Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Sent kastreret - Hvór hingstet kan...
Forfatter: 
Dato:  26-12-2008 09:12

Hvór hingstede kan sent kastrerede vallakker være??

Bastian som er 4 år - bliver 5 i det nye år, blev efter sigende kastreret som 3 års.

I sommers gik han sammen med nogle hopper og her bedækkede han disse (dog er fuldbyrdet bedækning ikke set).

Han passede meget på disse hopper og ejerne havde problemer med, at få lov at hente deres heste(hopperne) på folden.

Derfor måtte han flyttes til en anden flok og dette resulterede i slåskamp mellem ham og en anden vallak - de brød igennem hegnet og ind til Bastians gamle hopper og her kæmpede Bastian for disse og det var rigtig grimt.

Jeg flyttede herefter Bastian til et andet sted, hvor han kom på fold med vallakker - ingen hopper!

Han fik nogle knubs hist og her - og disse var han klart også selv skyld i....for op ad rangstien i flokken dét ville han!

En overgang var min tid begrænset - Jeg var stadig ude ved ham hver dag, men havde ikke den samme tid (kvalitetstid) til ham som tidligere og dette havde åbenbart stor indvirkning på ham...

Han ændrede adfærd fra at være glad og fræk, til agressiv overfor nabohesten i boksen - denne blev udskiftet uden synlig resultat. Også på folden var han mere udadreagerende og overfor staldejer var han også en lømmel.

Jeg flyttede ham så igår - over til mine andre heste, således at jeg kan få mere tid med ham.

Han blev flyttet ind til Thundra ( 5 års Frieserhoppe ) og Clyed ( 9 års shetlændervallak ).

I løbet af et par timer kom Thundra i brunst og Bastian udnyttede det straks i fulde drag. Clyed holder sig på sikker afstand, da Bastian bliver rasende hvis han kommer tæt på!

Ingen tvivl om, at Bastian mener, at Thundra er háns hoppe!

Jeg må indrømme, at jeg er noget chokeret over, at han kan få Thundra i brunst på denne tid af året - og det skræmmer mig lidt, da jeg er bange for, at han så ikke er vallak som han jo er købt som....

Men kan sent kastrerede vallakker være så hingstede??

Jeg bryder mig heller ikke om hans adfærd overfor Clyed - han må jo virkelig se Clyed som en konkurrent....

Kom GERNE med jeres erfaringer...

Vores Charmetrolde

Fjordbassen Bastian, Friesertøsen Thundra

& Shetlandsponyerne Thilde & Clyed

Hestene er vores partner

Portræt af heste tegnes - tjek præs eller hjemmeside:

www.123hjemmeside.dk/horsespirit

0
0
Svar på denne tråd

sent ..
Forfatter: 
Dato:  26-12-2008 09:50

kastrerede kan sagtens glemme, at de er kastrerede, men hvis du er i tvivl, så få dyrlægen til at afgøre det.

Min gamle vallak var meget hingstet og ind i mellem direkte ondskabsfuld overfor konkurrenter og andre uønskede på folden. Bl.a jagtede han konsekvent en hoppe han havde gået fredsommeligt med i flere år gennem hegnet, da hun kom tilbage fra bedækning hos en anden hingst. Jeg så ham heldigvis blive kastreret, så der var ingen tvivl - vallak var han, men det var ikke altid han huskede det.

Ullan

0
0
Svar på denne tråd

Sent kastreret :(
Forfatter: 
Dato:  26-12-2008 10:28

Min hoppe har gået sammen med to forskellige vallakker (sommer 2006 og den anden vinter 2008), som begge er kastreret som 3 års.

Havde desværre ikke mulighed for andet selskab, og måtte simpelthen skille dem ad når hoppen var hestegal, for begge vallakker triggede totalt og ihvertfald den ene har begået "fuldbyrdet voldtægt" (hmm, nåja min hoppe er så MEGET MEGET hestegal når tid er, så hun bakker måsen til og gi'r ikke op før de hopper på hende )

Nu har hun siden maj gået sammen med kun hopper, og jeg har ikke set hende hestegal siden (og nej, hun er ikke drægtig).

Men hun skal aldrig aldrig mere gå sammen med vallakker, som jeg ved er sent kastreret... Det tør jeg simpelthen ik risikere!

- sagde Heidi

0
0
Svar på denne tråd

uha det er ikke farligt sjovt
Forfatter: 
Dato:  26-12-2008 11:41

havde det samme probem

om en låne vallak ville hoppe på hopperne.

den fik et skud homon.

så den lyst ligesom forsvandt.

den skal vist gentages hver 3 måned mener jeg det er.

virker ikke på alle hesten men det er da forsøget værd.

0
0
Svar på denne tråd

fkgfkjgfkgjfg
Forfatter: 
Dato:  26-12-2008 12:33

Ud fra jeres erfaringer så er der da "heldigvis" mulighed for, at han virkelig ér vallak og ikke hingst...

Jeg forstår bare ikke helt, at en hormonsprøjte hjælper på en vallak? Vil den ikke kun hjælpe hvis der ér for mange hormoner??

Tjekkes skal han ihvertfald...og ér han vallak, så må jeg jo finde ud af, hvad jeg så gør.

Tænker i urter mv som måske kan få ham til, at slappe mere af...?

Ihvertfald føles det som om han har lidt "rod i hovedet" og det er jo ikke sundt for nogen....ja det er jo frustrende for ham .

Vores Charmetrolde

Hestene er vores partner

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  26-12-2008 14:55

Jeg har også kendt en vallak der er præcis som du beskriver - eneste forskel er at han gennemførte "bedækningerne".

Det eneste der hjalp på ham var at gå på fold enten kun med hopper eller kun med vallakker - han kunne ikke dele hopper med andre vallakker.

Gitte

Smølf efterlyses

www.plejehjemsheste.dk/Smoelf.html

0
0
Svar på denne tråd

klaphingst
Forfatter: 
Dato:  26-12-2008 15:52

er jo også en mulighed??

Venlig Hilsen Mette

Prima grovfoder sælges (hø, wrap, lucerne, halm)

Billig opstaldning tilbydes i Fårvang

se præsentation

0
0
Svar på denne tråd

jgfkjgkjhkjgf
Forfatter: 
Dato:  26-12-2008 16:21

Jeg håber virkelig, at han med tiden vil acceptere Clyed også...

Idag er han noget mere bestemt og vil have sin mad for sig selv - Thundra skal IKKE nærme sig ham, når der er lagt wrap ud.

Men det vil jo klart tage nogle dage før de lærer hinanden at kende...

Mette: Det er også klap/urhingst han skal tjekkes for....men jeg ville gerne vide om en sent kastreret vallak kán opføre sig så hingstet og det lader det jo så til, at de kan....

Vores Charmetrolde

Hestene er vores partner

0
0
Svar på denne tråd

Tidligt kastreret
Forfatter: 
Dato:  26-12-2008 19:50

Min unghest begyndte her i efteråret at ville bedække den hoppe han gik sammen med på folden, hvilket han aldrig har gjort før. Han er kastreret som 11 måneders og er knapt 4 år nu, så det er jo ikke ligefrem fordi han er sent kastreret.

Dyrlægen var ude og give ham en hormonsprøjte, og siden har han ikke bedækket.

Så en hormonsprøjte burde kunne gøre en forskel!

Dyrlægen har ikke snakket noget om at han skal have igen - det skal han kun hvis adfærden kommer igen senere.

Linda.

At vide hvad man ikke ved er også en slags klogskab!

Freja - verdens smukkeste pige

Mosegaards El Diablo

0
0
Svar på denne tråd

kjfglfhgjfhg
Forfatter: 
Dato:  26-12-2008 21:42

Hmmm tror da lige jeg vil ringe og få en snak med dyrlægen vedr. sådan en hormonsprøjte......jeg forstår bare ikke, at sådan en hjælper på en vallak?

Nogen af jer der kan forklare mig hvordan og hvorledes??

Vores Charmetrolde

Hestene er vores partner

0
0
Svar på denne tråd

Forklaring
Forfatter: 
Dato:  26-12-2008 22:07

Jeg kan desværre ikke forklare hvordan den virker, men det kan din dyrlæge sikkert

Linda.

At vide hvad man ikke ved er også en slags klogskab!

Freja - verdens smukkeste pige

Mosegaards El Diablo

0
0
Svar på denne tråd

gfjfkjgkjfkjfg
Forfatter: 
Dato:  26-12-2008 22:29

Ja det kan han sikkert.

Jeg har tidligere haft en Tinkervallak som også var temmelig hingstet og noget svær, at håndtere. Han blev mere og mere voldsom og han var ligeglad med enhver irettesættelse.

Dengang (det er flere år siden) sagde dyrlægen, at vi kunne prøve at give ham en hormonsprøjte - og hvis den hjalp tydede det på, at han havde for mange hormoner (altså evt. var klap eller urhingst)

Sprøjten hjalp - det var som at få en helt ny hest.

Efterfølgende fik jeg så taget en blodprøve og denne blev tjekket mht hormontal - men tallene viste, at han var vallak!!

I sidste uge spurgte jeg dyrlægen hvad sådan en blodprøve ville koste i disse tider og dette kunne hun ikke lige svare på på stående fod, men hun sagde, at der skulle tages 3 blodprøver for, at få et rimelig sikkert resultat!

Så om min gamle vallak rent faktisk ikke var vallak, ved jeg ikke, da der dengang jo kun blev taget én blodprøve.....men ihvertfald hormonsprøjten virkede.

Vores Charmetrolde

Hestene er vores partner

0
0
Svar på denne tråd

Min 14 årige dreng
Forfatter: 
Dato:  27-12-2008 08:50

Min vallak er 14 år, og så vidt jeg kan finde frem til er han kastreret som 5 års, og har så længe jeg har haft ham, gået med vallakker, og han har haft en aller bedste ven, som han vrinskede til, og "elskede".. Så flyttede vi dem sammen til et nyt sted, til en ny flok, og der var en der blev ved med at sparke min dreng, Den sidste skade kostede en dyrlægeregning... Så gad jeg ikke mere, og fik ham flyttet til en anden fold. og på den fold der er den eneste anden fold han kan gå på, går der (inkl. han selv og den nye vallak) 5 vallakker og 2 hopper..

Begge hopper gik osse i brunst lige med det samme, da han kom der ud i oktober.. og den vallak der ellers bestyrre flokken, blev jagtet væk, og hopper blev snakket til med meget pæne ord..

Efter 3 uger på den fold, fik han kodeledsforvridning, og sat på sygefold, hvor han står nu.. med en anden vallak.. Hans bedste ven fra tidligere, er nu blevet en konkurrent, og skal terroriseres.. Rigtig ærgeligt.. for de var så gode venner..

Jeg fik dyrlægen til at tjekke ham, sidst hun var ude, og hun mærkede meget grudigt efter, og fortalte at han har 2 kastretions ar, og der er intet arvæv der tyder på at de har "glemt" noget der oppe..NU står min dreng, så helt stille når man rører ham over det hele, så det var meget nemt for hende at mærke efter..

Hun fortalte mig at det er forbudt at kastrere en klaphinst, uden at få begge testikler med ud.eller urhingste for den sags skyld.

Holly Dolly

Med søde, dejlige Melando

Savner min lille prinsesse hund Emma

<3 It´s good to be in love <3

0
0
Svar på denne tråd

Ikke min...
Forfatter: 
Dato:  27-12-2008 12:26

Jeg har en vallak på knap 17 år, han blev kastereret da han var 4 1/2 år, og der har aldrig været problemer med at han ville bedække nogle hopper, det skal så lige siges at han de sidste 5 år kun har gået på vallak fold. Men selv om der stået en hoppe på staldgangen der er MEGET hestegal, så er han total ligeglad, og sådan har han været lige siden jeg købte ham som 5 års... Jeg har mødt mange vallakker der er kastereret som 2-3 års der er meget hingstet, når der er hopper i brunst, så tror bare at nogle er det, og andre ikke...

0
0
Svar på denne tråd

Min vallak......
Forfatter: 
Dato:  27-12-2008 16:10

Er kastreret som 1½-2 års, og var fredsommeligheden selv ind til han blev 11 år, og mødte en meget lækker meget hestegal hoppe.

Siden da han har forsvaret hopper, og bedækket dem - og stakkels de vallaker som prøver at kigge på Medoc's hopper

Så nu har jeg ham heldigvis gående hjemme, hvor han kun har selskab af to hingsteplage.

MVh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider