|
|
| Åndssvage dyrlægeregler! |
|
|
I onsdag havde min hest feber, 39,3 da vi tjekkede ham ved 13-tiden og da dyrlægen kom 1½ time efter var den helt oppe på 39,9
Dyrlægen mente det 'bare' var en virus, der ville gå over af sig selv. Han skulle dog have noget antibiotika og noget febernedsættende efter behov. Men det der antibiotika må man ikke give, med mindre man har været på kursus. Jeg regnede selvfølgelig med det var injektioner så fint nok, det kunne jeg heller ikke give. Heldigvis har jeg en veninde i stalden, der er landmand, så hun kunne give ham det, men det var dyrlægen som udgangspunkt ikke vild med, for det måtte kun være ejer eller den der havde det daglige ansvar for hesten...
Og hvad opdager jeg så i går, da jeg åbner kassen - det er sprøjter der skal gives oralt Helt ærligt! Jeg har da alle dage givet ormekure og sådan - uden kursus! Hvorfor i alverden skal man nu lige pludselig have et kursus og erfaring og alting for at give en oralsprøjte???
Damn dem der har lavet reglerne, vil de bare kradse penge ind til dyrlægerne eller hvad? Tænk hvad det ville koste mig, hvis jeg 5 dage i træk(der også ville gå ud over weekenden) skulle have en dyrlæge ud for noget der minder om en ormekur???
Eeeej er altså lidt forarget nu  (Og jeg ved godt det ikke er dyrlægerne der bestemmer det)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| chippet..... |
|
|
Få hesten chippet og registreret, så den ikke må slagtes (spises), så er du ovre det pjat. Og slipper også for foderindberetning.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Ja det bliver sværere og sværere... |
|
|
Ja det lyder da helt skørt. Men er der egentlig ikke også noget med at man - hvis det er helt rigtigt - heller ikke selv må give ormekur mere? Det ender med at man får bøde for at muge ud, medmindre man kan fremvise et kursusbevis.... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pris.... |
|
|
Jeg fik for et år siden 3 heste chippet, 4 indberettet m signalement (pga den ene var chippet som føl, men ikke indberettet til fødevaredirektoratet), 2 vaccinationer og en "handelsrøntgen" for 4500 incl alt. På den ene, der bare blev chippet står prisen til 260 i honorar, 60 i medicin, 100kr for signalement og indberetning og så moms oveni, så godt 500kr ialt. Men jeg skal ikke kunne sige, om der er mængderabat, da der jo som sagt var en del andet for dyrlægen at lave på de andre 3.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Uanset om det er injektioner eller pasta |
| Forfatter:  |
Lese523 |
| Dato:  |
19-12-2008 14:16 |
|
til oral brug, så er det sq ikke helt det samme, som at give ormekur! Godt nok er metoden den samme. Men det svarer jo lidt til at sidestille vitaminpiller med anitbiotika til mennesker! Det har forskellig virkning. Hvad hedder den penicilin?? Jeg får da bare udleveret noget til mine heste. Dyrlæge sondrer mellem hvilken en af mine heste det er, da jeg har en ekstrem hys hoppe, som helst ikke skal stikkes. Men ellers gør jeg det selv. Kan du ikke bare selv give hesten penicilinen, da du jo som ejer står med det overordnede ansvar?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lese523 |
|
|
Jeg ved godt det ikke er det samme men som sagt - så gives det på samme måde. Og jeg har jo heller ikke købt det selv men fået det af dyrlægen  Jo jeg giver det selv, men det platte er jo, at det må jeg faktisk ikke i følge reglerne fordi jeg ikke har været på kursus...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ormekur..... |
|
|
Lese faktisk må du hverken give ormekur el antibiotika uden det kursus (som der dog vist ikke rigtig er nogen, der udbyder) medmindre du har arbejdet professionelt med dyr i 6 måneder (el noget i den stil ) el hestene er chippet, så de ikke må bruges til konsum.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
|
|
Godt Bella er chippet 
Mvh Nanna Sørensen og Marott's Bella-Donna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Medicin er vel medicin |
|
|
Det er pudsigt nok, at der må gives en masse medicin til grise og andre produktionsdyr, når hestene er i en klasse for sig. Så vidt jeg kan se er meget af medicinen det samme f.eks ethacillin og finadyne osv. Så kan virkelig ikke se hvorfor hesteejere skal tvinges til at chippe deres heste, hvis det udelukkende drejer sig om noget som slagtetid. Det må dyrlægen jo så oplyse om og notere. Længere er den vel ikke. Mine heste er ikke chippet og bliver det heller ikke. Heldigvis har jeg taget det medicin-kursus i forbindelse med mit arbejde. Der er ikke nogen, der skal bestemme mine hestes endeligt andre end mig selv.
MVH. Janni DV-hoppe til salg
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Medicin til dyr |
|
|
Landmænd og deres medhjælpere som sprøjter grise og køer, har jo uddannelse inden for faget, og har lært at sprøjte dyr. Samtidig er der en hel masse registrering for at du selv må sprøjte køer og grise, hvilket dyr der får hvad, og hvor lang tid tilbageholdelsen er. Samtidig skal du have en sundhedsrådgivningsaftale med din dyrlæge, som skal komme på sundhedsbesøg en gang i måneden. Hos køer må du heller ikke selv sprøjte første gang, så ud over det månedlige besøg skal dyrlægen stadig ud til hvert sygt dyr, selvom de fleste landmænd godt selv ved hvad dyret fejler og skal behandles med (der er dog kommet en ny sundhedsrådgivningsaftale så man selv må behandle første gang, som kræver endnu flere registreringer) Så er der noget der er anderledes for heste som for køer og grise, er det at reglerne for heste er løsere. Her kan man nøjes med et kursus for selv at må sprøjte hesten de resterende gange. Ved køerne må man ingenting selv, hvis ikke man har en sundhedsrådgivningsaftale. Og hold fast hvor er det da nemt når man skal behandle en hest, ingen registreringer eller noget, man behandler bare de dage og den dosis man har fået besked på. Jeg har haft mit føl igennem en pencilin og smertestillende behandling, og der var ingenting, det var langt nemmere som når der skal behandles køer.
Knuzer fra Heidi
Dejlig lille hest søger en part Partsanonce
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Flakkemosegård |
|
|
problemet er at der ikke forskes ret meget i hvor lang tid der går før end at den brugte medicin/pencilin er ude af kroppen ved hestene, så det er ikke alle slags (faktisk meget få) hvor man med sikkerhed ved hvor lang tids slagte frist der er ved hestene ...
Bedækning tilbydes ved J. Jones i 2009
Sælges:
Flere af hestene - tag et kig
Baby og børne tøj - kontakt for info
Udlejes: RDH hoppemaver, kontakt for info
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er nogle |
|
|
EU-regler, der blev indført for et par år siden. Så dyrlægen kan slet ikke gøre for det  Vores heste er chippet alle 5, for man må vist ikke engang give tilskudsfoder, hvis det er enkeltbestanddele, så vidt jeg husker  Det er for at gøre landbruget mere tjekket, der kan vist fuskes rigtig meget med den slags i landbruget, og der er efterhånden mange lande med i EU  Heste er jo konsumdyr - lige indtil de er chipmærket og taget ud af fødekæden. Det kostede ikke så meget med de chips. Så vidt jeg husker var det vist 3-400, hvis dyrlægen alligevel var der.
fra NinA
God, gammeldags, almindelig dressur rentaktet og foran lod  --o--
Mine mål står ret godt beskrevet i DRF's bog 'Fordringer i dressur & bedømmelsesgrundlag' 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Chipning |
|
|
Mine heste er ikke chippet og bliver det heller ikke, så længe det betyder, at de ikke kan slagtes. Jeg har haft aflivning og afhentning af DAKA tæt inde på livet nogle gange efterhånden, og nej min hest skal ikke ligge i flere dage indtil DAKA bestemmer sig til at komme. Ved godt løveparkerne tager chippede heste, men i øjeblikket er der stop for modtagelse flere steder så det er ikke en sikker løsning at satse på. Jg har så også lidt svært ved at finde fidusen i reglerne. Du må ikke selv give feks. ormekur, men dyrlægen må gerne. Det er det samme stof som kommer i hesten og det er dyrlægen som ordinerer, så egentlig er der jo styr på hvad og hvornår hesten har fået medicin.
Mvh Mette, Macon & Luna Lille Hovgaard Hestepension vi har et par ledige bokse til efteråret
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Chip den |
|
|
Mine heste er chippet og det har bestemt godt kunne betale sig. Ved en forfangen hest feks så koster det næsten det samme at få chippet og få det billige medicin end det gør at få metacam. Mine heste skal heller ikke med daka igen. Har prøvet det en gang og det var forfærdeligt. Men de blir begravet herhjemme. Men shyyyyy det må i ikke sige  Michelle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Landbruget |
|
|
Alle nye landbrugselever kommer på medicinkursus og alle, der arb. med produktionsdyr, skal have det. Jeg har selv været på medicinkursus ifm. mit arb. Der var 2 "hestepiger" med også. Det var deres alm. dyrlæge, der havde fået dem meldt til. Spørg jeres dyrlæge, hvis i er interesserede, de burde kunne henvise til det næste kursus. Ved at de kører løbende hos Ø-vet. Desuden er det en hel del sværere at stikke en hest end f.eks. er gris.
Min smukke palomino frederiksborg Barbie - også kaldet "Den gule Djævel"...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fint med de regler |
|
|
om medicinering.. Ellers få dog hestene chippet når dyrlægen er der alligevel.. Så koster det omkring 350 kr.. Michelle: Hesten begraves hjemme.. Føj.. Det kan planlægges lidt hvis man kender tidspunkt for aflivning så laver man self også en aftale med daka, og de kan i mange tilfælde godt nå at hente samme dag eller dagen efter hvis dyrlægen kommer tidligt.. Og hvorfor må den kun få metacam når den ikke er chippet..?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| klinik damen |
|
|
Jeg oplevede her i efteråret, da jeg skulle aflevere gødningsprøver hos en dyrlæge praksis, at der vidste klinik damen ikke, hvad jeg talte om, da jeg spurge ind til det her med at give hesten ormekur selv, når hesten ikke var chippet. I den stald hvor jeg har mine heste, er det kun min den ene, der er chippet. Derfor burde dyrlægen ikke udskrive ormekur til de tre andre, men da jeg spurgte, var svaret at det havde hun aldrig hørt om før..
Nu skulle vores heste heldigvis ikke have ormekur i år, så vi var hurtigt ude over det problem, men jeg undrede mig da over, at de ikke var klar over de regler, der efterhånden har været her længe.. Nu var det en da damerne på kontoret, jeg talte med, men alligevel bør de vel vide at reglen findes?
MONICA & ROSSO nu også med Sussi Solskin {>
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| chippet |
|
|
Monark var så uheldig at træde en sko halvt af og derefter træde den på igen, bare ved siden af sømlinjen, med det til følje at han blev sømstukket Dyrlægen ordinerede penicillin til ham, men nævnte intet om at jeg ikke selv måtte stikke ham? Nu bor jeg godt nok ude i det mørke vestjylland, så måske gælder de samme regler ikke her?  Jeg gjorde det nu ikke selv, men fik en kammerat til det, som er uddannet landmand - så vidt jeg ved? Han har i hvert fald prøvet det før... Men hvad er bøden, hvis det bliver opdaget at jeg selv gør det, og hesten ikke er chippet, eller jeg har været på kursus?
Med venlig hilsen Zooropa - Anne: http://annemonark.blogspot.com/
** It's not enough to rage against the lie.. you've got to replace it with the truth. ** - Bono, U2
Har jeg hovedpine er det fantomsmerter 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Reglerne har |
|
|
jo ikke været her i årevis, men i ca to år, så ikke alle dyrlæger tager det særligt seriøst endnu - for hvad er risikoen for opdagelse? Især hvis man bor ovre i 'det mørke' 
fra NinA
God, gammeldags, almindelig dressur rentaktet og foran lod  --o--
Mine mål står ret godt beskrevet i DRF's bog 'Fordringer i dressur & bedømmelsesgrundlag' 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg har aldrig været udsat for dyrlægen forlangte hesten chippet eller ikke ville udlevere medicin. Uanset om det er mulerne eller hunden, så får jeg sprøjter osv i hånden. Jeg sprøjter selv og har altid gjort det.
------------------------------- Modetøj og gallakjoler til små penge, hvor alle kan være med. www.skindbjerg.com
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| stor forskel |
| Forfatter:  |
Birgit ♥Gipsy og Molly♥ |
| Dato:  |
27-12-2008 12:15 |
|
Min dyrlæge orienterede mig om at han egentlig ikke måtte udlevere medicinen til mig, og det derfor var på min egen "regning" at gøre det selv. hun skulle have oral pasta antibiotika/penicillin? efter et forsinket nyreslag.
BIRGIT Med mand, 2 børn & 2 tykke tromler.
små børn små problemer, store børn store problemer!
Rid dansk - Rid jydsk Skøn dejlig DANSK race, hvor der kun er mellem 900-1000stk. tilbage af. R.I.P. Gipsy Krobak
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dyrlægen |
|
|
Mon de dyrlæger der udleverer til folk der "ikke selv må stikke" ved hvad størrelsesorden bøderne til dyrlæger der gør det er oppe i?? Som andre har skrevet ovenfor er reglerne for heste ikke så let gennemskuelige. De fleste slags penicilin der gives regnes der med at det er ude af kroppen efter ca lige så lang tid som ved køer - men reelt er der ingen der ved det - der slagtes så få heste at det ikke har kunnet betale sig at køre forsøgene... Synes egentlig reglerne er fine nok - men - der burde have været kørt masser af kurser inden de blev indført således at menigmand havde en chance for at kommer på det - eller alle staldejere osv. Selv har jeg arbejdet med heste prof mere end 6 mdr så jeg er ude over det problem med at få udleveret ormekur - men min hest er ikke chippet - så det er ikke alt han bare lige kan gives... Det er en større videnskab at kende reglerne for hestehold efterhånden!!
Enhver ser hvordan du ser ud - men kun få ved hvem du er...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|