Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hævet kinder/ganasher
Forfatter: 
Dato:  08-04-2008 14:31

Jeg har en hest, der i øjeblikket har hævet kinder og hævelse ved ganasherne, når den kommer ind fra fold. De fleste dage er det væk om morgen igen, men det kommer igen hver aften, når den kommer ind fra fold.

Dyrlægen kan ikke præcist sige hvad det er, men siger, at der er mange heste, der har det i øjeblikket.

Pt. er det meget irriterende for min hest og den har ikke rigtig lyst til at gå i holdning.

Jeg kan se, at emnet tidligere har været "diskuteret" her på heste-nettet, men er der nogle, der har en løsning på problemet. Nogle man kan give hesten, så hævelserne forsvinder eller lignende?

0
0
Svar på denne tråd

ganacher
Forfatter: 
Dato:  08-04-2008 15:13

det har ganske rigtigt været diskuteret før, og hvis du søger herinde i dette forum kommer der i trådene også ganske mange forslag til hvad man kan gøre.

0
0
Svar på denne tråd

Hævet kinder
Forfatter: 
Dato:  08-04-2008 15:20

Hvad søger du på?

De emner, som jeg har fundet, har været uden løsninger/forslag.

Det eneste forslag (som jeg har kunnet finde) er, at tage hesten ind nogle timer før ridning. Dette hjælper desværre ikke mig, da der nogle gange går en hel nat inden hævelsen forsvinder.

0
0
Svar på denne tråd

Sådan har min det også.......
Forfatter: 
Dato:  08-04-2008 18:12

Og jeg har så fundet ud af, at mere end 3 timer på græsfold udløser det for tiden.

Så jeg formoder det er noget med, at han endnu ikke helt er vant til græs i længere tid - er nemlig i gang med at indgræsse ham - og er åbenbart gået for hurtig frem.

MVH Charlotte

MVH Charlotte

Der var en, der var to, der var tre - Medoc, Nimmer og Piv.

0
0
Svar på denne tråd

hævet...
Forfatter: 
Dato:  08-04-2008 20:36

Min dyrlæge siger det er fordi der er vækst i græsset nu...

Gør hvad du vil, det kaldes at leve.

Heidi

Savoux - Chivas Regal - Nikoline - Lucky Breddam - Hannibal

0
0
Svar på denne tråd

gsgsgsg
Forfatter: 
Dato:  08-04-2008 21:54

Citron - frisk citron - tager hævelsen :)

Så "skræl" så vidt det muligt en citron og giv hesten den. Min hest elsker citron og det hjælper på hævelser ved spytkirtlen og ved genanchen.

Jeg Er Ikke SelvCenteret Eller Egoist - Jeg Er Bar Perfektionist !

Sandra - nu endelig med drømmehesten - Cashew <3' - Samt den skøre kanin Tøffe..

0
0
Svar på denne tråd

afhjælpning af problemet...
Forfatter: 
Dato:  09-04-2008 10:17

En i vores stald har det samme problem som dig, hun fylder vandkoppen op, og så hælder hun en kapsel æblecideeddike i. Det drikker hesten så i løbet af natten, og derved virker der forebyggende. Derved kan hun tage den ind og ride med det samme...

Dette gør hun selvfølgelig hver dag...

Mvh. Lotte

¨˜"°º•Heimdals Knut•º°"˜¨

- Gudens Hest -

Sirius

* * * A star in the making * * *

Life Is like a Box of Chocolates - You Never Know What You're Gonna Get!

0
0
Svar på denne tråd

græsset
Forfatter: 
Dato:  10-04-2008 08:12

Hej Nadia.

Jeg tror det er fordi der er begyndt at være noget mere i græsset nu. Det er også hvad min dyrlæge siger.

Mvh Nina

Søger passer til min araber. Erfaring med ungheste. Kadir er opstaldet lidt uden for odense.

Ingen udgifter for dig. Kontakt mig på min mobil.

Se billeder af skønheden på min præsentation.

0
0
Svar på denne tråd

æbler?????
Forfatter: 
Dato:  10-04-2008 08:52

har du lagt mærke til om den har spyt nok??? Jeg red en,der oxo var hævet og der sagde dyrelæge at vi skulle give sure æbler eller andet som danner spyt/savl.. Så prøv at købe sure æbler...

At hjælpe andre og få hjælp tilbage, er det så svært?

At behandle andre som man selv vil behandles, hvor forsvandt det hen?

0
0
Svar på denne tråd

egfefegr
Forfatter: 
Dato:  10-04-2008 21:46

Min hest havde det også en enkelt dag for en måned siden cirka, men har ikke set til det siden. Jeg undrede mig godt nok også over det!

Den stolte ejer af Miss GiGi -> Fuldblod kåret i DH

Highlander <3
Nyd livet på de evige græsmarker..
Glemmer dig aldrig!
0
0
Svar på denne tråd

Jeg havde
Forfatter: 
Dato:  13-04-2008 08:32

en hoppe der døjede med det. Men det var hele sommeren, altså ikke kun når græsset var i vækst.

Jeg talte dengang med dyrlægen om det og hun sagde noget om at der var kommet luft i spytkirtlerne. eller sådan noget. Noget med at de holder hovedet i forkert position til at kunne tømme spytkirtlerne for luft under græsning.

Nu har jeg så lagt mærke til at min nye hest osse gør det. Det er ikke noget der generer hende og jeg bliver ikke længere helt panisk over det.

Jeg har læst noget af nogen af trådene længere oppe og der var noget med jordbakterier. Den kan måske godt bruges. Der er græs på folden men ikke super meget. Men så burde det jo bare være hver dag hun hæver op.

Jeg har ikke noget problem under ridning. Og hesten har heller ikke.

Pia

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  13-04-2008 16:26

Min får det ind imellem. Det skyldes at hun producere mere spyt end der løber ud?? altså det hoper sig op i spytkirtlerne, og giver derved hævelse.

Når man giver citron, så stimuleres kirtlerne så de tømmes.

0
0
Svar på denne tråd

Nååå ja
Forfatter: 
Dato:  14-04-2008 12:10

Det kan da være hun sagde det var spyt og ikke luft der hobede sig op i kirtlerne.

Hvor tit giver I dem så citron?? Og hvor meget??

Pia

0
0
Svar på denne tråd

Spyt Kirtler
Forfatter: 
Dato:  16-04-2008 07:45

Min hest har det ca 8 måneder om året og som du siger kniber det med at samle sig..

Vores dyrlæge siger at det er spyt som samler sig sammen, fordi de små kanaler som fører det ned til munden er forsnævrede.

Derfor er man nødt til at lave overtryk i kirtlerne nærmest, fordi så løber der mere igennem.

Jeg giver min hest massere af wrap og lucerne, som gør de tygger mere og derfor savler mere.

Samtidig giver jeg ham også en skefuld hvidløgspulver som skulle hjælpe på det også, og så en spsk æbleciderædikke oven i :)

Det gør jeg kan ride på min, fordi han bliver nærmest syg af det, han bliver træt, sløv, ugidelig og meget irretabel fordi det trykker.

- Bare lige lidt gode råd herfrs :)

Hilsen Pernille

0
0
Svar på denne tråd

Hævet kinder
Forfatter: 
Dato:  17-04-2008 08:58

Hej Alle

Mange tak for de gode indlæg og kommentarer.

Jeg vil straks prøve nogle af de gode forslag :-)

God bededagsferie :-)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider