|
|
| foldtid el ingen ( vinter) |
| Forfatter:  |
mattismor |
| Dato:  |
19-11-2007 01:07 |
|
Jeg er tilhænger af så meget foldtid som muligt.. Nu står jeg et sted hvor hestene kommer på jordfold i ca. 5 timer om dagen. Problemet er bare at hele folden er så mudret allerede( og dette er jo kun starten) Desuden forgår udluk og indluk ikke ved håndsud-ogindtrækning dvs at der kan forkomme skøjtebane lige uden for stalden.-Forstil jer hvilken fart hestene kommer ind med! Er bange for at de falder en dag.( det skal lige siges at opstalder ikke lukker ud, hvis det er meget meget glat) Desuden er der jo mug, mug og atter mug som næsten alle hestefolk bare bøvler med, hen over vinteren.Min står med klokker på og det er 24 timer, hvilket jo er guf for mug  Sidste år havde jeg typisk hver mdr ekstra besøg af smeden, grundet tabte sko- hvilket jo meget nemt kan føre til hovbylder, hvis optåen sætter sig.  Når så jorden er frossen, synes jeg den er meget ujævn, grundet at den jo er trådt op- at der jo er stor sandsynlighed for at træde forkert, når de bøvler( det gør de, da der kommer næsten en ny opstalder hver mdr) Nå, men mit spørgsmål er om jeg skal tage ham af foldordningen??( i hverdage) Weekenden skal han ud!  Der vil være mulighed for en timefold?,el en skridtmaskine?(en pige stiller sig til rådighed, men af ren og skær behjælpelighed, så det er jo ikke fast ) men som sagt er jeg jo mest til folde, pga hestens velvære, men omvendt er jeg træt, træt af mudder og dens følger. Hvis hestens bliver skadet el står med svær mug, skal den jo ha boksro alligevel og hvor fedt er det at stå med mudder og iskoldt vand opaf benene, frem for at stå i sin boks og hygge med wrap?? Det vil kun være de værste vinter mdr han ikke kommer på normal fold... Jeg synes det er svært, hvad ville i gøre?? 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Flytte |
|
|
Jeg ville helt afgjort flytte hesten! 1 time om dagen og ellers kun ud i weekenden på selvsamme muudderfold er ikke ok forhold. Langt fra.  Find istedet et godt sted med gode folde, hvor hesten kan være ude, som den har behov for og krav på.
Hilsen Kanoagaard med de 3 røde: Blondie Tornsberg, Madelaine af Nord-Als & Kanoa. Hestens Urtehave anbefales varmt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det ville jeg også |
chiki |
19-11-2007 08:14 |
|
og det er altså muligt... Jeg stod selv med samme dilemma, men valgte at lade føllet blive der hvor hun er avlet, da de har store gode folde, hvor der kun er mudret lige der hvor de går ind og ud, resten er der græs på, og det betyder bare jeg selv står for det meste... især fodring, men det passer mig nu fint. men det er et lille sted hvor jeg normalt ville foretrække et sted med lidt flere opstaldere.. men folde og foder kommer først. Lea!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg kan ikke |
Illum |
19-11-2007 08:40 |
|
Acceptere at hesten ikke kommer ud og jeg kan slet ikke acceptere at den kommer på pladder fold, om det så har pjask regnet 700 mm på 6 mdr. skal folden være mer end rimelig. Jeg ville flytte hesten, promte.
Illum Jeg undskylder IKKE for stavefejl . manglende tegn eller tegnsætning. Deal with it!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg ville ... |
|
|
... også vælge at flytte. Jeg kunne ikke have hest et sted hvor den ikke kunne komme på fold, eller hvor hesten ikke fungerede på folden.
£isbeth & Baloo * Sælges - Griffin Distancesadel m. e. bred bom - 17,5 "
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| også her... |
|
|
Jeg ville også flytte min hest hvis ikke jeg mente foldene var iorden og forsvarlige. Ikke om jeg ville byde min hest kun at komme ud i en time om dagen . Det må kunne lade sig gøre at finde et sted med bedre folde...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej estella |
|
|
Jeg kan se det er dig fra Raagarden . Hvorfor prøver du ikke og lade din hest komme over på anden side af vejen, der er knap så mudret og der stadig noget græs de kan gå og nippe i. Jeg vil meget gerne hjælpe dig med udlukning evt. Hilsen Nadia.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
flyt hesten... andet ville være synd...  mine går ude alle de lyse timer og de nyder det.. jeg har så heller ingen pladder eller lign på mine folde da de er store nok til det antal der går der.. + at der er stadig græs de kan æde + fri stråfoder i hestehuset...  sådan synes jeg en hest fortjener det...
Dressurtante med de 2 stjerner !! * Hannibal & *Morning Star - /nu uden Lord De luxe/. EN KRONE OG EN BØLGE ER DA EN SELVFØLGE....;o) ww
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Af to onder... |
|
|
Hellere mudderfold end ingen fold...!!! Det er jo problematisk og næsten umuligt at undgå mudder, hvis der er ca. 10-15 heste, der skal på fold hver dag, hvis man ikke har 10 HA til den mængde heste og det har de færreste jo. Vores vinterfold er bestemt ikke den mest optimale, da græsset hurtigt er væk med de 11 heste der står der. Hvis de fik det samlede areal at gå på her om vinteren, ville vi intet græs have om sommeren, samt intet have at slå wrap på - så vi må vælge. I forlængelse af vores vinterfold, har hestene vores 20x60 udendørs bane at boltre sig på, som heldigvis er godt drænet og selvfølgelig med sandbund. Vores går ude fra 6.30 - ca. 17-18 stykker. mvh Line
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tja... |
|
|
Hvis hesten ikke skal flyttes, så lad den blive i foldordningen, ihvertfald noget tid endnu. Hvis den skal stå inde allerede fra nu, bliver det da en lang vinter, da mudderet sikkert først er på retur omkring april... Hvis den får muk, så hold den fra folden noget tid, men sålænge den ikke har det, så se det an. Mht. is og frost - ja så er det ikke det smarteste når der er mange heste. Men hvordan opfører de sig? Vores flok er godt nok ikke så stor, så måske kan det ikke sammenlignes, men når der er frost går de simpelthen SÅ forsigtigt, både når vi lukker dem ud og når vi lukker dem ind (de bliver heller ikke trukket, og de kan være MEGET "sjove" i normalt vejr, men ALDRIG i frost - de "lister" ud og ind). Hvis det bliver ligeså mudret som forrige år, gør jeg ligesom forrige år, de får 3 måneder hvor de kun kommer på fold ca. 3 timer om dagen, på en græsfold uden mudder. Men det kan man jo også nemmere kalkulere med når man har dem hjemme. Hvis du tager hesten ud af foldordningen på et tidspunkt, så giv den istedet nogen trækture og noget løstid i ridehuset sammen med en anden hest el. lignende. Hvis hesten ellers har gode forhold, klarer den nok også 3 måneder ud af 12, hvor friheden ikke er helt så stor som den plejer at være 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hm... |
|
|
hm... altså pladderfolde... hvor meget pladder snakker vi... mine går i løsdrift og ja der bliver pløret nogle steder på folden, og har den holdning at lidt mudder tager de ikke skade af... Min hoppe har gået i løsdrift hele livet og har haft mug en gang (er 10 år gammel), og der hvor hun stod dengang var der os så pløret at det gik over koden, og intet tørt sted på hele folden (jo i skuret), det vil jeg os sige er for pløret, men lidt smat tager de ikke skade af... mht frost i jorden og ujævnheder... i mine øjne ville jeg hellere at min måske en dag træder forkert (så JEG ikke kan ride, men hun stadig har det godt, hvis i ved hvad jeg mener...) end at sætte hende i boks 24-7... det er ude-dyr længere er den ikke... og nej de falder ikke og brækker benet over lidt ujævnheder i jorden, self hvis folden er som den vilde plørefold som jeg har beskrevet så ville jeg nok overveje et andet sted at stå... for så tyder det på at folden er for lille til for mange heste, eller dårligt placeret i forhold til vand (nede i en slugt...) og ja så bliver det en kæmpe terrænbane.. Hvis det er en skøjtebane så trak dem stille og roligt og la være med at lade dem løbe/gå selv.
Heste er ærlige... De skelner ikke mellem deres følelser og deres handlinger... Du får hvad du ber om.... Nogle gange bliver hesten nødt til at gå frem, trods for at den vil bakke...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mange af de mudder |
Illum |
19-11-2007 12:39 |
|
Folder der findes, det er hårde for sener og led.Forvridninger og forstrækninger er typiske når der er mudder og mange heste sammen. Der er rig mulighed for sten der vender den forkerte vej og giver knusninger i sål og hovbyld til følge. SÅ hvordan man kan sige at en hest ikke tager skade af mudder står mig ikke klart.
Illum Jeg undskylder IKKE for stavefejl . manglende tegn eller tegnsætning. Deal with it!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| abcdefgh |
Pernille ♥Egost♥ |
19-11-2007 12:49 |
|
min hest stod også et sted vor han kun ville komme ud 4 timer om dagen  det var et sted jeg var meget glad for at være og SAVNER ridehus super godt sammenhold alt var perfekt jeg flytted ham til en god ven ,vor jeg selv bestemmer foldtid ja en selvpasser stald vor kun hans 3 heste står og ingen at ride med , øv øv men hesten er glad jeg syntes at det er SYND så lidt foldtid
love egos traver mule super kær 5års traver hoppe til salg
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Illum... |
|
|
jeg siger heller ikke at mudderfolde er optimale, men bare, at hellere mudderfold end ingen fold - af to onder  Mvh Line
Frelst... heldigvis 
Den som aldrig laver fejl, laver som regel slet ingenti
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Naaaje |
Illum |
19-11-2007 13:02 |
|
Ikke alle mudderfolde er bedre end ingen. Ved jo ikke om vi taler 20 cm tung mudder eller en letter optrådt fold uden græs. Men jeg er også vild hystreisk ang. pladder og mudder. Sorry det kan altså koste en hest eller lang sygepause.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vi er klart |
|
|
enige om, at mudderfolde ikke er af det gode. Nu er vores bestemt heller ikke vildt pludder-pladder folde og derfor er min holdning nok også som den er - jeg har jo ikke skullet tage stilling til knæhøj mudder  I mit hoved hed det bare - hellere mudderfold end ingen fold. Mvh Line
Frelst... heldigvis 
Den som aldrig laver fejl, laver som regel slet ingenti
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mudderfold |
|
|
vores vinterfold er også et stort muddersmat, men vi har heldigvis fliser ved løsdriften, og så ligger vi masser af hø og frøgræs ud så hypperne har nogle tørre pletter at stå på. Kan du ikke foreslå at der bliver lagt noget strøelse ud, så de kan stå tørt der, muligvis også ved indgangen til stalden, det er ikke det mest optimale, men meget billigere en stabilgrus, måtter mm.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Så gør noget ved det |
Eva Lydeking-Olsen |
19-11-2007 15:00 |
|
Hvis man skraber mudderet AF og lægger 15 cm knust tegl 0-32 eller knust beton 0-32, og STAMPER det fast, så er problemet LØST. Det er ikke vildt-sinddsygt dyrt og det må man bare gøre. Vi har gjort det på de 10 meter nærmest leddet i hele foldens bredde- på 5 vinterfolde der har hver 4-6 heste. Og i løsdriften... Ialt 300 tons. FLYT, hvis forholdene er så dårlige. Vores folde var, før vi gjorde det her, faktisk ikke engang slemme - sammenlignet med så mange andre steder, men mudderet gik da op på/ lige over hoven, sidste år hvor det regnede SÅ meget. Vi havde en enkelt hest med muk, ud af ca 28-30- men ellers ikke noget problem. Eva
Hjemmeside: http://www.topshoej-stutteri.dk
Opstaldning tilbydes, ridehus og optimal fodring.
Sælges : *yndig dansende lipizzanerplag *stor, sød varmblodsplag e. H. Happy Hero og M +mor
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dadad... |
|
|
Nu er det jo sådan, at os mennesker har taget dyr til os, og kun os, kan gøre en forskel, dyret kan desværre ikke selv bestemme om den vil på mudder fold eller er go vinterfold. Og jeg syntes det er skrækkeligt og byde sin hest mudderfolde eller slet ingen folde!!! Jeg havde flyttet mine heste omgående, om jeg ville byde den dette!
En hest har 4 ben, 1 hale, 1 krop, og desværre tror nogen også de har 2 hoveder!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| skrækkeligt |
|
|
- jeg synes også det er skrækkeligt at jeg er nødt til at tage på arbejde for at tjene penge. Dette ville jeg ikke byde nogen hest...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| øhhh |
mattismor |
20-11-2007 00:21 |
|
Egentlig starter jeg jo mit indlæg med at fortælle hvad min grundholdning til foldtid er...  Nu er det altså bare sådan at opstaldningsstedet er Amager ,på sjælland, og hele amager svømmer i vand da grundvandet ligger utroligt højt pga vand på alle sider. Ikke optimalt, men sådan er det. Til alle jer som siger i vil flytte omgående...( tror i ikke den mulighed har været oppe og vende i mit hoved?) Joh men nu er Kbh virkelig begrænset med hestearealer og der er op til flere mdr ventetid på de gode steder..Alle jer i Kbh, der står "det perfekte sted, må da gerne komme med nogle links  Jeg er IKKE interesseret i at have hest et sted hvor der eks. ikke er ridehus- da jeg først kan komme ud til min hest kl 20 om aftenen.jeg er grundet arb og barn nødt til at have nogle af facilitetet som passer ind.Og kan altså ikke bruge 30-40 min i transporttid hver vej for at få foldene. Forslaget om at lægge halm ud og div på folden, samt trække hestene ind ved hånd, er ikke rigtig op til mig( ejeren har haft stedet i mange år og du ændre altså ikke lige på vedkommende og hans meninger)  Nadja: Tusind tak for dit forslag. Problemet er at han er en alpha han med stort A- og det skifter jo lidt hvem der bliver lukket ud derover. Desuden står jeg meget med bøvlet at han så ikke kan lukkes ud på jord i week..( men tænker lige videre over forslaget) Jeg er ikke pylret med lidt mudder og smat, men sidste år skulle jeg altså skylle stortset hele gummistøvlen, nogle gange sad jeg altså fast i mudderet- Dette kan ikke være sundt for hesten og ja når frosten er i jorden er det altså meget knoldet. De heste der bøvler har nemt ved at træde forkert. I mine øjne er det da bedre at forbygge skaderne og som jeg ser det kan han da rides og røres, men som skadet er han jo netop "dømt" til 24 timers bokshest-hvem ved, måske længere tid end 3 mdr  Ja, der er nok mange meninger om hvordan vi holder hest,på den rigtige måde og ja, vi har et ansvar! men er nødt til at indskyde, at det jo har en betydning om man har hest i kbh el jylland og fyn og om man har dem hjemme el opstaldet. Laiseee: dit indlæg er ikke særlig konstuktivt, undrer mig om du egentlig har læst mit indlæg nu har jeg jo ikke hest for at byde den dårlige forhold, tværtimod!!! Hvilket også var grunden til indlægget. Vh estella
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Amager og hest |
Illum |
20-11-2007 07:57 |
|
Burde slet ikke tillades. De stakkels krikker jeg har set stå i pladder huller på den ø, jamen det er gyseligt. Ikke om jeg ville byde en hest dette. Heste væk fra Amager !!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pest eller kolera |
|
|
Nu får jeg nok nogle over nakken, men det har jeg prøvet før og jeg lever endnu: Din hest skal enten nøjes med jordfold i weekend og resten af tiden i boks, på nær timefold eller skridtmaskine til hverdag? Du vil nødig flytte ham til andre steder end et med ridehus pga. transporttid og familie? Undskyld, men så ville jeg altså flytte hesten til et sted uden ridehus men med gode folde, og så lade hesten holde ferie vinteren over. Ridningen må altså vige fremfor foldtid. Jeg kan ikke se hvorfor dine behov skal gå forud for hestens, så må man jo overveje selv at flytte for at minimere transporttid eller sætte sit hestehold på standby i en periode.
KH Pia Gratis opstaldning (u/foder) tilbydes mod hjælp til ridning af 4-års hoppe. 10 km fra Grenaa. Du skal være over 18 år. Skriv PB for info.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1233456 |
|
|
Illum "hestene væk fra Amager"  Ja jeg har haft hest på Amager for ca. 15 år siden i en kort kort periode da jeg skulle i praktik i forbindelse med min uddannelse i 3 mdr. Og bare det at finde et ordentligt sted i Københavnsområdet når man er på SU var næsten umuligt. Og ved gud jeg så mange...rigtig mange steder, som jeg overhovedet ikke ville have hest stående. Det var rædselsfuldt. Og jeg var både i Brøndby, Avedøre m.m. og også på den omtalte Rågård. Dengang var der ikke mulighed for at få sin hest på fold om vinteren, medmindre man selv lukkede den ud på det frimærke der var indhegnet til lejligheden. Jeg fandt så et privat sted nede af Dortheasvej (eller hvad det nu hedder). Ikke et supersted, men en lille stald med 4 heste og en lille løbefold der var ok. I hvert fald kunne de komme ud hele dagen, der var kun de samme 4 heste som kendte hinanden. Bunden var smattet, men ikke bundløs. Og det tog 5 min. at skridte i Kongelundens ridehus (som i øvrigt var en prøvelse at ride i om vinteren i "bedste sendetid" når man er en "bonderøv" der synes vi er mange når vi er 6 ekvipager i et 20x60 ridehus...vi red i to lag!!!) Men kors hvor der var mange heste dengang der stod under kummerlige forhold... Behøver jeg at sige at jeg og mine heste var glade for at da foråret kom, kunne vi vende tilbage til bøh-landet, med plads og ikke mindst...fri for den evendelige flystøj. Bortset fra min lille historie, så vil jeg også sige at knæhøj mudder er og bede om skader og mug. Og hvis der går mange heste sammen, og oven i købet nye heste hele tiden, ja så turde jeg ikke. Jeg ville holde hesten inde... Da jeg så heller ikke ville det...ja så måtte jeg finde et andet sted, om jeg så måtte køre de extra kilometer. Eller finde en anden løsning på en eller anden måde.
Albion dressur sælges. Billeder på Præsentation.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Estella |
|
|
Jeg syntes det er en MEGET egoistisk holdning du har.. Tænk på din hest og dens behov - både for selskab, luft og bevægelse + naturligvis alt det andet.. Du sætter kort transport, ridehus og familien frem for din hests få og helt naturlige behov - syntes simpelthen det er sørgeligt at folk som du alligevel vælger at holde hest .. Jeg kan kun tilslutte mig både Illum og Pia.. Tænk hvis du selv kun måtte komme ud nogen timer i weekenden og en time om dagen - hæsligt ik??
Mette & Miss I´Will Nok har den der nøjes.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen altså |
Eva Lydeking-Olsen |
20-11-2007 13:01 |
|
det koster måske 10.000 kr at ordne bunden i de mudderfolde- en gang for alle. Et SOLIDT læs af noget de ikke træder igennem og som dræner og løfter dem op over pladderet. Herregud, det er mindre end hvis bare een hest, på et opstaldningssted, får en skade. Jeg forstår godt opstaldningsstedet, hvis folk alligevel er utilfredse med dit og dat - men så gå da sammen om at få løst problemet på stedet.Vis jer som voksne, ansvarlige mennesker overfor jeres heste og som konstruktive, samarbejdsvilllige voksne overfor opstalder. Sig: her er et forslag: Vi køber xx m3 af det og det og det koster så yyy kr. Vi er villige til at betale 200 kr mere om måneden her i vinter for at få den fold ordnet...eller hvordan det nu kan regnes ud. Vi har OGSÅ højt grundvand her omkring Sorø, OGSÅ lerjord og heldigvis har vi lagt vinterfoldene så de skråner godt nedad, men der var alligevel godt hovdybt (IKKE kodedybt)mudder på de første, vandrette meter sidste år. Det kommer der ikke i år. Men man kan da godt komme ud for nogen der så bekymrer sig for de skråtliggende folde... Eva
Hjemmeside: http://www.topshoej-stutteri.dk
Opstaldning tilbydes, ridehus og optimal fodring.
Sælges : *yndig dansende lipizzanerplag *stor, sød varmblodsplag e. H. Happy Hero og M +mor
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| flyt... |
|
|
Amager er rædselsfuld hvad angår mudder. Vi flyttede sidste år fra et sted hvor mudderet var knæ-dybt, fyldt med vand og ejerne ikke var hverken til at hugge eller stikke i. Knapstrupperen fik muk op til haserne på begge bagben, hævede op og måtte på penicillin-kur - det var det udslagsgivende for os. Eva, din løsning lyder god, men jeg er bange for at den ikke virker på de allerværste steder - de steder, der har knøhæjt mudder overalt (og de findes i hobetal på amager, pga højt grundvand og høje grundpriser = alt for mange heste på alt for lidt plads) Mattismor, du er nødt til at flytte din hest... der findes steder på amager hvor det er bedre - måske ikke mudderFRIT, men bedre - hvor der i det mindste er tørre pletter. Vi har desværre fyldt op i vores løsdrift (som heller ikke er mudderFRI men vi bekæmper det bravt med sand o.lign.) - men prøv at tage ud og forhøre dig rundt omkring. Prøv også Store magleby på den anden side af fuglereservatet, det behøver jo ikke være tømmerup/kongelunden. Amager er heldigvis så lille at der aldrig er særligt langt til et ridehus! Så lad ikke dét være dig en hindring - der findes masser af steder som ligger max 15-20 min skridt væk fra et ridehus, og det passer jo fint med at hesten så er skridtet varm når du når frem. Prioriter din hests velfærd, knædybt mudder er fuldstændig ødelæggende for en hests ben og hove - vi slås stadig med mén fra sidste år, muk der meget let kommer igen og og bløde hove... Det er IKKE til at spøge med. Anissi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| god opstaldning KBH |
|
|
der er masser af gode steder ved vestskoven... det er ikke så langt væk fra byen, læser selv på landbohøjskolen... Det er da et klart bedre alternativ til amager... Skriv gerne en PB mattismor hvis du vil have nogle adresser...
Tro på det og du kan gøre det umulige muligt... Og husk ridning skal være en fornøjelse - ikke en daglig slåskamp Super frelst og Stud.agro
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| optimalt liv? |
|
|
Jeg synes altså vi pylrer lidt for meget om hestene. Nu får jeg nok hug, men det går nok. Men altså helt ærligt, man betaler måske hele sit økonomiske og tidsmæssige overskud til at have en hest, og hvis der så er 3 måneder om året hvor den fx kun kommer på fold i weekenderne, og i hverdagen er ude i en luftefold i en time + den bliver redet + den måske får ½ times græsning i vejkanten nogen af dagene... jeg kan seriøst ikke se problemet. Hvad med alle os mennesker der skal piske op og afsted hver morgen, og stå op det meste af vejen hjem fordi offentlige transportmidler er helt overfyldte, og dernæst SLÆBE os hjem på cykel i ISKOLD modvind med alle de varer vi har måttet købe til husholdningen for alle de penge vi ikke tjener ved vores fantastiske arbejde... Okay vi har et valg og det har dyrene ikke, men HVOR meget har vi et valg? Vi kan altid vælge at blive posedame i stedet for, det er rigtigt nok ja. Men når man nu engang er et levnede individ på jorden, KAN man ikke ALTID have de MEST optimale forhold. Det mener jeg altså helt seriøst - vi skal allesammen være her... Og hvis kun de heste skulle leve som har det allermest optimalt, så var der jo kun plads til halvdelen af de heste der er i landet idag, og hvor skulle vi så gøre af resten...? Jeg tror en normalt fungerende hest vil have det ganske udmærket ved at tilbringe lidt mere tid i boksen i 3 måneder af året, og så have masser af udeliv de resterende 9 måneder. Det er så min personlige mening.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1234567 |
|
|
Hippo - jeg kan til dels godt følge din tankegang. Når det nu BARE IKKE kan lade sig gøre at få luftet sin hest, uden fare for skader og sygdomme, så kan jeg godt give dig ret. HVIS den samme hest så bare har gode græsfode 9 mdr. om året. der er bare det ved det at mangel på gode vinterfolde og manglen på gode græsfolde de resterende 9 mdr. ofte hænger sammen. Og så er vi lige vidt...
Albion dressur sælges. Billeder på Præsentation.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hippo... |
|
|
Tja, hvor skulle vi gøre af resten? De skulle måske slet ikke være her! Måske er der alt for mange heste til at alle kan have det godt! Jeg er enig med Pia og Illum. I dette tilfælde er det 100% ejers behov der skal opfyldes. Hun SKAL have hesten, ride på den i et ridehus, men på hestens bekostning. En boks 22-23 timer i døgnet er IKKE hestevelfærd og bliver det ALDRIG.
Hilsen Kanoagaard med de 3 røde: Blondie Tornsberg, Madelaine af Nord-Als & Kanoa. .
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dadada |
|
|
Matismor- Jo jeg har læst dit indlæg, derfor svare jeg, og det er min menning, at når man anskaffer sig et dyr, så har man et ansvar! Og det ansvar skal tages med udgangspunkt i hestens natur, og ikke om der er ridehus eller store bokse, for hvad har det med foldtid og gøre! Undskyld hvis du føler jeg har trådt på dig, det var ikke min hendsigt. Men jeg holder stadigvæk på at jeg ville flytte mig hest!
En hest har 4 ben, 1 hale, 1 krop, og desværre tror nogen også de har 2 hoveder!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvordan kan nogen få dem selv |
Illum |
20-11-2007 17:02 |
|
Til at sammenligne det at være hest og stå i boks 22 timer i 3 mdr. og så være et menneske der selv kan vælge ??? Jo en menneske kan selv vælge lige fra barnsben af. Dyr er underlagt VORES behov, vores luner. At nogle mennesker, så mener at de dermed har retten til at fratage hestens naturlige behov, for at bevæge sig i 22 timer i døgnet, det er sgu foragtelig...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ahdskahskdkadsj |
Anna-S |
20-11-2007 19:31 |
|
Hmm nu får jeg nok også huk.. Hvis hestens behov slet ikke er eksisterende, fordi du har så lidt tid at transporten ikke må tage 30 min. hver vej, at du skal have ridehus på opstaldningsstedet, og at du har så travlt med din familie (hvad der er forståeligt når du er mor) så ville jeg sku sælge hesten! Du lever slet ikke op til det at være hesteejer i min verden! Hvor mange har lige 30 min. transport til deres hest? Hvor mange har lige ridehus på det sted deres hest står? Svaret er: I Jylland og på Fyn er det et fåtal - for flertallet vælger sandsynligvis (ud fra mine observationer af folde) hestens vilkår fremfor ejerens! Hvis jeg kom i samme situation som dig ville jeg stille mig selv et ultimatum: - 1. Sælge hesten - 2. Flytte hesten til ordentlige forhold - sted med fuldpas - så du ikke behøvede at komme hver dag - på den måde kunne du få familie, tid OG hestens behov til at gå op i en højere enhed. Den med ridehus på stedet synes jeg er totalt flad når jer der bor i KBH kører frem med den. Vægt dog jeres hests behov - der er jo sjældent længere end et stenkast til nærmeste ridehus! For at sætte det lidt i perspektiv: Jeg bor 7 km uden for Odense centrum (Odense V) - hvis du tegner en cirkel med radius på 7 km fra mit hus af og kører hele vejen rundt er der 5-6 ridehuse på de 154 km2... På samme 154 km2 tør jeg slet slet ikke gætte på hvor mange heste der er - men der er rigtig rigtig mange som aldrig er i nærheden af ridehus, medmindre de spænder traileren for og kører efter det. Jeg ville ALDRIG byde min hoppe nogen af de to pest/kolera du nævner - for mig ville den eneste mulighed være at flytte hesten udenfor KBH/til et sted der kunne opfylde HENDES behov INDEN mine overhovedet kom i betragtning!
Anna og Flicka - Et broget makkerpar !
Fortiden kan ikke laves om så lad være at fortryde den, fremtiden kan ændres.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Hilsen Kanoagaard med de 3 røde: Blondie Tornsberg, Madelaine af Nord-Als & Kanoa. .
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| problemet er |
|
|
hvis nu at alle de ca 400-500 heste der står på amager skal væk til de andre yderområder af københavn - så er der lissom ikke plads... Min parthest står også på den omtalte gård - og min kommende hest ender også med at stå på amager... Det ville være absolut fantastisk hvis der kunne komme grus eller lignende på foldende - jeg tror desværre bare at der skal noget mere til end Eva foreslår... Jeg forstår godt din tankegang Matti... evt kan han jo komme på flisefold??
___________ MVH Trine Bach __________
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Flyt hesten... |
|
|
Ja så enkelt er det. Jeg ville IKKE byde mine heste sådan et liv. Flyt flyt flyt. Alt for mange heste (især dem på rideskoler, og nu håber jeg ikke at jeg træder folk over tæerne, men sådan er det her omkring i hvert fald) kommer stort set aldrig ud, og når de kommer ud, så er det på totalt uegnede folde. Ofte bliver jeg helt nedtrykt når jeg har været sådanne steder, da jeg synes det minder om et "hestefængsel". Så... afskaf hestefængslerne!
V.H. Rikke *~* Den person, der snakker om alt det, han ved, vil også snakke om alt det, han ikke ved *~*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ridehus er luksus |
ikkehesteejer |
20-11-2007 22:44 |
|
For mig er ridehus totalt luksus. Nu bor jeg i Jylland, hvor vi åbenbart har oceaner af plads til hestene. Det betyder dog ikke, at man aldrig ser masser af heste på små folde med mudder til følge. Men jeg vil altså sige, at ridehus er en stor luksus. Jeg kan godt forstå, at trådstarter gerne vil have ridehus, når hun først kan komme ud til hesten klokken 20, men skal det virkelig være på hestens bekostning? Det er meget muligt, at det er svært at finde et opstaldningssted på Sjælland, som kan byde på mudderfrie folde, men det er simpelthen fordi folk lader alt for mange heste gå på alt for lidt plads. Udover at det skaber mudderfolde med større risiko for skader og muk, skaber det altså også større risiko for, at hestene løber ud Heste skal have meget mere plads, end de fleste bymennesker tror. Og ja, det er muligt, det fornærmer nogle (byfolk), men man ser bare SÅ tit, at bymennesker tror, at der kan gå ti heste på en tønder land. Mit råd er som mange andres: Flyt hesten til sted, hvor der ikke er mudder på foldene, og masser af plads, også selvom det betyder, du kun kan ride i weekenden i vinterperioden (det er vi faktisk mange, der gør). HVis du ikke vil det, må du jo fortsætte med at have hesten på den måde, som du har nu og tage de risici med for muk og skader, som der nu er. Ellers er der jo også den mulighed, at du kan sælge hesten, hvis tiden ikke er til det - du lyder nemlig som en meget travlt person.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| VED I HVAD |
mattismor |
20-11-2007 23:04 |
|
FY FOR SATAN!!! Dette er et debat sted hvor man kan spørge til råds. Jeg er rystet over,at blive kaldt egoistisk og at MINE behov er vigtigere end min hests og at jeg ikke lever op til at have hest... Hvis jeg var ligeglad tror i overhovedet jeg kunne finde på at lave denne tråd?? Citat i mit første indlæg:"men som sagt, er jeg mest til folde, for hestens velvære" Jeg behøver ikke forsvare min tid mht fam/børn/ arb og hest og ej heller hvilke faciliteter jeg ønsker for min hest og jeg! Den tone, som nogle har lagt for dagen er så langt ude, at jeg ikke ønsker at være med mere!! Til alle jer som har sat sig ind i spørgsmålet, takker jeg for jeres svar- Venligst Estella 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| for og imod |
|
|
Nårh ja enige behøver vi jo ikke være. At Amager er en sump det meste af vinteren - forhindrer jo ikke at det er et af de steder om sommeren hvor der er flest græsfolde i forhold til arealet, - ihvertfald inden for by-området, så hvis man ønsker sommerfold til sin hest, er det ihvertfald næppe nødvendigt at flytte den. Og jeg mener stadig at 3 - lidt begrænsede måneder om året, er ok - hvis bare der er frihed de resterende 9. Hvis mine vinterfolde bliver sump, spærer jeg da også hestene inde 20 timer i døgnet i boksene, og lukker dem på græs 3-4 timer dagligt, og så er det dét - jeg har ikke observeret nogen frustrede reaktioner hos dem pga det. Resten af året går de på døgnfold med løsdrift, da jeg generelt mener det er det bedste for dem. Men som sagt - der er mange meninger 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| øhm hov |
|
|
- undskyld jeg nåede ikke at se trådstarteren havde svaret... hm... men øhm... tja... Herinde handler det nok meget om at sortere og selv vurdere hvad man kan bruge og hvad man ikke kan bruge... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
hmmm godt så! Du spurgte efter råd ang. foldtid og du har fået en masse svar. At 98% af svarene ikke passer dig fordi indlægsskriverne har en anden holdning end du, kunne måske være et tegn på at det du kan/vil tilbyde din hest ikke er optimalt i flertallets øjne. Men det er din hest og dit ansvar og din nattesøvn. Jeg slutter med et sakset afsnit fra et af dine indlæg - det taler da vist for sig selv... "Jeg er IKKE interesseret i at have hest et sted hvor der eks. ikke er ridehus - da jeg først kan komme ud til min hest kl 20 om aftenen. Jeg er grundet arb og barn nødt til at have nogle af facilitetet som passer ind. Og kan altså ikke bruge 30-40 min i transporttid hver vej for at få foldene." Jeg har nu altid lært at, hvor der er vilje er der vej 
KH Pia Gratis opstaldning (u/foder) tilbydes mod hjælp til ridning af 4-års hoppe. 10 km fra Grenaa. Du skal være over 18 år. Skriv PB for info.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Igen... |
|
|
Enig med Pia. Og det er ikke for at være en medløber, men jeg tænkte det samme. Det virker ganske enkelt som om at du sætter dine egne behov over hestens. (ridehus, afstand, kort transporttid) Og som om at du egentlig ikke har tiden til at give den de forhold som den har krav på. Jeg forstår nu godt at du er rystet over de kommentarer der er givet, men du må forstå at alle herinde vil det bedste for hesten og kommentarene er et vink med en vognstang. Prøv at læse de linjer som Pia har fremhævet. Helt ærligt, synes du selv at det lyder som om at du har tiden til den, eller holder hesten bare nogenlunde i forhold til dens natur? Jeg har ondt af de heste som udelukkende eksisterer for at tilfredsstille ejerens behov, når han/hun skal bruge den til den daglige ridetur og så ellers får lov til at stå og glo i boksen resten af tiden. Jeg har set det for meget på ridecentre og det er ikke et rart syn at se en hest kigge langt efter de heste som bliver lukket ud hver dag! Jeg har kendt mange heste som også kun kom ud når rytteren skulle ride, og jeg kan love dig for at det er ikke en glad hest. Den er jo ikke bygget til at stå i en boks, den skal ud og have lov til at være hest! Jeg synes at du skal kigge dine svar godt igennem igen, og tag imod de gode råd du får. Det er din hest der skal lide under dine dårlige prioriteter og det er ikke fair. Ikke at det er dårligt at have job og familie som første prioritet, men så bør man overveje om man bør have hesten. Held og lykke med det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sjdhakjsk |
Anna-S |
21-11-2007 09:10 |
|
Jeg er sikkert en af dem du mener er hård  Men hvis du ligger mærke til det skriver jeg jeg i indlægget - hvad din samvittighed kan bære skal jeg ikke kunne dømmme, men MIN vægter altså Flickas behov så mange millioner gange før mine egne at jeg fuldt ud står ved det jeg har skrevet. I min verden ser det at være hesteejer ud som følger: Kan man ikke opfylde hestens behov for gode folde (mindst ½ tdr. pr. hest og foldtid på minimum 7-8 timer i de aller mørkeste måneder så bør man ikke have hest! Sort på hvidt - sådan er min holdning! Måske er den hård - men jeg er nu sikker på min hoppe elsker mig for ALTID at tænke på hende inden mig selv! Kan jeg IKKE tilbyde hende det optimale - så skal jeg IKKE længere være ejer af hende. Længere er min holdning ikke!
Anna og Flicka - Et broget makkerpar !
Fortiden kan ikke laves om så lad være at fortryde den, fremtiden kan ændres.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmmm |
|
|
Jeg forstår godt mattismor til en vis grad, men må også nikke delvist genkendende til jer andres mening. Selv står jeg i samme situation. Jeg flytter hesten meget snart til et sted med ridehus. Hestene går 7 timer på fold om dagen, men det er noget dårligere folde end hvor jeg stod før. Nu flytter jeg hende, og så må jeg se tiden an. Hvis foldene bliver for slemme eller hvis jeg kan mærke på hestens humør at hun ikke er så veltilpas som da hun gik på stor fold så bliver det 1. og sidste vinter der! Jeg er selv splittet i hva jeg egentlig mener. 1. Jeg ville aldrig lade min hest blive burhest, heller ikke 3 mdr. om året, ej heller nøjes med 2 timers fold. Derimod så synes jeg det er pylret at nogen ikke mener man kan byde hesten at gå på jordfold om vinteren, hvis bare hesten får hø eller wrap på folden. Generelt forstår jeg ikke at de danske forbrugere er så pylrede med deres heste men velvilligt køber kød fra de traditionelle produktionslandbrug hvor køer og grise lever under rædselsfulde forhold. I mine øjne er der ikke forskel på heste, grise og køer mht. dyrevelfærd. Dobbeltmoralen lever i bedste velgående
Èn gang fuldblod - altid fuldblod
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hestene SKAL ud HVERDAG |
|
|
Hestene kommer ikk med 120 i timen hvis de kan mærke det er glat. så tager de hurtig farten af, de er også selv bange for at falde..! når det så er frost vejr, tror jeg også godt hestene kan mærke jorden er ujævn. og tager det roligt.. (heste er altså ikke dumme) hmm hvis jeg hverdag skulle smide en masse heste ud på mark og ind igen, gad jeg heller ikke trække dem. synes du skal være glad for de er uge 5 timer, i stedet for at stå inde! Du gad heller ikke ligge i din seng en hel dag og bare ligge og kigge! nej du vil ha der sker noget. Og hestene elsker at komme ud! Vores heste er ude fra 6 morgen til 16-18 tiden om aften og de elsker det.. sidste år var der kun 2 dage de ikke var ude KUN pga. vejret!!! og de gad ikke være inde i to dage!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| cama70 |
|
|
lige i dette tilfælde vaklede trådstarter mellem at lade hesten blive i den eksisterende foldordning med meget mudder og stor risiko for skader = fuldstændig boksro eller tage den ud af foldordningen og erstatte det med jordfold 5 timer dagligt i weekenden og til hverdag på timefold og/eller skridtmaskine. Eksisterende ordning: 25 timers fold, 7 timers ridning og 136 timer boks pr. uge. Med risiko for 168 timers boks hvis der kom en skade, der krævede boksro. = ikke optimalt. Alternativ ordning: 15 timer på fold, 7 timer i ridning og 146 timer i boks på 1 uge forudsat at den fik 1 times fold mandag-fredag, 5 timer lørdag+søndag og 1 times ridning dagligt. = slet ikke optimalt. Så hellere flytte hesten til et sted med større mulighed for fold og mindre mulighed for ridning i vinterperioden!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| cama70 |
|
|
"Generelt forstår jeg ikke at de danske forbrugere er så pylrede med deres heste men velvilligt køber kød fra de traditionelle produktionslandbrug hvor køer og grise lever under rædselsfulde forhold. I mine øjne er der ikke forskel på heste, grise og køer mht. dyrevelfærd. Dobbeltmoralen lever i bedste velgående" Præcis. Jeg går også stærkt udfra at alle dem der i denne tråd taler for at hesten skal have optimale forhold UANSET hvad, og at - selvom hesten er købt med det formål at blive redet på, skal man tilsidesætte dette behov, hvis hesten ikke samtidig kan have de allermest optimale forhold. Hellere en hest der står og aldrig bliver redet, og er "foldbums" - end en hest der har ok vilkår om vinteren og gode vilkår om sommeren - OG bliver redet. - Vi ser her lige bort fra alle de andre tråde herinde om hvor synd det er for en arbejdsvillig hest bare at gå som "foldbums". Jeg tør aht. mit eget helbred, slet ikke nævne at ejeren af hesten kunne have nogen interesser i at ride den og dermed gå på kompromis med noget af den "optimale velfærd" nogen enkelte måneder om året... . Men det glæder mig dog, at der er så mange vegetarer herinde, eller ihvertfald folk der udelukkende køber økologisk kød, selvom det koster dobbelt så meget som det almindelige. Det må vi jo gå udfra at alle de kritiske personer i denne tråd - gør... ellers er der da SLET ikke hold i noget af det. Jeg er iøvrigt selv vegetar, ikke at det kommer sagen ved, men mere for at være sikker på at jeg ikke efterfølgende bliver beskyldt for ikke at vide hvad det indebærer... *
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmmm ... |
anjasm |
21-11-2007 14:17 |
|
Nu har jeg læst hele denne lange tråd igennem, og jeg må indrømme, at jeg rent faktisk ikke synes at Mattismor får ret mange svar på sit spørgsmål, hvorvidt hesten skal blive på mudderfold med risiko for skader eller om det er bedre at lade hesten stå inde?? I stedet får hun at vide, at hun bare skal flytte hesten eller fylde foldene op, det er også gode løsninger, men som jeg kan forstå, er det ikke mulige løsninger. Og hvad skal hun så gøre?? Jeg kan heller ikke forstå, at hun skal udråbes til egocentriker og ikke egnet til at holde hest ... Hesten er vel købt med det formål at den skal rides? Så er det da ikke for meget forlangt, at man ønsker ridehus på den her årstid? Jeg ville altså også nødig undvære ridehus og jeg synes absolut ikke det er luksus. Nu er jeg så heller ikke bleg for at indrømme, at jeg bl.a. også har hest for min egen fornøjelses skyld. Jeg ved ikke med jer, men her hos mig, har vi heste for at de skal bruges! De heste der ikke skal bruges, eller ikke bruges så meget, ryger selvfølgelig i løsdrift her hos mig. Men de der skal bruges står altså på stald, og hvis det indebærer at de en dag ikke kommer på fold, fordi det passer dårligt ind i mit kram og de skal rides senere, ja men, så er det altså bare sådan det er. Mattismor, hvis du læser med endnu: Hvis jeg var dig, ville jeg lade hyppen stå inde ... risikoen for muk, skader og ødelagt glasurlag i hovene er stor ved mudderfold ... forudsat at der er andre heste inde også, for det ville være synd, hvis din var den eneste der skulle blive inde. Og så ville jeg lukke hesten ud i weekenden og motionere den til hverdag, evt. lukke den løs sammen med en kammerat i ridehuset. Iflg. den nye heste lov, skal heste gives fri motion eller rides 2 timer om dagen, 5 dage i ugen. Jeg ved ikke om du kan bruge dét til noget, men kan du overholde dét, er der i hvertfald ingen der kan sige, at du mishandler kræet ... ikke i lovformelig forstand, i hvertfald. Pøj pøj ...
Great people talk about Ideas Average people talk about Things Small people talk about Other people
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Svært dilemma!! |
Stina (Perfekte Perfi) |
21-11-2007 15:27 |
|
Det er noget af et dilemma du står i! For mig ville det være som, at vælge mellem pest eller kolera! Hvis folden kun består af mudder og jord og der ikke er mulighed for at gå tørfodet, så er det ikke megen sjov for hesten. Samtidig bryder jeg mig ikke om, at hestene selv for lov at løbe ind/ud! Dette fordi jeg tror der er stor risiko for skader, som du også selv er inde på. Ang at lade hesten blive i boksen, synes jeg også det ville være ufattelig synd for hesten. Jeg har altid vægtet det meget højt med mine egne heste og også fravalgt steder udlukkende med mudderfolde. Min egen pony, som er rolig af sind kan jeg mærke betydelig stor forskel på, hvis hun en dag ikke har været ude af en eller anden særlig grund. Det bekræfter mig bare i, at det er super vigtigt for hesten at komme ud. Men du spørger jo om boks eller mudderfold og jeg kan ikke sidde her bag skærmen og råde dig til det ene eller andet! For det første har jeg slet ikke set pågældende fold og har ingen ide om, hvor slemt det i realiteten er. Hvis du ikke har mulighed for at flytte din hest, til et sted hvor du kan få "det hele", så er det jo et valg du skal træffe selv! Hvad føler du selv og hvad har du det bedst med?? Held og lykke med det hele 
Hilsen Stina Med Perfekte Perfi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|