Hvór hingstede kan sent kastrerede vallakker være??
Bastian som er 4 år - bliver 5 i det nye år, blev efter sigende kastreret som 3 års.
I sommers gik han sammen med nogle hopper og her bedækkede han disse (dog er fuldbyrdet bedækning ikke set).
Han passede meget på disse hopper og ejerne havde problemer med, at få lov at hente deres heste(hopperne) på folden.
Derfor måtte han flyttes til en anden flok og dette resulterede i slåskamp mellem ham og en anden vallak - de brød igennem hegnet og ind til Bastians gamle hopper og her kæmpede Bastian for disse og det var rigtig grimt.
Jeg flyttede herefter Bastian til et andet sted, hvor han kom på fold med vallakker - ingen hopper!
Han fik nogle knubs hist og her - og disse var han klart også selv skyld i....for op ad rangstien i flokken dét ville han!
En overgang var min tid begrænset - Jeg var stadig ude ved ham hver dag, men havde ikke den samme tid (kvalitetstid) til ham som tidligere og dette havde åbenbart stor indvirkning på ham...
Han ændrede adfærd fra at være glad og fræk, til agressiv overfor nabohesten i boksen - denne blev udskiftet uden synlig resultat. Også på folden var han mere udadreagerende og overfor staldejer var han også en lømmel.
Jeg flyttede ham så igår - over til mine andre heste, således at jeg kan få mere tid med ham.
Han blev flyttet ind til Thundra ( 5 års Frieserhoppe ) og Clyed ( 9 års shetlændervallak ).
I løbet af et par timer kom Thundra i brunst og Bastian udnyttede det straks i fulde drag. Clyed holder sig på sikker afstand, da Bastian bliver rasende hvis han kommer tæt på!
Ingen tvivl om, at Bastian mener, at Thundra er háns hoppe!
Jeg må indrømme, at jeg er noget chokeret over, at han kan få Thundra i brunst på denne tid af året - og det skræmmer mig lidt, da jeg er bange for, at han så ikke er vallak som han jo er købt som....
Men kan sent kastrerede vallakker være så hingstede??
Jeg bryder mig heller ikke om hans adfærd overfor Clyed - han må jo virkelig se Clyed som en konkurrent....
Kom GERNE med jeres erfaringer...