen... dog holder det jo ikke evigt..


har dog set en løsning hvor det ruller sig sammen ind i en kasse (mener det er PODA der har sådan en)... denne virker smart og det er da klart i mine overvejelser.. men mindes den var lidt dyr og kræver da også en vis pæletykkelse..

jeg har så 5 ledåbninger så det kan godt blive en dyr fornøjelse..


Super ridelig og ukompliceret 10 års RDS dressurhoppe sælges

0
0
Svar på denne tråd
 
 Rulle sig sammen
Forfatter: 
Dato:  04-02-2011 10:28

Ja, jeg har også arbejdet et sted, hvor leddene kunne rulle sig sammen. Så var de inde i en kasse, når de ikke var brugt. På den måde blev de også beskyttet mod vejr og vind.

Det var dog lidt besværligt.


Hvorfor ikke bare en almindelig, let snor? Så slipper man også for den risiko, det altid er at åbne et fjedrende hegn: nemlig, at det springer fra én.


Heidi




Man skal tvivle om alt og tro på meget.

(Descartes)


0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  04-02-2011 12:08

Jeg har aldrig oplevet en ulykke med fjederled, men har altid undret mig over, at de sættes op. Jeg har kunne forestille mig, hvilke ulykker der kunne ske...


Jeg håber virkelig Røde kommer sig uden mén og krydser alt herfra for jer




Team Starlight´s


Starlight´s Sidney & Kristina


SAVNET

<3 Hvil i fred lille Sidney <3

28/4-04 - 4/10-10



Heste sladrer ikke. Men det burde tilskueren gøre!

0
0
Svar på denne tråd
 
 endnu en historie herfra
Forfatter: 
Dato:  04-02-2011 20:45

vi havde indtil forrige år også fjederled ved vinterfolden på arbejde.


men efter en hest fik den i halen og løb sig til et nyreslag, har de været afskaffet.










"Why don't you ask the little people who live in your potatoes?"


0
0
Svar på denne tråd
 
 Bedste ønsker
Forfatter: 
Dato:  05-02-2011 14:06

Dejligt at høre, at det går bedre med Røde. Håber snart han her helt på toppen igen.


Kh NinaSt

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lige en venlig
Forfatter: 
Dato:  06-02-2011 08:24

tanke og hilsen til røde.. Håber han kommer sig rimelig hurtigt..


Der er så mange fold ting der ikke burde bruges til heste. Og de fjederled er en af dem.. De er så farlige.. og selve tråden er så tyk at man skal bruge en boltsaks for at får dem fri når først de har sat sig fast.. burde ikke være lovligt til hestehold!!


Pura Raza Española

http://www.staldrohan.com

LÆS MED PÅ BLOKKEN

0
0
Svar på denne tråd
 
 Opdatering
Forfatter: 
Dato:  08-02-2011 22:39

Hej allesammen


Tusind tak for alle medfølende ord og alle de andre indlæg.

Det er vigtigt at der advares mod disse led.


Røde har det rigtig godt igen og er blevet sig selv og rentgående. Puha. I morgen kommer der en kranio sakral terapeut og kigger på ham. Røde blev færdig med medicinen for et par dage siden. Smertestillende blev vi færdige med onsdag i sidste uge.


Mvh

Mona


0
0
Svar på denne tråd
 
 hmm hegn osv
Forfatter: 
Dato:  09-02-2011 08:47

vi har fjederled på vores ene sommerfold, og ingen skader er sket..


vi har på vores normalefold låger der er omkring 2 meter høje (folden huser ikke kun heste) og der er to meter højt net hegn rundt om foldene, det sker at hestene står og har skrabet op af hegnet og at de så sidder fast, men ingen er kommet til skade på hegnet, og hegnet bliver aldrig lavet om da dådyrne så slipper ud..


når jeg engang selv skal have dem hjem, så bliver det på træfold med låge det er nemmest for mig


Stine nu med Frontiers Chico

ridning skal ikke være en pligt, men noget begge parter synes om, ridning skal være et samarbejde mellem hest og rytter,

derfor spørger jeg min hest!

horses4you.skysite.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kære Mona
Forfatter: 
Dato:  09-02-2011 10:51

Sikke dog en grim historie. Der hvor min part står er der også fjederled - der har været to ulykker, men ejeren agter ikke at fjerne dem - desværre.


Du spørger længere oppe hvornår adrenalinen går ud af kroppen. Efter en så voldsom oplevelse, kan du regne med 2-4 uger.

Dér kan du opleve følgende symptomer:

Kaos, forvirring, humørsvingninger, angst, tristhed, sorg, koncentrationsvanskeligheder, søvnvanskeligheder, irritabilitet, social tilbagetrækning (isolation), skyldfølelser og brug af forsvarsmekanismer (både indadrettede og udadrettede).

Det er helt normalt og går heldigvist væk igen.

Desuden kan det ske, at du vil komme i situationer, der på en måde minder dig om det skete, og du vil reagere voldsomt og uproportioneret.

Det er kroppen og psyken der reagerer på den choktilstand du formodentligt har befundet dig i.


Normalt reagerer vi i sådanne situationer hensigtsmæssigt og rigtigt, og "betalingen" for det kommer så senere. Skriver det bare lige så du ved, at det er normalt og du ikke må undre dig, hvis det sker.


Håber, den røde og du snart er helt ok igen.


Hilsen Elena

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tusind tak
Forfatter: 
Dato:  11-02-2011 01:48

Mange tak for jeres indlæg.

Tuller og Elena: Udskift leddet med et alm. led. Gør det på din regning - måske udlejer forstår. Det koster dig max 75 kr. mod en dyrelægeregning eller det der er værrer.

Og rigtigt mange tak til Elana.



Hekse-hesten her været ude og se på Røde. Og ja ikke uventet er Røde i ubalance. Det tages der hånd om.


Tak for alles støtte.


Knus

MonaK


0
0
Svar på denne tråd
 
 Fjederled er NO-GO!
Forfatter: 
Dato:  11-02-2011 08:34

Husk at fodre tråden her! Den er for vigtig til at blive rykket ned i bunden

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mona K - desværre
Forfatter: 
Dato:  12-02-2011 07:41

tror jeg ikke, ejeren vil se på mit initiativ med nådige øjne. Det vil ikke blive modtaget med glæde, snarere med vrede. Da jeg jo ikke er hesteejer, er min mening ikke særlig vigtig for ham. Jeg vil dog prøve at fange staldejer i et godt øjeblik, og fortælle ham om denne tråd og de konsekvenser hans hegn kan have. Tror ikke det ændrer noget, men vil prøve.




Hilsen Elena

Part på hest søges i Københavnsområdet:

www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ hest/ match_do_part.php?uid=...leid=29722

0
0
Svar på denne tråd
 
 davs hegn hegn
Forfatter: 
Dato:  28-02-2011 11:17

nej udskifte det vil jeg ikke.. han ved hvad han gør jeg sætter ikke tvivl til det overhoved.. hestene har gået der meget men ingen har sat sig fast.. og der er konstant overvågning såe sker der noget bliver det opdaget..


min hest har da siddet fast i hegnet med en sko, men derfor siger jeg jo ikk at han ikke skal have sko på eller at der skal nyt hegn da ingen af disse ting er en mulighed..


de kan lige så godt komme tilskade af hænge fast i et alm hegn, og stadig komme lige så galt afsted somk hvis der havde været fjeder led..


men når jeg engang får han hjem (når jeg engang flytter hjemmefra osv) så vil jeg have træ hegn..


jeg vil sige.. er hestene vant til at det er som det er er der mindre chance for at det går galt


Stine nu med Frontiers Chico

ridning skal ikke være en pligt, men noget begge parter synes om, ridning skal være et samarbejde mellem hest og rytter,

derfor spørger jeg min hest!

horses4you.skysite.dk

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider