Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

åh nej mug, hvad gør "vi"??
Forfatter: 
Dato:  21-12-2008 19:34

Hej alle.

Jeg har en drægtig hoppe og hun har en hvid sok på det ene bag ben og der har hun fået mug i kodeledet/hasen eller hvad det nu hedder der på bagsiden af benet lige over hoven :-)

Det er ligesom sår og kan nulres af, med lidt hår, jeg føler mig ret overbevidst om det er mug da de har en ret våd vinter fold (som jeg så har flyttet hende fra, da muligheden er der)

Men skal man absolut have en dyrlæge ud og kanstatere det, kan jeg ikke bare købe noget creme og smørre med??

- Hun virker ikke til at være halt eller have feber, men jeg har selv været syg i denne uge og har først opdaget det igår lørdag :-/

Kan jeg købe creme i en "heste-butik" eller er det kun hos dyrlægen??

Ved nogen om det har betydning for drægtigheden??? (infektion i forhold til føllet i maven eller hvordan??)

Håber i har nogle gode tips til mig og "lille-mor, (forhåbentlig fra ca. 13 april)

hilsen tina

0
0
Svar på denne tråd

creme..
Forfatter: 
Dato:  21-12-2008 19:42

Du kan sagtens købe noget til mug i en heste butik det har jeg gjort før og det fungerede fint. Du siger bare at du skal bruge noget til mug

Mvh Natascha

Django er mit livs kærlighed!!!

0
0
Svar på denne tråd

tak for det :-)
Forfatter: 
Dato:  21-12-2008 20:04

super, tak for hjælpen/tips, det gør jeg straks imorgen, på vej fra arbejde :-)

Tina

0
0
Svar på denne tråd

Jeg bruger..
Forfatter: 
Dato:  21-12-2008 21:06

mediscrub fra apoteket.. Man vasker benet i det dagligt, bagefter smøres det med klorhexidin creme, der også kan købes på apoteket..

Det virker rigtig godt og er foholdsvist billigt og nemt at have med at gøre..

Krone og Bølge - En selvfølge

Hesteklipning tilbydes omkring Århus og Brande, se præsentation for nærmere information..

0
0
Svar på denne tråd

BlueHors
Forfatter: 
Dato:  21-12-2008 21:55

BlueHors Skinhealer er super god. Vask benet og fjern alle skorper, tør GRUNDIGT. Smør skinhealer på når det er HELT tørt. Det fåes i de fleste rideudstyrsforetninger. (Er også super til småsår og skrammer....)

Mvh Maria

0
0
Svar på denne tråd

skinhealer
Forfatter: 
Dato:  21-12-2008 22:20

jeg har også været heldig med skinhealer fra blue horse. det har virket på min haffer, og min araber bla.

jeg vasker dog ikke først, men smører det på når benet er helt tørt (evt før udlukning om morgenen)

syntes tit man hører man skal undgå vand når det er muk, og det har virket super med bare at smøre det på hver dag.

hvis der så bliver en masse skorper kunne man evt. vaske/opbløde det og nulre det af.

men pas på det ikke bløder.

jeg køber skinhealer i lokal rideudstyr butik.

der findes også mange andre midler som skulle være godt.

0
0
Svar på denne tråd

taxa' :-)
Forfatter: 
Dato:  21-12-2008 22:34

Jeg prøver med noget blue horse skinhealer :-) jeg har i forvvejen klorhexidin, (staves?) flydende jeg har renset med igår og idag og creme også med klorhexidin, så jeg er da lidt på rette vej, smil, men jeg prøver lige det i anbefaler, det kan jo bruges i andre sammenhæng kan jeg forstå :-)

Mange tak for hjælpen.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  21-12-2008 23:26

jeg ville nu nok ringe til min dyrlæge alligevel når hun er drægtig.

Sidste år skulle samtlige heste i min venindes stald have noget penicillin/antibiotika-lignende behandling imod dette da det var slemt.

Vh Pernille

Søger PaSSer til 2 1/2 års oldenborger vallak i Viby j, Århus.

Kig på markedspladsen.

0
0
Svar på denne tråd

ingen skader på føllet..
Forfatter: 
Dato:  22-12-2008 07:50

bare rolig nu, du skal ikke være nervøs.

Vask det godt så sår skorperne kan løsnes. Tør godt bag efter, så benet er helt tørt. Kom muk creme på. Der findes mange forskellige typer, jeg bruger den fra min dyrlæge, som kan købes hos dem i håndkøb.

Der behøver ikke dyrlæge til, når det er en ganske alm. gang muk. det er først når benet hæver, eller hesten er meget angrebet af muk, at en dyrlæge bør behandle det.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg plejer
Forfatter: 
Dato:  25-12-2008 11:13

Er det en meget mild grad plejer jeg at skylle benet grundigt, tørre det godt, nulre skorpen af og smøre zinksalve (fra Brugsen) på.

Lidt flere skorper så opbløder jeg skorperne med sæbespåner, så jeg kan nulre dem af. Hver anden dag vasker jeg så med Virkon S på dyrlægens anbefaling. Og de dage hvor jeg ikke gør det, skyller jeg benet, hvis det er mudret, så det kan tørre helt ud om natten.

I slemme tilfælde når benet hæver, eller hvis behandlingen med Virkon S ikke virker i løbet af 4 gange vask, så ringer jeg efter dyrlægen.

Hilsen fra Tine

og hafferne

Flicka & Frigg

Når krybben er tom

...ja så er Jesus gået!

Dressursadel sælges, 300 kr.

Se min præsentation for nærmere oplysninger

0
0
Svar på denne tråd

ffffffffffffffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  25-12-2008 12:18

Jeg havde dyrlæge til min da han blev angrebet af muk på begge bagben. Min dyrlæge sagde "ALDRIG PILLE I SKORPERNE"..

Kun de helt løse skorper må man fjerne da det er hamerende smertefuldt for hesten hvis i sidder og piller i de skorper som sidder "faste" og der kan gå mere betændelse i det.

Jeg fik noget medi skrub som sku gnubbes godt på benenene med en alm. skruer rengøringssvamp med den hårde side mod. Lod det sidde i 10 min og skyllede grundigt.

Derefter sku benet tøres så det ikke var driv vådt og så havde jeg fået noget antiotika creme (som godt nok koster 300 kr men VIRKELIG HJALP og tog det hele på kun 4 dage).

Det smurte jeg på.

Næste dag var alle skorperne helt løsnede og røg af den næste dag hvor jeg skyllede benet i medi skrub.

Aniotika cremen lagde også en hinde så hesten stadig ku gå på fold selvom den havde muk.

Vi taler om slem muk hvor han faktisk blev halt af det.

Det var væk hurtigt og jeg glad for jeg tilkaldte dyrlæge og fik de ordinærede midler end at sidde og fifle med det selv :)

Du kan ikke tvinge en hest til at elske dig. Kærlighed kommer med tillid og tillid kommer med tålmodighed. Gør dig selv den tjenste at have denne tåmodighed - og du får dig en ven for livet ..

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  26-12-2008 16:43

Heej !

Jeg synes du skal tjekke, om der også er mug på den andre ben. Du siger, at hun har mug på det ene ben, hvor hun har en hvid sok. Det kan være sværere at se på mørke ben, så undersøg det.

Dernæst; At du er syg, kan ikke smitte din hest. Så hvis det var det du bekymrede dig om, da du skrev, at du selv var syg, så skal du ikke tænkte på det mere ;P

Sidst: Du behøver ikke kontakte dyrlæge, hvis det hjælper på det, at du smører hesten med salve. Husk at vaske det hver dag, hvis hesten har meget hovskæg, så klip det evt.. Husk at få hende tørret. Og hvis det er meget fugtigt, så lad hende blive inde i dag.

Mvh.

0
0
Svar på denne tråd

Det man skal
Forfatter: 
Dato:  27-12-2008 12:58

er at holde det rent og sørge for det ikke tørrer ud. Uanset hvilke type sæbe og creme man bruger :) God kamp

Sagde Janne - der ønsker alle på HN en fantastisk jul

Medlem af klubben for brune heste med hvide pletter :)

Tak for en god debat i høflig tone :)

0
0
Svar på denne tråd

Nej nej nej...
Forfatter: 
Dato:  27-12-2008 13:27

Muk skal "tørre ud" - vand får muk til at trives endnu bedre. Det er også derfor det oftest kommer her i den våde fold periode.

Og det der med at klippe hovskægget af er heller ikke godt; godtnok synes man jo så at benet tørrer hurtigere (=godt mod muk), men hovskægget i sig selv beskytter altså benet imod fugt derfor vil såret bare blive endnu mere vådt på foldture...

Hilsen Mette
-----------------------------------
Casuri Larendo
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider