Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

sko og sne.. hvad gør jeg?
Forfatter: 
Dato:  16-12-2009 22:45

Hej.

Ja, sneen er kommet bag på mig, så jeg har en hest med to almindelige forsko på. Det skal siges, at det er første gang jeg har en hest med sko, og er nu lidt i vildrede over det med sko og sne. Synes godt nok man kan komme i farlige situationer med den kombination. I dag trak jeg hesten stille ind, og som jeg havde tænkt, gik hun nærmes på stylter på forbenene..

Hvad gør jeg? Skidt med at jeg ikke kan komme ud og ride osv.. Det er mere om hun måske kan glide, når hun skal ind på stald fra fold. Skal jeg hurtigst muligt få skoen af? (Det er jo begrænset, hvor længe der er sne endnu) Eller hvad gør i andre??

Hilsen Dorthe

Er blevet den stolte mor til Silje Kalkidan

0
0
Svar på denne tråd

Behold skoene på ...
Forfatter: 
Dato:  16-12-2009 23:51

Det er ikke noget godt tidspunkt at tage skoene af, når jorden er hård som nu. Så kan du risikere, at den får ømme såler. Det er jo også meget værre for de heste, der har fire sko på

Jeg vil nok smide lidt grus ved indgangen til stalden og evt. til folden. Det er jo sjældent et problem med heste, der glider på folden

Mange hilsner fra

Lise Andersen

Lækkert tilbehør til hunde og katte!

www.designforpets.dk

Stort udvalg af hundehalsbånd og hundesenge!

0
0
Svar på denne tråd

123456789
Forfatter: 
Dato:  16-12-2009 23:56

Har hørt at honing er en god ide at smørre under hovene så der ikke sætter sig sne under hovene... Men har aldrig selv prøvet det...

Nu går Avalon så også uden sko, men da jeg havde hest med sko, lukkede jeg dem bare ud med sko. jeg ville ikke tage dem af...

MVH Pernille

Den lykkelige ejer af *Skovbakkens Avalon*, *Dina* & *Nosy*.

Efterlysning af disse heste: www.heste-nettet.dk/forum/7/112747/ 112747/

0
0
Svar på denne tråd

Snesåler!
Forfatter: 
Dato:  17-12-2009 00:29

Du kan få lagt snesåler mellem skoene og hoven næste gang smeden kommer (y) Måske har han dem, ellers kan du købe et par hos høøks. Så vidt jeg husker koster de omkring 100 kr, og de kan bruges mere end én gang (y)

Den vinter, hvor der lå sne i 3 måneder (2006?) havde vi snesåler på hestene og mordaxhuller. Hestene fik ALDRIG stylter, de gik ganske som på en ridebane, og når vi red ud(stort set hver dag), skruede vi mordax i. Selv de skoløse ryttere måtte give op, da der kom isslag - men vi kunne ride hver dag hele vinteren :-)

Og hestene gik også så dejlig fint på folden (y)

Så snesåler kan kun anbefales. De dækker ikke hele hoven, men ligger som en lille pølse inden for skoens inderste rand, så man kan sagtens rense hove (y)

:-) fra NinA

Ridestøvler sælges - klik her :-)

Rid som du vil - men fjern al unødig smerte fra hesten :-)

Mine mål ca.:

FORDRINGER I DRESSUR (kun teksten - ikke billederne)

epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

Sko og sne ...
Forfatter: 
Dato:  17-12-2009 08:50

Enig med NinA ... snesåler og mordax, så er man 'kørende' ;)

Da jeg var barn kunne man ikke sådan lige få snesåler, da smurte vi hove og sko med et tykt lag hovfedt eller stearin, det virker ikke så godt som snesåler, men det udsætter stylterne lidt.

0
0
Svar på denne tråd

sne og sko
Forfatter: 
Dato:  17-12-2009 19:22

Jeg bor nu i Norge og her sne/sko jo et normalt problem.

Løsningen her er at alle heste som er i arbejde om vinteren får sko med mordax-huller når vinteren nærmer sig.

Når der så bliver glat skruer man sådanne helt korte og spidse mordax i skoene. Disse sider i hele tiden, man tager dem ikke ud om natten, kun når man skal transportere hestene. Jeg tænkte først at hjælp, det er jo helt uansvarligt at lade dem side i, men der er utrolig få skader. Der er flere skader hos de heste som går uden mordax (frem til næste skoning feks) de får ofte strækskader på folden.

Snesåler er også helt nødvendigt hvis man rider meget ude.

Hvis der er rigtig kold så klumper sneen faktisk ikke længere og er rigitg fin at ride i

Den bedste løsning jeg har fundet er at få hestene skoet med PG-sko om vinteren. Det er en form for ringsko, men den er lukket og har små pigge.

Da kan sneen ikke klumpe og hesten står godt fast (eneste minus er at det er frygtelig dyrt...)

0
0
Svar på denne tråd

bum bum bum
Forfatter: 
Dato:  17-12-2009 20:46

ville ALDRIG give min hest mordax på på fold, ej heller ville jeg tillade andre at deres heste havde det mens de gik med min!

Min veninde holder hendes hoppe inde, indtil sneen er væk- damen er i forvejen ikke særlig glad for at komme ud i "dårligt" vejr, men idag da hun kom ind havde hun istapper hele vejen op ad benene og kæmpe is klumper i hovene der gjorde at hun næsten ikke ville gå...

-Stephanie

Med den bedste Bandit :)

meget modgang - men stadig meget gå på mod!

0
0
Svar på denne tråd

Det er simpelt
Forfatter: 
Dato:  18-12-2009 00:48

hen så nemt at skrue mordax i, når det er snevejr - og det er jo der, man har brug for dem :-D

Jeg kunne skrue hele vejen rundt 4 hove på kortere tid, end det tog mig at rense hove (y) (y)

Vi brugte en lille, tynd skruetrækker til at rense hullerne med, og så en topnøgle med skralle, der passede til mordaxene (y)

:-) fra NinA

Ridestøvler sælges - klik her :-)

Rid som du vil - men fjern al unødig smerte fra hesten :-)

Mine mål ca.:

FORDRINGER I DRESSUR (kun teksten - ikke billederne)

epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

Ved ikke lige
Forfatter: 
Dato:  18-12-2009 06:52

om det virker men jeg fik igår en sms om at det var godt at smøre hoven ind i hovfedt, altså inden i hoven.

Så samler der sig ikke sne i skoen.

Jeg vil forsøge det det for jeg har ikke forsøgt det endnu..

Køb dansk, det hjælper hele nationen.

RIP:

Bedstemor 27/09-28--06/11-08

Far 05/09-47--08/11-08

www.kolbaekgaard.webs.com

0
0
Svar på denne tråd

dengang jeg havde sko
Forfatter: 
Dato:  18-12-2009 09:43

på min syntes jeg ikke hovfedt hjalp en disse, men snesåler kan varmt anbefales. Jeg var i Sverige et år og der var de deres vægt værd i guld. Jeg skruede også mordax i og af ,selvom jeg var højgravid. Jeg havde en slags mordax uden spids som sad i gevindet, så ikke der kom snavs i hullerne og gevindet blev slidt. Dem skruede jeg ud inden jeg satte de rigtige i.

0
0
Svar på denne tråd

Sne og høje hæle...
Forfatter: 
Dato:  22-12-2009 11:16

Jeg lægger boots på forhovene og har reddet i sneen med dem et par dage - det fungerer fint! Ingen "høje hæle" og han glider ikke. Bagpå har han ikke sko.

Jeg købte i sin tid boots'ene til baghovene pga. en hovbyld og dengang virkede det som ærgerlige "akut-penge" at give ud, men efterhånden har jeg brugt dem i flere tilfælde, så jeg kan anbefale at investere i sådan et par.

Mht. fold: Det ser ikke ud til at være et stort problem for min hest på folden.

Mht. til og fra fold: Vi har 5 meter hen til stalden, så det går lige. Men ellers vil jeg også foreslå grus/sand/salt.

Men både mht. fold og til/fra fold vil boots jo også kunne hjælpe din hest.

-rikke

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider