|
|
| Fyld til mudderfold |
|
|
Hejsa. Jeg ville bare høre om der er nogen som kan anbefale noget godt "fyld" til at smide på en mudderfold, så der ikke er så vådt?? Tænker flis, træspåner, grus og lign  Håber nogen kan komme med nogle gode tips.. På forhånd tak 
Lykkelig ejer af Smukke Muffe, den skønneste fuldblod ..  Lev livet og nyd det, for du får kun dette ene 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Der findes et |
|
|
gitter der kan læges ud så de ikke går igennem bunden. Ellers er sand/grus godt. Du skal bestille rigeligt og det koster ej så meget, men det er dyrt at få kørt ud. MVH Dorthe
Vores dejlige kat Pjevs er bortløbet under en pasning i Rødby. Se billede på mit HN. Øremærke nr. ZGO383 Dusør gives 1500kr. ved fremskaffelse i live. Dusør 500kr. i død tilstand.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg lytter lige |
| Forfatter:  |
picoloen |
| Dato:  |
04-11-2007 09:02 |
|
jeg lytter lige med... Hvor købes sand/grus til billige priser?
♥ ♥ ♥ MVH PICOLOEN ♥ ♥ ♥ 1 stk. insektmiddel sælges kig på markedspladsen (insektmiddel)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sand/grus |
|
|
købes billigst direkte fra en grusgrav. Flis kan ikke anbefales på pladrede folde, jo, det er super når det bliver lagt, men året efter bliver det et nærmest bundløst pløre, alt og alle sidder fast i. Jeg taler af erfaring, vi har i år måtte låne en minigraver for at fjerne det gamle flis, da man ikke kunne gå igennem.
Hilsen Mette
Det burde være en selvfølge at heste kom på fold hver dag
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hejhej |
|
|
Stabilgrus hvor str er 0,32. det virker år efter år.. 5 kubik meter koster ca 3000kr med vognmand, ellers ca 200kr meteren ved grusgrav elign. Men en tingg er sikkert det virkede på en rigtig smadderfold på amager med bundløs pladder...Men ikke billigt...ok hvis man selv kan hente syntes jeg men ikke med vognmand..men de skal jo også leve af det... Flis er godt første gang, men det har det med at synke ned sammen med pladderet og gøre situationen værre, specielt året efter, som en anden også nævner..  Eller man kan have drænede folde med kuperet tærræn  Hilsen Margit
En sand ven er en der tror på en, når man selv er holdt op.
Livet er til låns-lev det fuldt ud!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Margit: Ja, det ville være ideelt, men nu er det ikke mine folde desværre, så må prøve at finde en billig løsning til stedets ejer, da de gerne vil komme noget på, men spurgte om jeg kendte til et godt, billigt alternativ  Vil prøve at foreslå stabilgrus, og så håbe de kan hente det selv eventuelt...Stedet ligger meget tæt på grusgrave, så det burde være muligt ihvertfald at finde noget  Dorthesus: Ja, men det gitter skal ligges ud inden det bliver pløre, og det er desværre for sent nu...  Ellers har jeg godt hørt om det, og syntes det lød som en god løsning... 
Lykkelig ejer af Smukke Muffe, den skønneste fuldblod ..  Lev livet og nyd det, for du får kun dette ene 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gammel halm |
|
|
Foran løsdriften har vi for tiden bekæmpet muderet med en gammel, støvet bigballe halm, der alligevel ikke var bedre end at brænde. Flagerne lagt ud ved siden af hinanden giver godt fodfæste for både hestene og mig (der var lagt flis sidste år før jeg kom, så ja, det kan jeg kun tale med om!) Jeg ved godt, hvordan det bliver om nogle måneder, men så fjerner jeg det og så har vi heldigvis en balle mere 
Mvh Mette Defineret ponyrytter · Mere MeLLa · Voksne er børn, der glemmer at lege · Heste.dk - helt gratis
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Knust tegl |
Eva Lydeking-Olsen |
05-11-2007 16:06 |
|
eller knust tegl/beton 0-32 er det bedste, billigste og mest holdbare. Bortset fra riste med grusfyld som koster 10 x så meget. Stabil er 3-4 x så dyrt. Vi har lige kørt 300 tons til, her idag og nu skal det så lægges ud og tromles. Vi lagde ved leddene sidste år og nu får hver fold på et 10 m bredt stykke hele vejen hen. Eva
Hjemmeside: http://www.topshoej-stutteri.dk
Opstaldning tilbydes, ridehus og optimal fodring.
Sælges : *yndig dansende lipizzanerplag *stor, sød varmblodsplag e. H. Happy Hero og M +mor
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| den blå avis |
ostvest ♣hest♣ |
06-11-2007 09:17 |
|
Vi har hentet fliser,via "bortgives" i dba. Vi har lagt dem på de mest udsatte steder, og hestene er ret glade for at gå på dem. Det er ikke "den nemme løsning", men det er dæleme dejligt, at kunne få støvlerne med, uden besvær...og ok-billigt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Eva... |
|
|
Har I bare lagt knust beton ud, eller er det stampet, og er der noget ovenpå? kunne forestille mig, det er meget knoldet at gå på eller hvad?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| EVA...? |
|
|
Tegl/beton - Hvor meget koster det pr. ton?
- hvor tykt et lag skal der lægges?
- Hvor købes det?
- Kan i selv tromle det, eller får i nogle til det?
- Kan der køre en traktor på det unden problemer?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| stabilgrus |
pjemm |
06-11-2007 18:15 |
|
Man kan få noget som hedder genbrugsstabil, hvor der så ikke kun er sten i gruset, men betonbrokker. Koster vistnok det halve af rigtig stabil. Har ikke set hvordan det ser ud. :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det koster |
Eva Lydeking-Olsen |
07-11-2007 00:47 |
|
ca 35-40 kr/ton ex moms, ex levering og er lagt ud i 15 cm hvor der skal køre traktor og 10 cm hvor der kun skal gå heste. Det blev lagt på på alle gangarealer foran stalden for tre år siden og ligger fint. Foldene fik foran leddene sidste år og nu lægger vi så et stykke på hver fold. Det blev lagt ud med rendegraver og stampet fast med en pladevibrator for tre år siden- det ved leddene har hesten bare trampet fast. 0-32 har ikke særligt mange/store sten/knolde i- det har ikke været noget problem, men når det har sat sig, kan man feje det let. Enhver grusgrav med genbrugsfunktion burde have det. I år har vi fået rent knust tegl 0-32 og det skal lægges ud i denne uge.Vi ser lige hvor fast det ligger når det er lagt ud, om det skal tromles, vibreres eller hestene klarer det... Man kan evt smide 3-5 cm grus øverst, hvis man vil, men det er dyrere. Eva
Sælges : *yndig dansende lipizzanerplag *stor, sød varmblodsplag e. H. Happy Hero og M +mor
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Takker for svar..  Spændende spændende det her...Kunne der mon eventuelt tages nogle billeder af de forskellige eksempler??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Eva... |
|
|
Har I gravet toplaget af først... eller lægger I det bare ud ovenpå og får dermed lidt forhøjede arealer ? Vi har fået etableret lidt det samme i år. Der er gravet ud fyldt ca. 15-20 cm knust beton på - dernæst 10 cm stenmel og til sidst 5 cm grus som toplag. Men det har også kostet kassen. Så dette ville jo være dejligt om vi kunne nøjes med at lægge betonen/teglen ovenpå jorden og evt. supplere med grus i toppen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Man må grave af |
Eva Lydeking-Olsen |
07-11-2007 13:58 |
|
hvis det først er blevet mudret, for det arbejder sig op. Men er jorden hård og fast- kan man lægge det direkte på, bare man ikke kommer for højt op. Eva
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stabilgrus |
|
|
Pas lidt på med stabilgrus. Det fik jeg smidt på ved udgangen af stalden sidste år pga bundløst mudder, men der er desværre en masse flintesten i. De to af dem har ikke problemer med det, mens der sætter sig en frygtelig masse sten i kanten af den gamle skævbenedes hove, og de er meget svære at grave ud. Et under, at hun ikke har fået hovbylder, og toårsen er desværre meget tyndsålet, så sætter der sig en sten i hoven (bare i det jord, der sidder i hoven), kan hun slet ikke gå, når hun kommer ind på staldgangen. Og så fik hun også en frygtelig masse hovbylder i foråret/sommeren. Desværre var hun nødt til at få sko på, men jeg håber, at hendes skuldre efter behandling af en ny kiropraktor løsner sig, så hun ikke belaster den ene forhov så forkert mere og bliver mindre stejl i hoven, så vi kan få skoene af inden evt. snefald.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hva med sand |
|
|
nu blev jeg lige lidt nysgerig . vi har også mudder på vores fold og tinkere der ikke har godt af det . og vi tænkte først at prøve flis men det kan jeg høre ikk er en god ide .. en anden sagde de havde prøvet det men hestene gled og skar sig på skarpe stykker flis... vi har også brugt det der bygge affald eller knust tegl og sten det var død godt til at starte med men meget svært at få ud af hovene igen men nu ser det ud som om vi aldrig har lagt det på og det er vel lidt halv andet år siden .. men sand ... er der nogen der kan fortælle mig om det kan holde eller virker stabil grus bedre -- tænkte bare det ville være lækkert med sand . er sand dyrt
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Muslingeskaller |
|
|
Hej Her ude gør vi sådan; Kører ca 20 cm mudder væk - smider 30 cm muslinge skaller på - kører det fast med traktoren, og smider et par cm sand ovenpå. Det virker perfekt her. Mvh Lene
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Takker |
|
|
Tak for svar Eva - det lyder jo super, men vil da også meget gerne se et billede af folden, hvis du har mulighed for at tage et! Muslingeskaller er nok lidt dyrere, men kan jeg sagtens se vil være super også, det er der jo også brugt til mange udendørs ridebaner. Hvad koster 1 ton muslingeskaller?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Muslingeskaller |
Eva Lydeking-Olsen |
07-11-2007 23:51 |
|
kan så vidt jeg ved kun skaffes på visse årstider, koster en krig på Sjælland og skærer en del i ballerne, så = ikke her. Men med grus øverst er det fint, vi kan bare ikke få det . Eva
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stenmel |
|
|
Jeg har fået gravet mudder væk og lagt stenmel ved indgangen til min fold. Det har de samme fordele som stabilgrus, men der er bare ingen sten i, der kan skære eller sætte sig i hovene. Det er to år siden nu, og der trænger til at blive skrabet de øverste par centimeter af og lagt et nyt lag stenmel på, da de slæber lidt mudder med når de går mellem stykket med og uden stenmel. Det er bare for vådt til at det kan blive i år, det vil vist skade mere end det gavner hvis der skal køre maskiner rundt derude nu, så det må vente til foråret. Ellers har det virket upåklageligt. Overfladen er som sagt lidt smattet nu, men der er stadig stabilt at gå, og hestene synker ikke ned. Nanna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Nå mit problem er løst indtil videre, de har fået en anden fold at gå på resten af vinteren, hvor der stadig er græs og folden er skrå, så alt vandet løber væk derfra heldigvis...  Super dejligt... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gitter/måtter |
|
|
Er der nogen der kender de der måtter/gitre/riste, som man kan ligge ud inden det begynder at blive mudret? Jeg skal nemlig tage en uberørt mark i brug fra januar af, hvor der ligenu bare er sået vintersæd, men det kan jo hurtigt blive en ordentlig mudderkage, så mens jeg venter på at få græs på de andre folde, kunne disse riste måske være en løsning. Stabilgrus er ikke godt, da jeg gerne vil så græs på folden i efteråret. Nogle erfaringer med ristene eler andre gode idéer? Anne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Anden tråd |
|
|
AAnne: Søg her på HN, der er en anden tråd med billeder og god info omkring de der måtter.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Flere muligheder |
|
|
Materiale valg kommer jo an på om man ønsker at skabe en overfalde som er fast og som vandet skal glide af - f.eks. stabilgrus. Eller om man ønsker at vandet skal drænes væk - f.eks. muslingeskaller. Knust beton kaldes også Gentex kan da lige oplyses til dem der evt. får brug for det. Det kan også købes af visse store anlægsgartnere der har en oplagringsplads med en knuser.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det billigste |
|
|
Noget der fungerer godt og som er billiigt er halm, som lægges ud i flager side om side, det holder et godt stykke tid og man har råd til at gentage, hvis det bliver nødvendig..Vi bor i en mose og det er vores foretrukne løsning på de mest udsatte steder 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| stabilgrus |
|
|
det er noget skidt for hovene da det sætter sig og klumper. man kan lægge et lag under og så lægge et tykt lag groft sand over vi har lige fået et læs fint sand. prisen var 3800 for 11 kubikmeter,
Respekt bør gå begge veje Først der er rigtig respekt opnået
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| måtter... |
|
|
Hanne, jeg har prøvet at søge på måtterne, men kan ikke finde tråden. Det var sådan jeg kom ind på denne tråd, da jeg søgte på måtter og mudder. Kan i hjælpe mig? Jeg har tænkt mig at stille et par bigballer halm ud på folden om måneden, så kan de stå og hygge i det. Det er nok det der bliver nemmest at fjerne igen når der skal sås græs, men måtterne kunne være geniale ved leddet. Anne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| SAND... |
|
|
Jer der har brugt sand: kan man bruge udelukkende sand eller forsvinder det ned vi skal dække 100-200 kvadratmeter mudder i starten af folden ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
mudderet skal skrabes væk først - ellers hjælper det ikke en dyt, da hestene bare ælter det rundt. Jeg har selv lige fået lagt 40 m3 grus (harpet grus) ud på ca 200-250 m2 foran ponyernes løsdrift... Det håber så er ideelt, så de kan stå 'tørfodet', hvis vi får lige så våd vinter igen, som sidste sæson.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|
|
|