Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hvad har I foran jeres løsdrift??
Forfatter: 
Dato:  03-09-2008 09:11

Som spørgsmålet lyder, hvad har I foran jeres løsdrift?? (For at undgå hestene går i en halv meter mudder..)

Jeg har en nyopstartet løsdrift til mine to avlshopper, og pt er der bare græs foran løsdriften. Jeg har erfaring fra en tidligere løsdrift med store kørefliser foran en løsdrift. Men er af en hestepige (med eget sted) blevet advaret imod at bruge kørefliser foran løsdriften, da de kan blive utroligt glatte om vinteren når frosten sætter ind. Og det sidste jeg ønsker er at højdrægtig hoppe der falder

Jeg har også erfaring fra et andet sted med at der blev smidt lidt sand, men det forsvandt hurtigt i muderet.

Jeg er blvet rådet til at grave 60 cm ned og så ligge stabilgrus på. Nogle der har erfaringer med det??

Nogle der har erfaringer med kørefliser (og i så fald, hvilken hældning har de, og har de været glatte???)

Har også hørt at man kan grave lidt ned og så ligge træflis (sådan noget som man har i blomsterbedene). Nogle der har erfaring med det??

Gode råd og erfaringer modtages med kyshånd!!

Stella.

Be-Dancer Højgård

- Verdens lækreste hoppe.

Nu scannet drægtig, ved Sheroc Højgård :-)

Unikke malerier:

WWW.SWJ-KUNST.DK

0
0
Svar på denne tråd

stabilgrus
Forfatter: 
Dato:  03-09-2008 11:07

Jeg har stabilgrus på. Hvis det kommer på nu inden det bliver pladret kan du nøjes med 20 cm ovenpå - eller grave tilsvarende af hvis det ikke passer med niveauet. Smider man det på når der allerede er mudder skal der nok 10 cm mere på.

60 cm er lige i overkanten, det pakker sig utrolig godt. Man skal kigge hovene efter for sten, evt. rive fodsporene indtil det er blevet fast, for at holde det jævnt, og når så overfladen er helt stampet og solid kan du rive de større løse sten sammen.

Fungerer rigtig fint her.

Træflis komposterer og bliver til muld. Er det barkflis bliver det glat i regnvejr.

Stenmel er dyrere men pakker godt og har ingen store sten.

:Pia

0
0
Svar på denne tråd

tak....
Forfatter: 
Dato:  03-09-2008 11:55

Tak Pia.

Du er nu altid så god til at give mig gode råd, når jeg spørger om gode råd til løsdriften Tak!!

Rart at vide at både barkflis og træflis er NO-GO.

Er du glad for at have stabilgrus på, og har du noget ovenpå, eller under det??

Hestene går ikke på marken ved løsdriften nu, så der er fint græs foran løsdriften og ingen mudder.

Så dvs grave 20 cm ned og smide stabilgrus??

Hvor stort et område har du det på?? Altså ca m2.

Og hvis du sku have et billede af det, så smid det endeligt ind..

Stella.

Be-Dancer Højgård

Unikke malerier:

WWW.SWJ-KUNST.DK

0
0
Svar på denne tråd

Her.........
Forfatter: 
Dato:  03-09-2008 12:36

bruges der måtter. De virker utroligt godt, ingen mudder og shetterne følger dem hele vejen ind.

Med venlig hilsen

Merete

Shetlænderavl

Føl og plage til salg med gode papirer til fornuftige priser. 1 års sortbroget vallak sælges, 1800kr.

http://www.stutteri-winther.dk

0
0
Svar på denne tråd

stabilgrus
Forfatter: 
Dato:  03-09-2008 13:21

Jeg har ikke noget ovenpå, men overvejer når det nye har sat sig og jeg har penge igen, at smide regulær grus på hvis jeg får brug for påfyldning. Så det bliver knap så stenet.

Jeg har bare lagt ovenpå uden at grave af, billeder skal lige fremstilles, tror ikke jeg har nogen.

0
0
Svar på denne tråd

Stabilgrus
Forfatter: 
Dato:  03-09-2008 13:23

Her har vi også stabilgrus og INGEN mudder, det fungerer rigtig godt.

Hilsen Jannie

Hestebokse eller løsdrift. Store folde, tørt hele året. Græs hele året. Læskur. Eng. Alt inkl. kr. 1200.

0
0
Svar på denne tråd

hvor stort ...
Forfatter: 
Dato:  03-09-2008 13:28

Hvor stort et område foran jeres løsdrift har I det på?

Åbningen til vores løsdrift er ca 3-4 meter bred, og det er så ligesom en løbegang, der er ca 20 meter lang, ned til folden,

Overvejer om 3-4 x 5 meter er nok, og hvor meget kostede jeres ca at lave???

Stella.

Be-Dancer Højgård

Unikke malerier:

WWW.SWJ-KUNST.DK

0
0
Svar på denne tråd

løbegang
Forfatter: 
Dato:  03-09-2008 14:23

Hele løbegangen og et par meter ind på folden i en vifte efter leddet. Ellers får du månelandskab og kodeledsforvridninger på stribe så snart det fryser. Trust me.

Jeg har en jordfold rundt om stalden som skal fyldes helt, det første år havde jeg kun ca. 10x6 meter udenfor døren, men resten blev også pladret.

Til gengæld behøver du altså ikke grave noget af efter min mening.

Jeg gav sidst 1500 pr. læs inkl. levering. Der er vel omkring 8 m3 på sådan en vogn.

så 4x20 m = 80

80x0,25 = 20 m3 ;-)

Ergo du skal have 2-3 læs.

0
0
Svar på denne tråd

llllllll
Forfatter: 
Dato:  03-09-2008 15:58

Ude foran min løsdrift er der støbt beton, så der er heller ikke noget mudder

De har så en gangsti hen til folden og her kan der godt blive lidt smattet, men havde egentlig tænkt mig at kører træflis på...

Venligst Stald Dalgaard

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  04-09-2008 08:26

Jeg har store beton fliser udenfor min løsdrift - de kan blive glatte i frostvejr hvis de er skrabet rene, så det lader jeg være med at gøre når der loves frostvejr.

Ellers fandt min mand på at bruge en sneskraber i stedet for en skovl når der er lidt halm m.m. på fliserne - det var ret smart tænkt for det er meget nemmere.

Gitte

Rigtige kvinder er landmålere

www.westernportalen.dk/v3/index.php

0
0
Svar på denne tråd

okay..
Forfatter: 
Dato:  04-09-2008 08:52

Pia: Jeg er meget hookede på at få stabilgrus udenfor løsdriften, da jeg bestemt ikke vil have en glat indgang. Men 4500 er også mange penge for det. (især når man er studerende).

Men du mener ikke vi behøver at grave ned??

Risikerer man ikke at gruset spreder sig, og man vil sku flytte det op på plads??

Og hvor højt et lag har I?

Og kan det ikke være hårdt for hestenes hove at gå så ofte på grus? Eller slider det bare hovene fint, på den gode måde??

Gitte: vi overvejede også om vi kunne ligge kørefliser foran, og så strø sand på om vinteren. Men jeres fliser blir slet ikke glatte når de bare ikke er skrabet rene, eller hvad???

Flere erfaringer modtages gerne, både gode og dårlige.... :-)

Stella.

Be-Dancer Højgård

Unikke malerier:

WWW.SWJ-KUNST.DK

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  04-09-2008 08:53

HIT-riste med drænlag under og sand ovenpå. Lidt dyrt, men det virker!

Reni Nielsen, Stutteri Krone

www.stutterikrone.dk

0
0
Svar på denne tråd

okay...
Forfatter: 
Dato:  04-09-2008 08:57

Reni: okay, det har du eller hvad?? Har du et link til materialer?? Og en ca-pris??

Stella.

Be-Dancer Højgård

Unikke malerier:

WWW.SWJ-KUNST.DK

0
0
Svar på denne tråd

løbegang
Forfatter: 
Dato:  04-09-2008 09:10

Gruset bliver med tiden helt fast som en skovvej, men lidt kan der da godt skride ud under hegnet - du kan evt. lave et tyndere lag på de yderste 15 cm, så det skråner og ikke gør noget hvis der kommer mere derud, mere skrider det ikke. Jeg har revet overfladen, da de laver fodspor i starten, men det bliver hurtigt fast.

Jeg ville smide mindst 20 cm på.

Og hvis du har 4 m løbegang lige fra stalddøren ud på folden så kan jeg love dig at der bliver 30 cm mudder HELE vejen inden vinteren er omme. Ikke et spor af græs tilbage. Så det er ikke nok at bare smide på de første par meter.

Du skal ikke kun tænke på om det bliver mudderglat, men at hestene vil lave dybe fodspor, når sådan et månelandskab fryser har du reelt ingen adgangsvej til din fold uden risiko for brækkede ben.

Hitriste er uendeligt meget dyrere, der skal graves af og fyldes grus ovenpå, du kan ikke bare lægge dem på jorden.

Jeg synes ikke det har været slemt med slid på hovene.

0
0
Svar på denne tråd

okay...
Forfatter: 
Dato:  04-09-2008 09:20

Pia: nej, jeg vil bestemt heller ikke bare lægge grus på fx halvdelen af løbagangen, for så er mudderproblemet jo bare flyttet et par meter. Og nu forstår jeg også den du siger med månelandskab, ja det er da lige en invitation til kodeledsforvridninger og brækkede ben...

Jeg har lige netop snakket med en anlægsgartner (en af mine gode venner), som har set hvor stor løbegangen er, og han siger at hvis jeg skal have ca 20 cm grus, så vil han kunne levere for under 1000 kr.

Så det tror jeg da bare vi skal have gjort :-D

1000 kr vil jeg klart bruge på det, men havde lagt en grænse på 3.000 kr. (har lige været ved tandlægen og fået en rodbehandling plus taget billeder plus skal derop igen, dvs MEGET dyrt :-( )

Stella.

Be-Dancer Højgård

Unikke malerier:

WWW.SWJ-KUNST.DK

0
0
Svar på denne tråd

stabilgrus
Forfatter: 
Dato:  04-09-2008 09:25

1000 kr. for hele løbegangen, det tilbud tager du imod prompte.

Og er det ikke helt nok, så kan du fylde mere på næste år, evt. uden stabil, så du får mere ren grus på toppen. Under alle omstændigheder vil det gøre en stor forskel, også selvom det ender med at blive en smule pløret over tid.

0
0
Svar på denne tråd

ja, jeg...
Forfatter: 
Dato:  04-09-2008 09:36

ja, jeg sagde også til ham at det var et godt tilbud, og det ville jeg gerne. Men skal lige have sikret mig at han forstod hvor stort et stykke jeg mente det skulle være over. Og så skal jeg lige have målt op præcist hvor mange meter gange meter der er. Hvor stor en "vifte" ind på folden har du grus på??

Han sagde han syns vi sku grave 20 cm ned, da det holdt bedst styr på gruset, men han sagde også at der var slet ingen grund til at grave 60 cm ned (som jeg ellers var blevet anbafalet).

Tak for dine gode svar, som altid, Pia :-)

Også tak til jer andre :-)

Nu vil jeg på arbejde.

Stella.

Be-Dancer Højgård

Unikke malerier:

WWW.SWJ-KUNST.DK

0
0
Svar på denne tråd

vifteform
Forfatter: 
Dato:  04-09-2008 09:43

Jeg ville minimum lægge 2 m. til hver side af ledpælene og 3-4 meter fremad.

Graver I ned ville jeg grave mindre ned end laget er tykt, for det pakker sig altså og bliver trykket ned i lerjorden, så ender du med en gryde istedet.

Som sagt har det fungeret emininent her uden at grave og vi har virkelig fed lerjord. Faktisk er der i dag ingen niveauforskel på den gamle græsplæne udenfor det led hvor jeg trækker dem ud når jeg skal ride, og så den første løbegang jeg lavede med grus langs med denne snor. (løbegang ligeud fra dør til fold og den ene snor på løbegangen er leddet ud til græsplænen)

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har lige½
Forfatter: 
Dato:  04-09-2008 21:06

fået min i løsdrift, og her smides der træflis ud hvor det er mudret, ved skuret og spise- og vandingstedet.

~ G & L ~

Man skal aldrig sige nej til en fristelse. Man ved jo aldrig hvornår den kommer igen. - Garfield.

Ren altruisme er utopi.

0
0
Svar på denne tråd

Foran min stald
Forfatter: 
Dato:  05-09-2008 15:32

Jeg har lagt fliser 3½ meter ud fra fronten, og så er der smidt stabilgrus på for resten (de sidste små 8x20 meter).

Det fungere supergodt og har holdt fint tørt siden efterårsferien sidste år - også selvom begge heste KUN gik på dette stykke i ½ år pga. hoppens seneskade.

Jeg lader også bare være med at feje hvis der loves frost og har ikke set de har skredet på noget tidspunkt på fliserne (herregårdssten med "riflet" kant).

Selvom de på billedet står inde bag lukket dør så har står den altid åben så de frit kan gå ud og ind.

Trine (Faxa)

0
0
Svar på denne tråd

grus og sand
Forfatter: 
Dato:  05-09-2008 15:57

Vi har sand foran begge vores indgange og på hele arealet foran løsdriften.

Der er gravet nogle rander, hvori der er fyldt sten og så sand ovenpå, det tager det meste vand.

Sandet bliver self vådt, men der ligger ikke vand nogen steder.

0
0
Svar på denne tråd

Knus 0/35
Forfatter: 
Dato:  05-09-2008 18:06

Knus 0/35 fra en miljøstation/nedbrydningsfirma er også billigt og fungerer som stabilgrus.

Prisen er som regel afregnet i ton, og det koster ikke alverden.

0
0
Svar på denne tråd

tak for..
Forfatter: 
Dato:  09-09-2008 01:00

Tak for de sidate svar der også er kommet i tråden.

Har fået en ny pris på stabilgrus til foran min løsdrift, og det kommer desværre vist op på 3.000 kr. (anlægsgartneren havde vist misforstået mine tal).

Så går lidt og overvejer om vi kan "nøjes" med atlægge fliser, da det vil være gratis for os.

Har også lige hørt om en der havde muslingeskaller foran sin løsdrift. Nogle der har erfaring/meninger om det????

Kassen, hvad er knus 0/35??

Og kender du en CA-pris for 20 m3??

Stella.

Be-Dancer Højgård

Unikke malerier:

WWW.SWJ-KUNST.DK

0
0
Svar på denne tråd

lægge fliser
Forfatter: 
Dato:  09-09-2008 07:33

Hvis du skal have fliser (hvilket jeg ikke turde, mine løber godt nok stærkt hjemad af og til - og de er ellers meget energibesparende typer), så skal der jo også graves af og lægges grus under, ellers kommer det til at ligne Kong Volmers r*v.

0
0
Svar på denne tråd

nu er det..
Forfatter: 
Dato:  12-09-2008 00:23

Nu er det 99% sikkert at vi får lagt stabilgrus på. Vi regner med at få gravet 10-15 cm af, og så lagt 20-25 cm stabilgrus over det hele. Det blir godt nok lidt dyrt. Men efter at have tænkt mig grundigt om, kan jeg godt se det er den bedste løsning.

Stella. (og 5 minibig halm er lige kommet i hus idag, så jeg er glad)

Be-Dancer Højgård

Unikke malerier:

WWW.SWJ-KUNST.DK

0
0
Svar på denne tråd

vi har SF sten
Forfatter: 
Dato:  12-09-2008 09:24

og de fejes ikke ved risiko for glat føre, men hestepærene fjernes altid. Evt kan man have noget grus i container man strø med ved risiko for isslag.

Jeg har haft stabilgrus, men for det første bliver det ret optrampet af heste, så det skal fornyes og punkt to det er hamrende irriterende at muge i pga alle de sten man får med op.

SF sten er en større investering med de holder forever og er nemme at rengøre.

Men med Hit riste skal man også påregne nyt grus, vi har indtil videre skulle have nyt på hvert år (omkostning 1000 kroner pr hest pr år ved 20 heste). Plastristene krøller op hvis der ikke er nok grus på.

I det lange løb vil SF sten være det billigste og mest holdbare. Men det ville være for hårdt et underlag for hestene at gå rundt på hele tiden, derfor har vi valgt Sf sten på de steder der er mest brug for at holde rent og HIT og grus på gangarealerne. Vi har mudderfrie folde og det er skønt!

MVH

Christina

0
0
Svar på denne tråd

okay..
Forfatter: 
Dato:  12-09-2008 10:43

Christina: lyder som en god og holdbar løsning I har jer. Det må helt klart være en god og holdbar fremtidsinvestering når man har mange heste.

Jeg har "kun" to heste indtil videre, og det er "kun" ponyer, så forhåbentligt blir det ikk alt for optrampet.

Stella.

Be-Dancer Højgård

Unikke malerier:

WWW.SWJ-KUNST.DK

0
0
Svar på denne tråd

asfaltgrus -
Forfatter: 
Dato:  12-09-2008 15:13

Vi har lige fået asfaltgrus på udenfor der hvor jeg har min mule i løsdrift - det er super stabilt - der kan endda køre traktor på uden problemer og løbes ikke dyb.

Knus tegl/beton har jeg også hørt meget godt om både billigt og skulle være lige så godt som hitristene.

0
0
Svar på denne tråd

hvad er..
Forfatter: 
Dato:  12-09-2008 16:07

Wildfire: hvad er forskellen på asfaltgrus og stabilgrus?? Og kender du noget til prisen pr m3 asfaltgrus?

Har undersøgt mhr knust beton, men har hørt fra 2 fagfolk at det lidt er noget "affalds-halløj", og der kan derfor være små jernstumper (og andre ting, såsom søm) deri. Så dét skal vi i hvert fald ikke have.

Stella.

Be-Dancer Højgård

Unikke malerier:

WWW.SWJ-KUNST.DK

0
0
Svar på denne tråd

asfaltfræs
Forfatter: 
Dato:  12-09-2008 16:28

Knust asfalt er lidt samme struktur som stabil, altså med mellemstore sten i. Det er "affald" som er fræset af vejene når de repareres og asfaltdelen sætter sig virkelig godt og ligesom smelter i varme - jeg vil tro hvis man stamper det og tromler og til sidst går det over med en blæselampe, at man måske kan få samme effekt her om efteråret.

Vi bruger det til vores vej og det er rigtig godt. Men fik en bunke med gården så ved ikke hvad det koster.

Jeg ville lægge samme tykkelse på, 25 cm. Faktisk sidder jeg og tænker på, om du får færre løse sten på overfladen med dette.

Hvis du får din gartnerven til at lave det, så lav et lillebitte mikroskopisk fald ud mod siderne ligesom man gør på rigtige veje - så slipper du for at der står vand og fryser. Så er det kun ved isslag at det bliver rigtig glat. (og det kan man salte bort)

0
0
Svar på denne tråd

Asfaltgrus mv.
Forfatter: 
Dato:  13-09-2008 14:06

Jeg ved ikke hvad prisen er, da det er opstalder der har købt det - men jeg har fået at vide at det var billigt - jeg hører gerne om prisen.

Jeg synes det lyder mærkeligt med det tegl/beton - der er da flere her på HN der har det lagt ud på deres folde blandt andet Eva Lydeking-Olsen.

Se link:

www.heste-nettet.dk/forum/5/432697/ 432597/

0
0
Svar på denne tråd

jo jo....
Forfatter: 
Dato:  13-09-2008 17:04

Pia: jeg har en aftale med min anlægsgartner (ven), og vi har snakket om at lave en lille hældning, så vandet løber fra. :-)

Wildfire: tak for din link, har lige været inde og læse, og har også lige skrevet en pb til Eva. Så må vi håbe jeg får svar. For er det billigere end stabilgrus og ligeså godt, så er det da klart værd at overveje.

Hvis nogen kender prisen på knust tegl/beton pr m3, så sig endeligt til! ;-)

Stella.

Be-Dancer Højgård

Unikke malerier:

WWW.SWJ-KUNST.DK

0
0
Svar på denne tråd

pris tegl beton
Forfatter: 
Dato:  13-09-2008 22:07

ca 35-40 kr/ton ex moms, ex levering og er lagt ud i 15 cm hvor der skal køre traktor og 10 cm hvor der kun skal gå heste.

Se yderligere i dette link i indlæg fra Eva Lydeking-Olsen.

www.heste-nettet.dk/forum/5/430226/ 429821/

0
0
Svar på denne tråd

Fliser...
Forfatter: 
Dato:  13-09-2008 23:07

Der hvor jeg passer hest er der fliser foran læskuret - og samtidig er der en sti af fliser derfra, hen til åbningen i hegnet. Det er virkelig smart, både når man muger og henter hestene sådan en mudret vinterdag.

- Heidi

~ Pingu ~

Ad hoc, ad loc and quid pro quo

So little time, so much to know

Nowhere Man, Yellow Submarine

0
0
Svar på denne tråd

jo jo da..
Forfatter: 
Dato:  14-09-2008 00:44

Wildfire: tak for endnu et link. Det er bestemt ikke fordi jeg ikke har søgt efter viden, har vist bare skrevet de forkerte ord.. Men jeg har bare ingen forstand på hvad forskellen er på knust tegl, knust beton og knust asfalt, og vigtigst af alt; hvad der er bedst at bruge?? Jeg kan heller ikke lige finde ud af det der med vægtfylden. Hvordan er det med ton kontra m3?? (ved godt den er forskellig fra ét materiale til et andet).

Men hvor mange ton er der ca i 20 m3 knust beton fx???

Heidi (Pingu): jeg har også gode refaringer med fliser fra en tidligere løsdrift, men vi skal have det på godt 100 m2, hvilket er et meget stort område fliser, og der ér risiko for glatte fliser, hvilket er no-go med drægtige hopper (og generelt også andre heste selvfølgeligt)..

Stella.

Be-Dancer Højgård

Unikke malerier:

WWW.SWJ-KUNST.DK

0
0
Svar på denne tråd

hej igen
Forfatter: 
Dato:  14-09-2008 12:54

Jamen jeg er da bare glad for at kunne hjælpe dig med et par links .

Jeg ved ikke hvor meget et ton svarer til i m2 eller m3, derfor vil jeg mene, at det er Eva du skal have fat i, da hun jo har det udlagt på hendes folde.

Havde jeg selv haft min egen løsdrift er der heller ingen tvivl om, at jeg ville have valgt denne løsning, efter at have hørt og læst fordele og ulemper om adskillinge muligheder.

0
0
Svar på denne tråd

wildfire
Forfatter: 
Dato:  15-09-2008 11:32

wildfire: ja, det er da klart også noget jeg vil undersøge, er allerede igang, men synes ikke jeg kan finde nogle forhandlere i nærheden af hvor jeg bor.

Skrev til Eva for 2 dage siden, håber snart at få svar.

Stella.

Be-Dancer Højgård

Unikke malerier:

WWW.SWJ-KUNST.DK

0
0
Svar på denne tråd

Pas på med asfaltgrus
Forfatter: 
Dato:  15-09-2008 13:48

Hej

Jeg følger interesseret med i debatten, da jeg selv er ved at anlægge en løsdrift.

Jeg vil dog lige advare om at anvende noget, der indeholder asfalt, da vi overvejede at lægge det i vores indkørsel, men fik at vide, at vi risikerede at vores grund fik status som forurenet.

0
0
Svar på denne tråd

Bitten:..
Forfatter: 
Dato:  15-09-2008 22:13

Bitten: tusind tak for information, det var godt nok nyttig viden!!

Men jeg overvejer nu om det skal være knust beton, knust tegl, eller jeg er nødsaget til at betale det ekstra og så få noget stabilgrus på..

´Nogle der har erfaringer med knust beton eller knust tegl, og evt nogle priser??

Stella.

Be-Dancer Højgård

Unikke malerier:

WWW.SWJ-KUNST.DK

0
0
Svar på denne tråd

miljøfarligt
Forfatter: 
Dato:  16-09-2008 08:11

Jeg troede faktisk kun det var slagger som var klassificeret giftige (og de har ikke noget med asfalt at gøre). Det er ellers også et super underlag. Uden sten.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider