Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Roepiller / frost
Forfatter: 
Dato:  14-10-2011 15:07

Jeg ville gerne fodre min fjordhoppe med roepiller, for at mætte hendes evigt sultne mave lidt bedre. Da de i år desværre ikke får hø om morgenen, inden de bliver lukket ud (de har halm på folden), er det specielt her, det er aktuelt. Hun får det meste af hendes hø til natten, og selv om hun får det i et småmasket hønet, er det spist længe før morgen. Mit problem er, at vi stiller foder frem, til den der skal morgenfodre, og der er nogenlunde samme temperatur, der hvor foderet står som udendørs. Det vil jo betyde at roepillerne, på kolde nætter, vil fryse i løbet af natten.

Er der nogen der har erfaring med at opbevare roepiller i et rum med frost? Jeg tænkte, om det var nok at sætte dem i en flamingo kasse og evt. isolerer yderligere med halm eller lignene. Og så måske hælde varmt/kogende vand over roepillerne. Men er det nok? Hun får også lidt salt i foderet. Det kunne jo kommes i roepillerne. Det kunne måske også hjælpe lidt. Jeg er ikke så glad for at starte på roepiller, hvis det så ender med, at det ikke fungerer, når det bliver rigtigt koldt.

Er der nogen der har forsøgt noget lignende?

Birgitte

0
0
Svar på denne tråd

elkedel
Forfatter: 
Dato:  14-10-2011 15:31

kan hende der fodrer om morgenen, ikke hælde lidt kogende vand over, som kan blive tændt inden hun går igang eller lign? så er de dejligt lune og tør op :)

0
0
Svar på denne tråd

kogende vand
Forfatter: 
Dato:  14-10-2011 15:46

Om vinteren har jeg en afmålte portion tørre roepiller med ind (i vores hus). Om morgenen når jeg står op, hælder jeg kogende kamillethe henover og så tager jer portionen med i stalden og når jeg har fordelt wrap og halm, så passer det med at roegrøden er klar. Roepillerne er på det tidspunkt helt opblødt, som om de havde stået i koldt vand i 6 timer.

Så enten så kan du hælde lidt for lidt vand på om aftenen og så lade morgen-foder-damen supplere med kogende vand, eller du kan udelukkende lade hende hælde kogt vand på de tørre roepiller om morgenen, det kan sagtens fungere, hvis du kan stole på at morgen-foder-damen altså nu også hælder kogende vand på og ikke bare giver tørre eller frosne roepiller.

0
0
Svar på denne tråd

samme her
Forfatter: 
Dato:  14-10-2011 20:28

Jeg lytter lige med her, for jeg får samme problem til vinter. Min SKAL have en god portion roepiller om morgenen, da de heller ikke får noget særligt strå på folden desværre.

Roepiller lavet med kogende vand om aftenen, stillet i en flamingokasse, burde kunne holde sig frostfri til næste morgen.

Hvad med sådan en gammeldags termokasse, isolerer den ikke så varmen holdes inde?

Er der ikke et varmere sted du kan stille roepillerne om natten? Hvis ikke det er for langt væk fra din hest, ku de måske overtales til at hente foderet der.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  14-10-2011 23:05

Min veninde brugte sidste år en flamingokasse isoleret med halm og tæpper til sit våde foder. Godt nok ikke roepiller, men mon ikke effekten er den samme?

Det fungerede fint :)

Konikponyen Masca Z Nadziei!

Kig gerne min blog

masca-z-nadziei.blogspot.com/

Og mød os på Epona.Tv

HornskovVindberg Inkasso

0
0
Svar på denne tråd

Roepiller
Forfatter: 
Dato:  15-10-2011 00:22
Sidste vinter lavede jeg roepillerne aftenen før og næste morgen var det en stor frossen klump, jeg prøvede at hælde kogende vand over men det blev slet ikke godt:( Det blev til meget tyndt grød med store frost klumper i øv... Så jeg endte med at tage det med hjem hver dag, meget besværligt... Måske det med flamingo kassen var en god idé:) held og lykke:)

Elsker mit hoppedyr:)

0
0
Svar på denne tråd

I skal altså
Forfatter: 
Dato:  15-10-2011 09:15

lige huske at når roepillerne alligevel skal stå natten over - så er det altså en skidt ide med kogende vand over - og det har den simple forklaring at varmt vand afgiver meget mere energi end koldt vand og det betyder faktisk at varmt vand bliver hurtigere koldt end koldt vand (!) Man tror det er løgn men det er ren fysik.

Men hvis nu I finder en flamingokasse så bør I kunne holde dem frostfri med koldt vand over roepillerne (y)

Kogende vand over roepiller er noget man kan gøre hvis man hælder det over om morgenen inden man gør alt muligt andet - for så er det hele klart i løbet af10 - 15 minutter. Der skal bare koges en hulans masse vand for at det kan du...

/Trine T =)
What We Do in Life Echoes in Eternity.

If opportunity doesn't knock, then build a door.

2-års shetlændervallak sælges.

4-års kat II pintovallak udlån eller salg.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  15-10-2011 11:52

Ta da en thermokande med kogende vand med ud ;)

mine roepiller bliver HELT opblødt på 10 min med kogende vand - jaja fybab men jeg HAR prøvet at lade en portion stå en hel nat med koldt vand og der var sq samme resultat.

0
0
Svar på denne tråd

1234567
Forfatter: 
Dato:  15-10-2011 16:14

Jeg brugte et skridttæppe til at vikle rundt om roepillerne idste år. Det fungerede fint. Det var kun lidt i toppen der kunne være frosne(dem pillede jeg bare fra :)

0
0
Svar på denne tråd

Roepiller
Forfatter: 
Dato:  16-10-2011 21:02

Det er vist desværre ikke muligt at få hældt varmt vand på inden fodring. Foderet skal være lige til at hælde op i krybben. Jeg tror jeg må prøve med en flamingo kasse og isolering. Det lyder jo som om, det burde kunne lade sig gøre.

Birgitte

0
0
Svar på denne tråd

Anskaf et
Forfatter: 
Dato:  30-10-2011 02:56

Gammelt køleskab eller en gammel fryser, evt fra genbrug, og lad roepillerne stå der, det virker super.

Jeg har en gammel fryser, og mine roepiller er altid fine.

Det er i øvrigt også en god idé til opbevaring af gulerødder, hvis man bruger det til hesten.

Slyngebørn

Søger DVD/VHS med "Traktor Tom"

0
0
Svar på denne tråd

1111111
Forfatter: 
Dato:  30-10-2011 10:09

hej

Jeg kommer en sjat olie i roepillerne, så plejer de ikke at fryse hos mig

Hilsen Lone

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider