Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Nøjsom hest - skal tabe sig!!
Forfatter: 
Dato:  04-04-2010 13:05

Hej Hn,

Nu blir i lige spurgt til råds igen :)

Min knapstrupper vallak på 9 år skal tabe sig.. Han er 150 i stang.

Hans kost pt. ser således ud:

3 x wrap i døgnet ca. 3-4 kg.

Racingmineraler.

1 håndfuld o-gras 1 x dagligt)

1 l. opblødte roepiller 2 x dagligt (de grå)

1 håndfuld Irish Mash 1 x dagligt.

Halm i boks og halm på fold.

Han taber sig langsom nu, hvor han bliver redet 6 ud af 7 dage i ugen.

Men han tager så let på... Overvejer også at han ikke skal på græs i sommers andet end 1 time om dagen sammen med vores 2 ponyer, som heller ikke kan tåle græsset.

Hvad vil jeres råd være??

Kom gerne med forslag til ændringer osv. osv...

Her er lige et par billeder af ham:

1.Fra sep. 2009

2.fra forrige sommer

I må meget gerne kommentere på billederne hvad i syns... :)

Mvh. Vitte

Desværre uden Mira :(

Men jo stadig med gode gamle Britt :)

Og nu med skønne Joachim :)

Ka´det bli bedre ;)

Kursus i centreret ridning på fyn???

SKRIV!!!

0
0
Svar på denne tråd

jkahkjsda
Forfatter: 
Dato:  04-04-2010 15:08

Min hoppe er pgså på skrump.

For mig at se er det vigtigt du ved hvor meget wrap han får.

Min får 5 kg dagligt - jeg vejer det af og smider det i et fintmasket hønet så det tager længere tid at æde.

Hvad foder angår ser din fodring fin ud, men får han 1 liter roepiller dagligt inden opblødning?? :)

For så er det da et oplagt sted at skære ned!

Min egen hoppe (150 cm høj, tinker) får dagligt:

- 5 kg wrap

- 1 dl roepiller (tørvægt - fylder 1 liter opblødt)

- 6 dl lucerne/vitaminer

Hun taber sig fint - har smidt 30 kg siden januar - så nu mangler hun kun 20 før jeg er tilfreds (hun er allerede nu slankere end de fleste tinkere).

Derudover er greenguard mundkurv svaret for os med nøjsomme heste - køb sådan en og lad din hest gå med den døgnet rundt på græs til sommer - så kan den få græs, men taber sig samtidig (kan kun få 1/5 af normalt indtag pga. mundkurven.)

0
0
Svar på denne tråd

Nøjsom hest...
Forfatter: 
Dato:  04-04-2010 15:52

Jeg ville også kikke på roepillerne, hvis du kan få ham til at spise sine vitaminer uden roepiller vil jeg fjerne dem helt.

Synes det er godt han for en masse wrap. Antalet af kg wrap ville jeg helst ikke lave om på.

Rigtig god ide ikke at lade ham komme på sommergræs, hvor jeg står er de hellere ikke på sommerfræs for det kan de ikke tåle.

Mvh Karina

Nu med Nordræseren Frøken Sippe

R.I.P Victor

Du burde købe dig en Tyrolerhest

0
0
Svar på denne tråd

fodring
Forfatter: 
Dato:  04-04-2010 16:14

Hej,

Tak for svar.. :)

Joachim får 1 x 2 l. opblødte roepiller om dagen. Syns ikke det er så meget..

Er det ikke meget lidt mad om dagen, hvis jeg fjerner roepillern helt??

Mht. et finmasket hønet, det har jeg også tænkt mig at købe, poblemet er bare at jeg kun kan finde dem på nettet på shireshop, og der skal jeg handle for 300 kr. for at få tilsendt :(

Nogle der kender et sted på fyn, hvor man kan købe dem??

Hmm.. jeg vil hellere at han går 1/5 mindre på græs så, end at han skal have mundkurv på ;) Vi har alligevel 2 han kan gå sammen med :)

Kom endelig med flere bud.. :)

Mvh. Vitte

Ka´det bli bedre ;)

Søger springsadel til MEGET bred knapstrupper, til sammenligning bruger han windsor fit 5.

0
0
Svar på denne tråd

hmmm....
Forfatter: 
Dato:  04-04-2010 16:18

Tænke tænke.. :)

Er det bedre med kun en ½ L. opblødte roepiller 2 x dagligt??

Og så måske mere O-grass i krybben??

Mvh. Vitte

Ka´det bli bedre ;)

Søger springsadel til MEGET bred knapstrupper, til sammenligning bruger han windsor fit 5.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  04-04-2010 18:10

Jeg har også altid været tilhænger af roepiller men har ikke kunne få min vallak til at tabe sig. Har nu taget roepillerne fra ham og sat ham på equigard fra hippolyt og han taber sig stille og roligt nu.. han fedt depoter er begyndt at forsvinde.. Så der er helt sikkert også ulemper ved roepiller.

Lykkelige ejer af Sir Aidan Skye !!

Hvorfor har mænd én hjernecelle mere end en hest?
Det er så de ikke drikker af spanden når de vasker bil. :-)

0
0
Svar på denne tråd

jeg ville...
Forfatter: 
Dato:  04-04-2010 21:01

Hej Vitte

Nu så du min hest i fredags og han har også tendens til at blive ret rund og vommet. For øjeblikket er han så fin, han fodres med:

1,2 kg equifirst classic robust

300 g linamix

3 håndfulde lucerne

wrap ca. 6 kg dagligt

Nu er din hest jo noget mindre end min, så du skal vel knap give så meget som jeg gør. Men min hest fungerer rigtigt godt på det. Jeg ville måske droppe halmen på folden, det bliver de også ret vommede af...

Du kan også prøve foderkonsulenten fra Equifirst, hun er ret god til at vejlede...

Vi ses på søndag(-:

0
0
Svar på denne tråd

Halm på folden...
Forfatter: 
Dato:  04-04-2010 21:17

Hvis man fjerner halmen på folden hvad skal de så stå og pille i hele dagen, når de heller ikke kan tåle wrap/hø ad libitum? Der er jo stort set heller ingen græs de kan pille i nu her!!

Når I ikke sætter jeres heste på sommerfold hvad mener i så? Sætter I dem på jordfold uden noget som helst eller hvordan? Jeg har også for tykke heste, men synes ikke jeg kan skære dem meget længere ned i hø/wrap, synes ikke de får meget i forvejen.

Det er godt nok svært at have heste der nemt bliver for tykke!!

0
0
Svar på denne tråd

Min hoppe..
Forfatter: 
Dato:  04-04-2010 22:26

Har også været på skrump..

Da vi gik igang lige efter nytår målte hun 204 cm om maven, nu måler hun 192 cm, og er helt perfekt.. Hun er så 164 høj..

Min står på spåner da hun ikke kan tåle fri halm, så derfor har hun intet halm fået før nu her..

Hendes slankekur bestod af:

Afvejet hø og wrap - 5 kg hø + 4 kg wrap, wrap i finmasket net

Morgen + aften en håndfuld lucerne plus tilskud,salvimin og en enkelt gulerod

Eftermiddag 50 gr speedibet tilsat en mini håndfuld irish mash

derudover fik hun knap 1 kg gulerødder

Og så alt den motion vi kunne komme til, vi var igang mens sneen var værst, men med såler og mordax gik det fint..

Efter en måned satte jeg hende ned i halv dosis salvimin, og hun har så fået halv dosis naturmûsli, bare for at gøre det lidt mere lækkert for hende..

Hun får samme mad endnu, er dog sat op i wrap, og får ikke længere hø..

Hilsen Conni

- ejer af verdens 2 dejligste heste - Leika hesten & My Precious..

Tjek min dejlige heste ud på: Min hjemmeside

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  04-04-2010 22:35

Vitte: Hvorfor vil du hellere at han skal tages væk fra græsset, end at kunne gå på det hele sommeren, som en hest?? Fordi han skal have mundkurv på?? Det er jo ikke ligefrem synd for en hest at have på, de kan stadig drikke, spise, lege osv... Jeg forstår ikke!! at man vil tage hesten fra græsset, hvis der er en anden mulighed

Han ser ikke ligefrem super overvægtig ud, så din løsning er nok, lidt mere motion, ned på roepillerne og mash'en..Hvis han spiser sine vit/mineraler uden problemer vel at mærke...

Screw you guys, we're going Western and barefoot :)

Lykkelig ejet af 4 dejlige hunde og nu igen af Muffehesten :)

Nu med 1 stk smuk Solid Paint føl, Obi C Kanobi aka Bøffen :)

0
0
Svar på denne tråd

at tabe sig
Forfatter: 
Dato:  06-04-2010 14:23

jeg ville nok fjerne mash - det er unødvendigt :)

Så ville jeg kigge på om han kunne stå på spåner eller lign i boksen så han ikke kan æde halm der - men helt klart beholde stråfoder på folden.

Evt kan du blande noget halm i wrapen for at forlænge tyggetiden - og så købe nogle fintmaskede net så det også holder længere....

Og så ville jeg helt klart benytte en muzzle til ham på græs - og så begrænse "græstiden". Hvis du alligevel har nogle der går på jordfold kunne du jo have ham der noget af døgnet.....

og så måske skære ham bare en lille smule ned i roepillerne??? - ikke meget men lidt...

jeg har så haft glæde af godt frøgræs til min da den skulle slanke sig - og det er vi stadig glade for :)

Lækker Spalding dressur, brun 17½" Fit 2 sælges

-pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha og Sorteper: www.aktivstald.dk

"PÅ PLETTEN" - www.pletshow.dk

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd

Får han....
Forfatter: 
Dato:  06-04-2010 15:09

3-4 kg wrap eller 3 x 3-4 kg wrap i døgnet?

Hvis der er tale om det sidste, så vil jeg jo mene at 9-12 kg wrap til en trivelig hest i den størrelse er lige vel rigeligt...

2 liter opblødte roepiller er vel højst 200 g tørvægt, så der er ikke mange FE vundet ved at skære der.

Dorte

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  06-04-2010 21:58

Han får 3-4 kg fordelt på 3 gange :)

Jeg kan næsten heller ikke få mig selv til at tro, at det vil gøre nogen forskel at sætte roepillerne ned, for han får præcis som du nævner Dorthe: 2 L. opblødte roepiller om dagen. Og det er de grå, altså dem uden sukker.

Men ja, ville nok være en rigtig god ide med et finmasket hønet, men hvor kan man købe dem på fyn???

Halmen på folden kan jeg ikke fjerne, de går 6 heste sammen og de har stor glæde af det, og vi har 7-9-13 ikke haft nogle tilfælde af kolik/sandkolik siden vi for flere år siden gav dem adgang til halm på folden ;)

Og det er bestemt ikke fordi han rydder sin boks for halm... Han får stort set aldrig strøet, da han altid har rester af de 2 plader halm han får.

Hmm.. mht. mundkurv, jeg får bare helt ondt i maven af at tænke på det.. Joachim og den anden unge vallak vi har leger så utroligt meget og slås som hingste og plage gør. Det ville gøre mig så ondt, hvis han ikke kunne nappe fra sig, når den lille bliver utidig :( Er det kun mig der har et sådan eller hvad??

Og så trøster det mig lidt, at han ikke bliver ensom, da han kan gå sammen med 2 andre ponyer :) Så helt slemt er det vel ikke.. :)

Linamix er det ikke noget de tager på af??

Tak for alle jeres gode svar.. bliv endelig ved :)

Mvh. Vitte

Ka´det bli bedre ;)

0
0
Svar på denne tråd

Linamix
Forfatter: 
Dato:  06-04-2010 22:32

Jeg synes Linamix er et godt produkt, men jeg tror det feder meget.

Min over-trivelige hoppe er blevet sat på flg. kostplan (selvbestaltet):

Morgen:

600 gram Horselux Easy og 300 gram Horselux Pellets

Eftermiddag:

400 gram Horselux Pellets og 100 gram Irish Mash med 1½ liter varmt vand på

+ ca. 1 kilo vrap

Aften / nat:

5 kilo vrap

Halm ad libitum hele døgnet

Jeg synes hun slanker sig en smule sådan uden at gå i foderpanik som hun ellers kan finde på, men det er også MEGET tiltrængt!

Det hører med til historien at min hoppe ikke tåler ret meget vrap og slet ikke produkter med korn i (som f.eks. Linamix).

Kh

Margit

MEJ

0
0
Svar på denne tråd

alt tæller her
Forfatter: 
Dato:  07-04-2010 12:01

det er vigtigt at du holder for øje at alle som en af de mundfulde han spiser tæller i det samlede regnskab.

Så ja jeg ville skære ham ned i opblødte roepiller, og fjerne mash og stille på spåner (det er også meget bedre for hovene) og fjerne mash.

Hvis du køber en green guard muzzle så har han det meste af mulen fri.

Det er også vigtigt at du ved om han får 3 eller 4 kg wrap - for også her tæller alle kalorier....

Der er ikke nogen let vej til at slanke en hest - personligt har jeg også slugt et par kameler undervejs... men når så det lykkedes så er det besværet vær :)

Lækker Spalding dressur, brun 17½" Fit 2 sælges

-pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha og Sorteper: www.aktivstald.dk

"PÅ PLETTEN" - www.pletshow.dk

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd

Margit
Forfatter: 
Dato:  07-04-2010 12:56

Der er ikke korn i Linamix.

Det er lavet på hørfrø og er netop godt til at fede op og holde hul da der ikke er stivelse eller sukker i, men masser af hørfrøolie og omega 3 og 6.

Det er også med til at forbedre foderopdtagelsen, så kan også gives til heste som skal slanke sig - men ville dog i første omgang nøjes med stråfoder og en vitaminblanding - evt. lidt roepiller.

Vh Maria

Nu med et stk. barfodshest i løsdrift

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  07-04-2010 15:38

havde det været mig havde jeg taget det irish mash fra den, og sat den på tørv, spåner eller lign i stedet.

roepiller er super fint at fodre med da det kun fylder.

Bedækning tilbydes med super lækker brogede hingst, se ham på min profil.

Fiberpiller kan købes hos os, og andre miljøfoder produkter kan også bestilles hjem efter aftale.

0
0
Svar på denne tråd

At roepiller...
Forfatter: 
Dato:  07-04-2010 18:18

"kun fylder" er nu noget af en tilsnigelse; det er korrekt at de i opblødt stand ender med en relativt lav FE/kg pga. vandindholdet, men i tørvægt svarer de i FE nogenlunde til haver og de fleste fuldfodertyper...

Og så er jeg direkte uenig i, at nøjsomme heste skal sættes på tørv el. andet ikke-spiseligt, hvis formålet udelukkende er at hindre dem adgang til halm.

Mine står ganske vist på tørv, da jeg synes det er en væsentlig bedre strøelse end halm, men de har altid adgang til "æde-halm" både inde og ude.

Jeg har også 2 yderst taknemmelige kræ hvad angår kaloriebehov, og til trods for at fodret udgøres af roepiller og wrap af lav-fruktan græsblanding, kan de langt fra spise sig mætte i det - for slet ikke at tale om det antal timer de ville stå uden adgang til spiseligt materiale...

Dorte

0
0
Svar på denne tråd

Min "forvandling.."
Forfatter: 
Dato:  12-04-2010 12:04

Hejsa,

Jeg har selv været i samme situation.. Min frieser var ALT for tyk...

Billede

Så tog jeg simpelthen ALLE hendes roepiller fra hende..

Gav hende:

900 gr. Leisure Mix fra brogården

6 kg hø

Og selvfølgelig halm..

og vupti,,

Billede

Syntes selv at der er liidt af en forskel.. Der er ca 8 uger imellem disse to fotos.

Så Jo Roepiller KAN faktisk være med til at fede...

- I did it MY way -

Always...

Kenzo3 - i dyrenes tjeneste!

0
0
Svar på denne tråd

væk med roerne
Forfatter: 
Dato:  12-04-2010 12:52

Jeg er helt enig i det med roepillerne. Væk med dem!

Vores den ene hoppe har kun tabt sig meget lidt i forrige vinter, og der blev hun fodret med salvimin, roepiller og hø.

Denne vinter har vi givet hende travo ekstra, en håndfuld TM Breeder og halmmed meget lidt hø i. Og vupti vupti, så skete der pludselig noget. Hun har tabt sig rigtig meget denne vinter

0
0
Svar på denne tråd

Ikke fjerne
Forfatter: 
Dato:  12-04-2010 13:04

wrap fra ham, herre gud, han får kun 3-4 kg på en HEL dag, det er i forvejen for lidt, til en hest i den str.

Roepillerne ville jeg heller ikke gøre noget særligt ved, måske dele 1 L på to måltiden, som du selv skriver, ½ L morgen og aften. + en god håndfuld O-Grass. - Der skal være til forbrændingen, hvis hesten skal tabe sig!!

Hvorfor sætte den på spåner, tørv osv, når den ikke æder halm?! Det bliver de heller ikke fede af, men vommede, og det er ikke tilfældet her.

Med så lidt wrap han får, skal han da ikke undvære sit halm, hvad skulle han ellers nippe i i løbet af natten!

Jeg synes ikke, at han ser meget overvægtig ud.

Tine

- Mor til den dejligste dreng -

- OLIVER, kl. 05.47 - 230109 - 55 cm - 3670 g -

ER DU INTERESSERET I REGULATOR COMPLETE PÅ LOLLAND/FALSTER, SÅ SKRIV EN BESKED!

0
0
Svar på denne tråd

korrekt fodring
Forfatter: 
Dato:  12-04-2010 14:34

Hejsa,

Min venindes hest er også meget nøjsom og tager normalt på af "ingenting"-det er en Haffer/Fr.borg på 1.57.

Nu har vi flyttet hestene for nylig, og den er sat op i både foder og wrap OG taber sig det nye sted!!

Den får havre og muesli fra Tjørnehøj 2xdagligt og ½ flage wrap - jeg vil tro, den får 2 l mad pr måltid. Primært havre, både hel og knækket...

Jeg ved ikke, hvad der er korrekt for din men faktum er, at nu hvor ham her får foder med meget lavere sukkerindhold + mere foder (incl havre, der giver lidt energi), ja så er han snart nede i god,solid kampform - tesen er, at den bliver mæt nu og derfor ikke æder så meget halm som før

0
0
Svar på denne tråd

Tralalalalal
Forfatter: 
Dato:  12-04-2010 17:56

Hejsa jeg kender dit problem ALT for godt!! .. Og har haft min på stortset samme kost som din, og han tabte sig stadigvæk ikke .. Så fjernede jeg mash'en .. og pling så røg kiloene .. Jeg vil derfor råde dig til at tage mash fra ham .. Det gør åbenbart mere end man lige regner med

Sabrina med Mac Neal

En fantastisk Irish Cob fra Troelsegaarden

-' Med ros og tålmodighed kommer man længst '-

Kom & vær med til en hyggelig dag laaangt ude i skoven:

www.heste-nettet.dk/forum/9/215909/ 215909/

' '

0
0
Svar på denne tråd

åh tak for svar alle...
Forfatter: 
Dato:  14-04-2010 09:42

:) Dejligt med så meget respons og så mange svar, selvom folk er lidt uenige.. :) Jeg er heller ikke enig i alt der skrevet og sådan vil det jo altid være... ;) Jeg plukker lidt i jeres svar, og sammensætter det til noget, som virker rigtigt for mig ;)

Sabrina med Mc.Neal: Hvor meget Mash fik din før du tog det fra ham?? :)

Jeg har handlet 2 stk. hønet med små huller :D Men min lille hest er ca. ligeså lang tid om at spise sin wrap som før!!! Det tog ham ikke mange dage og finde ud af, hvordan han fik trukket størrer totter ud af den... :(

Er der andre med ligeså dygtige heste?? :)

Mvh. Vita

Ka´det bli bedre ;)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider