Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Vil ikke spise hø :o(
Forfatter: 
Dato:  03-06-2009 13:20
Nogle kan måske huske mit indlæg www.heste-nettet.dk/forum/5/513385/ 513385/ omkring Milans vægttab.

Jeg fik jo hentet hø hjem til ham, så han kunne få masser af det. Det var hø af god kvalitet. Selvfølgelig fra sidste år, men opbevaret optimalt, støver ikke og dufter herligt.

Men Milan vil ikke spise det. Han vil generalt ikke spise grovfoder lige pt. (heller ikke halm), han nipper højest til det. Han har ellers altid elsket hø og wrap, og kunne spise sig helt mæt i det.

Er der en grund til at han pludselig ikke vil ha sit hø? Han er godt nok kommer på græs nu, men pt kun på halvdags (går enten ude dag eller nat). Han spiser gerne sin kryppefoder, uanset mængde (har prøvet at varierre det, for at se om det var fordi at han var for mæt), men intet har haft virkning.
Jeg vil sige at det ikke er høet der er problemer med, for den anden hest, spiser det med GLÆDE.

Jeg er en af dem der mener at det er bedst at fodre med mest muligt grovfoder, og så supplerer derfra. Derfor består min grundfodring af hø/wrap, vitamin/mineral, lucerne og roepiller. Dertil tilsætter jeg så hvad den enkelte hest har brug for. Men hvad gør jeg, når hesten ikke vil spise sit grovfoder.

Fx får han ca. 10 kg. lagt i boksen om eftermiddagen. Om morgenen er der vel 9 kg. holdens. Og det er vist det har været en god nat. Nogle gange rør han det slet ikke.
Har i nogle gode råd? Kan det have noget at gøre med, at bondemanden jeg købte det ved, havde køer? Godt nok stod ballerne slet ikke opbevaret i samme stald som køerene, men i "maskinladen".

Jeg ved snart ikke hvad jeg skal gøre. Selvfølgelig går han på græs nu, men alligevel. Men en hel nat uden grovfoder, er jo ikke sådan det burde være.

Hvad gør jeg???

** Trine **

Ejer af: Nydam's Mr. Milan - Keglehesten.

Ejet af: Frosti - Hustyrannen.

Lidt sælges. Se jer: www.skysite.dk/mrmilan/?side=71215

0
0
Svar på denne tråd

Hø.....
Forfatter: 
Dato:  03-06-2009 21:13

Jeg ved ikke, om der er noget galt med dit hø. Men kan han simpelthen være mæt, så han bare står og nipper lidt til høet i løbet af natten?

Mine spiser langt mindre hø nu, hvor de er i gang med indgræsningen, end når de ikke kommer på græs.

Det er bare et forsigtigt gæt. Dog er det underligt, at han æder SÅ lidt.

Han er jo ellers en smuk hest, så det er synd, hvis han skal blive lidt tynd.

mvh Stine

Araber og pinto araber

http://www.sk-farm.dk

- nu også med shettere!

Livet er ikke lutter lagkage - det er også en dans på roser

0
0
Svar på denne tråd

Svar...
Forfatter: 
Dato:  04-06-2009 10:54

Tak for de søde ord Stine. Og netop det med vægten, var jo grunden til at jeg måtte lidt babu babu ud og købe hø, da hestene ikke ville spise wrappen længere.

Typsik... man vender alt på hovedet, for at skaffe hø hjem til Keglen, og så vil han dælme ikke æde det. Typisk.

Mit eget gæt, var også at han var mæt. Men så alligevel ikke. For hvis han kommer ind kl. 16 (går delvist som selskabshest i stalden pt - derfor den tidlige indluk), og så først kommer ud tidligt næste morgen, så burde han da være sulten undervejs??? Eller er det bare mig?

Bekymre mig jo også lidt om hans mave-tarm-system. Har det godt af det?

** Trine **

0
0
Svar på denne tråd

Hvad med orm..
Forfatter: 
Dato:  04-06-2009 11:42

Er han tjekket for orm ( bændelorm).. Kan jo snart afpille en hyp, hvis den har bændelorm.

Men bare en tanke. Er jo forholdsvis nem at undersøge med en gødningsprøve..

Ved ikke hvordan han ser ud i øjeblikket, for dine billeder på præsentationen er vel ikke nye. Der ser han jo fin ud i foderstand, synes jeg.

Men går han og spiser græs et halvt døgn og ser rimelig ud, ville jeg ikke bekymre mig..

Ellers kunne du evt. prøve at give lucerne istedet for hø..

MVH Diana

Til salg:

Hoppeføl efter B.H Doolittle-Crelido-Limaro)

født d. 3/3-2009

0
0
Svar på denne tråd

Svar,,,
Forfatter: 
Dato:  04-06-2009 14:49

Milan er tjekket for orm, og han er heller ikke afpillet. Kun lidt for tynd/svar at holde huld på.

Desværre har jeg ingen billeder af Milan, uden rytter, så. Men det er nu blevet bedre. Slet ikke det.

Det blev heldigvis heller ikke så slet i år, som det var sidste år. Tror helt sikkert at det har haft betydning at han er blevet kastereret i mellemtiden.

** Trine **

0
0
Svar på denne tråd

måske.....
Forfatter: 
Dato:  04-06-2009 15:07

er det konsistensen, som han ikke kan lide ?

Du kan jo prøve at sætte lidt hø i blød i en spand vand i en times tid - det var da et forsøg værd

Jeg har haft 2 slags hø i vinters - noget fint grøn noget og så noget mere gult og stikkende noget - og min den gamle hoppe spiste først det gule, kedelige og kunne finde på at levne det lækre grønne .

Mit gæt er, at han bare er mæt - hvis der er rigeligt af græsset, så kan de altså fortære temmelig mange kilo på en halv dag. Og hvis han så oven i købet får krybbefoder OG roepiller.

Min erfaring er også, at heste, der går på sommergræs, meget gerne vil have halm at spise også som modvægt til det meget vandfyldte græs.

Pia

Ponybokse udlejes i del-passer stald ved Skanderborg.

Megen foldtid

Gerne voksenrytter.

Man bliver aldrig for gammel til en New Forest Pony !!!

0
0
Svar på denne tråd

ffffffffff
Forfatter: 
Dato:  04-06-2009 15:28

Tror ikke du skal være bekymret, det nok fordi han går på græs han ikke gider æde høet.

Cashew spiste førhen 8 kg hø snilt, nu han på græs i kun 5-7 timer pr dag og spiser max kun 3-4 kg hø nu når han er inde så.

Kan du ikke supllerer fodret op med nogle majsflager eller noget fedende protionfoder som giver lidt ekstra :)

Han får jo os roepiller, det giver jo netop mæthed hos dyrene så han er nok mæt er han :)

Men hvis han stadig er tynd så fjern lidt roepille og erstat med majsflager og olie.

"Hvorfor ride med "hjælpetøjler og glidetøjler"? - Det kun de "dygtige ryttere" der bør ride med disse - MEN, de dygtige ryttere og trænere behøver dem IKKE !!!!
Andrew McLean.

0
0
Svar på denne tråd

Svar...
Forfatter: 
Dato:  04-06-2009 16:49

Mange tak for svarene.

PS *nybro*: Det kan da godt være at det er konsistensen af høet han ikke er så vild med. Og hvis han så i forvejen er mere eller mindre er mæt, så lader han det jo nok bare være. Logisk nok.

Vil dog lige sige, at Milan pt IKKE får roepiller (stakkels lille mave), og heller ikke helt fuld ration (måske 3/4 af normalt) krybbefoder.

Han har fri adgang til halm, men heller ikke det har interesse.

Sandra ♥Cashew♥: Jeg prøver at lade være med at være bekymret, men hvis han så i det mindste bare spiste et par kg. ville jeg egentlig heller ikke være det.

Milan for som sagt ikke roepiller pt, pga alt det græs han får. Men jeg er faktisk ikke et øjeblik i tvivl om at han ville spise dem, hvis han fik dem (han elsker dem). Men han får lucerne, majs, olie og vitamin/mineral.

** Trine **

0
0
Svar på denne tråd

Hvormeget
Forfatter: 
Dato:  04-06-2009 21:55

lucerne får den? evt. kan du jo sætte ham op i lucerne og måske give ham roepiller også? Jeg ville være bekymret hvis min hest på 12 timer kun spiste ½-1 kg hø. Det er ikke sundt for deres tarm.

Sagde Janne - der undrer sig over at hårdere tøjleføring kan retfærdiggøres med at hesten skal yde mere

Sælges:

Lædergjord med maveplade - 110 cm

- Send PB -

0
0
Svar på denne tråd

Svar...
Forfatter: 
Dato:  05-06-2009 13:31

jannej: Det er jo også netop det jeg er. Nervøs for at hans tarme "får for lidt".

Han får pt. 750 g. lucerne, 500 g. majs 3 del olie og vitamin/mineral, nu her hvor han står inde som selskabshest. Når han går ude hele døgnet, så får han normalt 250 g. lucerne, 250 g. majs, 1 del olie og vitamin/mineral.

Han har da heldigvis fået taget på, og er ved at være rigtig pæn at se på. Nu er ribbenene ikke så tydelige længere. Men maven er vokset meget, før at der begyndte at komme "dække" over ribbenene.

** Trine **

0
0
Svar på denne tråd

roepiller
Forfatter: 
Dato:  05-06-2009 13:45

var da et usædvanligt dumt bud til en hest som sandsynligvis i forvejen er FOR mæt reelt... Eftersom de fylder meget i mavsen - uanset om så det er gode fibre el ej, så hjælper det jo ikk hvis så hesten går fra krybbefoderet osse, for så taber den sig først i og med der ikk er energi nok i roepillerne til den.

Umiddelbart vil jeg sige det fornuftigste var at få ham på døgnfold nu når han godt vil spise græsset, for det er mange timer for hans mave - og jeg tror chancen for mavesår el lig er større ved en hest der reelt er vant til at få grovfoder i maven hele tiden normalvis. eller prøve at slå græs med en le til ham og give ham om natten og se om han vil æde det- for der når det ikke at blive dårligt + du ser om han æder det - gør han det så er det jo sandsynligvis fordi ha enten er mæt men bare bedre kan ldie græs el 2 fordi han KUN gider græsset og er gået i delvis "sultestrejke" så at sige.

www.nikon-pics4u.webs.com

Linamix problemer? www.heste-nettet.dk/forum/5/508026/ 508026/

Bokse udlejes 6040 Egtved

NU med termin den 18 dec 2009

0
0
Svar på denne tråd

tænder
Forfatter: 
Dato:  05-06-2009 14:24

uden at ha læst alt hvad der ligger, vil jeg tro at der er noget med tænderne.

Du skal altid blive opmærksom, når din hest ændre adfærd.

P.S. jeg har oplevet en hest , gå fra stråfoderet, p.g.a at den tand der skulle være faldet ud,blev klemt fast oppe i munden..så er det sgu ikke sjov at tygge.

MVH
Tove

0
0
Svar på denne tråd

Det er jo
Forfatter: 
Dato:  05-06-2009 14:31

ikke sikkert den er for mæt, mit gæt er at den ikke kan lide høet og får at sørge for fibre nok ville jeg hælde roepiller i den. Jeg tror ikke på at den kan stå så mange timer uden at spise, så jeg tror faktisk at den står og er sulten. Derfor roepiller.

Sagde Janne - der undrer sig over at hårdere tøjleføring kan retfærdiggøres med at hesten skal yde mere

Sælges:

Lædergjord med maveplade - 110 cm

- Send PB -

0
0
Svar på denne tråd

Enig med Tove
Forfatter: 
Dato:  05-06-2009 22:42

Det kunne godt være noget med tænderne.

Jeg har efterhånden kendt et par heste, der ikke kunne spise hø, og det viste sig at de havde tandproblemer (bl.a. havde én en skjult tandbyld, en anden havde nogle løse kindtænder).

Hilsen Linda.

Hellere tænde et lille lys end rase over mørket.
0
0
Svar på denne tråd

Det kan være
Forfatter: 
Dato:  06-06-2009 01:13

tænderne - men det kan også være høet 8-)

Grandi nægtede at spise almindeligt hø om foråret. Det viste sig jo en del år senere, at han havde allergi (da han fik headshake), men vi troede dengang bare, at han var kræsen 8-)

Almindeligt hø holder sig ikke særlig godt efter jul. Selv rigtig godt hø vil være FULDT af svampesporer. Dem kan man ofte ikke selv afsløre, men hvis hesten er allergisk, vil den ofte selv holde sig fra det, hvis den altså ikke er ved at dø af sult :-P

Døgnfold er det bedste bud, hvis den kan tåle det - græsset er super til at fede op på nu (y)

:-) fra NinA

Rid som du vil - men fjern al unødig smerte fra hesten :-)

Mine ridemæssige mål står beskrevet i DRF's

'FORDRINGER I DRESSUR & BEDØMMELSESGRUNDLAG' (2001)

www.epona.tv (y)

0
0
Svar på denne tråd

Nyt hø?
Forfatter: 
Dato:  06-06-2009 20:10

Nu ved jeg ikke hvor du bor henne i landet, Trine, men har du mulighed for at få fat i hø fra i år? - Bare for at prøve det. Jeg ved ikke, hvor mange steder, der er slået, men jeg fik hø ind i tirsdags. Frisk og velduftende :-)

Idéen med frisk græs slået med le er også god.

Du nævner selv det med køer. Jeg ved ikke, om høet kan have taget lidt lugt/smag af ko, selv om det har ligget i en anden lade. Jeg har kun prøvet at hente noget, der havde ligget et par måneder ovenpå en kostald. Bvadr. Der gik mine forslugne dyr altså lidt i baglås.

Hilsner fra Heidi

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider