Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Muk MEGET slemt tilfælde, andre?
Forfatter: 
Dato:  16-10-2011 23:19

En af hestene i "min stald" har et virkelig slemt tilfælde af muk. Den er i behandling, men selv her efter en ca. 14 dages tid, humper den stadig rigtig meget rundt.

Der var åbenbart gået "mider" i, hvilket har gjort at det klør og giver virkelig meget ubehag for denne stakkels hest. Nogengange er den faktisk ved at falde, fordi den løfter det ene bagben rigtig højt op (nok fordi det irriterer den utrolig meget). Den har så vidt jeg ved været i behandling med et eller andet "stinkende" badehalløj (lugter som noget vi behandlede skab med for flere år siden) og her de seneste dage har den fået antibiotika.

Kunne egentlig godt tænke mig at høre om andre herinde har oplevet muk, i så slemt et tilfælde, for må da ærligt indrømme at jeg aldrig har set noget lignende i de 23år jeg har haft med heste at gøre

Evt. nogle råd til hvad man gør i så slemme tilfælde, hvis antibiotika ikke helt virker optimalt. Forbehold man evt. kan tage, og hvad man normalt gør mht. at komme hesten på fold?

Jolly Jumper & Camino

Stjerneponyerne

Seje billige strømper på

www.thissocks.dk

0
0
Svar på denne tråd

ikke mider
Forfatter: 
Dato:  17-10-2011 07:33

men jeg har en plag der blev slemt angrebet og det kom på blot et par dage..

hun måtte ha antibiotika (høj feber) og jeg fik noget udtørrende salve med antibiotika i.. og benet er nu endelig ved at blive fint igen.. jeg har ikke set denne type muk før, det lugtede også underligt.. de andre heste har en smule muk jeg kunne klare med skinhealer..

mon ikke den fugtige sommer har gjort et eller andet ved nogle bakterier, der ikke er pokkers heldige for hestene..

hingsteføl efter Prinz K3/BH leredo til salg.

Billig Citroen Xantia fra 2000 sælges, synet jan 2011.

0
0
Svar på denne tråd

den har nok..
Forfatter: 
Dato:  17-10-2011 08:16

fået mider/ skab, og jegkan forstille mig den er blevet vasket i Virkon S.

Hvis der er mulighed for det, kan det være en god idé at klippe benene, og sørge for at de ikke bliver våde.

Sørg for at holde dem rene uden brug af vand, og hvis man kan få dyrlægen til at ordinerer Norodine i pasta, kan man blande det med vaseline og smøre på. Det giver et beskyttende lag, samtidig med at Norodine er rimelig bredspektret og virker mod flere slags bakterier.

Mvh

Christina

www.dyrogfyr.dk

Forhandler af kvalitetsfoder til hest, hund, kat og gnavere.

Levering i hele Vendsyssel og Ålborg, eller besøg vores butik :)

0
0
Svar på denne tråd

muk..........
Forfatter: 
Dato:  17-10-2011 08:39

Mange heste har muk i denne tid, og mange bliver behandlet efter alle kunstens regler uden den store virkning

Jeg er af den opfattelse at man skal søge andre steder en lige lokalt

er heste dækket ind med vitaminer og mineraler

er fodret det rigtige til netop denne hest

er immunforsvaret i top

osv. osv.

mange gange ser vi os blinde på en lidelse og glemmer at det kun er et symptom på en ubalance.

prøve at se hesten som en helhed, så er jeg ret sikker på at mange muk tilfælde kunne undgås.

i det tilfælde der omtales af ts, er jeg helt sikker på at kimen til muk skal findes i immunsystemet og at hesten ikke bliver rask før der er komme balance.

jette

Horsemanship ridelejr i efterårsferien

Opstaldning på midtsjælland

www.staldmoellegaarden.dk

Center for alternativ behandling

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  17-10-2011 09:02

Zink tilskud i foderet er den mest effektive måde både at fjerne og forebygge muk på. Du kan evt. søge i trådene fra sidste år herinde :)

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har god
Forfatter: 
Dato:  17-10-2011 10:38

erfaring med Imaverol mod mug.

Det er en middel mod svampeinfektion som skal opløses i vand og bruges hver anden dag i den første uge og dernæst nedtrappes til brug 2 gange pr uge. Sidst jeg skulle have det kunne apoteket ikke længere skaffe det. Så jeg købte det hos www.Divoza.com

Når der er mider i skal de også bekæmpes. Her vil jeg også anbefale Virkon S

mvh Heidi

0
0
Svar på denne tråd

Min sarte fuldblodshoppe
Forfatter: 
Dato:  17-10-2011 13:59

fik også muk udslag for 4 uger siden, udviklet hurtigt. Den stod meget hurtigt med svær muk og hævet ben. Den kom med det samme på pencilinkur i 5 dage ( 2 x stik hver dag) og medicinsk salve og vupti var det væk.

Prøvede først i 2 døgn med div. håndkøbssalver, med det tiltog.

Hesten er passet til punkt og prikke fodrings mæssigt, så tror ikke dårligt immunforsvaret var tilfældet, nok nærmere fugtigt langt græs i mange måneder, og måske en lille rift har gjort udslaget?

Tina Blixenkrone Hansen

www.stutteri-blixenkrone.dk

Nu mor til Chanel. 21.08.2008

Stutteri Blixenkrone - avl af DV kvalitetsheste

0
0
Svar på denne tråd

andre årsager
Forfatter: 
Dato:  17-10-2011 14:14

til Tina

når jeg nævner andre årsager så som immunforsvar, så er det selvfølgelig ved genstridigt muk

har du muk der går væk efter et behandlingsforløb, ja, så har du ret i at det formentlig er langt fugtigt græs (den fugtige sommer) og måske en lille rift.

men muk der kommer igen, eller slet ikke forsvinder ved behandling er efter min mening komme af en anden årsag og derfor vil det ikke hjælpe med mindre man finder denne anden årsag.

jette

Horsemanship ridelejr i efterårsferien

Opstaldning på midtsjælland

www.staldmoellegaarden.dk

Center for alternativ behandling

Naturopati til dyr

0
0
Svar på denne tråd

Muk...
Forfatter: 
Dato:  17-10-2011 17:32

Min fik forrige år en svær muk-infektion, som først gik væk efter 5 dage med

penicillin-sprøjter 2 x om dagen. Og derefter en pasta-kur, da han slet ikke kunne tåle at blive sprøjtet mere.

Muk-angrebet startede efter at der var kommet 2 nye heste i stalden der havde det.

Ingen fik noget at vide om det, og de blev derfor lukket på samme fold som de andre heste.

Det var i vintertiden og derfor en del mudder. Muk 'trives' perfekt i mudder og smitter hermed andre heste der evt. har et lille sår på benet, hvilket min så desværre havde.

De 2 heste var noget sværere at behandle, da der også var gået stafylokokker i sårene.

Ved ikke om det kan være tilfældet for din hest også. Men det ender ihvertfald med voldsomt hævede ben. Har set nogen der næsten var hævet helt op til lysken.

Så pas på med at lade den hest gå sammen med andre heste. Det smitter hvis der er mudder o.s.v.

Karen

0
0
Svar på denne tråd

sjovt..
Forfatter: 
Dato:  17-10-2011 21:22

Jette.. sjovt nok kom mit "nye" muk efter hestene var kommet på en "ny" eng de ikke havde været på før.. så mon ikke der har været noget i jorden der har givet mine hypser dette...

status efter dagens smørelse.. skorperne er næsten væk de fleste steder, så jeg begynder at blive fortrøstningsfuld, men de to heste der har haft den "nye agressive" muk, får hævet ben af at stå inde i de to timer de dagligt er inde og få mad, så pt tør jeg ikke lige tage dem ind for natten endnu, så de må nøjes med grantræerne (som jeg kan se de sover under).

nårh ja så har jeg så mange aloe vera planter at gemalen gik amok, så den sidste uges tid har mine heste fået et blad hver dagligt.. om det hjælper ved jeg ikke.. men de er da ikke døde af det og det glider ganske let ned sammen med det andet foder..

hingsteføl efter Prinz K3/BH leredo til salg.

Billig Citroen Xantia fra 2000 sælges, synet jan 2011.

0
0
Svar på denne tråd

skab/ muk
Forfatter: 
Dato:  17-10-2011 21:34

det ser ud til flere blander to ting sammen. så prøver lige at hjælpe med at slå det fast

muk og skab er to vidt forskellige ting og behandles også derfor meget forskelligt.

muk er svampeinfektion af forskellige slags.

skab er mider der lever i huden.

virkon s kan kun hjælpe på muk, ikke skab.

da det lyder som et meget grimt skab angreb skal der ret skrabbe midler til (det skal der altid til mider, muk behandlinger hjælper ikke!)

jeg bruger sabacil til min plag når han får skab (og det sker flere gange om året det vender tilbage, og det er desværre normalt)

sabacil er ret godt og er noget man blander i vand og vasker ind på huden af flere gange.

dyrlægen kan også sprøjte med noget ( ivomec eller ivomectin tror jeg også det bliver kaldt)

i din hests tilfælde ville jeg få gjord begge dele.

har kun prøvet ivomec til min hund der fik hårsækmider og det reddede hende, men var noget der krævede flere måneders behandling.

nogle har mere eller mindre gode erfaringer med bla. frontline og lusse midler.

men det er sikkert sebacil virker og det er effektivt.

sabacil skal du have af dyrlægen.

spørg endelig hvis du er i tvivl om noget

0
0
Svar på denne tråd

God erfaring
Forfatter: 
Dato:  19-10-2011 19:28
0
0
Svar på denne tråd

Ekstreme tilfælde
Forfatter: 
Dato:  19-10-2011 19:38

Vi har haft et ekstremt tilfælde i stalden for nogle år siden med sår langt op af benene på en hvidbenet pinto der bare var super modtagelig desværre...

Havde dyrlægen ude - han ville ikke give penicilin/antibiotika da han mener virkningen er begrænset på mukken.

Følgende blev iværksat.

Lavede virkon S i en spand. Dyppede staldbandager heri og lagde på. Viklede plastic omkring (opklippede plasticposer) og satte det fast med selvklæbende bandager.

Det stod den så med i en 20 min tid hvorefter skorperne - hvis muligt - blev nulret af.

Muksalve blev påsmurt de steder hvor skorpen var kommet af og det rent faktisk kunne virke...

Til en start hver dag indtil der var god effekt.

En meget agresiv behandling - men det virkede!!

Flere garvede hestefolk kiggede på dyret og vi var egentlig alle overraskede over hvor hurtigt det gik fremad da det var et meget grelt tilfælde...

Enhver ser hvordan du ser ud - men kun få ved hvem du er...

0
0
Svar på denne tråd

ibdhueille
Forfatter: 
Dato:  19-10-2011 22:10

Jeg er sådanset ikke i tvivl om at denne lidelse har noget med dårlig fodring/ nedsat immunforsvar at gøre. Hestens ejer er en ældre herre, som har nogle "gamle vaner", hvilke er UMULIGE at få ham til at lave om på. Hestens foder består af masser af korn og vitaminer/ mineraler, hvilke jeg overhovedet ikke ved om den er optimalt dækket ind af. Den får desuden wrap, hvilket jeg tror giver den tynd mave, den døjede ihvertfald med tynd mave/ luft i maven hele sidste vinter, og så desuden forfærdelig ud i pelsen...og ja så var den alt for tynd. Den er tjekket for orm, og dem har den ingen af. Det er forresten en ældre hest på 20år, så mon ikke også alderen kan gøre at den er mere modtagelig overfor lidelser/sygdomme??

Jeg tror jeg vil prøve at snakke med ejeren/ passeren om nogle af de behandlingsmuligheder i beskriver herinde. Den har jo efterhånden været i behandling i flere uger nu, og den er ikke specielt meget i bedring. Faktisk overvejer ejeren af aflive den, men giver den en chance med det den få vasket benene i. Den har åbne sår og hævede ben, og ja så halter den meget. Jeg er egentlig i tvivl om det er skab eller mug (hvordan ser man forskel)? Og smitter skab ikke som bare pokker?

Dyrlægen er som skrevet inde over, og håber da hun har kunne se om det er skab eller mug

Det den får vasket benene i lugter som skrevet tidligere meget kraftigt. Det lugter præcis som noget vi vaskede vores hestes ben i da de havde skab for mange år siden, ved dog ikke hvad det hedder.....så det virker da underligt hvis man ikke behandler mug og skab med samme medicamenter, når nu vi engang har behandlet skab med det middel, og dyrlægen siger at dette er skab???

Har forrsten overvejet det med bandager osv, så kunne da være de skulle prøve det som du skriver Wallie, da dette her jo også er et meget slemt tilfælde. Hvor lang tid tog det før der var bedring for den hest i behandlede og hvad hed det mugsalve i brugte?

Jolly Jumper & Camino

Stjerneponyerne

Seje billige strømper på

www.thissocks.dk

0
0
Svar på denne tråd

mug eller og??
Forfatter: 
Dato:  19-10-2011 23:22

Min hoppe er også svært angebet af mug på højre bagben....meget angebet. I fredags begyndte hun at løfte bagbenet højt op, da hun skulle ud af sin boks. Dyrlægen sagde at det var knælåsning. Nu læser jeg i første indlæg, at denne hest også løfter benet højt. Min hoppes ben er meget hævet om morgenen, når hun skal ud, og meget lidt hævet, når hun skal ind. Dyrlægen ville ikke give antibiotika. Jeg fik noget at smøre med, som skulle tørre ud. Har hjulpet på venstre bagben, men ikke på højre. Nu taler dyrlægen om operation grundet knælåsning, men kan det virkelig skyldes mug????

Er der andre, der har erfaring med det eller har oplevet det. Skal jeg spørge en anden dyrlæge. Første gang, jeg har prøvet denne dyrlæge. Fået hende anbefalet af andre. Skal jeg måske få min gamle dyrlæge ud?

Ønsker meget gerne gode råd og evt. forslag samt om der er nogle derude, der har oplevet at hesten løfter benet helt op grundet mug.

Skal lige siges, at hun har haft mug længe, men ikke så slemt som nu.

Måske skulle jeg skigte foder`? Tiskud af selen? Zink?

Gode råd modtages :)

Gitte

Gitte

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  19-10-2011 23:30

Som skrevet i mit første indlæg løfter denne hest benet så højt op at den nogengange er ved at vælte. Vi er overhovedet ikke i tvivl om at det er pga dens mug at den gør det, og det mener dyrlægen også.

Var jeg dig ville jeg nok følge min intuition og evt. prøve at få en anden dyrlæge ud. Ville da være ret dumt at dyrlægen begynder at behandle for alt muligta andet hvis det "kun" drejer sig om mug

Hesten i vores stald gør det også kun om morgenen (af hvad jeg har oplevet)...når man skal til at trække ud. Den går ude hele dagen og så er der intet galt. Og som skrevet er denne her også SVÆRT angrebet

Jolly Jumper & Camino

Stjerneponyerne

Seje billige strømper på

www.thissocks.dk

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  20-10-2011 08:45

Der er stor forskel på mug og skabsmider.

Skabsmider behandler vores dyrlæge med ivermectin ormekur, og det virker ret omgående faktisk. Dog tager jo opheling en del tid, hvor huden kan være sårbar. Vi giver så ekstra protein i foderet en periode, det hjælper byggestenenes genoprettelse.

Mug kan være helt anderledes genstridig, nogen gange kræver de penicillin behandling andre gange kan det klares med for eksempel Skinhealer fra BH. også selvfølgelig at hestens ben bliver holdt tørre. Mug er desværre til ofte tilbegavendende lidelse for en hest, når først den har haft det en gang, og jeg har oplevet at det smitter til andre individer på en fold.

Mvh

Tina

www.linnerup-skovgaard.dk

DVH 571 Lionell på Linnerup Skovgaard

0
0
Svar på denne tråd

Behandel med jod
Forfatter: 
Dato:  20-10-2011 18:39
vi har en hest i stalden som har haft muk i lang tid. Den har været på antibiotika og blevet smurt med alverdens. Det var først da dyrelægen forslog at lægge omslag med jod om natten at det er blevet bedre. Vat snasket fuldstændig ind i jodbak (ikke sikkert det er stavet rigtigt) og så nogle klude uden om og til sidst en bandage til at holde på det. Hesten får gule ben men det virker. Sørg for hesten ikke kommer ud i pløre da det kun gør det meget værre og sørg for om morgnen at pille skorperne af når bandagerne pilles af.

Hilsen Ditte

Www.dlhorse.dk

Dækkenvask i Odense tilbydes
0
0
Svar på denne tråd

Muksalve
Forfatter: 
Dato:  20-10-2011 18:59

Jeg husker ikke navnet på salven - det er 3 år siden nu og vi har ikke døjet med muk de sidste 2 vintre.

Noget af det vigtigste er at få skorperne af så salven kan komme ind og virke - uanset hvilken salve man bruger.

Virkon S laver en reaktion når det kommer i vand og når det kapsles ind i plasticen giver det super effekt på skorperne - jeg pillede aldrig noget af jeg ikke kunne nulre af.

Har oplevet heste sparke ud hvis man forsøger at hive skorper af!

Enhver ser hvordan du ser ud - men kun få ved hvem du er...

0
0
Svar på denne tråd

billigste alternativ som hjælper...!:)
Forfatter: 
Dato:  28-10-2011 17:29

min gamle springhest for nogle år tilbage fik meget muk på et tidspungt, som os udartet sig til underhudsbetændelse... og efter dyrlægen var der. sagde hun til mig at jeg skulle vaske benet i neutral sæbe(intim sæbe), så bruge en engangshøvel og skrabe alt hår jeg kunne væk i området, og et par cm mere rundt.så det var mennere at komme til, også tørre godt, smøre ind m olie (raps/majs/mad) la d stå på et par tre timer, til skorpene er blevet bløde, pill de af, tørr godt også spraye m blå spray. dette gjorde jeg nok en fire dage, og det halve var forsvundet...

og fortsatte behandlingen indtil d hele var væk. når man kan se betydelig forskel, undlod jeg at smøre ind m olie. men kun at vaske, tørre rigtig godt og spraye m blå spray.

er d helt tørt udenfor, trænger man heller ikke vaske hver dag. kun hvis benet er beskidt, og fuldt af @!#$.tørrere man holder benet, nedre er d....

d er d mest effektive jeg har prøvet, og har brugt d i alle år efter, hvis jeg har haft en hest m muk. d fungerer fantastisk. og er d billigste man kan gøre...:)

håber d kan hjælpe:)

knus hege og Careline

0
0
Svar på denne tråd

det mest effektive..
Forfatter: 
Dato:  28-10-2011 17:38

.. som jeg selv bruger, er at vaske hestens ben i sæbespåner, så skårper kan løsnes og vaskes helt af. så skylles benet med rent vand og bagefter frotteres det næsten tørt med en håndklæde. tilsidst bruger jeg en gammel føntører, til at tørre benet helt.

IMC

prinsesse pony sælges.

Emdegårds Amira.

Wrap sælges. pakket i de helt små pakker. ca 50 kg. pris 80 kr.stk. 20285450. 4370. St.merløse

0
0
Svar på denne tråd

Thinkmud
Forfatter: 
Dato:  30-10-2011 09:58

Jeg har haft gode erfaringer med Thinkmud, som er et fodertilskud man giver.

Hun fik det i 14 dage og så var muggen stort set væk.

I den periode vaskede jeg ikke, pillede kun skorper hver 2-3. dag og smurte med zinksalve.

Det fik det til at forsvinde på trods af at hun gik i løsdrift og derfor var ude 24 timer i døgnet.

Vh Maria

Skønne Max og den smukke dameskimmel

If you do what you've always done, you'll get what you've always gotten

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider