Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 linamix info som lovet il hn mht cadium
Forfatter: 
Dato:  23-03-2009 13:32

Hermed indsættes mail mm. fra Pernille som lovet i og med jeg HAR fået lov til at bruge denne ellers private brevveksling af hende her på hn.


______________________...__________


Hej Tina,

Så er der ved at være samling på litteraturen. Du er velkommen til at bruge informationen fra denne mail.


Vedhæftede Generel betragtning omkring hørfrø…. Kan du frit klippe fra, sig til hvis der er spørgsmål. Den er en opsummering er den tilgængelige viden og forskning på området, sammenholdt med regelsæt og grænseværdier, samt omregnet til heste-tal.


Kommentarer til den anden fil.

Jeg har vedhæftet en undersøgelse fra England 2006(pdf-filen), som godt nok omhandler forstoppelsesproblemer med mennesker men heldigvis også grundigt beskriver cadmium påvirkningen. Med hensyn til sammenligning af human forskning og heste, så vurderes det at menneskets syre-mave (stærk syre) vil resulterer i større udskillelse af cadmium i kroppen end hestens fermenterings fordøjelse som baseres på svag syre.


S. 13 afsnit om Cadmium er følgende kommentarer på dansk:


Man ved at der indtages cadmium fra andre fødevarer (f.eks. kød, korn mm) og man fastsætter derfor et menneskes daglige indtag af hørfrø til 45 gram pr. dag, og i "worst case" når man derved op til grænseværdien på 70 mikrogram (70 kg. person).


I en undersøgelse hvor der er analyseret 1500 prøver af hørfrø, er fundet at indholdet af cadmium ikke overstiger 200 mikrogram pr. kg.


I et dobbelt blind studie med 80 personer med to diæter; en gruppe får malet/knust hørfrø og en anden gruppe får hørfrø olie (som er cadmiumfri) over 4 uger, viser resultatet at der ingen forskel er på indholdet af cadmium i blodet og i serum.


Det anbefales at bruge hele, trykkede eller iblødsatte* hørfrø, da det mindsker cadmium frigørelsen. *)hørfrø skal varmebehandles, når de iblødsættes da det ellers kan dannes cyanid.

Linamix er iblødsat og varmehandlet, og dermed fri for cyanid.


Herunder et klip fra PubMed A service of the U.S. National Library of Medicine
and the
National Institutes of Health

Faktisk en dansk undersøgelse fra 1984, på 50 danske heste fra Jylland, viser at danske heste er væsentlig mindre udsatte for cadmium end deres svenske og norske artsfæller. Samtidig viser undersøgelsen at heste over 7 år, på egen vis formår at udskille stoffet.

1: Nord Vet Med. 1984 Jan-Feb;36(1-2):49-56. Links

Cadmium and selenium levels in kidneys from Danish horses.

Teilmann AM, Hansen JC.

The content of cadmium and selenium in horse kidneys from Jutland , Denmark, in relation to age, local geographical variation and possible relationship between the two elements has been investigated. During the winter of 1982-1983 kidneys from 50 horses were sampled and analysed for cadmium and selenium. The cadmium content of the horse kidneys was recorded in connection with the age of the horses. The cadmium level increases until the animal has reached approximately 7 years of age. At this age the cadmium concentration levels off. A significant regional difference was shown. The cadmium content is higher in horse kidneys from South and Central Jutland than in kidneys from North Jutland (Fig. 2). This geographic pattern is consistent with the one for atmospheric deposition of cadmium and cadmium content in Danish cattle kidneys from Jutland . The cadmium level in kidneys from Danish horses is considerably lower than the level in Norwegian and Swedish horse kidneys. Differences in water hardness and atmospheric deposition may explain some of this difference within Scandinavian countries. The selenium concentration shows no relationship with neither age, cadmium content nor place of rearing. So, the study did not reveal any relationship between the cadmium and selenium concentrations in horse kidneys.



Med venlig hilsen/Best regards

Pernille Snitkjær

Produktchef hest

Unitron a/s Jernbanegade 13 DK-7160 Tørring

Tlf + 45 75 80 21 22 Fax + 45 75 80 18 29

Mobil 20 21 32 22 www.equifirst.eu



Desværre kan jeg ikkelige umiddelbart få de vedhæftede filer til at virke så jeg dermed osse kan lægge dem ind (mere info nemlig). Det er jeg ked af, emn håber på at få det til at virke her på et tidspunkt muligvis.


mvh Tina

0
0
Svar på denne tråd
 
 som sagt kan jeg ikke
Forfatter: 
Dato:  24-03-2009 06:45

få det der er vedhftet i mailen til at virke desværre. Så dette kan jeg desvørre ikke sætte ind. Ret træls i og med den ene ellers er ret rellevant!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvad????
Forfatter: 
Dato:  24-03-2009 08:33

Hvad er meningen med det her?

0
0
Svar på denne tråd
 
 emma ♥luca♥
Forfatter: 
Dato:  24-03-2009 08:35

der er jo nok nogen der har efterlyst denne info...



Beklager taste- og stavefejl


Bedækning tilbydes ved J. Jones i 2009


Sælges:

DV hoppe ´08 Michellino x RDH x Romancier

WM hingst ´09 J. Jones x W. April (billig)

0
0
Svar på denne tråd
 
 læs en anden tråd
Forfatter: 
Dato:  24-03-2009 08:45

der hedder "Hvorfor Linamix?"


0
0
Svar på denne tråd
 
 emma ♥luca♥
Forfatter: 
Dato:  24-03-2009 09:00

meningen er som end ikke spor andet end oplysning vedr et produkt- som en anden skriver så er det bl.a. blevet efterlyst- om så det ikke var så er det stadig info om et produkt der bruges meget, men som nogle har en vis afstand til af flere grunde.


Dette er jeg gået ind i da jeg er blevet kontaktet privat, for at løse visse problemstillinger vedr produktet - i den sammenhæng kom der andre problemløsninger på bane som naturligvis ossee skulle besvares og ses på- og det er så dem der eks står her i.

0
0
Svar på denne tråd
 
 kanon arbejde stute!!
Forfatter: 
Dato:  24-03-2009 09:23

Tak for yderligere info!!!


Pura Raza Española
www.staldrohan.dk

Brun PRE hoppeplag og hingteføl. Barock typer sælges her: http://www.edoras.dk/

0
0
Svar på denne tråd
 
 Måske Stute
Forfatter: 
Dato:  24-03-2009 09:27

Du kan åbne filerne på din egen pc'er og kopiere teksten over i et indlæg her på HN?


Tak for informationerne Stute Altid dejligt at blive klogere


Mvh

Charlotte

Mangler du reg.smed, så kontakt mig over pb.



0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg har prøvet
Forfatter: 
Dato:  24-03-2009 10:07

den ene er pdf, den anden kan slet ikke kopieres som den er sendt, så ved ikke om der er andre muigheder i stedet for at få det sat herind evt? Nogen der ved det??

0
0
Svar på denne tråd
 
 PS..... jeg takker
Forfatter: 
Dato:  24-03-2009 10:21

men jeg sys det var nødvendigt med de ting der pt florerer på hn vedr linemix, osse fordi det er et produkt jeg personligt er gået ind for og har anbefalet, og jeg vil IKKE ha negativt på min ryg i den retning i betragtning af hvor meget jeg netop anbefaler, min viden vedr fodring, og det at jeg selv står med en hest der IKKE er nem at holde.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Weeee...
Forfatter: 
Dato:  24-03-2009 10:24

Word dokumentat kan jeg få til at fungerer- men pdfen stadig ikke desværre- den er ellers osse ret så væsentlig mener jeg. Men den er pcen og mig alså uvenner med må jeg siger-


MEN her kommer woed dokumentet om ikke andet osse!!!!




Generel betragning omkring Hørfrø og Cadmium:

Af cand. Agro Karsten Snitkjær marts 2009.


Forudsætning:

I forbindelse med diskusioner om maks anbefalet mængder af hørfrø, er det vigtigt at være opmærksom på at der fra EU ligger en risikovurdering på cadmium der viser at normale mennesker optager cirka 5 % af det cadmium der intages oralt. Hvor personer med øget risiko (mangel på jern zink mm) har en optagelse på op til 10% af det oralt intaget cadmium. Derfor har man valgt generelt at sige der er en optagelse på 8,9%.

Dette er vigtigt at have i tankerne når man diskutere optagelse generelt, at kroppen er ikke en 100% effektiv maskine. Forhold der påvirker optagelighed af cadmium er f.eks mangel på jern, zink mm. Så går kroppen ind og substituerer disse med cadmium. Cadmium kan i meget høje mængder også blokere for disse.

Jeg har ikke været i stand til med kort varsel at finde dokumentation på maksimum anbefalet værdier for cadmium til heste. Men da hesten er baseret på et "svagere" fordøjelsessystem end mennesker (mavesyre) er sandsynligheden for frigivelse af cadmium mindre i hest end mennesker. Optagelsen må forventes at være tæt på det samme.

For mennesker har EU, WHO fastsat en maks daglig tilladt påvirkning på 1µg/kg legemesvægt/dag ud fra studier gennemført på rotter og undersøgelser af mennesker i belastede områder.

Det betyder i praksis:

Mennesker:

  • Tilladt dosis for en person på 70 kg er 70µg/dag eller 490µg/uge.

  • Almindelig baggrundseksponering fra fødevarer luft mm. 0,28µg/kg legemesvægt/dag eller her 19,6µg/dag (i EU evaluering regnes dette til ca. 30-50 µg/dag på grund af der er kraftigere forurenede områder end DK). Derfor regnes i det følgende værste og bedste tilfælde.

  • Forskel fra baggrunds eksponering til maks tilladt dosis

    • Best case 70-19,6= 50,5µg/dag

    • Worst case 70-50 =20µg/dag

  • Hørfrø indeholder cadmium svarende til 200-500 µg/kg. De i Eu og canada anvendte hørfrø(afhænger afsorter og dyrkningsmetoder )indeholder normalt omkring 200 µg/kg. Sorter fra forurenede områder (f.eks kina) kan indeholder meget højere mængder.

    • Best case: Ved 200 µg/kg cadmium i hørfrø og 50,5 µg/kg rest svarer dette til en teoretisk mulig indtagelse på 250 gram rå hørfrø pr dag!!

    • Worst case: ved 500 µg/kg hørfrø og 20 µg/kg rest svarer dette til en teoretisk mulig indtagelse på 40 gram hørfrø/dag


Heste:

Der bruges samme analogi som ovenstående på heste ud fra en vurdering af at dette er mulig taget forskellighederne i betragtning:

  • Tilladt dosis for en hest på 400 kg er 400µg/dag eller 2.800µg/uge.

  • Almindelig baggrundseksponering fra fødevarer luft mm. Kendes ikke for heste, men da disse ikke eksponeres i samme grad som mennesker fra forarbejdede madvarer, rygning miljø (smykker/tøj)regnes denne lavere. Men da der ikke er dokumentation bruger vi de 19,6µg/dag. For en hest der er ca. 6 gange større vil dette så være 120 µg/dag

    • EU evaluering regnes til ca. 30-50 µg/dag dette vil for hesten så svare til 300 µg/dag

  • Forskel fra baggrunds eksponering til maks tilladt dosis

    • Best case 400-120 = 280µg/dag

    • Worst case 400-300 =100 µg/dag

  • Hørfrø indeholder cadmium svarende til 200-500 µg/kg. De i Eu og canada anvendte hørfrø(afhænger afsorter og dyrkningsmetoder )indeholder normalt omkring 200 µg/kg. Sorter fra forurenede områder (f.eks kina) kan indeholder meget højere mængder.

    • Best case: Ved 200 µg/kg cadmium i hørfrø og 280 µg/kg rest svarer dette til en teoretisk mulig indtagelse på 1.400 gram rå hørfrø pr dag!!

    • Worst case: ved 500 µg/kg hørfrø og 100 µg/kg rest svarer dette til en teoretisk mulig indtagelse på 200 gram hørfrø/dag .

    • Hørfrø fra linamix kombineret med dårligt miljø: 200 µg/kg og 100 µg/kg rest svarer dette til 500 gram ren hørfrø.

Linamix har et indhold på hørfrø på omkring 50% plus hørfrø olie. (olien regnes ikke med da denne er dokumenteret cadmium fri i dette tilfælde).

Anbefalet daglig dosis Linamix til en hest på 400 kg er 400 gram heraf er ren hørfrø 200 gram. Det vil sige selv i værst tænkelige tilfælde når vi kun lige op til maks daglig dosis. Med de hørfrø vi anvender, vil den teoretiske mulige tildeling af Linamix kunne være 1000 gram for en 400 kg hest pr. dag.


Generelt :

Toksinvurderinger bør generelt altid vurderes som akut toksiske virkninger dvs. ved overdosis eller toksiske virkninger over lang sigt. De her valgte betragtninger er over lang sigt. Det betyder at der er tale om virkninger og doser baseret på brug gennem mange år!!

Man kan derfor konkluderer at den verserende diskussion, set ud fra eksisterende videnskabelig data, er irrelevant i forhold til brug af Linamix.





0
0
Svar på denne tråd
 
 tada...
Forfatter: 
Dato:  24-03-2009 19:19

jeg har nu fået lov til at lægge Pernille Snitkærs mail adresse på forum, da det er lidt bøclet at sende en mail til hende hver gang der melder sig en på banen der øsnker at deltage i, og dermed hjælpe med at komme af med løbemave problemerne pga linamix.


Dermed lægger jeg hendes mail så i selv kan rette henv. til hende.


pernille@unitron.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 løbemave pga linamix??
Forfatter: 
Dato:  17-04-2009 11:24

er der mange der døjer med det??


da jeg brugte linamix i vinters havde en en anelse tynd mave- men dét var pga noget andet.


måske det er fordi der udfodres for store mængder?


-billedskøn børnepony sælges billigt-


-kondenstørretumbler,1.5 år, sælges-

0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg vil benytte
Forfatter: 
Dato:  11-09-2009 15:20

tiden for snart påbegyndelse af vinter fodring igen som man gør jhvert år til, igen at fremhæve denne tråd.


Jeg har ikke talt med Pernille siden ,men er sikker på hun stadig er interesseret hvis der skulle være noget vedr fodring med linamix etc.


Igen er jeg skam osse selv villig til at føre ordet hvis nødvendigt som sidst.



www.nikon-pics4u.webs.com


2 bokse udlejes i 6040 Egtved



NU med termin den 15 dec 2009 - venter sig en lille dreng

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider